7 688 läst · 144 svar
8k läst
144 svar
Likströmslära och lite om LEDdioder
Korrekt. Det är alltid bra att använda rätt ord. Om ingen förklarar vad som gäller lär man lätt in något felaktigt. Men spelar det någon praktisk roll här. Jag tror faktiskt inte det.D Daniel 109 skrev:
Alla begriper väl vad som menas oavsett om man skriver resistens eller resistans:
"Spänningen = Strömmen * Resistensen"
"en resistens på 2,7kohm".
"Bakterien som orsakar lunginflammation, har resistans mot penicillin"
Jag kan inte komma på något tillfälle när inte sammanhanget gör betydelsen helt klar.
Man ska nog hålla sig till rätt ordval och det av flera skäl, fel ord kan ju göra att det som skrivs blir helt omöjligt att förstå, den som ska lära sig lär sig fel och även denne blir svår att förstå och inte minst är det svårt att tro att kunskapsnivån är speciellt hög om "läraren" inte ens behärskar rätt vokabulär.
Medlem
· Blekinge
· 10 391 inlägg
Jag citerar ur labbmaterialet med mina frågor i kursivt:
Denna kurs faller på sin otydlighet. Igen, dom som kan detta kommer inte ödsla tid, dom som inte kan och vill lära sig, kommer att förtvivlar över otydliga instruktioner. Får mig att tänka på de odugliga NO-lärare där eleverna satt som fågelholkar och undrade vad som menades.
- Anslut trådbiten till batteriet och notera det nya mätvärdet och om tråden blir varm. Elevens fråga: hur ansluta tråden till batteriet? En sida, två sidor, och hur ansluter man rent praktiskt?
- Beroende på hur snabbt tråden blir varm och hur spänningen faller i multimetern kan du få en uppfattning om hur mycket ström som flyter genom tråden. Hur ska man få en uppfattning om ström? Kvantitaivt, alltså? Varm = 1 mA, mycket varm = 2 A?
- Dessutom kan du fastställa resistansen på två olika sätt
- 1) genom att koppla om till strömmätning där multimeters mätsladdar nu ska ligga i serie med tråden och vara inställd på 10Ampere. Resistansen kan då lätt beräknas via Ohms lag med uppmätt spänning och ström som indata. Vilken spänning? Innan eller efter att tråden anslöts? Vad är I SERIE?
- 2) Genom att direkt mäta Resistansen i tråden med multimetern inställd på 200 Ohm eller lägre. Helst lägre om det går eftersom trådens resistans bör ligga under 1 Ohm och därmed mätningens noggrannhet blir för låg för de flesta billigare multimetrar. Ska man koppla bort batteriet under denna mätning?
Denna kurs faller på sin otydlighet. Igen, dom som kan detta kommer inte ödsla tid, dom som inte kan och vill lära sig, kommer att förtvivlar över otydliga instruktioner. Får mig att tänka på de odugliga NO-lärare där eleverna satt som fågelholkar och undrade vad som menades.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Menar du att den här tråden är för mig? Jag blir rörd!R RoAd skrev:Tråden skapades för att bananskalare inte förstod att @RogerHql, i en annan tråd ( [länk] ), pratade om förhållandet mellan elektrisk effekt (watt) och ljusstyrka (lumen).
Nu är de inläggen tyvärr raderade av moderator så denna tråden är svår att förklara utan att upprepa det som skrevs där. Något jag inte alls är sugen på.
Dock dröjer det några lektioner innan jag känner att min kunskap verkligen behöver fyllas på. Sen vet man aldrig det kan dyka upp något jag inte kan!
Jag är alltid öppen för att lära mig något nytt.
De trådarna finns ingen anledning att sakna. En lång diskussion om ett tämligen okänt sätt att räkna lyse och watt.
Eftersom det verkar vara viktigt för dig så gör ett inlägg där du förklarar
varför det är intressant och hur man räknar ut det.
För jag antar att det inte var mina inlägg som var intressanta.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Självklart är det viktigt att använda rätt vokabulär. Men resistens eller resistans är inte så viktigt. Men det är förstås det är bra om läraren skriver rätt. Men nu är jag bara elev så jag får skriva fel. alla kommer förståE elmont skrev:Man ska nog hålla sig till rätt ordval och det av flera skäl, fel ord kan ju göra att det som skrivs blir helt omöjligt att förstå, den som ska lära sig lär sig fel och även denne blir svår att förstå och inte minst är det svårt att tro att kunskapsnivån är speciellt hög om "läraren" inte ens behärskar rätt vokabulär.
Jag har kunskaperna, men jag har ändå svårt att förstå hur ”lektionen” är tänkt.
Vad menas te.x. med ”hur spänningen faller i mutimetern”
Jag tror inte att den hör ”utbildningen” kommer att lära någon något.
Det finns sannolikt pedagogiskt innehåll tänkt för grundskolan att hitta någonstans på nätet.
Vad menas te.x. med ”hur spänningen faller i mutimetern”
Jag tror inte att den hör ”utbildningen” kommer att lära någon något.
Det finns sannolikt pedagogiskt innehåll tänkt för grundskolan att hitta någonstans på nätet.
Det noterades på den tidigare tråden att ett batteris spänning sjönk när det belastades. Detta beror på den inre resistansen i batteriet Ri - till skillnad mot den yttre resistansen Ry - som då är nyttolastens typ resistans. Max effekt från ett batteri tas ut då Ri = Ry - en skadligt högt effektuttag för ett normalt batteri.
Byggde i min ungdom ett batterikontrollinstrument - för företrädesvis startbatterier för bilar. Se bild nedan.
Jag ville fånga den första millisekunden av startströmmen (som kunde gå uppåt 600 A) - dvs. innan starmotorn börjat rotera och bygga upp en egen mot-EMK. Då fick jag ett rätt bra värde på batteriets kondition. Om spänningen inte sjönk under 9,5 V (det röda strecket på skalan) - då var det någorlunda OK. Sjönk spänningen bara till ca 11,35 V (det svarta strecket på skalan) - då var det full kapacitet på batteriet.
Har funkat ganska bra under åren - och jag har detekterat många dåliga batterier - där bilfirmornas mätapparatur visat OK.
Om en bil stått i bilhallen i kanske över ett ½-år utan laddning - är risken väldigt stor att batteriet blivit sabbat - och bortom all räddning.
Byggde i min ungdom ett batterikontrollinstrument - för företrädesvis startbatterier för bilar. Se bild nedan.
Jag ville fånga den första millisekunden av startströmmen (som kunde gå uppåt 600 A) - dvs. innan starmotorn börjat rotera och bygga upp en egen mot-EMK. Då fick jag ett rätt bra värde på batteriets kondition. Om spänningen inte sjönk under 9,5 V (det röda strecket på skalan) - då var det någorlunda OK. Sjönk spänningen bara till ca 11,35 V (det svarta strecket på skalan) - då var det full kapacitet på batteriet.
Har funkat ganska bra under åren - och jag har detekterat många dåliga batterier - där bilfirmornas mätapparatur visat OK.
Om en bil stått i bilhallen i kanske över ett ½-år utan laddning - är risken väldigt stor att batteriet blivit sabbat - och bortom all räddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 391 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg