Det går båda, men inte lika bra. Den lösning som valdes var en sexpolig trefas synkronmotor på samma axel som en tvåpolig enfas synkrongenerator. För att få 15 Hz från 50 Hz krävs en mer komplicerad lösning. Numera är ju många av de roterande omformarna utbytta mot kraftelektronik som lätt skulle kunna ordna valfri frekvens. Men så fungerade det inte på den tiden.Thomas_Blekinge skrev:
Vilka stolpar?hsd skrev:
Högsta spänningen på stamnätet är väl 400kV, även om det i viss mån projekterades på ett 800kV under typ 70-talet.
Järnvägen har 15-16kV på kontaktledningen, sen har järnvägen ett separat enfas matningsnät som kanske har en annan spänning, men knappast 800kV. Kanske de där 80kV som var uppe i ett inlägg?
Järnvägens kontaktledning har väl alltid legat på 15kV och först 15Hz, senare 16 2/3 Hz, den förändringen gjordes för att underlätta omformning från nationella 50Hz trefasnätet till järnvägsström.
(se Avemos inlägg)
132 kV har jag sett uppgifter om. Jag tycker inte att det är så vanligt att man ser enfas högspänningsledningar, så jag antar att man så långt möjligt försöker lita till det vanliga nätet och ha fler omformare i stället.Mikael_L skrev:
Nästan rätt , det verkar vara 130kV 2-fas, mittpunktsjordat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Matning_av_kontaktledning
Transformatorer
Tre typer av transformatorer används:
Från kraftnät till omformare. Från kraftnätets 130 kV eller högre tar man ned 3-fasströmmen till en spänning lämplig för omformare/omriktare. Vanligen 6300 V.
Från omformare till matningsnät. Omformarnas 1-fas, 6300 V, 16 2/3 Hz transformeras upp till 1-fas med jordad mittpunkt, 130 kV, 16 2/3 Hz som matas ut till järnvägens egna matningsnät.
Från matningsnät till kontaktledning. Kontaktlednngen är uppdelad i drivsektioner på ca 50 km. Matningsnätets 1-fas, 130 kV (med jordad mittpunkt) transformeras var 50:e km ned till antingen (se rälsåterledning):
16 500 V "BT-system" (Booster Transformer) med sugtransformatorer (var 5:e km utmed banan) för återledningen. Vid normal belastning sjunker spänningen till det nominella 15 000 V. Eller:
33 000 V "AT-system" (Auto Transformer) med spartransformatorer (var 10:e km utmed banan) för nedtagning till 16 500 V.
Trafikverkets kraftnät
130 kV enfasmatning med jordad mittpunkt. Norr om Upplands Väsby.
Trafikverkets egna elkraftnät utgörs av 2-fas, 130 kV med frekvensen 16 2/3 Hz. Kraftledningarna känns lättast igen genom att de bara har två elledningar i stället för tre som det övriga elnätet (3-fas ojordat).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Matning_av_kontaktledning
Transformatorer
Tre typer av transformatorer används:
Från kraftnät till omformare. Från kraftnätets 130 kV eller högre tar man ned 3-fasströmmen till en spänning lämplig för omformare/omriktare. Vanligen 6300 V.
Från omformare till matningsnät. Omformarnas 1-fas, 6300 V, 16 2/3 Hz transformeras upp till 1-fas med jordad mittpunkt, 130 kV, 16 2/3 Hz som matas ut till järnvägens egna matningsnät.
Från matningsnät till kontaktledning. Kontaktlednngen är uppdelad i drivsektioner på ca 50 km. Matningsnätets 1-fas, 130 kV (med jordad mittpunkt) transformeras var 50:e km ned till antingen (se rälsåterledning):
16 500 V "BT-system" (Booster Transformer) med sugtransformatorer (var 5:e km utmed banan) för återledningen. Vid normal belastning sjunker spänningen till det nominella 15 000 V. Eller:
33 000 V "AT-system" (Auto Transformer) med spartransformatorer (var 10:e km utmed banan) för nedtagning till 16 500 V.
Trafikverkets kraftnät
130 kV enfasmatning med jordad mittpunkt. Norr om Upplands Väsby.
Trafikverkets egna elkraftnät utgörs av 2-fas, 130 kV med frekvensen 16 2/3 Hz. Kraftledningarna känns lättast igen genom att de bara har två elledningar i stället för tre som det övriga elnätet (3-fas ojordat).
Jag har för mig att jag läst någonstans att Porjus så småningom höjde från 15Hz till 15.4Hz för att rimligt enkelt kunna generera även 25Hz (!) till LKAB. Man ville använda samma axel. Det borde alltså gå att hitta två heltal sådana att man kan dela ner 15.4 och 25 med dessa till samma tal och då har man härlett axeln varvtal (och poltalen som kan vara ganska höga för kraftstationer).Avemo skrev:Det går båda, men inte lika bra. Den lösning som valdes var en sexpolig trefas synkronmotor på samma axel som en tvåpolig enfas synkrongenerator. För att få 15 Hz från 50 Hz krävs en mer komplicerad lösning. Numera är ju många av de roterande omformarna utbytta mot kraftelektronik som lätt skulle kunna ordna valfri frekvens. Men så fungerade det inte på den tiden.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 912 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 002 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 17 912 inlägg
Utan mittpunktsjord händer inget vid en enpolig kortslutning mot jord men den andra linans isolatorer utsätts för dubbel spänning.
Protte
Protte
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 002 inlägg
Ja, det var ju på gång tidigt 80-tal att bygga en 800 kV-stamledning från Forsmark ner till Stockholm. Men det blev mycket debatt om magnetfältens inverkan och ev skadlighet (det var på modet då). Så man fick aldrig tillstånd till 800 kV. Det är därför det står 2 st 400kV-ledningar bredvid varandra mellan Forsmark och stockholm idag. Att det blev dubbelt så breda ledningsgator tyckte man var ett mindre problem på den tiden...Mikael_L skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 912 inlägg
Ja det är bra konstigt, dubbel spänning, halva strömmen och därmed halva magnetfältet, dessutom på högre stolpar........
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 912 inlägg
Jo jag vet men "folk" är rädda för magnetfält och strålning....
Protte
Protte
Övergång till likspänning i hushållen skulle bli jobbigt med tanke på vinylskivans återtåg.Pen skrev:
Väldigt många vinylsvarvar - även nytillverkade i höga prissegment - drivs med asynkronmotorer som är beroende av 50Hz för att snurra i korrekt hastighet
Redigerat: