43 909 läst · 96 svar
44k läst
96 svar
Lite besviken på min anläggning
Kollade de andra delarna med ditt kommentar och även monitorerat växelriktaren och ser att det kanske är som du säger.A Arnodt skrev:Det verkar inte finnas varningsskyltar på boxarna som varnar för att även om växelriktaren stängs av att det ligger livsfarlig spänning på från panelfälten. Det ska även sitta varningsskyllt vid mätartavlan där växelriktaren har ansluts om "Varning bakmatning". Det kanske inte är klart ännu?
Om du skulle ha lagt panelerna i landskap kanske fler paneler hade rymts, har du provräknat? Taket är ju inte helt fyllt med paneler.
Kolla vad de valt för dvärgsäkring till växelriktaren, så den inte är för klen. Din växelriktare på 17,5 kW har märkströmmen 25,3 A. Då ska dvärgen givetvis vara högre kansk 32 A och inte riskerar att lösa ut vid apparatens märkström.
Ser inte AC-kabeln till växelriktaren klen ut? Borde vara minst 5x6 mm2, hellre 5x10 mm2.
Jag har för mig att växelriktare ska monteras på icke brännbart underlag, men det är den kanske? Hos oss fick gipsskiva monteras på en trävägg som underlag för växelriktaren.
https://1drv.ms/v/s!Ag9C_L5-r1CxhfwZ1aW6XqA10p4qyw?e=Bs0bdu
Jag ser följande fel dyka upp på skärmen speciellt på kvällen 306, 307, 523
Kollade här: https://review.solar/fronius-inverter-fault-codes/
Något är inte helt rätt. Kan förstå att kod 306 beror på låg solljus men de andra ....
Om dvärgsäkring till växelriktaren, är det säkringen som sitter i AC boxen? den är på 25. Mina paneler kommer max upp till 14.6kw så det är kanske ändå ok eller?
Jag är inte så bra på el, AC-kabeln till växelriktaren kan jag så klart prata med de om men kan du snälla ge lite mer info om det. Tror det är 5x5mm2 om jag inte minns fel. Du rekommenderar 5x6 mm2, hellre 5x10 mm2. Tacksam för en bra motivering så jag kan "kräva" det. Deras elektriker är ganska kaxig på ett bra sätt, han verkar veta vad han gör så jag måste veta varför jag ställer kravet
Om monteringen så ställde jag frågan flera gånger och de säger det är helt ok mot trä, det finns en metall panel de sätter upp först så det sitter inte direkt på trädet. Kanske beror på växelriktare och hur varma de blir?
Denna har även aktiv kylning och det faktum att det sitter ute hjälper också, speciellt där det sitter
Om du har 25 A dvärg(automatsäkring för växelriktaren) då är det OK, eftersom växelriktarens märkström är 25,3 A.
Den dvärgen på 25 A klarar ca 13 % överström, utan att lösa ut. Så det är OK på gränsen, men i minsta laget, borde ha varit på 32A. Det bör aldrig vara så att en automatsäkring riskerar att lösa vid en apparats märkström.
Men AC-kabeln från växelriktaren till din elmätartavla(elmätarskåp) den ska vara dimensionerad för växelriktarens märkström 25,3 A. Din växelriktaren är dimensionerad för att producera 25,3 A och då ska AC-elkabeln också klara den strömmen. Att du nu inte har paneler som mäktar med att förse din växelriktare med DC-ström så att växelriktaren kan producera sin märkström, spelar ingen roll. AC-kabeln ska vara dimensionerad för apparatens märkström, 25,3 A. Hur många meter kan AC-kabeln vara? Är den lång då än viktigare att den är tillräcklig grov. Hur är den förlagd, inne i vägg i värmeisoleringen eller utanpåliggande hela vägen?
I framtiden kanske du monterar fler paneler och växelriktaren producerar sin märkström, och då får det inte finnas risk att AC-kabeln blir överhettad och fattar eld. Det ska stå tryckt på AC-kabeln märkt vad det är för kabel. Eller står på elektrikerns faktura.
I montageinstruktionen kan tillverkaren Fronius ange vad som är lämpligt underlag för montage av växelriktaren. Titta i den!
