Den dagen, den sorgen, nu kan vi återgå till att prata om verktygen kanske? 😉
 
  • Gilla
Mikeken och 11 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Hur många har den tiden att selektera och kuta mellan olika livsmedelsbutiker?
Vi handlar olika saker på olika livsmedelsbutiker beroende på faktorer som pris, kvalitet, läge, utbud med mera. Lite på samma sätt som vi tankar på olika bensinstationer, handlar kläder i olika butiker, besöker olika byggvaruhus, äter på olika restauranger, nyttjar flertalet banker och går till Jula/Rusta/ÖoB/Classe.

Gör inte de flesta så?

L L Jan skrev:
Märkligt att de tyska ägarna inte känner till ordet -marknadsanpassning
Jag tycker de har anpassat sig rejält. En Lidl-butik idag ser inte alls ut som de gjorde för 20 år sedan. Kommer någon ihåg de minimala rullbandslösa kassadiskarna?

Men kanske det är nog med OT och vi kan återgå till verktygen?
 
  • Gilla
  • Älska
Senthet och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det här är ändå enklare och kostar en bråkdel och mäter både med eller utan batteri
grabben köpte ett och slängde den omgående
visade bara rätt avstängd i lådan tyckte mest om att äta batteri

mätinstrument mitutoyo behöver inte vara nytt för att visa rätt och fungera
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi handlar olika saker på olika livsmedelsbutiker beroende på faktorer som pris, kvalitet, läge, utbud med mera. Lite på samma sätt som vi tankar på olika bensinstationer, handlar kläder i olika butiker, besöker olika byggvaruhus, äter på olika restauranger, nyttjar flertalet banker och går till Jula/Rusta/ÖoB/Classe.

Gör inte de flesta så?


Jag tycker de har anpassat sig rejält. En Lidl-butik idag ser inte alls ut som de gjorde för 20 år sedan. Kommer någon ihåg de minimala rullbandslösa kassadiskarna?

Men kanske det är nog med OT och vi kan återgå till verktygen?
De flesta? Vet ej, men antar inte det. En del kanske?
Men vilka kunder gör så? Inte köpstarka kunder iaf och verktyg på Lidl är som ett skämt. De tjänar knappt något på dem säkert och tacka sjutton för det, de har ingen kunskap eller kunnig support om dem heller.

Lidl har nog anpassat sig en del. Men fortfarande är de en avart. Räcker med att gå in och kika där hur det ser ut. Som en sjukhuskorridor. Alla de andra livsmedelsbutikerna öppnar kl 6 eller 7 på morgonen i ett område. Lidl öppnar kl 8. Få hinner handla där före jobbet. De kommer att försvinna från landet.
 
  • Haha
Heinzlarsson och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den dagen, den sorgen, nu kan vi återgå till att prata om verktygen kanske? 😉
nä nä
BH trådar skall spåra ur det är sen gammalt
 
  • Haha
  • Gilla
BigR och 3 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
BH trådar skall spåra ur det är sen gammalt
Hur vet du det som bara varit här sedan i somras? 😉😉😉
 
  • Gilla
  • Haha
Hep och 3 till
  • Laddar…
Känns som om gamla ”Banverket” har letat sig in i tråden? 🤔
 
returen returen skrev:
grabben köpte ett och slängde den omgående
visade bara rätt avstängd i lådan tyckte mest om att äta batteri

mätinstrument mitutoyo behöver inte vara nytt för att visa rätt och fungera
Skjutmått i plast ska kanske inte ens jämföras med Lidls...
Ett Mitutoyo skjutmått är förvisso fantastiskt, men det kostar drygt 1500 spänn, Lidls , i rostfritt, är inte perfekta men de kostar typ 150. Så jag har typ 5-6 stycken utspridda och fortfarande inte uppe i samma kostnad.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kanske ändå inte så dumt med Lidls verktyg denna vecka och annat? Det skickar med kunderna pengar på det som man köper. Det kan man utnyttja!

De har gjort förlust i 21 år, alltså sedan de kom till Sverige. I Norge var det ännu värre, där bommade de igen bara efter några år.


Från DI och andra:

Lågprisjätten gör enorma förluster​

Lågprisjätten Lidl har växt sin omsättning med 58 procent de senaste fyra åren. Samtidigt har kedjan rapporterat förluster på totalt 549 miljoner kronor sedan 2020

Samtidigt ökade förlusten 2023 till 186 miljoner kronor från minus 19 miljoner ett år tidigare.

Detta uttalande nedan längre ned är nog det bästa/roligaste. Går man med förlust i 21 år så är man allt annat än nöjd. Då kippar man efter andan och är desperat som här, de försöker toksatsa sig bort från problemet. Och det blir på lågprisprioriterande/prismedvetna/mest singel och parhushåll. Och det kommer aldrig att de Lidl vinster. De andra intressanta som storhandlade barnfamiljer, köpstarka, utbudskrävande handlar knappt där. Känner en butikschef på stor Willys och en Lidl har etablerat sig i närheten, 500 meter ifrån. De har inte märkt någon skillnad i sin omsättning efter.

