F fsn skrev:
Ja, nåt så förbannat sugen. Sen skruva ner den och publicera ett dokument som jämför komponenter, materialval, förklarar vad som är farligt, såga sönder transformatorn och kolla isolationen mellan primär och sekundär lindning, titta lite på kylningen, mäta komponenttemperaturerna vid ett fastställd intermittens mm. Men det kommer inte att hända.

Men om nån får chansen så skulle jag uppskatta ett foto på märkskylten, det hade varit intressant att veta om den är certifierad 60974-1 eller 60974-6.
Nja, inte för att försvara allt Lidl säljer men de har ganska bra koll på det de säljer jämfört med Biltema o Jula när det gäller CE och IEC då det nästan aldrig varit några recalls. Detta pga att de säljer i hela Europa och har inget intresse att prångla ut farliga saker. Sedan är kvalitet en annan sak...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
F
A anis16 skrev:
Nja, inte för att försvara allt Lidl säljer men de har ganska bra koll på det de säljer jämfört med Biltema o Jula när det gäller CE och IEC då det nästan aldrig varit några recalls. Detta pga att de säljer i hela Europa och har inget intresse att prångla ut farliga saker. Sedan är kvalitet en annan sak...
När det kommer till MIG/MAG så håller toppmedellen från Biltema betydligt högre än nåt från Lidl och nu har jag förvisso bara sett en Lidl-svets invändigt en gång men det var allt annat än bra. Vidare så är CE-märkningen helt utförd av tillverkaren skulle jag tro då det vanligtvis är så det fungerar. Däremot så är det vissa, tex Jula och Biltema som lokalt skriver under declaration of conformity och det gör nog Grizzly med för svetsar och plasmor som säljs brandade Lidl men själva testet och bedömningen görs rimligtvis i Kina hos tillverkaren och av tillverkaren.
 
Vill man veta ungefär vad man kan förvänta sig av en billigare svets har "Project Farm" låtit en svetsare gå loss på några varianter.. Inte helt säkert på att märkena går att hitta här, men ser de likadana ut är de säkert lika "bra"..

 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vill man veta ungefär vad man kan förvänta sig av en billigare svets har "Project Farm" låtit en svetsare gå loss på några varianter.. Inte helt säkert på att märkena går att hitta här, men ser de likadana ut är de säkert lika "bra"..

[media]
Dom har ju en annan ström i Nordamerika...
 
F
Cheesen Cheesen skrev:
Dom har ju en annan ström i Nordamerika...
Vad spelar det för roll?
 
F
Cheesen Cheesen skrev:
Dom har ju en annan ström i Nordamerika...
Vulcan har jag hört om innan, den har fått rätt bra kritik i hobbyled och har i flera reviews placerat sig som en bra kines. Oklart om den finns i nån CE-version, det ställer helt andra krav på EMC. Det jag tycker är intressant är att svetsaren säger att på flera sv svetsarna känns och ser det rätt bra ut men vid en mätning så visar det sig att penetrationen är 3ggr så djup. Sen ser man verkligen skillnaden i tunn plåt där det bara är Lincoln som har nån kontroll på grejerna. Det är viss skillnad på detta testet om man jämför med en svensk tomte som inte kan nåt om svetsar och bara står i röken och skriker att det är ”jättebra” när det fräser från skiten.

Lincoln PowerMig säljs inte i europa. Den europeiska motsvarande versionen är Speedtec 200 har jag provat en del för några år sen, den anses inte vara nåt extremt fantastiskt. Och som jag skrivit tidigare, Bester 190 är en budgetvariant av just den svetsen.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Cheesen
F fsn skrev:
Vad spelar det för roll?
Stor skillnad på 1 fas 110v - 1 fas 230v
2fas 220v - 3 fas 400v
Det är en annan transing i svetsen på andra sidan
 
F
Cheesen Cheesen skrev:
Stor skillnad på 1 fas 110v - 1 fas 230v
2fas 220v - 3 fas 400v
Det är en annan transing i svetsen på andra sidan
Cheesen Cheesen skrev:
Stor skillnad på 1 fas 110v - 1 fas 230v
2fas 220v - 3 fas 400v
Det är en annan transing i svetsen på andra sidan
kan vara men allt ovanligare, jag har några exempel på både och av lite olika anledningar. Men många av produkterna på både 1-fas och 3-fas är multivoltage. Så det vanligaste på 1-fas är globalt gångbara konstruktioner som hanterar 120-240V Och 3-fas från 208V och upp till kanske 400V . Det är tex av den anledningen vi får hit Kinesiska svetsar och framför allt plasmaskärare som kräver 35A 1-fas på fullt ös, en fullständigt meningslös produkt i Europa.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F fsn skrev:
När det kommer till MIG/MAG så håller toppmedellen från Biltema betydligt högre än nåt från Lidl och nu har jag förvisso bara sett en Lidl-svets invändigt en gång men det var allt annat än bra.
Är det den här du tänker på? 🙂 https://www.byggahus.se/forum/threads/lidl-verktyg-denna-vecka.72018/post-3312411

