Någon som har köpt den bensindrivna röjsågen och kan ge ett utlåtande?
Som vanligt är frågan om det är specialknivar eller något man kan köpa i andra affärer?
 
Är på väg för att kolla om svetsen finns kvar. Den övre i bilden. Tänkte köpa några 30x30 järn på biltema att öva på. Vad mer för grejer behöver jag? Några rejäla handskar va?
Reklamblad för verktyg från Lidl, visar svetsare, magnetvinkelhållare, grip- och svetstångset, svets- och aluminiumtråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nyikåk skrev:
Någon som har köpt den bensindrivna röjsågen och kan ge ett utlåtande?
Som vanligt är frågan om det är specialknivar eller något man kan köpa i andra affärer?
Jag köpte en till jobbet och första intrycket var att den var väldigt lättstartad, snöret behövde inte dras varken hårt eller långt. Startade på andra rycket. Fräste på bra gjorde den också. Tog ner lite björksly, som ärligt talat passerat gränsen för sly för längesedan.. Tjocka stammar alltså.

Provade bara kniven med tre klingor. Jag har inte mätt eller satt mig in i om det är någon krånglig specialdiameter på knivarna, men det tror jag inte. Såg ut som ”vanliga” knivar.

Vad som däremot INTE imponerade var att klingskyddet troligen flexade när jag körde ett svep (jag kan ha kommit emot något, det var rätt högt gräs) och sedermera fick kontakt med kniven. Gissa vem som vann den striden.. Skyddet obrukbart alltså, och det blev färd tillbaks till butiken där de bytte ut hela enheten utan att fråga eller ens öppna kartongen.

Ska känna på skyddet sen och se om det är för mjukt/sladdrigt. Sådana skydd vill man ju ska vara formstabila. Om det hade varit min egen så hade jag isf sett om det gick att förstärka skyddet på något vis.

Så utöver skyddet, så gav den bara ett positivt intryck. Selen var lätt att justera också, brukar annars kunna bli vansinnig på sådana.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Är på väg för att kolla om svetsen finns kvar. Den övre i bilden. Tänkte köpa några 30x30 järn på biltema att öva på. Vad mer för grejer behöver jag? Några rejäla handskar va?
[bild]
Du behöver brandsläckare och gärna en vattenslang.

Samt ett par rejäla handskar ja, och en riktig hjälm med automatisk avbländning. Den skärmen som följer med får du hålla framför nyllet innan du börjar köra, vilket leder till att du inte kommer se var du startar. Sen tycker åtminstone jag (som inte är något proffs direkt) att det är skönt att hålla i pistolhandtaget med två händer, så man använder liksom den ena som stöd. Man får bättre kontroll på så sätt tycker jag.

Som nybörjare kommer du att vara väldigt tacksam för hjälmen! Var inte längesedan de sålde hjälmar också för typ 349:- eller där omkring. Kanske finns kvar i någon butik..?

Magneterna och tängerna de gör reklam för är också väldigt bra att ha, till helt ok pris! Samt mer tråd, i olika dimensioner. 49:- är ett kap! Tråden lämnar i princip inget slagg.

Du behöver också ömma kläder, gärna grovt förkläde. Den här typen av svets tenderar att stänka rätt mycket. Var noga med att du slipat rent ordentligt, då skvätter det mindre. Och stå för f-n långt ifrån huset när du svetsar och tänk på brandrisken.

Inomhus vill du helst inte stå, röken från flusstråden är långt ifrån hälsosam.

Jag köpte en av deras svetsar med flusstråd för runt 4-5 år sedan. Den kostade då 999:- och har betalat av sig flera ggr om kan jag säga. Funkar fortfarande bra.

Lycka till, det är kul att svetsa! :)
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Du behöver brandsläckare och gärna en vattenslang.

Samt ett par rejäla handskar ja, och en riktig hjälm med automatisk avbländning. Den skärmen som följer med får du hålla framför nyllet innan du börjar köra, vilket leder till att du inte kommer se var du startar. Sen tycker åtminstone jag (som inte är något proffs direkt) att det är skönt att hålla i pistolhandtaget med två händer, så man använder liksom den ena som stöd. Man får bättre kontroll på så sätt tycker jag.

