B
Fått offert på LVVP nu, 110 000kr kändes ändå ok, kan få installerad i december. Väljer nog det långt över en 730 för samma pris.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Du menar LVVP, luftvattenvärmepump, hoppas jag. Annars vore priset alldeles enormt för högt.
 
  • Gilla
blork
  • Laddar…
Jag skulle inte byta idag. Jag skulle se över
hur varmt värmer varmvattnet, hur ofta, hur fort när värmen sjunker
Hur varmt värmer värmepannan, hur snabbt efter att tempen sjunkit i huset.
Går det att schemalägga när tillskottsenergi ska användas?
Sänk tempen inomhus.

Jag har en 1145 och kan göra en hel del schemaläggningar som gör att det drar lite mindre el när jag själv valt det.
 
B
K Karriärmamman skrev:
Jag skulle inte byta idag. Jag skulle se över
hur varmt värmer varmvattnet, hur ofta, hur fort när värmen sjunker
Hur varmt värmer värmepannan, hur snabbt efter att tempen sjunkit i huset.
Går det att schemalägga när tillskottsenergi ska användas?
Sänk tempen inomhus.

Jag har en 1145 och kan göra en hel del schemaläggningar som gör att det drar lite mindre el när jag själv valt det.

20 år panna ska ju bytas oavsett. Det seriösa valet är en 730 eller en LVVP känns det som. Att köpa en ny lika klen FLVP på 2kw känns som att kasta pengarna i sjön.
 
F
Sitter lite i samma sits som TS.

Är det fler som bytat från flvp till lvvp? Är det värt det? Ligger på drygt 12 000kwh/år på värme idag. Lvvp har väl COP på på 3 så säg att jag kommer ner på 5000kwh/år istället. Ponera sen att elpriser med alla avgifter ligger på 5kr/kwh, då är det 5000x5= 25 000kr/år. Håller priserna i sig är det betalt på 4.5 år.
 
F Fideliox skrev:
Sitter lite i samma sits som TS.

Är det fler som bytat från flvp till lvvp? Är det värt det? Ligger på drygt 12 000kwh/år på värme idag. Lvvp har väl COP på på 3 så säg att jag kommer ner på 5000kwh/år istället. Ponera sen att elpriser med alla avgifter ligger på 5kr/kwh, då är det 5000x5= 25 000kr/år. Håller priserna i sig är det betalt på 4.5 år.
Vad är motsvarande COP på din FLVP? De brukar väl kunna hålla ett COP på 2 över ett år iaf.
 
F
K Kallens skrev:
Vad är motsvarande COP på din FLVP? De brukar väl kunna hålla ett COP på 2 över ett år iaf.
Jag vet inte, tror inte sådant redovisades när 310 såldes? Jag har då inte lyckats hitta en siffra på det. Men kompressorn ligger på 1.6kw eller något i den stilen.
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Jag vet inte, tror inte sådant redovisades när 310 såldes? Jag har då inte lyckats hitta en siffra på det. Men kompressorn ligger på 1.6kw eller något i den stilen.
Menar bara att det såg ut som du räknade med att din nuvarande hade nästan COP 1. Det är väl lite väl pessimistiskt?
 
F
K Kallens skrev:
Menar bara att det såg ut som du räknade med att din nuvarande hade nästan COP 1. Det är väl lite väl pessimistiskt?

Sant, riktigt så illa är det ju inte, men nästan. Elpatronen går friskt under vintern. Så COP blir väl ca 1.6 på denna FLVP ungefär.

Vårt värmebehov är ca 6kw och FLVP ger 2kw. Resterande 4kw kommer från elpatron.

LVVP vi kollar på kan ge mellan 2-8kw.
 
Redigerat:
F
Redigerat:
B blork skrev:
Har lite panik över dessa skenande elpriser som nybliven husägare och försöker hitta sätt att parera det värsta. Vi har ett mindre Älvsbyhus på 125 kvadrat i SE4. Totalt förbrukning ca 18 000kwh av förra ägaren men drar man av hushållsel och spabad så ligger värmeförbrukning på ungefär 11 000kwh/år med en Nibe 310P Fighter frånluftspump med vattenradiatorer. Deras innetemp var ca 21 grader varmt. Egentligen är detta ju inga katastrofsiffror. Men ponera att elpriset ligger på 6kr i vinter och vi lägger 1500kwh per månad på värme, då är det ca 9000 kr i bara el till värmen. Per månad. Tidigare var det ju inte så farligt när en 1kwh kostade 1-2kr men detta är ju en katastrof. Det finns också en vedkamin men vi har inte hittat någon ved tyvärr. Dessutom är ju pannan närmare 20 år och bör ju bytas snarast oavsett. Så då är frågan, vad?

Hade över lokala VVS firman. Enligt dem är alla Nibe FLVP helt slut och väntetiden är närmare 1 år just nu. Boschs motsvarighet är det dock snabbare leverans på. En Nibe 370 (eller motsvarande) är ju dock inte mycket bättre än 310 och går på 70 lax! En Nibe 730 kostar närmare 100 000kr nu och vad jag läst kan den låta rätt mycket också. ( jag stör mig redan på vår 310 som dönar något djävulskt). Då är ju en luftvattenpump kanske ett alternativ men det kostar ju också över 100 000kr och jag har hört att tillgängligheten är sådär just nu. Dessutom så tappar vi ju återvinningen då ventilationsluften bara blåses ut. Visst finns FTX men det är dyrt det också. Så då återstår egentligen bara att skaffa en LLVP just nu eller tänker jag fel? VVS firman sa att de kunde installera Hero II om 4 veckor, kostar drygt 30 000Kr totalt. Men jag vet inte riktigt hur mycket besparing en LLVP kan ge här. Har sonderat kvarteret då merparten här har samma eller liknande hus och jag kan inte se att någon som har en utdel på sin framsida. Är jag en idiot som skaffar LLVP?

Så en möjlig väg framåt är att skaffa LLVP (Med störande fläkt inomhus och allt vad det innebär) som kompletterar min nuvarande FLVP inför denna vintern. Men hur ska jag tänka nästa år när det förhoppningsvis är lite bättre tillgång på pumpar. Om jag sätter en 730 eller luftvatten, då har jag en LLVP i onödan eller? Hur hade ni resonerat här egentligen?
Lite off topic men Om du har Älvsbyhus så har du förmodligen en avfuktare i grunden som drar rejält med el. Kika på om du kan trimma till den lite så kan du spara ett gäng kwh i månaden.
 
B
S Stugmannen skrev:
Lite off topic men Om du har Älvsbyhus så har du förmodligen en avfuktare i grunden som drar rejält med el. Kika på om du kan trimma till den lite så kan du spara ett gäng kwh i månaden.
Japp, redan gjort. Vid inflytt var dräneringslang igensatt. Rengjorde filter och slang samt ställde upp till 68% luftfuktighet från 50%. Sparade en del.
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.