F fsn skrev:
Ja, nåt så förbannat sugen. Sen skruva ner den och publicera ett dokument som jämför komponenter, materialval, förklarar vad som är farligt, såga sönder transformatorn och kolla isolationen mellan primär och sekundär lindning, titta lite på kylningen, mäta komponenttemperaturerna vid ett fastställd intermittens mm. Men det kommer inte att hända.

Men om nån får chansen så skulle jag uppskatta ett foto på märkskylten, det hade varit intressant att veta om den är certifierad 60974-1 eller 60974-6.
Kom igen gott folk, kan vi inte sponsra fsn med en inverterad svets? Killen vet ju precis vad han pratar om när det gäller svets och elektronik. Han är också arg på Lidl och deras miljövidriga budgetverktyg. Kan alltså bli en mycket lärorik sammanställning som han kommer med! Om något är eller kan bli farligt i dessa svetsar så vore det ju guld att få reda på!

Jag lägger lätt en hundring, någon mer som är på? Behövs 7 medlemmar till (förutsatt att fsn inte har alltför långt till sin närmaste Lidl-butik).

Nu ska jag till min lokala Lidl för att se om svetshjälmen med det extra stora glaset finns kvar. Kanske blir några elektroder till min (troligen lika livsfarliga) Stanley-svets också.
 
  • Gilla
Dublin och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
kan vara men allt ovanligare, jag har några exempel på både och av lite olika anledningar. Men många av produkterna på både 1-fas och 3-fas är multivoltage. Så det vanligaste på 1-fas är globalt gångbara konstruktioner som hanterar 120-240V Och 3-fas från 208V och upp till kanske 400V . Det är tex av den anledningen vi får hit Kinesiska svetsar och framför allt plasmaskärare som kräver 35A 1-fas på fullt ös, en fullständigt meningslös produkt i Europa.
Många länder i Europa har enfasmatning till husen. Till exempel UK har 100A enfas men inte trefas till vanliga hus. Finns nog en stor marknad för enfassvetsar.
 
F
H HenrikHuslöse skrev:
Många länder i Europa har enfasmatning till husen. Till exempel UK har 100A enfas men inte trefas till vanliga hus. Finns nog en stor marknad för enfassvetsar.
Ja, så är det väl och det är inget peoblwm med enfassvetsar i sverige heller, man löser väl runt 200A på 16A med tanke på svetsintermittensen. Men det säljs många plasmor som kräver 30-35A och det funkar riktigt dåligt i stora delar av EU.
 
F
V Vardagsrum skrev:
Är det den här du tänker på? 🙂 [länk]


Kom igen gott folk, kan vi inte sponsra fsn med en inverterad svets? Killen vet ju precis vad han pratar om när det gäller svets och elektronik. Han är också arg på Lidl och deras miljövidriga budgetverktyg. Kan alltså bli en mycket lärorik sammanställning som han kommer med! Om något är eller kan bli farligt i dessa svetsar så vore det ju guld att få reda på!

Jag lägger lätt en hundring, någon mer som är på? Behövs 7 medlemmar till (förutsatt att fsn inte har alltför långt till sin närmaste Lidl-butik).

Nu ska jag till min lokala Lidl för att se om svetshjälmen med det extra stora glaset finns kvar. Kanske blir några elektroder till min (troligen lika livsfarliga) Stanley-svets också.
Vilken bra idé. Nu var det förvisso inte inköpskostnaden som var mitt primära problem.
 
F fsn skrev:
Vilken bra idé. Nu var det förvisso inte inköpskostnaden som var mitt primära problem.
Attans.. Är det ideologiskt? 😉

Nej men på fullt allvar så hade det varit väldigt intressant!

Dagens inköp här nedan. 2 kg elektroder för 49:- är väldigt prisvärt enligt mig. Svetshjälmen var överraskande dyr på 499:-, men de lockar med ”true color” filter, samt ett läge man kan vrida på om man slipar, så att skärmen inte mörkar om det flyger gnistor. Väldigt uppskattat vet jag sedan tidigare att slippa kränga av och på hjälmen när man byter till slip. Hållfasthetsklassen på glaset är ”F”.