Som nybörjare kommer du att vara väldigt tacksam för hjälmen! Var inte längesedan de sålde hjälmar också för typ 349:- eller där omkring. Kanske finns kvar i någon butik..?

Magneterna och tängerna de gör reklam för är också väldigt bra att ha, till helt ok pris!

Och oömma kläder, gärna grovt förkläde. Den här typen av svets tenderar att stänka rätt mycket. Var noga med att du slipat rent ordentligt, då skvätter det mindre. Och stå för f-n långt ifrån huset när du svetsar och tänk på brandrisken.

Inomhus vill du helst inte stå, röken från flusstråden är långt ifrån hälsosam.

Jag köpte en av deras svetsar med flusstråd för runt 4-5 år sedan. Den kostade då 999:- och har betalat av sig flera ggr om kan jag säga. Funkar fortfarande bra.

Lycka till, det är kul att svetsa! :)
tack för feedback. Bra tips. Utomhus blir det definitivt.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Håller med om allt Vardagsrum sa,

om du ska svetsa små saker så är ett skruvstäd inte fel att ha, kom även ihåg att slipa rent till jordklämman annars får du ingen bra ljusbåge!

Köpte denna svets i veckan då jag länge behövt en svets, satte den i händerna på min far som drivit byggnadssmidesfirma i 30 år och han blev chockerad över pris/prestanda. Det är ingen Esab svets men för de pengarna är den väldigt bra! Så rekommenderar verkligen!
 
  • Gilla
henq och 2 till
  • Laddar…
Behöver jag både elektrodstavarna och flux-tråden eller bara fluxtråden? Svetsmaterial i kundvagn: fluxtråd och universella svetselektroder från Parkside, butiksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O olofh skrev:
Behöver jag både elektrodstavarna och flux-tråden eller bara fluxtråden?[bild]
bara tråden till den svetsen!
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
T
Är flux-tråden denna veckan?
hittar den inte på lidl.se men jag är o andra sidan kass på att hitta saker..
 
T turbo100 skrev:
Är flux-tråden denna veckan?
hittar den inte på lidl.se men jag är o andra sidan kass på att hitta saker..
Var förra veckan tror jag
 
T
Typiskt jag missade det - får åka och se om dom har någon kvar..
 
Massor kvar när jag köpte igår
 
T
O olofh skrev:
Massor kvar när jag köpte igår
Var nere, fanns en drös kvar - köpte svetstängerna oxå.
Jag har en Awelco från Jula men jag hoppas det funkar.
 
V Vardagsrum skrev:
Jag köpte en till jobbet och första intrycket var att den var väldigt lättstartad, snöret behövde inte dras varken hårt eller långt. Startade på andra rycket. Fräste på bra gjorde den också. Tog ner lite björksly, som ärligt talat passerat gränsen för sly för längesedan.. Tjocka stammar alltså.

Provade bara kniven med tre klingor. Jag har inte mätt eller satt mig in i om det är någon krånglig specialdiameter på knivarna, men det tror jag inte. Såg ut som ”vanliga” knivar.

Vad som däremot INTE imponerade var att klingskyddet troligen flexade när jag körde ett svep (jag kan ha kommit emot något, det var rätt högt gräs) och sedermera fick kontakt med kniven. Gissa vem som vann den striden.. Skyddet obrukbart alltså, och det blev färd tillbaks till butiken där de bytte ut hela enheten utan att fråga eller ens öppna kartongen.

Ska känna på skyddet sen och se om det är för mjukt/sladdrigt. Sådana skydd vill man ju ska vara formstabila. Om det hade varit min egen så hade jag isf sett om det gick att förstärka skyddet på något vis.

Så utöver skyddet, så gav den bara ett positivt intryck. Selen var lätt att justera också, brukar annars kunna bli vansinnig på sådana.
Tack för utförligt svar.
Blev ett köp, läsa instruktionsboken och sen lämna tillbaks den.
I instruktionerna benämndes den som grästrimmer och man fick inte klippa sly med den...
Men reservdelar kan man beställa på https://grizzlytools.shop
 
Någon som tidigare köpt grovdammsugaren som kommer under nästa vecka? I så fall, är den bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.