R RogerHql skrev:
Om du vill stå utanför Boggi så är det väl i sin ordning eftersom vi håller på med likström.
annars har du fina kurvor på ditt lätt antika Textronix- oscilloskop.
Faktum är att jag har ett tvåkanals 100 MHz, som är ännu mera antikt😉
Det är bra om du dokumenterar dina inställningar och eventuella prober som du använder nästa gång.
Dessutom mäter du strömmen över ett motstånd får man väl fömoda?
Glöm inte bort att kalibrera proberna innan du mäter!
D Daniel 109 skrev:
Ärligt talat. Din pedagogik här är katastrofal. Du blandar basic kunskaper med udda specialbenämningar, blandar benämningar och snöar in på konstiga specialfall när du säger dig förklara grunderna.
De som hänger med i svängarna är inte de som behöver lära sig grunderna.
Nej sprettigt och svårt att se hur de sammankopplar med LED.

Borde ju ta upp kort vad en LED är
Sen driftfallen konstant spänning vs konstant ström.
Serie/Paralel koppling
Typ hur man från datablad av LED dimensionera Powersupply i olika casen
Dimming metoder
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Om man nu ska gräva mer sig i onödiga sidospår. Shunt är ett begrepp som används inom många olika områden. Gemensamt är att det handlar om att avleda ett flöde till en alternativ väg. I strömmätningsfallet handlade det om att koppla en resistor parallellt med strömmätaren för att kunna mäta större strömmar. Med utvecklingen av instrument har man i dag fallet där hela strömmen går genom shunten. Så namnet blir i dagsläget något missvisande, trotts att det från början var logiskt.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Nej sprettigt och svårt att se hur de sammankopplar med LED.

Borde ju ta upp kort vad en LED är
Sen driftfallen konstant spänning vs konstant ström.
Serie/Paralel koppling
Typ hur man från datablad av LED dimensionera Powersupply i olika casen
Dimming metoder
Jovisst, men man måste ju börja i någon ända och det har ju diskuterats LED rätt mycket i tråden redan men det borde förstås sammanfattas.
Men innan man gör det tror jag ju att ohms lag och effektlagen ska hamras in i eventuella elever,
och vilken metod än enkla labbar med lite julbelysning och en tråd som är både motstånd och shunt är bättre?
man kan förklara LED-tekniken senare men jag eller någon annan får väl skriva en kort sammanfattning då...
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om man pratar egenskaper på en produkt kan man använda ordet tolerans, t ex ett motstånd har ett värde på 47 Ohm med +- 5% tolerans.
När det gäller mätningar säger man noggrannhet eller onoggrannhet och det innefattar en hel del olika saker. Viktigt att ta hänsyn till är även fel genom felaktigt utförande av mätning.
Synd att Roger inte klarar av en tydlig labbanvisning och en vettig provuppställning. Ingen nybörjare kommer att fatta detta och ingen avancerad behöver veta hur man mäter resistans med Ohms lag.
Du är för hård Thomas det har ju inte börjat än. I väntan på denna kursens utveckling skulle jag gärna koppla av med en ny månadens kabel från din sida. Har du något på lut?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Ok. Inser att du är en djuping Boggi!
Man kan gräva ner sig i allt och världen är oändligt komplex och viil man förstå den ska man göra noggranna mätningar när sådana är påkallade!
Som speciellt exempel som inte heller har med tråden att göra är ju de extremt noggranna mätningar på de över femtusen planeter man under de senaste åren funnit runt andra stjärnor. Jag följer denna fantastiska upptäcktsfärd dagligen och precisionen i mätningarna är sanslös men blir ändå vassare för varje dag!
webb-teleskopet som ju är en av de senaste mättekniska landvinningarna mäter dock på olika former av ljus.

Vi mäter på/ med hjälp av elektroner och du Boggi mäter säkert på de mera noggranna sätten.
Hur du använder din spole vid kalibrering är jag förstås nyfiken på!
Du utnyttjar det magnetfält spolen alstrar?

