B blork skrev:
Har lite panik över dessa skenande elpriser som nybliven husägare och försöker hitta sätt att parera det värsta. Vi har ett mindre Älvsbyhus på 125 kvadrat i SE4. Totalt förbrukning ca 18 000kwh av förra ägaren men drar man av hushållsel och spabad så ligger värmeförbrukning på ungefär 11 000kwh/år med en Nibe 310P Fighter frånluftspump med vattenradiatorer. Deras innetemp var ca 21 grader varmt. Egentligen är detta ju inga katastrofsiffror. Men ponera att elpriset ligger på 6kr i vinter och vi lägger 1500kwh per månad på värme, då är det ca 9000 kr i bara el till värmen. Per månad. Tidigare var det ju inte så farligt när en 1kwh kostade 1-2kr men detta är ju en katastrof. Det finns också en vedkamin men vi har inte hittat någon ved tyvärr. Dessutom är ju pannan närmare 20 år och bör ju bytas snarast oavsett. Så då är frågan, vad?

Hade över lokala VVS firman. Enligt dem är alla Nibe FLVP helt slut och väntetiden är närmare 1 år just nu. Boschs motsvarighet är det dock snabbare leverans på. En Nibe 370 (eller motsvarande) är ju dock inte mycket bättre än 310 och går på 70 lax! En Nibe 730 kostar närmare 100 000kr nu och vad jag läst kan den låta rätt mycket också. ( jag stör mig redan på vår 310 som dönar något djävulskt). Då är ju en luftvattenpump kanske ett alternativ men det kostar ju också över 100 000kr och jag har hört att tillgängligheten är sådär just nu. Dessutom så tappar vi ju återvinningen då ventilationsluften bara blåses ut. Visst finns FTX men det är dyrt det också. Så då återstår egentligen bara att skaffa en LLVP just nu eller tänker jag fel? VVS firman sa att de kunde installera Hero II om 4 veckor, kostar drygt 30 000Kr totalt. Men jag vet inte riktigt hur mycket besparing en LLVP kan ge här. Har sonderat kvarteret då merparten här har samma eller liknande hus och jag kan inte se att någon som har en utdel på sin framsida. Är jag en idiot som skaffar LLVP?

Så en möjlig väg framåt är att skaffa LLVP (Med störande fläkt inomhus och allt vad det innebär) som kompletterar min nuvarande FLVP inför denna vintern. Men hur ska jag tänka nästa år när det förhoppningsvis är lite bättre tillgång på pumpar. Om jag sätter en 730 eller luftvatten, då har jag en LLVP i onödan eller? Hur hade ni resonerat här egentligen?
Har inte läst allas inlägg men här kommer mina förslag.
Solpaneler: grym avkastning med detta höga elpris. Ger ej mkt energi nov-feb men man får med sig ett överskott från sommaren.
Sänk temperaturen till kanske 19, och stödelda på kvällar och helger. Ved går alltid att få tag i, men köp inte på macken :D
Superkorta duschar sparar massa. Kanske finns nån schemläggningsfunktion på pannan? Testa i så fall att sänka lite vardagar när det är som dyrast.
Stäng av spabad.

T
B blork skrev:
Har lite panik över dessa skenande elpriser som nybliven husägare och försöker hitta sätt att parera det värsta. Vi har ett mindre Älvsbyhus på 125 kvadrat i SE4. Totalt förbrukning ca 18 000kwh av förra ägaren men drar man av hushållsel och spabad så ligger värmeförbrukning på ungefär 11 000kwh/år med en Nibe 310P Fighter frånluftspump med vattenradiatorer. Deras innetemp var ca 21 grader varmt. Egentligen är detta ju inga katastrofsiffror. Men ponera att elpriset ligger på 6kr i vinter och vi lägger 1500kwh per månad på värme, då är det ca 9000 kr i bara el till värmen. Per månad. Tidigare var det ju inte så farligt när en 1kwh kostade 1-2kr men detta är ju en katastrof. Det finns också en vedkamin men vi har inte hittat någon ved tyvärr. Dessutom är ju pannan närmare 20 år och bör ju bytas snarast oavsett. Så då är frågan, vad?

