R RoAd skrev:
Nu verkar du ha fått något om bakfoten igen. Ingen har pratat om någon annan märkning än just watt och lumen som enskilda värden. Men utifrån de två är det ju väldigt lätt att få fram "lumen per watt".


Jag håller med, ljusstyrkan borde vara det man i första hand kollar på. Men effekten är inte helt ointressant heller, och min erfarenhet är att den oftast stämmer rätt bra.
Så byter vi språk igen. Hur ska du ha det nu? Du får bestämma dig!

Tänk på en sak. jag är övertygad om att vi kan vår ellära. Du kanske kan mer. Men ingen av oss är några nooobees. Vi lägger ner nu.
 
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så byter vi språk igen. Hur ska du ha det nu? Du får bestämma dig!

Tänk på en sak. jag är övertygad om att vi kan vår ellära. Du kanske kan mer. Men ingen av oss är några nooobees. Vi lägger ner nu.
Det är ingen som byter språk. Vi har hela tiden pratat om förhållandet mellan inmatad elektrisk effekt (watt) och utstrålat ljus (lumen).

Detta är uppenbarligen mycket förvirrande för dig men det problemet verkar helt ligga i din förståelse och inte i våra pedagogiska förmågor. Det går inte att förklara detta tydligare eller enklare än vi gjort. Sorry.
 
A
M MagHam skrev:
Att det står vad de motsvarar i "gamla" Watt på LED lär nog leva kvar ett tag.
Det är ungefär samma sak som floppydisk-ikonen för att spara en fil.
Det är bra att det står. De flesta har ingen aning om vilken led-ljuskälla som motsvarar utbyte från en äldre vanlig glödlampa.
 
  • Gilla
RogerHql och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det är ingen som byter språk. Vi har hela tiden pratat om förhållandet mellan inmatad elektrisk effekt (watt) och utstrålat ljus (lumen).

Detta är uppenbarligen mycket förvirrande för dig men det problemet verkar helt ligga i din förståelse och inte i våra pedagogiska förmågor. Det går inte att förklara detta tydligare eller enklare än vi gjort. Sorry.
Då är det väl din läsförståelse. Jag har nämligen hela tiden nämnt watt som energi och lm som ett sätt att mäta ljus. Om du säger något annat då undrar jag vem som inte förstår.
Även om dina pedagogiska skills inte är de bästa. Så är din dåliga attityd väldigt bra! Ditt första inlägg i den här tråden var verkligen inte till för att hjälpa någon eller förklara för någon.
Jag försökte avrunda det lite snyggt. Men det gick inte. Men eftersom du är du tydligen är så duktig på ellära Så varför hjälper du inte till? Du har bara klankat på mig. Så sätt igång?
 
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då är det väl din läsförståelse. Jag har nämligen hela tiden nämnt watt som energi och lm som ett sätt att mäta ljus. Om du säger något annat då undrar jag vem som inte förstår.
Även om dina pedagogiska skills inte är de bästa. Så är din dåliga attityd väldigt bra! Ditt första inlägg i den här tråden var verkligen inte till för att hjälpa någon eller förklara för någon.
Jag försökte avrunda det lite snyggt. Men det gick inte. Men eftersom du är du tydligen är så duktig på ellära Så varför hjälper du inte till? Du har bara klankat på mig. Så sätt igång?
Jag ger upp, det verkar inte som om du vill lära dig något så det är inte värt vidare försök.

Ett sista tips. Vill du framstå som någon som kan något om ellära så bör du inte påstå att man mäter energi i enheten watt :)
 
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
Tycker vi ska vara lite snällare mot ts.
Han vill bara väl!
Jag är övertygad om att han uppskattar konstruktiv kritik. Han behöver säkerligen hjälp.
Men framförallt behövs lite hejarop!
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag ger upp, det verkar inte som om du vill lära dig något så det är inte värt vidare försök.

Ett sista tips. Vill du framstå som någon som kan något om ellära så bör du inte påstå att man mäter energi i enheten watt :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Watt

Eller menar du något annat?
 