Bereppet "Tolerans" vilket väl är ekvivalent med "onoggrannhet" är jag lite förvånad över att du inte känner till?
Det är ju ändå en betydelsefull parameter då man köper in/kontrollerar Resistanser?
Finns även i denna artikel om komponenten i wikipedia-->
[länk]
Helt korrekt, jag utnyttjar det magnetfält som spolen alstrar, kan se ut som nedanstående bild.
Experimentell uppställning med induktionsspole, strömtång, multimeter och elektronisk utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanstående är AC-mätning - och där brukar det stämma någorlunda. Men jag har även motsvarande för DC-mätning - och det var ingen höjdare. Hall-element i all ära - men ibland blir det fel.
Precis som Thomas_Blekinge så perfekt förklarade, är jag naturligtvis bekant med "tolerans" när man specificerar elektriska komponenter etc., när det gäller kondensatorer brukar man ibland tala om tillverkningstoleranser - för att särskilja från förändringar på grund av temperaturen. Men när det gäller mätdon har jag inte mött "toleransbegreppet" (tror jag) - i min professionella värld.
Jag noterar slutligen en viss kritik mot det pedagogiska upplägget på den här tråden - men det bekymrar inte mig. Allt som kan medverka till att rätta till det katastrofala resultatet av 1962 års skolreform är bra. Det måste vara kunskap som är huvudsyftet med utbildning - att vi lär oss att tänka själva - så att vi ex vis kan ifrågasätta alla "budskap" som kablas ut via MSM etc. Vi måste ha så mycket kunskap om verkligheten och sanningen - att vi ibland måste kunna konstatera att "Det här stämmer inte". Begriper man inte det enkla och grundläggande - då fattar man heller inte det komplicerade - och där bidrar du.
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Det är riktigt som GK säger: Det är på G.
Lite tankar på materielsidan förutom det som redan finns i Lab1:
1) Strömstyrning: Simpel MOSFET, direktstyrd kapacitivt via gaten. Det borde bli en hit!
2) 2 st 5W wedgelampor för en tia från biltema.
Synpunkter?
 
B Boggi skrev:
Helt korrekt, jag utnyttjar det magnetfält som spolen alstrar, kan se ut som nedanstående bild.
[bild]
Ovanstående är AC-mätning - och där brukar det stämma någorlunda. Men jag har även motsvarande för DC-mätning - och det var ingen höjdare. Hall-element i all ära - men ibland blir det fel.
Precis som Thomas_Blekinge så perfekt förklarade, är jag naturligtvis bekant med "tolerans" när man specificerar elektriska komponenter etc., när det gäller kondensatorer brukar man ibland tala om tillverkningstoleranser - för att särskilja från förändringar på grund av temperaturen. Men när det gäller mätdon har jag inte mött "toleransbegreppet" (tror jag) - i min professionella värld.
Jag noterar slutligen en viss kritik mot det pedagogiska upplägget på den här tråden - men det bekymrar inte mig. Allt som kan medverka till att rätta till det katastrofala resultatet av 1962 års skolreform är bra. Det måste vara kunskap som är huvudsyftet med utbildning - att vi lär oss att tänka själva - så att vi ex vis kan ifrågasätta alla "budskap" som kablas ut via MSM etc. Vi måste ha så mycket kunskap om verkligheten och sanningen - att vi ibland måste kunna konstatera att "Det här stämmer inte". Begriper man inte det enkla och grundläggande - då fattar man heller inte det komplicerade - och där bidrar du.
Vi får alla bidra och kompromissa tills alla blir lagom missnöjda.
det är vad jag kallar en perfekt kompromiss! 🙏
 
Det finns tidigare länkar till denna ambitiösa kille.
Läs och lär allt om LED Lampor! Ett föredöme i Ledjungeln.
http://sle.se/led/
 
L Leif i Skåne skrev:
Det finns tidigare länkar till denna ambitiösa kille.
Läs och lär allt om LED Lampor! Ett föredöme i Ledjungeln.
[länk]
Huruvida det är ett "föredöme i LED-djungeln" får andra bdöma.
avsnitten om flimrande ljus får man nog också ifrågasätta även om stroboskopeffekten är känd men den ligger inte på 100 Hz vad jag känner till.
Sen går det att betala via paypal för den som tycker att det är värt det!


Äter lill likströmsläran.
har gjort det enkelt för mig och hänvisar härmed till ett omfattande pdf i ämnet som även behandlar växelström från Linköpings universitet!
Så nu är det bara att tycka till om pedagogik och sakinnehåll innan intresserade ger sig på Lab1!
Mycket nöje!

Här är länken-->

https://www.isy.liu.se/edu/kurs/TSFS13/kursmaterial/Larobok - Elektroteknik.pdf

PS
Det går förstås att ställa frågor till undertecknad om det är något du inte förstår!

/Roger
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Huruvida det är ett "föredöme i LED-djungeln" får andra bdöma.
avsnitten om flimrande ljus får man nog också ifrågasätta även om stroboskopeffekten är känd men den ligger inte på 100 Hz vad jag känner till.
Sen går det att betala via paypal för den som tycker att det är värt det!


Äter lill likströmsläran.
har gjort det enkelt för mig och hänvisar härmed till ett omfattande pdf i ämnet som även behandlar växelström från Linköpings universitet!
Så nu är det bara att tycka till om pedagogik och sakinnehåll innan intresserade ger sig på Lab1!
Mycket nöje!

Här är länken-->

[länk] - Elektroteknik.pdf

PS
Det går förstås att ställa frågor till undertecknad om det är något du inte förstår!

/Roger
Gått igenom materielet.
vissa avsnitt går bra att hoppa över tex D/Y-koppling och slinganalys., dvs det mesta efter1:9 utom 1:14 elektrisk effekt.
undvik också kapitlet om växelström om du inte känner fanatisk glöd för ämnet!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.