Ah den. Det går in i fasaden och kommer in i skåpet direkt så det är ganska skyddad hela vägen in vad jag kan se.
 
  • Metallrör som löper ner längs en fasad och ansluter till ett skåp, installerade för skyddad kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kablar som går in i en fasad och ansluts i ett skyddat skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kablar som kommer in i ett skåp genom en skyddad väg i en byggnads fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R reza666 skrev:
Ah den. Det går in i fasaden och kommer in i skåpet direkt så det är ganska skyddad hela vägen in vad jag kan se.
Om det är den vänstra som är ny vilket det på olika sätt verkar vara är den ju bra gjord med gummibussning som skydd vid plåtgenomföringen så pluspoäng där också isf. Och de svarta kablarna på bilden är säkert 5G6 så arean behöver du knappast fundera på, den är med stor sannolikhet tillräcklig och korrekt.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Skönt att höra :D
Tack alla för all hjälp och info.
 
Elektrikern har valt att montera AC- överspänningsskyddet i den nya AC-boxen alltså de 4 patronerna. Bättre vore kanske att ha haft dem vid elmätartavlan där servisen frän elnätsbolaget kommer in så att all elektronik(inte enbart växelriktaren) i fastigheten skulle ha skyddas mot överspänningar inkommande via servisen. I dag är fastigheter fulla med elektronska apparater som ger upp och pajar vid överspänningar. Men överspänningsskyddet kanske är monterat på så sätt att det även skyddar all elektronik i fastigheten mot överspänning. Kanske någon som är elkunnig kan uttala sig om detta?

Vi har AC-överspänningsskyddet vid mätartavlan där servisen kommer in till fastigheten. Vår växelriktare en SolarEdge och har likt Fronius apparahölje av metall. Men likväl anger SolarEdge uttryckligen att SolarEdge-växelriktaren ska monteras på icke-brännbart underlag. Så snacket om att Froniusen har metallbakstycke verkar bara vara undanflykt för att försöka undkomma att de åsidosatt och bryter mot tillverkaren Fronius montageinstruktion. De kan se det som läropeng inför nästa jobb.

Klart lätt att se nu i efterhand, men skulle inte DC-boxen(den med DC-överspänningsskydden och transparent lock) ha monterats till vänster om de 3 DC-brytarna och på samma höjd som DC-brytarna? Det skulle ha blivit snyggare kabeldragning.
 
Redigerat:
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
R reza666 skrev:
Hej alla,

Jag har äntligen fått mina solpaneler installerade. Det blev 43st LG paneler:
"LG NeON2 LG340N1K-V5.AW2 - 340 Wp (FB)
Skulle haft 52 men de hade räknat fel på taket tyvärr.

Jag räknade med 43*340=14,6kw men mitt på dagen , inga moln, ingen skugga får jag endast 11,5kw (2 dagar i rad när det har varit jätte bra väder). Det är knappt 78% i bästa förhållande. Har en Fronius Symo 17. Taket är 45 grader för 31 paneler och ca 30 grader för 12 paneler. Har söder läge!

Installatören sa jag ska ge det tid men förstår inte resonemanget riktig. Paneler ger vad de ger typ eller har jag fel?
Jag har läst och googlat och alla verkar säga April/Maj är bästa tiden då det är inte för varmt och paneler jobbar optimalt så varför får jag så lite ut från mina paneler?
De har kopplat på 3 slingor:
Slinga 1: 16 paneler (taket på huset som är 45 grader)
Slinga 2: 15 paneler (taket på huset som är 45 grader)
Slinga 3: 12 paneler (taket ovan carport som är ca 30 grader)
Jag tror det är lite reklamsiffror i hur mycket solceller ger.
Jag har 45 paneler och de ger mellan 60 och 90kWh under en solig dag och upp mot 11kWh i effekt som högst. Mest effekt ger de faktiskt i April o Maj men det är under kortare tid så skillnaden blir inte så stor mot sommarmånaderna.
Mina paneler borde ge 12-13kWh som mest men det har jag aldrig varit uppe i. Möjligen skulle de kunna ge det söderöver. Här i norr lyser solen inte lika intensivt.