I montageinstruktionen för vår SolarEdge 12,5 kW växelriktare, som har fläkt för kylning, står det uttryckligen att underlaget ska vara icke-brännbart.
De 4 patronerna som sitter i AC-boxen är nog överspänningsskydd på AC-sidan om växelriktaren, och är bra. 1 patron för varje fas + 1 st för nollan.
Den dvärgen på 25 A klarar ca 13 % överström, utan att lösa ut. Så det är OK på gränsen, men i minsta laget, borde ha varit på 32A. Det bör aldrig vara så att en automatsäkring riskerar att lösa vid en apparats märkström.
Men AC-kabeln från växelriktaren till din elmätartavla(elmätarskåp) den ska vara dimensionerad för växelriktarens märkström 25,3 A. Din växelriktaren är dimensionerad för att producera 25,3 A och då ska AC-elkabeln också klara den strömmen. Att du nu inte har paneler som mäktar med att förse din växelriktare med DC-ström så att växelriktaren kan producera sin märkström, spelar ingen roll. AC-kabeln ska vara dimensionerad för apparatens märkström, 25,3 A. Hur många meter kan AC-kabeln vara? Är den lång då än viktigare att den är tillräcklig grov. Hur är den förlagd, inne i vägg i värmeisoleringen eller utanpåliggande hela vägen?
I framtiden kanske du monterar fler paneler och växelriktaren producerar sin märkström, och då får det inte finnas risk att AC-kabeln blir överhettad och fattar eld. Det ska stå tryckt på AC-kabeln märkt vad det är för kabel. Eller står på elektrikerns faktura.
I montageinstruktionen kan tillverkaren Fronius ange vad som är lämpligt underlag för montage av växelriktaren. Titta i den!
I montageinstruktionen för vår SolarEdge 12,5 kW växelriktare, som har fläkt för kylning, står det uttryckligen att underlaget ska vara icke-brännbart.
De 4 patronerna som sitter i AC-boxen är nog överspänningsskydd på AC-sidan om växelriktaren, och är bra. 1 patron för varje fas + 1 st för nollan.
Redigerat:
Ok skönt att höra om säkringen. Kan hålla med att de snålat lite.
Kollade igen på AC kabeln och visst det ser ganska tunn ut så det måste jag följa upp. Har redan meddelat säljaren. Har tyvärr inte verktyg att mäta tjockleken i diameter plus att det sitter i en plaströr.
Elektrikern har inte gett mig något, allt levereras av Svea Solar. Har också bett de om ritning för el delen och paneler är kopplade. Måste ha det oavsett ifall vi ska ändra något i framtiden. Det är sånt som ska följa med huset kan jag tycka.
Längden på kabeln för AC kan vara ca 15 meter. Det är typ från längst in i carporten till dörren, Inte så långt.
Kollade i manualen på sida 9, står visserligen "Install only on a solid, non-flammable surface".
Men Svea säger det är ok och står för garantin...har det skriftligt att de har okejat det. Vad göra...
https://www.fronius.com/en-au/australia/photovoltaics/infocentre/tech-support/operating-manuals
Letat också efter efter AC kabel's rekommenderade tjocklek men hittar inget (kan vara jag som inte fattar). Det enda jag ser är 6mm för DC kabeln. Typ det som är på sid22.
Kollade igen på AC kabeln och visst det ser ganska tunn ut så det måste jag följa upp. Har redan meddelat säljaren. Har tyvärr inte verktyg att mäta tjockleken i diameter plus att det sitter i en plaströr.
Elektrikern har inte gett mig något, allt levereras av Svea Solar. Har också bett de om ritning för el delen och paneler är kopplade. Måste ha det oavsett ifall vi ska ändra något i framtiden. Det är sånt som ska följa med huset kan jag tycka.
Längden på kabeln för AC kan vara ca 15 meter. Det är typ från längst in i carporten till dörren, Inte så långt.
Kollade i manualen på sida 9, står visserligen "Install only on a solid, non-flammable surface".
