44 030 läst · 96 svar
44k läst
96 svar
Lite besviken på min anläggning
Du kan installera så du använder gasolflaska eller vad de heter utanför huset. Jag körde genom kommunen eftersom allt fanns på plats redan. Visst är det inte super billig men kostar inte heller mer än en middag ute på stan så det kan man leva med än så längekisumisu skrev:Ja ser ju bra ut
Jo är helt annat matlagning även om även induktion har nu kommit och är lite som gas.
Är väl det som är största nackdelen att alla kan inte och får inte heller laga. Sedan är det ju inte så kul få läcka.
Men visst har tanken slagit mig ha gasspis. Är ju egentligen inget som hindrar. Gas är rätt så dyrt i Sverige men i Finland får man gasflaskor mycket billigare.
Förresten, visst betalar vi skatt när vi handlar från andra EU länger. Köper en del från Amzon-UK och Amazon-DE och de inkluderar moms. Man får många gånger bättre villkor och även pris från de än här hemma. Konstigt nog kan portot också bara billigare.
Precis det kan man göra!R reza666 skrev:Du kan installera så du använder gasolflaska eller vad de heter utanför huset. Jag körde genom kommunen eftersom allt fanns på plats redan. Visst är det inte super billig men kostar inte heller mer än en middag ute på stan så det kan man leva med än så länge
Förresten, visst betalar vi skatt när vi handlar från andra EU länger. Köper en del från Amzon-UK och Amazon-DE och de inkluderar moms. Man får många gånger bättre villkor och även pris från de än här hemma. Konstigt nog kan portot också bara billigare.
Jovisst betalar man skatt. Men drn skatten får ju det landet du köper varan nytta av.
Visst är det så. Har själv också köpt saker utanför Sverige och ibland har man tom fått hemleverans.
Det är sant och det är en anledning säkert varför vissa saker är billigare i andra länder.R reza666 skrev:
Det där med porto var en rolig sak. Många år har det varit väldigt billigt skicka saker från Finland. Ett tag var det tom billigare skicka paket från Finland till Sverige än inrikes i Sverige
De sista åren kom dock en chockhöjning av porto och med kronans fall är det inte lönt och med dagens koronakris i Finland lär nog inte saker bli billigare heller skattemässigt i alla fall
Men det är väl dom dåliga sidorna gällande beskattning. Speciellt när det gäller solenergin. Man borde ju uppmuntra folk producera klimatvänlig el. Men nu gör man tvärtom när man inte får tjäna för mycket på sin investering.
Redigerat:
Spotpris är vad elen kostar varje timme. Låt säga att du får 10 öre som ersättning för kWh och spotpriset, som i skrivande stund kl 14,15 öre den 12/5/2020, skulle du erhålla 24,15.R reza666 skrev:Kan bara hålla med er @Arnodt och @kisumisu
Detta är ett stort ämne så om jag ska börja skriva vad jag tänker och tycker så kommer vi på ett helt annat spår och diskussion så jag låter bra
@kisumisu vet inte om jag läste rätt men du får spotprist ([länk]) + 10öre.
Och det är egentligen Genomsnitt för månadens spotpris + 10öre tror jag. Skulle idag vara ca 30-40öre+10öre
Har du rörligt avtal, sätts ett pris /kWh innan månaden börjar. Lite som att blöta fingret och hålla upp det i luften för att se vart det blåser... och så har vi haft det i 8 år men nu gått över till att betala timpris istället.
Har inte gjort det än men kommer att koppla min VP till en app som anpassar värmeproduktionen till när spotpriserna är som lägst och inte brassar på när de är som högst t.ex. 06-08 och 17-19 men ska bara installera en termostat i valfritt rum.
Ni får gärna korrigera mig nu men som jag ser det är det bättre att sälja på dagen, alltså när min anläggning producerar och få + 20 öre/kWh (vår ersättning från Kraftringen) och låta förbrukarna gå på nätterna när min anläggning inte producerar men får ett lägre spotpris. Tänker jag rätt nu??
Tack för info. Just nu har jag också rörligt pris från EON men funderar om jag ska binda.
Tror inte jag kommer att göra något avancerat som du beskriver däremot.
Det är lite kul att se i appen när jag använder min egen producerade el
Tror inte jag kommer att göra något avancerat som du beskriver däremot.
Det är lite kul att se i appen när jag använder min egen producerade el
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Liten solcellsanläggning för att toppa upp batteri
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Stänga av anläggningen vid full produktion?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Parkering främmande verksamhet på gemensamhetsanläggning!
Juridik -
Flytta pengar mellan anläggningar i samfällighet
Juridik -
Var köpa ljus fogsand till anläggning av marksten?
Altan & Uteplats