B
I IngaGrönaFingrar skrev:
Vår 360p har gått sönder (kompressorn). Har beställt en 730 som lär dyka upp om 6-12min. Tar in offert på LLVP sålänge (ca 20kkr), solceller monteras i slutet på oktober. Plisse gardiner på varje fönster (dubbelcelliga) hjälper att hålla värmen inne på vintern och kylan ute. Köper el per timme..Finns inte så mycket mer man kan göra…

konsumera mindre, om möjligt!

Blir det en llvp då så länge eller tar du bara offerter? Mest nyfiken hur andra tänkt!
 
Du gillar inte oväsen men vill ha ytterliggare fläktar både inne och ute?

Köp en krok till bilen så kan du hyra gallersläp på macken och dammsuga omgivningen på lastpallar (engångs) mm. ja vad som brinner och ger värme = nästan gratis i sammanhanget.
 
  • Gilla
blork och 1 till
  • Laddar…
B
Tokslut Tokslut skrev:
Du gillar inte oväsen men vill ha ytterliggare fläktar både inne och ute?

Köp en krok till bilen så kan du hyra gallersläp på macken och dammsuga omgivningen på lastpallar (engångs) mm. ja vad som brinner och ger värme = nästan gratis i sammanhanget.

För att spara 40 000kr kan jag stå ut med ljudet.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
I
B blork skrev:
Blir det en llvp då så länge eller tar du bara offerter? Mest nyfiken hur andra tänkt!
ja precis, en LLVP tills den nya VP är på plats. Det kostar 20kkr att laga kompressorn på 360’n, men den ska ju skrotas ändå. Den får agera elpanna med stöttning av LLVP, som lär kosta runt 20kkr men som jag ju behåller.
 
  • Gilla
blork
  • Laddar…
B
I IngaGrönaFingrar skrev:
ja precis, en LLVP tills den nya VP är på plats. Det kostar 20kkr att laga kompressorn på 360’n, men den ska ju skrotas ändå. Den får agera elpanna med stöttning av LLVP, som lär kosta runt 20kkr men som jag ju behåller.

Alright. Min offert går ut idag, tydligen så höjer Mitsubishi priserna imorgon på llvp med 500kr.
 
K
B blork skrev:
Alright. Min offert går ut idag, tydligen så höjer Mitsubishi priserna imorgon på llvp med 500kr.
Vad tvekar du på då?
 
B
K Kallebo skrev:
Vad tvekar du på då?

Jag nog inte riktigt riktigt. :oops:

Känns bara lite halvdant och sätta en llvp nu och sen ny flvp nästa år och göra llvp irrelevant annat än för AC (som vi ändå inte använder). Det blir lite av en quickfix.
 
B
S Snidarn skrev:
Er Nibe Fighter har en kompressor på 0,55 kW men en elpatron på 9 kW. Jag ser ingen beräkning av SEER/SCOP/COOP värden på deras hemsida, men med antagande om COP på ca 4 så är det 2kW uppvärmning för 0,55 kW elförbrukning. En luftvärmepump brukar kräva ca 1 kW/75kvm, så er värmepump är ju väldigt underdimensionerad.

Jag installerade en 1 kW/4,9 kW luft-luftvärmepump från Jula i vintras i stugan, kostade under 10.000 kr installerat och klart. Det låter som en given investering i ert fall eftersom ni i praktiken värmer kåken med 80% direktverkande el. Den investeringen räknar ni ju hem på ngn enstaka månad, och höjer ju samtidigt värdet på huset.

Annars vore det långsiktigt bästa att ni satsade på bergvärme, men det är ju inte gjort i en handvändning.

Vad gäller övriga åtgärder så bör alla isolera upp vinden om det inte är gjort. 20% av värmen försvinner genom taket. Lösullsisolering med cellulosa kostar ca 40 kr per dm per kvadratmeter. Sen tillkommer arbetskostnad för nån att blåsa upp det. Men det är det värt enligt mig, som gjorde det själv.

Vad jag läst tidigare så ligger tumregeln att de gamla 2kw FLVP behöver eltillskott när utetempen når 5+ och att de nya kraftigare 5 FLVP funkar ner till -5 utan eltillskott men till större drag till följd. Så FLVP klarar ju inte låga temps så särskilt bra och vad jag förstått så låter de kraftigare doningarna ganska mycket men jag vet inte, jag känner ingen som har en.

J Josth skrev:
NIBE har t.ex. LVVP innemodulen VVM S325 som är bottenkopplad och kan användas med utedelen S2125. Ventilationen kan ersättas med en enkel kanalfläkt för mekanisk frånluft så man behöver inte bygga ett helt FTX-system. Men klart billigast blir det med LLVP + FLVP om man tycker det fungerar ok.
Har googlat lite till. Om jag förstått rätt så har hus som är byggda för frånluft lite större kanaler jämfört med vad man brukar ha för "vanlig" ventilation. Innebär inte detta att man drar ut en ansenlig mängd luft ur kåken om man bara sätter en vanlig fläkt?
 
