7 689 läst · 47 svar
8k läst
47 svar
Lika låsning efter husköp - extra cylindrar?
Av egen erfarenhet, så är det bra att ha några extra cylindrar liggande, då de alltid har en förmåga att mecka ihop efter ett antal år.
Vi har ett ASSA 700-system, och jag tror jag bytt de flesta av cylindrarna..
Priset..
Jag trodde du hade missat en nolla - 15 000 hade varit rimligt
Vi har ett ASSA 700-system, och jag tror jag bytt de flesta av cylindrarna..
Priset..
Jag trodde du hade missat en nolla - 15 000 hade varit rimligt
Billigt!!! Tuta och kör.Ölhämtaren skrev:
Som rubriken säger så ska vi byta nyckel till låsen på huset efter att vi nu ska få tillräde.
Huset har entrédörr, källardörr, garageport och altandörr.
I dagsläget har entrén och källaren samma cylinder så jag har tänkt köpa 4 cylindrar och 7 nycklar och fick erbjudande av lokala låsfirman på 1000 kr ink moms för det paketet. (Det är ett ASSA 700 system, därav rabatten). Då vet jag att två cylindrar definitivt kommer användas och jag kan sätta in i fler dörrar vid behov. Vi är fyra i familjen så 7 nycklar känns rimligt. De är inte kopieringsskyddade så det går att skaffa flera om man vill efterhand.
Nu till min fråga. Låssmeden avslutar med att erbjuda hela systemet om 7 likalås och 11 nycklar för 1500 kr.
Ni som ägt hus länge, hur bra är det att ha extra likalås? Många nycklar är ju praktiskt förstås men betalar jag 500 kr i onödan för en massa cylindrar som blir liggande?
Var har ni andra haft nytta av lås i huset? Ungarna låser man ju knappast ute från vinkällaren om det är likalås… Något förråd eller annat låsbart projekt ligger väl i horisonten någon gång från. Hänglås kanske? 🤔
Vad säger ni? 500 kr extra eller inte?
Vi har hus och stuga. Har samma lås på båda, så vi och utflugna ungarna har rätt nyckel med. Vi har 5 lika lås, skulle behövt fler till friggebod etc.
Om cylindrar meckar ihop efter ett antal år så har du inget underhåll eller felaktigt underhåll på cylindrarna.GoForIt skrev:
Vi har haft våra d12-cylindrar i ca åtta år, inget har ens hart den minsta tendens till strul.
En ASSA 700 cylinder går på ca 1000 kr/st via nätet (nyckelbutiken, låskompaniet, IF säkerhetsbutik), så 15 kkr för 7 cylindrar är dyrt.
Det låter väldigt konstigt. Har du verkligen underhållt dom då. Dvs sett till att smörja dom någon gång då och då.GoForIt skrev:
Jag har personligen aldrig varit med om att något lås meckat ihop.
Huset jag bodde i största delen av uppväxten är från 1982. Cylindrar från byggåret.
Huset jag bor i nu är från 1967. Cylindrar från byggåret. Ingen visar några tendenser till att kärva.
Enda fallet det var nära var ett tidigare hus jag bodde i där låset var riktigt gammalt och cylinder och nycklar var så slitna att dom liksom hakade i lite innan det släppte så man kunde låsa eller låsa upp.
Så om cylindrarna packar ihop innan de är åtminstone 50 år gamla så har du troligen slarvat med underhållet.
Däremot skulle jag inte tveka att köpa flera cylindrar för de pengarna som TS blivit erbjuden. Det är alltid bra att ha flera cylindrar. Exampelvis om man ska sätta lås i någon altandörr eller liknande.
En altandörr med inbyggd låskista har en 709 (med lång medbringare) på insidan och en 707 (med lång medbringare) på utsidan.S steffo_b skrev:
Ska man ha låscylinder på insidan av en ytterdörr så är det 703.
Tryckcylinder till ASSA Vinga handtag är 716.
De cylindrar som TS har fått erbjudande på lär alla vara 701
Ja, jag vet att TS har fått erbjudande på 7 cylindrar för 1500 kr, men @GoForIt tycker att 15 kkr hade varit rimligt för det antalet cylindrar, å det var det jag kommenterade att det är hade varit typ dubbel så dyrt än vissa nätbutiker.Fairlane skrev:
Att byta låscylindrar vid tillträda bör du absolut göra så du vet att ingen har nycklar till ditt hus.
Att välja lika låsning är bra annars blir det nycklar sittandes i altandörren eller under blomkrukan jämte på insidan.
Olika låsning väljs om ett utrymme ska ska hyras ut eller delas med andra men det är lätt att byta låscylinder senare om ni vill hyra ut.
Att köpa extra låscylindrar ni inte har någon användning för tycker jag låter onödigt om ni inte har planer där de ska användas.
Om det varit 3 låscylindrar med en annan likalåsning så hade det varit bra för då hade ni låscylindrar att byta till medan ni har hantverkare i huset.
Att välja lika låsning är bra annars blir det nycklar sittandes i altandörren eller under blomkrukan jämte på insidan.
Olika låsning väljs om ett utrymme ska ska hyras ut eller delas med andra men det är lätt att byta låscylinder senare om ni vill hyra ut.
Att köpa extra låscylindrar ni inte har någon användning för tycker jag låter onödigt om ni inte har planer där de ska användas.
Om det varit 3 låscylindrar med en annan likalåsning så hade det varit bra för då hade ni låscylindrar att byta till medan ni har hantverkare i huset.
Jag kommer att ha ett par andra cylindrar tillgängliga att sätta in när jag plockat bort de som sitter nu, tänker att de är perfekta att återbruka. Sen vill man ju inte gärna bli den där personen med hemliga lås på var och varannan dörr… 😅1 123abc skrev:Att byta låscylindrar vid tillträda bör du absolut göra så du vet att ingen har nycklar till ditt hus.
Hade jag varit du skulle jag satsa på ett system utan nycklar. Nycklar försvinner så lätt.Ölhämtaren skrev:
Som rubriken säger så ska vi byta nyckel till låsen på huset efter att vi nu ska få tillräde.
I dagsläget har entrén och källaren samma cylinder så jag har tänkt köpa 4 cylindrar och 7 nycklar och fick erbjudande av lokala låsfirman på 1000 kr ink moms för det paketet. (Det är ett ASSA 700 system, därav rabatten). Då vet jag att två cylindrar definitivt kommer användas och jag kan sätta in i fler dörrar vid behov. Vi är fyra i familjen så 7 nycklar känns rimligt. De är inte kopieringsskyddade så det går att skaffa flera om man vill efterhand.
Nu till min fråga. Låssmeden avslutar med att erbjuda hela systemet om 7 likalås och 11 nycklar för 1500 kr.
Ni som ägt hus länge, hur bra är det att ha extra likalås? Många nycklar är ju praktiskt förstås men betalar jag 500 kr i onödan för en massa cylindrar som blir liggande?
Var har ni andra haft nytta av lås i huset? Ungarna låser man ju knappast ute från vinkällaren om det är likalås… Något förråd eller annat låsbart projekt ligger väl i horisonten någon gång från. Hänglås kanske? 🤔
Jag skulle ta loss cylindrarna och gå till låssmeden och be dem sätta om dem. Du kan köpa en ny av samma sort som sitter och sedan sätta om de gamla till den nya nyckeln. Blir betydligt billigare. Går även att få en "huvudnyckel" som går överallt och andra nycklar som enbart går till specifika lås.Ölhämtaren skrev:
En seriös låssmed kan ge förslag på hur det kan läggas upp och vilka cylindrar du kan sätta om/köpa.