Och där står det att Watt är effekt, Watt gånger tidsenhet är energi
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och där står det att Watt är effekt, Watt per tidsenhet är energi
Nej, det är det definitivt inte. Dessutom är det fel att skriva watt med stor bokstav.

Energi är effekt gånger tid.
 
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
[länk]

Eller menar du något annat?
Jag menar den. Det du länkar till säger väl inte att man mäter energi i watt? Energi mäter man i wattimmar, eller mer allmänt i joule.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är det definitivt inte. Dessutom är det fel att skriva watt med stor bokstav.

Energi är effekt gånger tid.
Men man skriver mW och kW och MW med stort W.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag menar den. Det du länkar till säger väl inte att man mäter energi i watt? Energi mäter man i wattimmar, eller mer allmänt i joule.
Det roligaste egentligen, vet du vad det är?
Jag har nämligen insett att om det hade varit det omvända. Så hade du tyckt att den länken var tillräcklig.
Men nu var det inte så. Då gäller andra spelregler.

Eftersom jag vet att du måste ha sista ordet. samt att det måste vara ganska tråkigt mot mig! Så säger jag varsågod!
 
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det roligaste egentligen, vet du vad det är?
Jag har nämligen insett att om det hade varit det omvända. Så hade du tyckt att den länken var tillräcklig.
Men nu var det inte så. Då gäller andra spelregler.

Eftersom jag vet att du måste ha sista ordet. samt att det måste vara ganska tråkigt mot mig! Så säger jag varsågod!
Wikipediasidan du länkade till stödde inte det du skrev, så enkelt är det. Man mäter inte energi i watt vilket sidan bekräftar.

Hade jag gjort samma sak hade det varit lika fel och jag hade aldrig tramsat vidare på detta sätt. Jag hade snarare varit glad över att ha lärt mig något nytt.

Du verkar lida av svårartad dunning kruger kombinerat med en ovilja att ta till dig information.
 
E
A avh67f skrev:
Det är bra att det står. De flesta har ingen aning om vilken led-ljuskälla som motsvarar utbyte från en äldre vanlig glödlampa.
Fast då tycker jag man borde försöka lära folk det. Flerårsprocess absolut, men börja med att ändra märkningen försiktigt. Tex med stor text ”… lumen (motsv. ungefär en glödlampa på … W)”
och sedan faktisk förbrukning, färgtemperatur och CRI samt gärna lm/W med mindre text.

Är det sensorlampor och liknande som i Daniels exempel skall självklart även tomgångsförbukningen anges.
 
Detta med LED och ohms lag gäller inte!
Precis som en vanlig diod så leder den ingenting innan framspänningen är c:a 0,7 V , höjer man spänning så leder den oändligt och brinner upp!
Det är samma med LED men här är fram spänning c:a 1,8 V för röd diod och 3-3,5 V för en blå (vit) diod. Vitt ljus får man genom att ”måla” blå dioden ambra gul.
Obs man kan aldrig parallellkoppla lysdioder utan att ha en motstånd i serie med varje diod.
Om man undersöker en LED-Strip som kan matas med antingen konstant ström t.ex. 500 mA och då behöver man inget motstånd i serie, det är bara att öka spänningen med 3V / LED i serie.

Men man kan också koppla LED-Strip direkt på 230V~ om man likriktar strömmen, men här krävs en del räknande, hur många LED a’ 3 Vf behövs + motstånd totalt?

Om man likriktar en AC vilket sker i alla LED för 230V så får man en halv sinusformad DC, = strömmen går bara i en riktning genom LED chip

Min minsta 230Volt LED strip är bara 10 cm lång. Den består av Stickpropp för 230V + likriktarebrygga + 8 LED + 6st 390 ohm motstånd. Spänningen varierar från 0V- U topp = 325V.
Det intressanta med LED är att den går inte att dimma den är antlingen släkt eller tänd och det är ögats tröghet som gör att man upplever att man kan dimma LED.

Kolla inlägg #19
https://www.byggahus.se/forum/threads/laerling-behoever-hjaelp.370751/page-2#post-3642227

Kolla även dimmning
https://www.byggahus.se/forum/threa...tigt-varmt-normalt.316930/page-6#post-2981914
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.