F
H hyggabus skrev:
Tomgångsspänning 48 V ( 5:04 in i videon) då är man begränsad till, i mina ögon, lite knepigare elektroder.
U0, tomgångsspänning , bör, som jag minns det, ligga på ~70 V eller högre för att tända alla elektrodtyper.
- Minns jag rätt där ?
ja, det blir svårtänt men låg spänning.

F
C corre skrev:
Nej, det är inte en trafo i den...
[media]
vad grundar du det på? Jag tror nog att det är en transformator i den.

F fsn skrev:
Nån som köpt den idag? Jag klarade mig faktiskt när jag gick förbi den idag på lunchen... mest för att jag köpte Fluss-svetsen i januari.

F
A anis16 skrev:
Nån som köpt den idag? Jag klarade mig faktiskt när jag gick förbi den idag på lunchen... mest för att jag köpte Fluss-svetsen i januari.
Det är pinsamt lätt att hålla sig. "Villhöver"- index för denna är bottenfruset faktiskt.

F fsn skrev:
Nja, jag tror den ser ut ungefär som "alla" transistorbaserade "moderna" kinasvetsar, alltså typ såhär;

• Interiör av en öppen svets med synliga komponenter såsom kondensatorer, kretskort och kylflänsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
var det nån som såg några svetsklämmor? Fanns inte i min butik.

A anis16 skrev:
Inte min heller

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, jag tror den ser ut ungefär som "alla" transistorbaserade "moderna" kinasvetsar, alltså typ såhär;
Det sitter ju en transformator där... :geek:

Interiör av elektronisk enhet med en transformator markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Haha
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Det sitter ju en transformator där... :geek:

[bild]
Det sitter transformator i majoriteten av de ?40? ny kinesiska svetsar jag tittat i.

F fsn skrev:
Det sitter transformator i majoriteten av de ?40? ny kinesiska svetsar jag tittat i.
Olika typer av transformatorer: det där är en trasformator i en switchat nätdel som kanske jobbar på 30-70kHz. Det är inte genom den som svetsströmmen går.

A anis16 skrev:
Nix, varken Årsta eller Rågsved :(

A anis16 skrev:
Det fanns i Västervik!:D

F
A anis16 skrev:
Olika typer av transformatorer: det där är en trasformator i en switchat nätdel som kanske jobbar på 30-70kHz. Det är inte genom den som svetsströmmen går.
Jag vet mycket väl genom vilka transformatorer det går svetsström.

Vad skulle det den switchade nätdelen transformera i 30-70kHz användas till menar du?

Svetsklämmor fanns det gott om i Trelleborg i morse.
Köpte svetspinnar (7 paket), var ju rätt så billigt. Testade dem ikväll och svetsade en 8 pinnar. Funkade att svetsa med iallafall. Lite svårtända jämfört med esab-pinnar. Stänker mer gör de också, men hanterbart. Nöjd är jag iallafall, bra pris.
Var också väldigt nöjd med parallell-magnet-svetsar-magneten. Riktigt rejäl med grymt bra kraft i magneterna, rekommenderas. Finns de kvar imorgon så köper jag ett par stycken till, köpte ju bara en☺️

F fsn skrev:
Jag vet mycket väl genom vilka transformatorer det går svetsström.

Vad skulle det den switchade nätdelen transformera i 30-70kHz användas till menar du?
Trodde det bara var för styrning men nu googlade jag lite konstruktioner och full-bygga så verkar den räcka till. Gissar att kylflänsarna sitter på igbt:erna och utgångsdioden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.