Markus Lindström1 Markus Lindström1 skrev:
Hyggligt av dig att lägga upp bilder! Jag har faktiskt precis beställt en liter av den olja för att prova på lite lösa brädor. På bilderna ser de väldigt ”lagomt” brunt ut. Är detta målat 2 varv?
Ja jag målade två varv. Det blev lite gyllenbrunt. Mer gulaktigt än brunt. Men det gula bleknade efter ett år. Blanda oljan ordentligt för tjäran sjunker till botten.
 
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Ja jag målade två varv. Det blev lite gyllenbrunt. Mer gulaktigt än brunt. Men det gula bleknade efter ett år. Blanda oljan ordentligt för tjäran sjunker till botten.
okej! Bra tips! Ska göra ett prov så fort burken kommer.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Om det är grånad fasad du är ute efter skulle jag inte rekommendera enbart linolja.

Mitt hus från 1945 har just denna behandling, vilket efter mycket sökande av information inte verkar helt vanligt förekommande.

Linoljeimpregnering (känns som bästa sättet att benämna behandlingen) ger en naturligt mörknande effekt på träet, närmast svart och svagt glansigt när det är mättat/nystruket och efter några (förmodligen ganska många) år skiftar den mer åt brunt och blir matt. ”Receptet” följde med huset vid köp och består av 70% rå linolja, 20% kokt linolja och 10% balsamterpentin.

Tvåvånings trähus med veranda, röda takpannor, grön gräsmatta, skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panelen behöver några år på sig att landa i detta utseende, efter att ha bytt enstaka brädor skulle min bästa bedömning vara att det tar ca. 3 år att uppnå slutligt utseende, med inoljning oftare de första åren.

Intressant tråd att följa, även om det inte tillhör grundfrågan, och se om fler stött på denna typ av fasad då hittills fått alla att höja förvånat på ögonbrynen som jag pratat med.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
EnKatta EnKatta skrev:
Om det är grånad fasad du är ute efter skulle jag inte rekommendera enbart linolja.

Mitt hus från 1945 har just denna behandling, vilket efter mycket sökande av information inte verkar helt vanligt förekommande.

Linoljeimpregnering (känns som bästa sättet att benämna behandlingen) ger en naturligt mörknande effekt på träet, närmast svart och svagt glansigt när det är mättat/nystruket och efter några (förmodligen ganska många) år skiftar den mer åt brunt och blir matt. ”Receptet” följde med huset vid köp och består av 70% rå linolja, 20% kokt linolja och 10% balsamterpentin.

[bild]

Panelen behöver några år på sig att landa i detta utseende, efter att ha bytt enstaka brädor skulle min bästa bedömning vara att det tar ca. 3 år att uppnå slutligt utseende, med inoljning oftare de första åren.

Intressant tråd att följa, även om det inte tillhör grundfrågan, och se om fler stött på denna typ av fasad då hittills fått alla att höja förvånat på ögonbrynen som jag pratat med.
Har lite svårt att tro att man uppnår denna bruna/svarta färg med en ren linoljeblandning utan pigment... Har behandlat en del utomhus trä med linolja och de drar åt grått över tid...

/ATW
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Hej igen i tråden!
Efter mycket undersökande och prov så gjorde vi som vi sa och körde tjärolja 20/80 på hela huset.
Jag lägger upp några bilder om det är någon som är intresserad eller går i samma tankar.
Stort tack för alla tips och hjälp under vår ”projektering” :)
 
  • Modernt hus med träbeklädnad, metalltak, utsikt över sjö, under konstruktion eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähus vid vatten med båt, molnig himmel, byggmaterial, pågående konstruktionsarbete, gröna dörrar, grått tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från en lift vid en träbeklädd byggnad, oordning på marken, byggmaterial och skräp syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähus med silverfärgat plåttak, skog i bakgrunden, molnig himmel, några fönster, säkerhetsräcke på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähustillbyggnad under arbete, verktyg och material framför, mörka moln över vattnet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt trähus med stående panel, metalltak, stegar, under arbete, delvis trädgårdsanläggning, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Jenny Maria och 6 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Har lite svårt att tro att man uppnår denna bruna/svarta färg med en ren linoljeblandning utan pigment... Har behandlat en del utomhus trä med linolja och de drar åt grått över tid...

