3 657 läst · 38 svar
4k läst
38 svar
Lim, eller inte. Det är frågan. Golvspån.
Träreglar direkt på en gjuten platta är en dålig lösning...O Olf Oggler skrev:[bild]
Skivorna måste ju limmas i skarvarna. Men frågan är om jag ska limma mot träreglarna och hoppas på att jag aldrig mer kommer behöva lyfta spånet? Eller ska jag chansa och inte limma spånet på reglarna och ha kvar möjligheten att lyfta spånet om jag behöver se över reglarnas infästning i betongen, eller komma åt någon installation under?
Det är ju ett jäkla jobb att behöva regla om hela golvet bara för att man behöver lyfta spånet.
Kan man inte limma skivorna på reglarna med något mjukt lim som går relativt enkelt att skära bort. Tex PL 200? Det ger ju dessutom en lite elastisk fog.
Ja varför ska man bygga nytt med en erkänd riskkonstruktion som orsakat enormt mycket ombyggnationer under decennier. Aldrig träreglar mot betongplatta är väl närmast en tumregel idag, men visst det beror kanske litet på hur pass torr betongen kan hållas över tid. Stålreglar är det vanliga mot gjuten betongplatta som jag förstår det, som lekman.
Även med källare under?H Harald Blåtumme skrev:Ja varför ska man bygga nytt med en erkänd riskkonstruktion som orsakat enormt mycket ombyggnationer under decennier. Aldrig träreglar mot betongplatta är väl närmast en tumregel idag, men visst det beror kanske litet på hur pass torr betongen kan hållas över tid. Stålreglar är det vanliga mot gjuten betongplatta som jag förstår det, som lekman.
Om det är mellanbjälklag i betong så gäller inte det jag skrev, jag tänkte källargolv i betong.
Lite olika budskap som jag kanske tolkade fel.....H Harald Blåtumme skrev:
O Olf Oggler skrev:
O Olf Oggler skrev:
På tal om att limma och skruva golvspån. Golvspånskruv ser ju inte så förtroendeingivande ut. En slät hals på skruven genom hela skivan. Vanlig golvskruv har ju ofta en motgänga för att fästa ordentligt.
Produkter som diskuteras: "golvskruv"

Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Jag limmade med PL200, om någon är nyfiken. Eller rättare sagt. Jag har provat i ett rum. Granab skryter ju med att de har levererat 4,5 milj kvadratmeter golv som limmats med liknande lim. Så det bord ju vara väl beprövat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad göra (eller inte göra) med lim från gammal plastmatta?
Golv -
Såga och limma ihop eller inte…?
Möbelsnickeri -
Limma fast fönsterruta på solfångare (för varmvatten, inte solceller för el)
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Sammanfoga 2st limträbalkar eller inte?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fråga om parkettlim - diffusionstätt eller inte?
Golv