Ägaren har också fullt förtroende för sin verksamhet i Sverige och är fullt införstådd med vår satsning i Sverige. Viktigast för oss är fortfarande att öka våra marknadsandelar och att leverera på vårt löfte till kunden att tillhandahålla varor av högsta kvalitet till branschens bästa pris”,

Det är skit att Lidl inte marknadsanpassar sig. Konkurrensen behövs. De som handlar mest eller köpstarka springer inte mellan olika butiker, utan handlar där allt finns.
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L L Jan skrev:
De som handlar mest eller köpstarka springer inte mellan olika butiker, utan handlar där allt finns.
Tja, jag vet inte när man räkna som köpstark. Själv är jag väl inte det för jag handlar på många olika butiker, inklusive Lidl. Då har jag ändå en lön som är rätt långt norr om något snitt eller någon median.
Jag vet inte om det finns några butiker som har allt, som Walmart, i Sverige. Jag är också osäker om Walmart är endast för de köpstarka ...

Men nu har det framgått rätt tydligt att du inte gillar Lidl och inte har någon erfarenhet eller kommer skaffa dig någon erfarenhet av deras verktyg, så kanske kan du lämna tråden till de som är intresserade?
 
  • Gilla
  • Älska
Jensa86 och 9 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tja, jag vet inte när man räkna som köpstark. Själv är jag väl inte det för jag handlar på många olika butiker, inklusive Lidl. Då har jag ändå en lön som är rätt långt norr om något snitt eller någon median.
Jag vet inte om det finns några butiker som har allt, som Walmart, i Sverige. Jag är också osäker om Walmart är endast för de köpstarka ...

Men nu har det framgått rätt tydligt att du inte gillar Lidl och inte har någon erfarenhet eller kommer skaffa dig någon erfarenhet av deras verktyg, så kanske kan du lämna tråden till de som är intresserade?
Har aldrig skrivit att jag inte gillar Lidl.
Försöker istället få dem på benen igen, om någon på deras kontor läser detta
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Jag tror nog inte att Lidl ledningen sitter på BH och letar tips på att vända förlust till vinst...

Har för mig att jag läste att man fyller ut pallplatser med "skräp varit" i väntan på att få sälja alkohol.

Lidl kan ju knappast gå med förlust i alla länder?
Så stor skillnad på danskar och tyskar mot svenskar är det väl inte
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
engs
returen returen skrev:
tyckte mest om att äta batteri
Har sånt budget digitalt skjutmått, osäker om det är från Lidl men troligen samma fabrik som spottar ut de oavsett om det kommer från Lidl, Biltema eller så.

Ett tips är att ploppa ut batteriet när det inte används en längre tid. Behöver inte plocka ut det helt utan bara trycka till på batterihållaren så den öppnas nån mm. Gör samma på en budget digital vinkelmätare.

Sen nolla när man sätter igång, det tar väl typ tre hundradels sekund med skjutmåttet ivf. Så en icke-fråga. Svarvar man regelbundet precisionsdelar i metall vill man såklart ha en mitutoyo eller så istället. Oavsett är det skönt med en man kan vara mindre noga med också.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Har sånt budget digitalt skjutmått, osäker om det är från Lidl men troligen samma fabrik som spottar ut de oavsett om det kommer från Lidl, Biltema eller så.

Ett tips är att ploppa ut batteriet när det inte används en längre tid. Behöver inte plocka ut det helt utan bara trycka till på batterihållaren så den öppnas nån mm. Gör samma på en budget digital vinkelmätare.

Sen nolla när man sätter igång, det tar väl typ tre hundradels sekund med skjutmåttet ivf. Så en icke-fråga. Svarvar man regelbundet precisionsdelar i metall vill man såklart ha en mitutoyo eller så istället. Oavsett är det skönt med en man kan vara mindre noga med också.
den jag refererade till gick inte att nolla och visade de första 5mm alltid random värden
 
nino nino skrev:
Jag tror nog inte att Lidl ledningen sitter på BH och letar tips på att vända förlust till vinst...

Har för mig att jag läste att man fyller ut pallplatser med "skräp varit" i väntan på att få sälja alkohol.

Lidl kan ju knappast gå med förlust i alla länder?
Så stor skillnad på danskar och tyskar mot svenskar är det väl inte
Hoppas att de satsar mer på verktyg så att folk får med mer pengar när de handlar.

Underbart uttalande:

Lidls vd efter ökade förlusten – ser ”goda förutsättningar” för lönsamhet​

Lidls vd Jakob Josefsson

Även i DK går Lidl kass. Aldi lämnade DK nyligen och Lidl tar över en del deras lokaler. Ser de inte varningsklockorna?


När jag gick en MBA cirka 2004 hade jag Lidl Sverige som ett av projekten.
Då första gången på Lidl fick jag en chock.
Inga kassalinjer, bara några kassaapparater.
Inga korgar, alltså det är mindre butiker.
Månljus i taket.
Oskurna korvbröd.
Bara udda märken.
Annat mjöl än vetemjöl fanns inte.
Lördagar öppet 9-15 eller var det 14?
Söndagar stängt.

Detta kommer gå åt he__ete spådde jag. Jag fick rätt, hittills iaf.

Och de fortsätter med att skicka med kunderna pengar.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.