Kollegan var på hus-visning och hade en fråga därifrån.

Mellan huset och garaget så var det ca 75m, och det var 5x2,5mm2 kabel om han läste rätt.
I garaget så var det lysen, uttag etc efter en liten enradig central med 10A (nedsäkrat från 16A i huset) och "förberett för 3fas uttag" vad nu det kan menas.

Är det inte lite lång kabel för den kvadratytan ?

Väldigt svårt att säga. Det bästa är om din kollega kan låna ett besikningsinstrument eller få någon fackamn att mäta slingimpedansen ute i garaget.

Om man lånar ett instrument (Fluke 1650), vad är ett bra Z värde ?

Kan man inte bara kolla i en tabell om 75m 2,5mm2 10A funkar i runda slängar ?
Det var viktigt för köpet, och budgivningen börjar ...

Redigerat:
Du måste veta nätet före huvudcentralen för att kunna slå i tabeller, så ett lämpligt mätinstrument gäller eller att fråga nätägaren (dom uppgifterna är dom skyldiga att tillhandahålla)

ok.
"Det gröna strömskjulet från vattenfall" stod vid tomtgränsen d.v.s. 20-30 meter (ledningsväg) bort, hjälper det för en snabb analys :)

Snabb analys.. Jag skulle gissa att det är helt ok!

Ponera 500mOhm förimpedans för att ha marginaler.
Automat B10 = max 218m @ 500mOhm @ 2,5mm2 EKK
Automat C10 = max 95m @ 500mOhm @ 2,5mm2 EKK

Hittar inte standarden för smältsäkringar men längden är ung. som B10

Vidare med 1,5mm2 från undercentralen skulle då kunna ligga ytterligare ~100m från en B10 och ~50m från en C10

"Observera att detta är kvalificerade gissningar"

Om du är osäker så föreslår jag att du låter en elektriker lägga en timmes jobb med att mäta upp uttagen ute i garaget

Redigerat:
om trafon står aldelles inpå tomtgränsen är där knappast 500mOhm, skulle gissa på runt 200 beroende på trafo-storlek. men om det var "en låda på marken" så brukar det ju inte vara så små transformatorer.
sen hade han ju 16A säkring som matade den långa kabeln, inte 10 som du räknade på spinout.

jag har 520mohm förimp. och min trafo sitter ca en halv kilometer blankledning bort, och är av stolp-typ alltså säkert inte mer än 50kva, om ens det.. då den är rätt liten:

• DSC00236.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Räknade på 500 för att ha goda marginaler. Läste fel där med säkringen. Men trots, tror jag inte det är något problem.

nej inte om han har trafon så nära, då verkar det ligga rätt bra inom marginalerna.

Jag skickar et stort tack från kollegan, budgivningen verkar dessutom gå deras väg :)

En extra fråga, vad händer om man kör för lång kabel för kvadraten, blir kabeln för varm (brand) eller löser automaten helt enkelt ut ?

En sån där vacker stolpis har jag ca 4 meter från mitt mätarskåp :) Bör ha hyffsade värden med andra ord, särskillt efter bytet till 3X10+10 från skåpet till centralen

tallmilan skrev:
Jag skickar et stort tack från kollegan, budgivningen verkar dessutom gå deras väg :)

En extra fråga, vad händer om man kör för lång kabel för kvadraten, blir kabeln för varm (brand) eller löser automaten helt enkelt ut ?

Nej det innebär att det kan ta för lång tid innan säkringen i centralen löser ut om det blir kortslutning i något som är inkopplat i änden på den långa kabeln.

Om man tänker sig att du kör en maskin som får isolationsfel mot höljet. Då blir höljet spänningssatt och om du håller i maskinen så går stöm genom dig mot något jordat, ex. marken du står på.

Maskinen är (förhoppningsvis) skyddsjordad, det innebär att strömmen som läcker över vid felstället skall ledas bort av skyddsjordledaren istället för att gå igenom dig. Om det då är ett rejält fel så blir det en ordentlig kortslutning. Det kanske går 1000 Ampere. Det som då händer är att resistansen i ledningen hela vägen från elverket (transfomatorn utanför huset i det här fallet) och resistansen i jordledaren blir det som begränsar strömmen (annars hade det kanske blivit 10 000A istället. Då kommer spännigen som är 230V vid fasledaren på elverket att ungefär halveras på maskinen. Det är ju lika mycket (låg) resistans i ledningen fram som tillbaka, ungefär.

Då kommer höljet på maskinen att hålla 115V mot jord, det är fortfarande en farlig spänning, du kommer att få en rejäl, ev. dödlig strömgenomgång i kroppen om du håller i maskinen trots att den är jordad, strömmen hittar en bättre väg till jord via dig än via jordledaren.

Om denna väldigt höga ström får gå igenom ledningen en stund (delar av sekunder) så kommer ledningen att bli så varm att isoleringen smälter, metallen smälter och sedan förångas metallen.

Detta kommer inte att inträffa, för säkringen kommer att lösa ut i lagom tid för att skydda ledningen från skador. MEN den måste lösa ut väldigt snabbt för att förhindra att du som håller i maskinen skadas eller dör. Det är det som blir problem om ledningen är för lång, då blir kortslutningsströmmen för låg, det kanske inte går att driva mer än 100- 150A genom ledningen pga resistansen (då räknat hela vägen från elverket), i så fall kanske det tar 1 sekund (siffran ej kontrollerad mot säkrings spec.) innan säkringen löser ut. Kravet för att undvika personskador är att den måset lösa inom 0,4 sekunder (osäker på siffran, finns miljöer där andra lägre siffror gäller).

Det innebär att vid för långa ledningar så kanske inte utlösningskriteriet är uppfyllt.

Ledningen skyddas (förhoppningsvis) även av en jordfelsbrytare, den kommer, om den fungerar att lösa ut och rädda dig så fort det finns ström som inte går tillbaka från maskinen via nolledaren.

Men man bör se jordfelsbrytaren som ett extra "bonus" man skall aldrig lita på bara en säkerhetsfunktion.

Klart bra svar !, Tack
Jag är nog inte den förste som har funderat på det ...

minimum krav från en central till en annan är 4 kvm! tumma aldrig på det. men vad bryr amatörer sig om det.

drunkenmonkey skrev:
minimum krav från en central till en annan är 4 kvm! tumma aldrig på det. men vad bryr amatörer sig om det.

Var hittar du det kravet!? Inte i Elinstallationreglerna i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.