1 794 522 läst · 5 850 svar
1795k läst
5,9k svar
Lidl verktyg denna vecka.
Borde nog kallas mutterdragare. 400Nm, är inte det för högt vridmoment när hjulbultar brukar dras åt med ca 120-140 Nm?
Bra när man lossar men kanske lite för stark när man skruvar åt men man kanske ska sluta skruva ganska snabbt när maskinen börjar slå och därmed få lägre vridmoment.
Youtubern rekommenderar att köra momentnyckel efteråt. Själv kör jag klenare slagskruvdragare men drar åt det sista för hand på känsla och det går mycket snabbare än utan maskin, en ren fröjd faktiskt så jag tror Parksides maskin underlättar enormt om man inte redan har något liknande.
Bra när man lossar men kanske lite för stark när man skruvar åt men man kanske ska sluta skruva ganska snabbt när maskinen börjar slå och därmed få lägre vridmoment.
Youtubern rekommenderar att köra momentnyckel efteråt. Själv kör jag klenare slagskruvdragare men drar åt det sista för hand på känsla och det går mycket snabbare än utan maskin, en ren fröjd faktiskt så jag tror Parksides maskin underlättar enormt om man inte redan har något liknande.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 299 inlägg
Jag vill absolut inte dra igång nån off topic diskussion, men mutterdragare används väl helst i kombination med momentstav när man drar hjulskruvar.
Momentstav är den snabba fusklösningen (som iofs är bättre än inget).Stefan Bengtsson skrev:
Momentnyckel ska man nog använda ifall man inte vill riskera att hamna -50%- +100% fel.
Lite då och då (men inte alltid) så lyxar jag till det för bilen med att dra med fesigaste läget på muttermaskinen och avsluta med momentnyckeln till rätt moment (och då blir det väl kanske något i häraden ±10% fel).
När jag någon gång arrangerat däcksbytardag, så har nästan alla som deltagit blivit förvånade över hur svagt hjulbultarna ska dras åt.
De flesta drar åt ca dubbelt så hårt som föreskrivet moment.
Dock är fördelen med alla för hårt dragna hjulmuttrar i landet att då nästan ingen efterdrar efter någon mils körning, så minskar det risken som kommer av detta.
Jag köpte den billigaste från Clas Ohlson förra året, nöjd med den, för enstaka hjulbyten alltså.useless skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Mutterdragare-Cocraft-HI-450/p/41-2375
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 640 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 640 inlägg
jag köpte en Makita för 2200kr på rea. Det var såklart naken utan batteri eller laddare. Den löser alla hjul hittills utan gnäll.D djac skrev:Jag köpte den billigaste från Clas Ohlson förra året, nöjd med den, för enstaka hjulbyten alltså.
[länk][/QUOTE
useless skrev:
Den har tydligen fem olika lägen man kan ställa in, jag kopierar vad de skrev.C Chippe skrev:Borde nog kallas mutterdragare. 400Nm, är inte det för högt vridmoment när hjulbultar brukar dras åt med ca 120-140 Nm?
[media]
"Vridmoment förinställning: 5 nivåer (100 / 150 / 200 / 300 / 400 Nm)"
Medlem
· stockholms län
· 262 inlägg
Jag tycker momentstavar funkar bra. Första gångerna drog jag med momentstav, lossade och drog så hårt jag brukar dra för hand och det var extremt nära varje gång. Så: inte momentnyckelprecision kanske, men väldigt nära det jag alltit dragit tidigare.
Tja, de är ju inte odugliga, nästan alla däcksverkstäder kör ju med dem.Kim Gyllenhorn skrev:
Jag ska erkänna att jag själv aldrig ägt en dylik.
Men från en som jobbat på bl.a. däcksverkstad (pappans verkstad) och även byggt racingmotorer och numera har en maskinpark med svarvar och fräsar osv (för att på det sättet visa varför han håller noggrannhet högt) så har fått berättat att de är smarta, snabba att jobba med och alltså bra för däcksfirmorna, men sen är det inte så mycket mer.
Hur mycket moment de drar med beror både på vilken muttermaskin som man har (en som slår hårdare och/eller med större vinkel, ger högre vridmoment) men även beroende på hur länge man slår mot "stopp".