Hade över lokala VVS firman. Enligt dem är alla Nibe FLVP helt slut och väntetiden är närmare 1 år just nu. Boschs motsvarighet är det dock snabbare leverans på. En Nibe 370 (eller motsvarande) är ju dock inte mycket bättre än 310 och går på 70 lax! En Nibe 730 kostar närmare 100 000kr nu och vad jag läst kan den låta rätt mycket också. ( jag stör mig redan på vår 310 som dönar något djävulskt). Då är ju en luftvattenpump kanske ett alternativ men det kostar ju också över 100 000kr och jag har hört att tillgängligheten är sådär just nu. Dessutom så tappar vi ju återvinningen då ventilationsluften bara blåses ut. Visst finns FTX men det är dyrt det också. Så då återstår egentligen bara att skaffa en LLVP just nu eller tänker jag fel? VVS firman sa att de kunde installera Hero II om 4 veckor, kostar drygt 30 000Kr totalt. Men jag vet inte riktigt hur mycket besparing en LLVP kan ge här. Har sonderat kvarteret då merparten här har samma eller liknande hus och jag kan inte se att någon som har en utdel på sin framsida. Är jag en idiot som skaffar LLVP?

Så en möjlig väg framåt är att skaffa LLVP (Med störande fläkt inomhus och allt vad det innebär) som kompletterar min nuvarande FLVP inför denna vintern. Men hur ska jag tänka nästa år när det förhoppningsvis är lite bättre tillgång på pumpar. Om jag sätter en 730 eller luftvatten, då har jag en LLVP i onödan eller? Hur hade ni resonerat här egentligen?
Lustigt att du bekymrar dig över ”oljud” när elpriserna är som där, speciellt för er i SE4 med obundet elpris. (Folk skrattade åt mig här på forumet när jag band elpriset på 5 år för 34 öre/kwh)

Jag har en Nibe F730+LLV (Daikin Caldo R35), dom låter inte ett jävla skit. Dom som gnäller över att F730 låter satan, har antingen den i sovrummet eller karbonpapper till väggar.

T
B blork skrev:
Ja FLVP är ganska dåligt, billig lösning man sätter i kataloghusen. Kompressorn ligger på max 1.6kw eller vad det nu är så elpatronen sköter det mesta.

Tyvärr så finns det ju inga långsiktiga lösningar jag kan sätta in innan vintern, pumparna är slut. Bergvärme känns overkill för vad vi har och är inget vi har råd med just nu, en luft/vatten kommer man nog långt med.

Det där anser jag inte stämmer, har en Nibe F730 i ett hus byggt för 3 år sedan, 200m2. Förbrukning på pannan har legat på 4000kwh/år. Enda gången tillsatsen går in (även på vintern) är när den värmer vatten. Enstaka gång har tillsatsen slagit till, men då pratar vi temperaturer på -25 grader och nedåt.

Inte för att späda på paniken men 6kr/kWh kan ju vara något optimistiskt också.. följer SE3&4 vad tyskarna är villiga att betala för elen Q12023 till punkt och pricka så kan du börja med att dubbla dom där sex kronorna. Före avgifter så klart.

sunnis
T Thomas' skrev:
Det där anser jag inte stämmer, har en Nibe F730 i ett hus byggt för 3 år sedan, 200m2. Förbrukning på pannan har legat på 4000kwh/år. Enda gången tillsatsen går in (även på vintern) är när den värmer vatten. Enstaka gång har tillsatsen slagit till, men då pratar vi temperaturer på -25 grader och nedåt.
Ungefär samma. Hus byggt 2018. 190kvm.

Har förbrukat totalt 1046kWh sedan start med tillsatsen, all annan värmeproduktion har gått via värmepumpen. Så i mitt fall står elpatronen för typ 250kWh per år i snitt.

Täta och välisolerade hus som är lite större fungerar FLVP med stor inverter-kompressor (ex Nibe F750, F730 mfl) riktigt bra.

coconut
B blork skrev:
Ja FLVP är ganska dåligt, billig lösning man sätter i kataloghusen. Kompressorn ligger på max 1.6kw eller vad det nu är så elpatronen sköter det mesta.