Men Svea säger det är ok och står för garantin...har det skriftligt att de har okejat det. Vad göra...
https://www.fronius.com/en-au/australia/photovoltaics/infocentre/tech-support/operating-manuals
Letat också efter efter AC kabel's rekommenderade tjocklek men hittar inget (kan vara jag som inte fattar). Det enda jag ser är 6mm för DC kabeln. Typ det som är på sid22.
Växelriktar-tillverkaren kommer då att säga att montageinstruktionen inte har följts i och med den monterats på brännbart material, och avsäger sig alla garantier. Är det inte bättre firman följer instruktioner från tillverkaren än att frångå dem, och sedan säga att de är medvetna om att de har monterat fel och säger de garanterar, som någon slags plåster på såren? Montagefirman lämnar väl inga långa garantier, kanske 2 år, och endast på arbete de själva utför. Garantier på växelriktaren och paneler kan inte en montagefirma lämna garantier på eftersom det kan väl endast tillverkaren göra.
Se upp med lämnad garantitid, den är viktig. Är den bara 6 månader är den inte mycket värd för en anläggning som ska hålla i 30 år.
Man kan fråga sig varför de har dragit AC-kabeln i plaströr för ett utanpåliggande montage på en vägg. Överarbetat? Har AC-kabeln otillräcklig mantelisolering eftersom den behöver plaströr?
Se upp med lämnad garantitid, den är viktig. Är den bara 6 månader är den inte mycket värd för en anläggning som ska hålla i 30 år.
Man kan fråga sig varför de har dragit AC-kabeln i plaströr för ett utanpåliggande montage på en vägg. Överarbetat? Har AC-kabeln otillräcklig mantelisolering eftersom den behöver plaströr?
Redigerat:
Jag håller helt med dig. Så står det i garanti pappret. Det är 10 års garanti på arbete och 5 år för själva Fronius.A Arnodt skrev:Växelriktar-tillverkaren kommer då att säga att montageinstruktionen inte har följts i och med den monterats på brännbart material, och avsäger sig alla garantier. Är det inte bättre firman följer instruktioner från tillverkaren än att frångå dem, och sedan säga att de är medvetna om att de har monterat fel och säger de garanterar, som någon slags plåster på såren? Montagefirman lämnar väl inga långa garantier, kanske 2 år, och endast på arbete de själva utför. Garantier på växelriktaren och paneler kan inte en montagefirma lämna garantier på eftersom det kan väl endast tillverkaren göra.
Kabeln ska dimensioneras utifrån hur den är avsäkrad (inkl fler aspekter), inte vad det sitter för förbrukare och dess märkström, men det var kanske det du menade?A Arnodt skrev:Om du har 25 A dvärg(automatsäkring för växelriktaren) då är det OK, eftersom växelriktarens märkström är 25,3 A.
Det är inte troligt att du har 5x5mm som du skriver. Det är förmodligen en 5g6 vilket är ok för den längden och effekten du avsäkrat den med.R reza666 skrev:Kollade de andra delarna med ditt kommentar och även monitorerat växelriktaren och ser att det kanske är som du säger.
[länk]
Jag ser följande fel dyka upp på skärmen speciellt på kvällen 306, 307, 523
Kollade här: [länk]
Något är inte helt rätt. Kan förstå att kod 306 beror på låg solljus men de andra ....
Om dvärgsäkring till växelriktaren, är det säkringen som sitter i AC boxen? den är på 25. Mina paneler kommer max upp till 14.6kw så det är kanske ändå ok eller?
Jag är inte så bra på el, AC-kabeln till växelriktaren kan jag så klart prata med de om men kan du snälla ge lite mer info om det. Tror det är 5x5mm2 om jag inte minns fel. Du rekommenderar 5x6 mm2, hellre 5x10 mm2. Tacksam för en bra motivering så jag kan "kräva" det. Deras elektriker är ganska kaxig på ett bra sätt, han verkar veta vad han gör så jag måste veta varför jag ställer kravet
Om monteringen så ställde jag frågan flera gånger och de säger det är helt ok mot trä, det finns en metall panel de sätter upp först så det sitter inte direkt på trädet. Kanske beror på växelriktare och hur varma de blir?
Denna har även aktiv kylning och det faktum att det sitter ute hjälper också, speciellt där det sitter
Jag skulle säga av dina bilder och inlägg att döma att du har en bra installation.