Och han menade på att det är inte så liten variation, men å andra sidan , så kan man ju dra hjulmuttrarna/skruvarna med allt mellan 80 och 150Nm, och det blir ungefär lika bra, så därför funkar det där, särskilt i händerna på erfaret folk som har lite känsla.
Själv drar jag nog alltid 50% för hårt när jag bara drar för hand, utan momentnyckel, och även med momentnyckel brukar jag dra lite över föreskrivet moment, ty jag tycker det känns lite för lite annars.
Så galen är jag.
Jag skulle nog inte direkt tveka att använda momentstav, det är väl mest bara att jag aldrig kommit mig för att köpa.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 640 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 640 inlägg
Precis så är det. Repeterbarhet noll mellan olika individer, mutterknackar eller tom luftflöde och tryck om man använder en luftknack. Det skiljer allt moment med momentstaven om man kopplar på en förlängningsslang eller inte. Men det duger och kör samma däcksgubbe med samma utrustning så är min känsla att momentstaven är skapligt repeterbar.Mikael_L skrev:Tja, de är ju inte odugliga, nästan alla däcksverkstäder kör ju med dem.
Jag ska erkänna att jag själv aldrig ägt en dylik.
Men från en som jobbat på bl.a. däcksverkstad (pappans verkstad) och även byggt racingmotorer och numera har en maskinpark med svarvar och fräsar osv (för att på det sättet visa varför han håller noggrannhet högt) så har fått berättat att de är smarta, snabba att jobba med och alltså bra för däcksfirmorna, men sen är det inte så mycket mer.
Hur mycket moment de drar med beror både på vilken muttermaskin som man har (en som slår hårdare och/eller med större vinkel, ger högre vridmoment) men även beroende på hur länge man slår mot "stopp".
Och han menade på att det är inte så liten variation, men å andra sidan , så kan man ju dra hjulmuttrarna/skruvarna med allt mellan 80 och 150Nm, och det blir ungefär lika bra, så därför funkar det där, särskilt i händerna på erfaret folk som har lite känsla.
Själv drar jag nog alltid 50% för hårt när jag bara drar för hand, utan momentnyckel, och även med momentnyckel brukar jag dra lite över föreskrivet moment, ty jag tycker det känns lite för lite annars.
Så galen är jag.
Jag skulle nog inte direkt tveka att använda momentstav, det är väl mest bara att jag aldrig kommit mig för att köpa.
Nästa vecka säljs grovdammsugare.
Verkar ha någon slags filterrengörare, synd att man inte kan ansluta verktyg för automatiskt start och stopp, blir inget köp pga det.
Hoppas på vibrerande eller skakande filterrengörare men det kan vara så att den bara blåser åt andra hållet genom filtret. Kan funka bra, kanske inte..
https://www.lidl.de/p/parkside-nass-trockensauger-pwd-25-b3-1400-w-25-l/p100355805
Verkar ha någon slags filterrengörare, synd att man inte kan ansluta verktyg för automatiskt start och stopp, blir inget köp pga det.
Hoppas på vibrerande eller skakande filterrengörare men det kan vara så att den bara blåser åt andra hållet genom filtret. Kan funka bra, kanske inte..
https://www.lidl.de/p/parkside-nass-trockensauger-pwd-25-b3-1400-w-25-l/p100355805
Test som kan översättas till svenska i Chrome webbläsare tex:
https://think-about.pl/odkurzacz-wreszcie-wrocil-do-lidla-podczas-testow-wlos-jezyl-sie-na-glowie/
Filterrengöring verkar funka på så sätt att man stänger av lufttillförsel snabbt vilket jag inte riktigt begriper. Rekommenderas ej för verkstad eller gipsdamm av testaren. Det är just fint damm man vill kunna skaka loss utan att öppna upp hela tiden.
https://think-about.pl/odkurzacz-wreszcie-wrocil-do-lidla-podczas-testow-wlos-jezyl-sie-na-glowie/
Filterrengöring verkar funka på så sätt att man stänger av lufttillförsel snabbt vilket jag inte riktigt begriper. Rekommenderas ej för verkstad eller gipsdamm av testaren. Det är just fint damm man vill kunna skaka loss utan att öppna upp hela tiden.