1 873 306 läst · 6 028 svar
1873k läst
6,0k svar
Lidl verktyg denna vecka.
Jävla dumheter, det finns inget China Export märke.Algol skrev:
Nja, kollar du mer noga ser du att det saknas en nolla i IEC numret som är ingjutet i skänklarna. Så jag undrar ifall dom faktiskt är gjorda i kina för tyskarna brukar ha större kontroller än så.
Det är sällan ett bekymmer att välja märkning från kina, dom trycker vad som helst. Elsäkerhetsverket har ju dömt ut massor av CE märkta laddare bland annat. "Chinese Export" märket är identiskt med CE stämpeln ibland
Detta gör att jag är lite misstänksam om dom faktiskt är certifierade. Maila Lidl/Conmetal meister hade varit intressant om dom kan leverera testprotokollet![]()
F fsn skrev:
Raljerandet gick inte hem. Jag har sett produkter med CE stämpel som inte följer EUs typografiska regler långt bak i tiden och det finns även mängder av produkter från kina som har korrekt CE stämpel men som inte följer reglerna och inte är testade i enlighet på isolation/EMC osv.pacman42 skrev:
Så jag är tveksam till produkter som är "för billiga" och kommer från osäkra eller lågpriskällor verkligen uppfyller alla krav. Sen om det spelar någon roll eller ej är en egen riskbedömning.
Bara för att du ser nåt så betyder det då att det finns China Export? Vacker överskattning av sin egen kapacitet och betydelse i den pricksäkra analysen…..Algol skrev:
Raljerandet gick inte hem. Jag har sett produkter med CE stämpel som inte följer EUs typografiska regler långt bak i tiden och det finns även mängder av produkter från kina som har korrekt CE stämpel men som inte följer reglerna och inte är testade i enlighet på isolation/EMC osv.
Så jag är tveksam till produkter som är "för billiga" och kommer från osäkra eller lågpriskällor verkligen uppfyller alla krav. Sen om det spelar någon roll eller ej är en egen riskbedömning.
Det finns exempel på mängder av produkter med korrekt CE-märke som saknar dokumentation, det finns mängder av produker med korrekt CE-märke med dokumentation som inte uppfyller standard. Men det finns inte prylar med ett fake CE som är förvillande likt ett äkta i syfte att luras, det är bara en dum urban legend som vägrar dö. Det är mycket bättre att kleta dit ett ”korrekt” CE-märke om man har för avsikt att på tveksamma grunder sälja sin skit inom EU.
Standarden ÄR fö 60900 så verktygen är inte felmärkta.
Då är det jag som klantat mig på riktigt. Ber om ursäkt för förvirringen jag skapat.F fsn skrev:Bara för att du ser nåt så betyder det då att det finns China Export? Vacker överskattning av sin egen kapacitet och betydelse i den pricksäkra analysen…..
Det finns exempel på mängder av produkter med korrekt CE-märke som saknar dokumentation, det finns mängder av produker med korrekt CE-märke med dokumentation som inte uppfyller standard. Men det finns inte prylar med ett fake CE som är förvillande likt ett äkta i syfte att luras, det är bara en dum urban legend som vägrar dö. Det är mycket bättre att kleta dit ett ”korrekt” CE-märke om man har för avsikt att på tveksamma grunder sälja sin skit inom EU.
Standarden ÄR fö 60900 så verktygen är inte felmärkta.
Kontentan är åtminstone att tängerna har bra toleranser i leden och är märkta med korrekt certifiering.
Prisvärt köp
Missförstå mig inte, jag är ”sunt ifrågasättande” till kvaliten på det mesta från Lidl men märkningen på tängerna verkar vara korrekt.Algol skrev:
Om man kollar debatten inom EU kan man få en annan uppfattning: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-10-2024-001996_EN.html eller svaret på denna frågan: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-10-2024-001996-ASW_EN.htmlF fsn skrev:
Fortsätt leta så hittar du snart officiella EU-dokument på att det är skitsnack. Jag har fö jobbat med en produkt för ca 20 år sen som certifierades i europa och tillverkades i Kina. Den kom hit med fel CE-symbol för det var den dom hade. För Kineserna var det ett C och ett E. Produkten var fö exakt lika godkänd ändå.P poba53 skrev:
Redigerat:
Absolut, bara pinsamt att inte kunna läsaF fsn skrev:
Angående CE misstänker jag att mycket bekymmer kommer från självcertifieringen. Så länge man har fyllt i dokumenten och garanterar att allt är ok så är det fritt att distribuera inom EU. Men blir man synad och elsäkerhetsverket (eller någon annan) upptäcker problem blir det bekymmer.
Men för startups och mindre företag är självcertifieringen bra ekonomiskt. För en fullständig oberoende certifiering likt FCC för amerikanska marknaden är en rätt tung kostnad...
"Chinese Exports" ser jag personligen mer som ett skämt än seriös stämpling. Produceras mycket bra prylar i kina också, som är helt korrekta ur alla hänseenden men finns mycket skräp också. Tyvärr är märkningen ingen garanti för att se skillnaden...
jo, typ. Men det finns restriktioner även i självcertifiering. Men hållet med om att det är lite för lätt att skicka skit till EU, speciellt då Kinas certifiering i princip är att se som ett administrativt handelskrig då det är en löjligt lång ledtid på det.Algol skrev:
Absolut, bara pinsamt att inte kunna läsa
Angående CE misstänker jag att mycket bekymmer kommer från självcertifieringen. Så länge man har fyllt i dokumenten och garanterar att allt är ok så är det fritt att distribuera inom EU. Men blir man synad och elsäkerhetsverket (eller någon annan) upptäcker problem blir det bekymmer.
Men för startups och mindre företag är självcertifieringen bra ekonomiskt. För en fullständig oberoende certifiering likt FCC för amerikanska marknaden är en rätt tung kostnad...
"Chinese Exports" ser jag personligen mer som ett skämt än seriös stämpling. Produceras mycket bra prylar i kina också, som är helt korrekta ur alla hänseenden men finns mycket skräp också. Tyvärr är märkningen ingen garanti för att se skillnaden...
Sen är bu upplägget med CE att det är inte tillverkaren som är ansvarig, det är alltid den som sätter produkten på europeiska marknaden. Min erfarenhet av ameriknsk certifiering är att den tom kan vara rent administrativ, om än inte självcertifierande så det behöver inte betyda att det är bättre.
Samma EU har dementerat att det finns någon "China Export"-märkning.P poba53 skrev:
Det faller på sin orimlighet. Varför skulle man uppfinna en "officiell" märkning som är förvillande lik CE-märket, men betyder något helt annat, när det är lika bedrägligt att trycka dit ett falskt CE-märke?
Klicka här för att svara
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Grävmaskiner i Sverige, är ISO eller SAE vanligast?
blocket tips
Verktyg, Maskiner & Fordon