Tyvärr så finns det ju inga långsiktiga lösningar jag kan sätta in innan vintern, pumparna är slut. Bergvärme känns overkill för vad vi har och är inget vi har råd med just nu, en luft/vatten kommer man nog långt med.
kompressorn i en F730 ligger på 1-6,0 kW vilket är ganska mycket mer än 1,6 kW. Man hade inte klarat energikraven för nybyggnation annars.
Anledningen att de sätts i kataloghus är att de löser värme, varmvatten och ventilation enligt energikraven. Samtidigt som priset kan hållas konkurrenskraftig.

Ska du klanka ner på en lösning, gör det i alla fall med korrekt fakta.

• Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Alla vp borde vara försedda med elmätare för upptagen energi & energimätare för avgiven energi, så att man ser att de funkar som tänkt.
Jag antar att man inte kan se detta på denna flvp? Finns det nåt annat sätt att se att den funkar som tänkt?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Vi bor i ett nybyggt hus (2020) på 127 m2 och har en Nibe F730 FLVP. Vår förbrukning för värmen 1 feb 2021 - 1 feb 2022 var strax under 6 000 kWh, så helt usla är de inte.
Vi har också ett nybyggt hus (2021) på 165 kvm med en NIBE 730, förbrukning ca 4000 kWh för värme/vatten. Så tycker också det funkar fint. Låter inte särskilt vad jag kan bedöma. Den är ju dessutom placerad i tvättstugan så det är bara att stänga dörren om man är extra ljudkänslig. Antar att ni inte ska ha den i vardagsrummet?

• Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
LuftLuftvärmepump brukar vara de givna och framförallt om man inte är beredd att byta till en vattenluft. Men det är ju ingen komfortvärme utan i min mening snarare ett nödvändigt ont. Har själv installerat två stycken och skulle jag kunna hade jag såklart stängt av dom direkt. (Dock inte ekonomiskt försvarbart) De genererar ganska ojämnvärme över ett hus och låter absolut. Jag stör mig iofs inte på ljudet så mycket men sätter man den typ i vardagsrum eller kök då stör man sig nog på den.

men, har man dåligt med cash eller inte är sugen på o pröjsa 15k i vinter i månaden på el så är det en nobrainer.
Solceller är nog de sista man ska satsa på. Att sänka förbrukningen är nog förstahandsåtgärder.

sunnis sunnis skrev:
Ungefär samma. Hus byggt 2018. 190kvm.

Har förbrukat totalt 1046kWh sedan start med tillsatsen, all annan värmeproduktion har gått via värmepumpen. Så i mitt fall står elpatronen för typ 250kWh per år i snitt.

Täta och välisolerade hus som är lite större fungerar FLVP med stor inverter-kompressor (ex Nibe F750, F730 mfl) riktigt bra.

Hur ser du hur mycket tillsatsen har dragit? Har också en Nibe730 men fattar inte vart jag ser hur mycket den drar och definitivt inte hur mycket som enbart är tillsats

Ska gå att se i 3 - infomenyn. Tidsfaktorn för el-tillsatsen måste man multiplicera med inställd effekt på el-patronen för att få antal kWh tillsats.

sunnis
P Paulina123 skrev:
Hur ser du hur mycket tillsatsen har dragit? Har också en Nibe730 men fattar inte vart jag ser hur mycket den drar och definitivt inte hur mycket som enbart är tillsats
Du kollar tidsfaktor under info för tillsats och multiplicerar det med Maxeffekten på tillsatsen så får du hur många kWh den har dragit.

Tack för att ni förklarar!

Tittade under tillsats info 3.3
Där står det 1608 under tidsfaktor. Under serviceinfo på sidan 7 står det "Max inställd eleffekt 6,5 kw".

Vi bor i ett nybyggt enplanshus på 153 kvm och flyttade in 2018. Innebär det då att det blir 1608*6,5/4 = 2613 per år som vår Nibe730 går på elpatron?!

• Gilla
Oxbringa
  • Laddar…
Ja alltså 2613 kWh tillsats per år. Det är en del men kostar också att ha en större värmepump.

J Josth skrev:
Ja alltså 2613 kWh tillsats per år. Det är en del men kostar också att ha en större värmepump.
Tyckte att det var en sån stor skillnad mot @sunnis. Sunnis flyttade in 2018 (precis som vi) och hans pump har förbrukat 1046 på fyra år och vår har på samma tid förbrukat 10 452. Det är en enorm skillnad.

• Gilla
lat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.