Men framförallt siktfältet på 102x193mm känns väldigt lovande. Är trött på min Stanley-hjälm med typ 20 x 60 känns det som.

(Och oroa er inte, det står en liter mjölk bakom takslipen!)

Bagageutrymme fyllt med inköp: växthus, svetsmask, trädgårdsredskap och en vattenflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 3 till
  • Laddar…
F
V Vardagsrum skrev:
Attans.. Är det ideologiskt? 😉

Nej men på fullt allvar så hade det varit väldigt intressant!

Dagens inköp här nedan. 2 kg elektroder för 49:- är väldigt prisvärt enligt mig. Svetshjälmen var överraskande dyr på 499:-, men de lockar med ”true color” filter, samt ett läge man kan vrida på om man slipar, så att skärmen inte mörkar om det flyger gnistor. Väldigt uppskattat vet jag sedan tidigare att slippa kränga av och på hjälmen när man byter till slip. Hållfasthetsklassen på glaset är ”F”.

Men framförallt siktfältet på 102x193mm känns väldigt lovande. Är trött på min Stanley-hjälm med typ 20 x 60 känns det som.

(Och oroa er inte, det står en liter mjölk bakom takslipen!)

[bild]
V Vardagsrum skrev:
Attans.. Är det ideologiskt? 😉

Nej men på fullt allvar så hade det varit väldigt intressant!

Dagens inköp här nedan. 2 kg elektroder för 49:- är väldigt prisvärt enligt mig. Svetshjälmen var överraskande dyr på 499:-, men de lockar med ”true color” filter, samt ett läge man kan vrida på om man slipar, så att skärmen inte mörkar om det flyger gnistor. Väldigt uppskattat vet jag sedan tidigare att slippa kränga av och på hjälmen när man byter till slip. Hållfasthetsklassen på glaset är ”F”.

Men framförallt siktfältet på 102x193mm känns väldigt lovande. Är trött på min Stanley-hjälm med typ 20 x 60 känns det som.

(Och oroa er inte, det står en liter mjölk bakom takslipen!)

[bild]
kan inte nåt om priserna på svetspinnar, jag hoppas du inte fick vad du betade för det låter billigt.
svetshjälmar har rasat i pris för ändå fullt acceptabel nivå. Det klassas på 4 parametrar (distorsion, clearity, ljus och betraktningsvinkel), bästa betyget är 1 och problemet är väl inte att alla maxar där. Dyra hjälmar drar in 4st ”1”, lite billigare 2-3st ”1” och aldrig sämre än ”2”.

True Color har jag i min hjälm med, det är speciellt bra vid TIG och framförallt aluminium tycker jag då det inte glöder utan mer blänker, ger mer visuellt var man är. Vid MAG spelar det mindre roll tycker jag men har man vant sig vid det vill man inte ha det gröna filtret igen, jag svetsar inget öht med min gamla Kemppi hjälm. Återkom med din åsikt om grind-mode, jag kastar alltid av hjälmen vid slipning. Även om det kallas klart så är en svetshjälm alltid grundbländad enligt till DIN 2,5 eller om det var DIN 3, även på grind mode. Och så sabbar slipning ytterglaset på hjälmen tycker jag. 499kr är sjukt billigt för en true color med så stor kassett, jag hoppas det är utbytbara batteri.
 
V Vardagsrum skrev:
Attans.. Är det ideologiskt? 😉

Nej men på fullt allvar så hade det varit väldigt intressant!

Dagens inköp här nedan. 2 kg elektroder för 49:- är väldigt prisvärt enligt mig. Svetshjälmen var överraskande dyr på 499:-, men de lockar med ”true color” filter, samt ett läge man kan vrida på om man slipar, så att skärmen inte mörkar om det flyger gnistor. Väldigt uppskattat vet jag sedan tidigare att slippa kränga av och på hjälmen när man byter till slip. Hållfasthetsklassen på glaset är ”F”.

Men framförallt siktfältet på 102x193mm känns väldigt lovande. Är trött på min Stanley-hjälm med typ 20 x 60 känns det som.

(Och oroa er inte, det står en liter mjölk bakom takslipen!)

[bild]
Funkar hjälmen med hörselkåpor? Min nuvarande (enkel ESAB) gör det inte, så jag byter huvudbonad iaf för jobb med vinkelslipen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.