7 205 läst · 44 svar
7k läst
44 svar
Lika låsning efter husköp - extra cylindrar?
Sida 1 av 3
Som rubriken säger så ska vi byta nyckel till låsen på huset efter att vi nu ska få tillräde.
Huset har entrédörr, källardörr, garageport och altandörr.
I dagsläget har entrén och källaren samma cylinder så jag har tänkt köpa 4 cylindrar och 7 nycklar och fick erbjudande av lokala låsfirman på 1000 kr ink moms för det paketet. (Det är ett ASSA 700 system, därav rabatten). Då vet jag att två cylindrar definitivt kommer användas och jag kan sätta in i fler dörrar vid behov. Vi är fyra i familjen så 7 nycklar känns rimligt. De är inte kopieringsskyddade så det går att skaffa flera om man vill efterhand.
Nu till min fråga. Låssmeden avslutar med att erbjuda hela systemet om 7 likalås och 11 nycklar för 1500 kr.
Ni som ägt hus länge, hur bra är det att ha extra likalås? Många nycklar är ju praktiskt förstås men betalar jag 500 kr i onödan för en massa cylindrar som blir liggande?
Var har ni andra haft nytta av lås i huset? Ungarna låser man ju knappast ute från vinkällaren om det är likalås… Något förråd eller annat låsbart projekt ligger väl i horisonten någon gång från. Hänglås kanske? 🤔
Vad säger ni? 500 kr extra eller inte?
Huset har entrédörr, källardörr, garageport och altandörr.
I dagsläget har entrén och källaren samma cylinder så jag har tänkt köpa 4 cylindrar och 7 nycklar och fick erbjudande av lokala låsfirman på 1000 kr ink moms för det paketet. (Det är ett ASSA 700 system, därav rabatten). Då vet jag att två cylindrar definitivt kommer användas och jag kan sätta in i fler dörrar vid behov. Vi är fyra i familjen så 7 nycklar känns rimligt. De är inte kopieringsskyddade så det går att skaffa flera om man vill efterhand.
Nu till min fråga. Låssmeden avslutar med att erbjuda hela systemet om 7 likalås och 11 nycklar för 1500 kr.
Ni som ägt hus länge, hur bra är det att ha extra likalås? Många nycklar är ju praktiskt förstås men betalar jag 500 kr i onödan för en massa cylindrar som blir liggande?
Var har ni andra haft nytta av lås i huset? Ungarna låser man ju knappast ute från vinkällaren om det är likalås… Något förråd eller annat låsbart projekt ligger väl i horisonten någon gång från. Hänglås kanske? 🤔
Vad säger ni? 500 kr extra eller inte?
Produkter som diskuteras: "cylinderlås"

Cylinderlås
Cylinderlås är den mest använda låstypen i modern tid och är standard för alla typer av dörrar, från bostäder till kommersiella byggnader. Detta lås använder en cylinder som låses och låses upp med en nyckel. Cylinderlåsets design
Läs mer
Att ha samma nyckel till hela huset är nog att förerda blir, inte behöva springa och hämta just den nyckeln när du står utanför en dörr du normalt inte går in genom m.m. mindre nycklar i fickan... sen så med tanke på barn (och vuxna) som kanske slarvar myckrar efter sig så kunde det vara att tänka på digitalt "smartlås" på en dörr som i används i vardagen att komma hem igenom
Ja, förmodligen något åt det hållet. Eller ett paket som blivit över när de växlade över till ASSA d12.BigR skrev:
Att klara sig med en nyckel hade varit jättebra håller jag med om. Digitalt lås har vi valt bort (iaf för tillfället) pga äldre dörr som kräver en del jobb för att byta hela låshuset på. Om man tänker doorman eller liknande då.J Jonas_81 skrev:Att ha samma nyckel till hela huset är nog att förerda blir, inte behöva springa och hämta just den nyckeln när du står utanför en dörr du normalt inte går in genom m.m. mindre nycklar i fickan... sen så med tanke på barn (och vuxna) som kanske slarvar myckrar efter sig så kunde det vara att tänka på digitalt "smartlås" på en dörr som i används i vardagen att komma hem igenom
I samma veva som vi bytte ytterdörrar och byggde ut garaget med förråd så bytte vi låssystem (till d12, som enkelt ändå kan utökas, gäller bara att spara kodbrickan).