Jag är ändå väldigt nöjd för de har gett mig 0 kr i fakturor från min elleverantör i flera år nu. De står där och går utan någon service eller problem. De sköter sig själva helt enkelt. Numera tänker jag inte på dem längre. Ägnar dem en liten tanke varje gång det ramlar in en faktura på 0 kr.
 
  • Gilla
reza666 och 1 till
  • Laddar…
Man kan räkna med erhålla toppeffekten på anl i Mars/April, när vårsolen tittar fram på kalla paneler. Detta sker under kortare stunder då..
Verkningsgraden sjunker när panelerna blir varmare.
Har du angivet storleken på växelriktaren? Beroende på hur den är dimensionerad. Det är brukligt att underdimensionera den ngt iförhållande till Solcellerna med ca 10-15%. Jag har själv 12kW omriktare till 12,75kW solceller..
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Kan meddela att min anläggning me Qcell paneler levererat 22Kw vid fullt solsken i förra veckan.
Brukar ofta vara mer än 21kW når det är molnfritt. Anläggningen är på 21,7KWPeak och monterad i skapligt söderläge. Har en blå SMA riktare.

Calle
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
J jenslun skrev:
Nu vart de galet va?
detbär den här sociala distansen som gör oss sällskapssjuka :)
 
@Arnodt
Jag tror inte det hade varit så himla bra att installera AC boxen på annat ställe. Elmätaren sitter rakt utanför dörren och det är putsvägg.

Vad jag förstår så skyddar inte AC-boxen mot andra överspänningar men jag är ingen expert. Det är typ Solpaneler --> Switchar --> överspänningsskydd boxen -> Fronius --> AC boxen --> elskåpet

Du har rätt att det låter som en ursäkt men jag bär lite av den skulden också kanske. De frågade var jag ville ha det installerat och jag sa i carporten. Däremot så frågade jag flera gånger om det skulle vara något problem, fara, strida mot regel etc etc. Andra alternativet hade varit att installera på putsväggen. Vet inte hur bra det hade blivit. Nu är allt ändå samlat ganska bra kan jag tycka. Kanske dumt...

Ju man kunde säkerligen sätta DC-överspänningsskydd boxen till höger om switchar men det hade tagit större yta. Vi ville ha det samlat så mycket det gick utan att det blir för tight. T.ex så ville de installera Fronius mer till höger men jag ville jag lite mer plats.
 
K Kalbygge skrev:
Jag tror det är lite reklamsiffror i hur mycket solceller ger.
Jag har 45 paneler och de ger mellan 60 och 90kWh under en solig dag och upp mot 11kWh i effekt som högst. Mest effekt ger de faktiskt i April o Maj men det är under kortare tid så skillnaden blir inte så stor mot sommarmånaderna.
Mina paneler borde ge 12-13kWh som mest men det har jag aldrig varit uppe i. Möjligen skulle de kunna ge det söderöver. Här i norr lyser solen inte lika intensivt.

Jag är ändå väldigt nöjd för de har gett mig 0 kr i fakturor från min elleverantör i flera år nu. De står där och går utan någon service eller problem. De sköter sig själva helt enkelt. Numera tänker jag inte på dem längre. Ägnar dem en liten tanke varje gång det ramlar in en faktura på 0 kr.
hehe ju så hoppas jag det ska bli här med. Just nu är elpriserna ganska låga så vi får se hur bra det hela blir. Men visst är det trevligt att man producerar själv och samtidigt bidrar till bättre miljö (kanske)

@emwgrni
Jag skulle ha haft 52 paneler och 17.6kw så därför jag valde just den växelriktaren men sen visade det sig under installationen att de räknat fel och jag kunde bara få 43 paneler. Skulle jag vänta på en 15kw Fronius skulle det ta 1-3 månader sa företaget så vi tyckte det var inte lönt att vänta och körde med denna. Borde inte vara någon enorm skillnad tror jag. Visst det är några tusen dyrare men då hade jag gått miste om några månaders produktion också :)
 
  • Gilla
Kalbygge
  • Laddar…
Jag menar givetvis att endast AC-överspänningsskydden(de 4 st patronerna) skulle monteras vid mätartavlan/elmätaren (inkommande serviskabel). Inte hela AC-boxen, inte. Överspänningspatronerna monteras ju på dinskena.

