3 074 läst · 17 svar
3k läst
17 svar
lite frågor angående växelström
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 222 inlägg
Där var vattnet igen!anders07 skrev:Precis, ström är ju egentligen bara elektroner i atomerna som "knuffar" på varann och överför sin energi till kompisen bredvid.
Spänningen kan man säga är hur starka elektronerna är, alltså hur mycket de orkar "knuffa på".
Leder du 230 V genom en 230 V's lampa lyser den starkt för elektronerna möter motstånd, skapar friktion och tråden börjar glöda men då tappar också elektronerna sin "kraft" och och har inget att ge till sina kompisar som kommer efter lampan men strömmen fortsätter tillbaka.
Elektroner är som vatten på det sättet, de kan inte komprimeras, så om du trycker in en elektron i ena ändan måste det komma ut en i andra för att det ska fungera och det är det som är strömmen som sluter kretsen, sen går det bara runt, runt, runt...
Och om vi byter "kraft" mot energi, som är det korrekta begreppet så blir jag ännu gladare!
(Men det är fö just det här som retar mig när man ser motargument mot "grön el" av typen "Det går ju inte att veta var elektronerna som kraftproducenten säljer till dig kommer ifrån, om det är en grön källa eller inte, så hela konceptet är humbug!". Kraftproducenten har inte sålt dig en enda elektron. Du har fortfarande kvar exakt samma elektroner som kabelleverantören sålde till dig när du köpte kabeln, och så kommer det att förbli. Så, oavsett vad man tycker om grön el, så är det iaf inte leverantören av elektronerna som är problemet!)
Ha, ha, kunde inte hålla mig...lars_stefan_axelsson skrev:
Jag förklarade att det inte finns någon specifik "grön el" för en Hipster på Södermalm när jag hamnade i arbetslunch med honom en gång. Han har dock minsann har "grön el", det betalar han ju för och Telge energi har skickat information till honom så jag visste inte vad jag pratade om tydligen...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 222 inlägg
Nej, precis. Det är ju inte "elen" som är grön. Eller rättare, det beror lite på vad man menar med "elen". Om man menar som leverantör av förmågan att uträtta nyttigt arbete, så finns det ju visst "grön el". Om man menar som fysikaliskt skiljer sig på något sätt från "fulel", så finns det ju helt riktigt ingen "grön el."anders07 skrev:Ha, ha, kunde inte hålla mig...
Jag förklarade att det inte finns någon specifik "grön el" för en Hipster på Södermalm när jag hamnade i arbetslunch med honom en gång. Han har dock minsann har "grön el", det betalar han ju för och Telge energi har skickat information till honom så jag visste inte vad jag pratade om tydligen...![]()
Det är ju på exakt samma sätt som "etiska fonder". Med etiska investeringar så menar vi ju inte att man bara använder sedlar och mynt som aldrig varit del i någon olaglig transaktion. Utan just att "bokföringen" stämmer. Precis på samma sätt som med "grön el". Det är leverantörens bokföring du litar på, inte att elektronerna bara puttats på från ett vindkraftverk...
(Vilket påminner mig att man inte kan drogtesta pengar, dvs sedlar i USA, eftersom nästan alla är kontaminerade med kokainrester. Så oavsett hur ärligt förtjänade de än är, så är själva pengarna alltid "svarta!"
Klicka här för att svara