/ATW
Det kan vara svårt att tro, men det är trots allt så det är utfört och resultatet ser du på bilden 😊
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
EnKatta EnKatta skrev:
Det kan vara svårt att tro, men det är trots allt så det är utfört och resultatet ser du på bilden 😊
Vet inte vad jag ska säga... Ren linolja ger inte en svartbrun färg.

Har du kvar nåt av "linoljan" du använde?

Bara för att klargöra du pratar om fasaden och inte balkongen/altanen?
För då skulle färgen vara lite rimligare...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Vet inte vad jag ska säga... Ren linolja ger inte en svartbrun färg.

Har du kvar nåt av "linoljan" du använde?

Bara för att klargöra du pratar om fasaden och inte balkongen/altanen?
För då skulle färgen vara lite rimligare...

/ATW
Ja, på bilden är balkongen bara struken 1 gång med linolja och räcket är knappa 2 år gammalt. Idag ca 2 år efter att bilden togs är den i närheten av övriga panelen i färg. (Mörkt ute just nu men nedan bild från Google Maps är från 1 år sedan som jämförelse 😁)

De panelbrädor jag bytt ut och har oljat 2-3 gånger under loppet av 3 år är även de nu i en närliggande nyans som övriga huset.

Oljeblandningen som består av rå linolja till största del, 20% kokt och 10% balsamterpentin, har jag gjort själv enligt det recept som följt huset (förmodligen sedan byggåret 1945).

Som ytterligare referens kan jag även tillägga att panelen bakom fönsterluckorna, som suttit skyddad från sol och annat väder, fläckvis varit i princip trärena så min teori är att oljan mörknar vid oxidering som går fortare när den utsätts för direkt solljus.
 
  • Svart timmerhus med balkong, vita fönster, tegeltak och grön grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Markus Lindström1 Markus Lindström1 skrev:
Hej igen i tråden!
Efter mycket undersökande och prov så gjorde vi som vi sa och körde tjärolja 20/80 på hela huset.
Jag lägger upp några bilder om det är någon som är intresserad eller går i samma tankar.
Stort tack för alla tips och hjälp under vår ”projektering” :)
Hej!
Går i samma tankar som er och funderar på hur vi ska behandla fasaden. Kommer också ha aluzink på all plåt. Har du några nya bilder hur det blev?
 
H Henrikkkkkk skrev:
[bild]
H Henrikkkkkk skrev:
Hej!
Går i samma tankar som er och funderar på hur vi ska behandla fasaden. Kommer också ha aluzink på all plåt. Har du några nya bilder hur det blev?
Hej!
Går i samma tankar som er och funderar på hur vi ska behandla fasaden. Kommer också ha aluzink på all plåt. Har du några nya bilder hur det blev?
 
Jag vet inte om jag nu råkade skicka två bilder men detta var den senaste bilden efter en höst vinter och vår.
 
  • Trädgård på hösten med övervuxen gräskulle framför modernt trähus och parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Markus Lindström1 Markus Lindström1 skrev:
Jag vet inte om jag nu råkade skicka två bilder men detta var den senaste bilden efter en höst vinter och vår.
Superfint! Är ni nöjda? Tänker ni köra något till lager också?
 
H Henrikkkkkk skrev:
Superfint! Är ni nöjda? Tänker ni köra något till lager också?
Vi är supernöjda någon blånad bräda som ska bytas i sommar men de har inget med behandlingen att göra.
Jag tror att vi avvaktar nog något eller några år till innan vi drar på något mer.
Men vi är riktigt nöjda! Dessutom blev ju hela behandlingen mycket billigare än täckmåla.
 
Markus Lindström1 Markus Lindström1 skrev:
Vi är supernöjda någon blånad bräda som ska bytas i sommar men de har inget med behandlingen att göra.
Jag tror att vi avvaktar nog något eller några år till innan vi drar på något mer.
Men vi är riktigt nöjda! Dessutom blev ju hela behandlingen mycket billigare än täckmåla.
Vilket märke använde ni? Färdigblandad tjärolja 20/80?
 
H Henrikkkkkk skrev:
Vilket märke använde ni? Färdigblandad tjärolja 20/80?
Vi blandade själv Auson dalbränd tjära 20% och rå linolja 80%. Fick plåthink och mätsticka från färgaffären, gick superbra. Blanda väl och med fördel blanda och låt stå så att de gifter sig bra. Grov fasadpensel och borsta på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.