TackX xLnT skrev:
hehe just det , var lite trött i skallen, yttre kan inte vara samma som inre diameter så klart
Har ändå frågat de så hoppas på något svar.
Precis som xLnT skriver verkar allt bra och vettigt elektriskt sett på dina bilder. Säkert väl över medel för såna anläggningar.R reza666 skrev:
Självklart ska du kunna få ett svar från dem och samtidigt ordnat de mer formella punkterna kring några skyltningar som Arnodt nämnde. Finns ingen anledning att inte ha såna detaljer rätt också, i andra änden vid inkopplingen bör det vara riktigt om e.on godkänt enligt sin lista.
Eon har redan godkänt anläggningen och såg till att det finns varningsmärken när de samtidigt bytte mätaren.GK100 skrev:Precis som xLnT skriver verkar allt bra och vettigt elektriskt sett på dina bilder. Säkert väl över medel för såna anläggningar.
Självklart ska du kunna få ett svar från dem och samtidigt ordnat de mer formella punkterna kring några skyltningar som Arnodt nämnde. Finns ingen anledning att inte ha såna detaljer rätt också, i andra änden vid inkopplingen bör det vara riktigt om e.on godkänt enligt sin lista.
Lite nyfiken nu själv om kabelt som Arnodt nämnde från AC till Fronius. Blir nojig när jag inte vet
Antar det måste iaf vara 6mm.
Och visst är arbetet bra utfört. Ser ganska trevligt ut överlag.
Blev bara 2 missar från vad jag kan se (var inte med de hela tiden så).
En liten miss var att de borrade lite för hastigt så putsen åkte av (kan ju hända). De täckte med silikon.
En annan miss jag blev lite besviken på var att de satte upp en av boxarna på kanten av brädan med ganska stort skruv så brädan bakom knäcktes på båda sidor. Ganska onödig fel kan jag tycka. Jag tar nog inte bort AC boxen på ett tag men när man väl gör det så lär en stor trä bit ramla av
Ser du ingen märkning på kabeln?R reza666 skrev:Eon har redan godkänt anläggningen och såg till att det finns varningsmärken när de samtidigt bytte mätaren.
Lite nyfiken nu själv om kabelt som Arnodt nämnde från AC till Fronius. Blir nojig när jag inte vet
Antar det måste iaf vara 6mm.
Och visst är arbetet bra utfört. Ser ganska trevligt ut överlag.
Blev bara 2 missar från vad jag kan se (var inte med de hela tiden så).
En liten miss var att de borrade lite för hastigt så putsen åkte av (kan ju hända). De täckte med silikon.
En annan miss jag blev lite besviken på var att de satte upp en av boxarna på kanten av brädan med ganska stort skruv så brädan bakom knäcktes på båda sidor. Ganska onödig fel kan jag tycka. Jag tar nog inte bort AC boxen på ett tag men när man väl gör det så lär en stor trä bit ramla av
Jag gissar iaf på N1XV 5g6. Är du nojig så mät YD och återkom.
Allt sitter i platsrör tyvärr :/
Kollade även i elskåpet men ser inte ens den kabeln. Tror det sitter bakom svarta kabeln men syns knappt.
Kollade även i elskåpet men ser inte ens den kabeln. Tror det sitter bakom svarta kabeln men syns knappt.
Den turkosa pilen är ju inte elkabeln, det måste vara nätverkskabel.R reza666 skrev:
Elkabeln kommer in underifrån.
Du kan ju utan problem mäta YD på kabeln, alla hushåll bör ha ett skjutmått.
Du ser inte så bra ut med naken kabel genom metallhålet i fasadmätarskåpet.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
hehe Ju självklar har du rätt. Det är nog den som kommer på undersidan av Fronius. Har inte kollat så noga.X xLnT skrev:
Det enda som annars går in i Fronius är den tjocka svarta kabeln. Måste köpa en skjutmått, tror jag har haft en men kan inte hitta, Kan vara farsan som "lånat" det
Kan du förklara detta "Det ser inte så bra ut med naken kabel genom metallhålet i fasadmätarskåpet." ?