Nu har vi runda dubbelcylinder i ytterdörren & källarförråd, ovala enkelcylinder i garagedörren, förrådsdörren & altandörren.
Tidigare hade vi enkelcylinder i ytterdörren, garagedörren, garageporten & la senare till altandörren (efter byte av spanjoletten).
Nu har vi runda dubbelcylinder i ytterdörren & källarförråd, ovala enkelcylinder i garagedörren, förrådsdörren & altandörren.
Tidigare hade vi enkelcylinder i ytterdörren, garagedörren, garageporten & la senare till altandörren (efter byte av spanjoletten).
Priset är det inget fel på, men om det finns 4 dörrar så räcker det väl gott med 4 cylindrar?
Finns det ingen nära plan på fler dörrar köper du bara cylindrar för att kunna byta om de går sönder. Det är så ovanligt så jag tycker det är bortkastade pengar. Försvinner nycklar så vill ni kanske ändå byta lås.
Finns det ingen nära plan på fler dörrar köper du bara cylindrar för att kunna byta om de går sönder. Det är så ovanligt så jag tycker det är bortkastade pengar. Försvinner nycklar så vill ni kanske ändå byta lås.
Min erfarenhet är att nyckeln till förrådet gärna blir siittande där så det gör inget om det är en annan nyckel.
Jag som inte förstår det jobbiga i att ha en nyckel på mig och därmed bara skulle kunna låsa upp som vanligt skulle föredra att ha samma.
Jag som inte förstår det jobbiga i att ha en nyckel på mig och därmed bara skulle kunna låsa upp som vanligt skulle föredra att ha samma.
Så är det, bara för att det är billigt så betyder det ju inte att det finns ett behov.Fairlane skrev:
Priset är det inget fel på, men om det finns 4 dörrar så räcker det väl gott med 4 cylindrar?
Jag har samma lås överallt, och älskar det. Förra huset hade jag tre olika nycklar, och det var alltid fel.
Nu har jag sju ytterdörrar, tre förrådsdörrar och en massa innerdörrar, alla med samma lås (ja, jag fick en hel kasse, bokstavligt talat, cylindrar och nycklar med huset).
Varför på innerdörrar? Well, man kan tex låsa in husdjuren om man har stökiga småbarn på besök. Jag kan låsa mitt kontor, så att jobbdatorn är inlåst. När vi hade hantverkare så kunde vi låsa så att de hade sin halva av huset, vi hade vår. Hunden kan öppna dörrar, så vissa behöver låsas (fast där har jag i de flesta fall bara satt vred på båda sidorna. Feck, har man cylindrarna, varför inte använda dem?
Nu har jag sju ytterdörrar, tre förrådsdörrar och en massa innerdörrar, alla med samma lås (ja, jag fick en hel kasse, bokstavligt talat, cylindrar och nycklar med huset).
Varför på innerdörrar? Well, man kan tex låsa in husdjuren om man har stökiga småbarn på besök. Jag kan låsa mitt kontor, så att jobbdatorn är inlåst. När vi hade hantverkare så kunde vi låsa så att de hade sin halva av huset, vi hade vår. Hunden kan öppna dörrar, så vissa behöver låsas (fast där har jag i de flesta fall bara satt vred på båda sidorna. Feck, har man cylindrarna, varför inte använda dem?
Jäkligt bra pris, inget att vela på tycker jag. Sen är olika lås olika lätta att forcera, men jag är av uppfattningen att även villor med svindyra lås går att forcera nån annanstans. Det viktiga är väl att man inte är det hus på gatan med minst insyn, utan larm och med usla lås / fönster och dessutom ser ut som om det finns mycket att sno.