Säg +6° för traditionell FLVP om man snålar med varmvattnet. Vissa klarar sig ner mot ca -8° utan el-patron med de nya kraftigare FLVP. Ventilationsdraget är detsamma.

Ventilationsnormen innebär att all luft inne ska bytas ut inom loppet av 2 timmar oavsett om man har frånluftsvärmepump eller bara en enkel kanalfläkt rakt ut, det är sekundärt.
 
B
J Josth skrev:
Säg +6° för traditionell FLVP om man snålar med varmvattnet. Vissa klarar sig ner mot ca -8° utan el-patron med de nya kraftigare FLVP. Ventilationsdraget är detsamma.

Ventilationsnormen innebär att all luft inne ska bytas ut inom loppet av 2 timmar oavsett om man har frånluftsvärmepump eller bara en enkel kanalfläkt rakt ut, det är sekundärt.
Ja okej, jag förstår. Absolut att luften ska ut med med FLVP får man ju återvinning, annars så skickar man bara ut luften. Men en LVVP är ändå såpass effektivare att det är värt den "förlusten" som sker med utluften?
 
Precis, en LVVP värmer via radiatorer eller golvvärme inkommande friskluft med ett COP runt 3,5. I Norrland med riktigt kalla vintrar kan dock förstås komfortvarm tilluft vara behagligt.
 
Ja uppvärmningssystem är ju givet att se över.

Men faktum är att man kan ha nytta av att se över diverse andra prylar man har igång, timme efter timme 24/7/365.

Jag kopplade in en sån där enkel effektmätare från ClasOhlson / likn. Kollade vad vårt hemmakontor drog när alla datorer skärmar och kringutrustning etc stod i standby, alltså utan att man ens använder något: 140 W. Konstant.

Likaså vår anläggning vid vardagsrums-tv, med förstärkaranläggningar etc: samma där, över 100 W i standby utan att man ens kollar något.

Enkel lösning i det fallet är ju att göra alla obehövliga enheter strömlösa genom att flippa en switch på ett lämpligt grenuttag, när man inte använder grejerna.

Minskar även kylbehovet av kåken under sommaren :)
 
  • Gilla
tumiro och 1 till
  • Laddar…
Och kolla här, hittade en handdukstork eldriven som varit igång senaste 20 åren konstant. Ca 150 W bara där. Bara att stänga av. Så nu har jag samlat ihop uppåt 500 W konstanta elslukare bara in en första snabbvända där merparten kan stängas av enkelt när de inte används. Enkelt att fixa med klockströmbrytare eller switchar.

Nu sparar jag väl inte 500 W / h konstant men kanske hälften: 250 W / h, 0,25 x 24 = 6 kWh per dygn. Inget att uggla över förr per dygn när kWh-priset inkl skatt moms och allt blev kanske 1,50 dvs under tian/dygn för detta slentrianförbrukande. Annat nu och framöver minst tio år...
 
B
Japp, red
H Harald Blåtumme skrev:
Ja uppvärmningssystem är ju givet att se över.

Men faktum är att man kan ha nytta av att se över diverse andra prylar man har igång, timme efter timme 24/7/365.

Jag kopplade in en sån där enkel effektmätare från ClasOhlson / likn. Kollade vad vårt hemmakontor drog när alla datorer skärmar och kringutrustning etc stod i standby, alltså utan att man ens använder något: 140 W. Konstant.

Likaså vår anläggning vid vardagsrums-tv, med förstärkaranläggningar etc: samma där, över 100 W i standby utan att man ens kollar något.

Enkel lösning i det fallet är ju att göra alla obehövliga enheter strömlösa genom att flippa en switch på ett lämpligt grenuttag, när man inte använder grejerna.

Minskar även kylbehovet av kåken under sommaren :)

Japp, redan gjort. Men hittade inte att någon av våra vanliga prylar hade ovanligt hög standby tid direkt. Avfuktaren i krypgrunden drar ju lite grann men den rengjorde jag och sänkte en aning men bör inte gå så mycket på vintern ändå. Golvvärme och handdukstork stängde jag av direkt men dessa är kenpigare att mäta. Jag kan ju se förbrukningen från mitt elbolag så får man gå och starta och sätta på grejer men det är svårt att få bra resultat när väder och dylikt påverkar.
 
Redigerat:
Köp ved för denna vinter kanske 3-4m³. att du inte har hittat är för att du inte har kollat ordentligt, för det finns.
skaffa sedan LVVP utan att stressa.
Du bör även kunna hitta flera mindre saker att dra ner på din förbrukning. kanske finns rör som är oisolerade/dåligt isloerade etc?
 
  • Gilla
blork
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.