Det är ju bra för dig att de har installerad överspänningsskydd även på AC-sidan. Det gör nog inte alla elektriker som installerar solcellsanläggning.

Varför monterade de inte en plåt först på väggen under växelriktaren, då skulle de ju uppfylla tillverkaren monteringsinstruktioner. Plåt brinner ju dåligt.
 
hej reza666
Jag tycker du stirrar dig blind på fel värden.

43 paneler a 340w = 14620Watt, det är ju vad panelerna skulle ge ut i optimala förhållanden när solen står rätt och utan moln, och då bara vid just den stunden, sedan flyttar ju sig solen och det blir andra vinklar mm som ger mindre effekt. och det kommer ju minska ju äldre panelerna blir.

Jag har 24 paneler a 300w sedan i oktober, idag fick jag ut ett värde på 97,7% av full effekt klockan 13:20, vilket egentligen är helt ointressant.

Se istället till hur mycket kWh du producerar per dag. Det kan du ser om du går in på webbgränssnittet på froniusen. eller om du synkar den med deras SolarWeb.
Se till vad ditt hus normalt förbrukar per timme i kW, så länge anläggningen ligger över så är det ju plus och bonus och pengar sparas och tjänas också. Den stora besparing ligger ju i överföringsavgifter och skatter mm.

Sedan är det väldigt lätt att nörda ner sig i siffror och statistik kring vad man har för elproduktion och elförbrukning.
Det kommer du säkert se med tiden :)
 
  • Gilla
reza666 och 1 till
  • Laddar…
R reza666 skrev:
Hej alla,

Jag har äntligen fått mina solpaneler installerade. Det blev 43st LG paneler:
"LG NeON2 LG340N1K-V5.AW2 - 340 Wp (FB)
Skulle haft 52 men de hade räknat fel på taket tyvärr.

Jag räknade med 43*340=14,6kw men mitt på dagen , inga moln, ingen skugga får jag endast 11,5kw (2 dagar i rad när det har varit jätte bra väder). Det är knappt 78% i bästa förhållande. Har en Fronius Symo 17. Taket är 45 grader för 31 paneler och ca 30 grader för 12 paneler. Har söder läge!

Installatören sa jag ska ge det tid men förstår inte resonemanget riktig. Paneler ger vad de ger typ eller har jag fel?
Jag har läst och googlat och alla verkar säga April/Maj är bästa tiden då det är inte för varmt och paneler jobbar optimalt så varför får jag så lite ut från mina paneler?
De har kopplat på 3 slingor:
Slinga 1: 16 paneler (taket på huset som är 45 grader)
Slinga 2: 15 paneler (taket på huset som är 45 grader)
Slinga 3: 12 paneler (taket ovan carport som är ca 30 grader)
Hej.Mina paneler på 12,5 kw ger idag som mest över 12 Kw
Väderstreck sydväst och 45 graders lutning
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Det där med hur mycket effekt och energi panelerna ger och när är inte helt enkelt.

mest energi ger panelerna när det är kallt och soligt (hög verkningsgrad). Däremot så står solen lågt i april så du kommer inte att nå toppeffekt. Dessutom är dagarna korta så du får inte max energi heller.
Det är även lätt att bli lurad om himlen är svagt disig. Det ser ut som klar himmel men tjuvar bra mycket effekt.

sedan en ofta missad parameter är optimal driftpunkt för växelriktaren! Min första anläggning var kopplad i 2 strängar om ~3kW (danfoss 10kw riktare med 2 stränhar). Nådde varken toppeffekt eller bra energi utbyte. Gick igenom specen och såg att jag låg lågt i spänning. Kopplade om så det blev 1 sträng och vips levererade anläggningen över 6kWp och energiutbytet blev myyyycket bättre över tid. Eftersom anläggningen kunder ligga i bra driftpunkt även vid svag solinstråling.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.