Va tvungen att åka ner till min lokala Lidl-butik åh kika,.Har förövrigt aldrig vart där förut,men verktygs-nörd som man är så va jag tvungen kolla dessa verktyg det pratas om. Nu fanns det inte så mycket när jag va där. Men jag fick intrycket av att dom el-verktyg som såldes har en högre kvalitet än övriga "kina-maskiner" som sälj lite överallt. Det fanns en Slagborr som såg väldigt lik ut en Aeg:s modeller. Tångsatsen med fyra tänger va det riktigt bra pris på 59:- gul/röda som Knipex 1000v tänger. Nu blev det inga verktyg denna gång men jag fick med två sex-pack tyskt öl!:D
 
köpte faktiskt de där tängerna häromdagen, och nja knipex är det ju inte direkt men för 59:- är jag nöjd... Sen om de är skyddade mot 1000v har jag ingen aning om (jag hittar ingen text om det iaf). Tängerna är lite tröga till att börja med men de släpper efter ett tag.
 
unigas skrev:
köpte faktiskt de där tängerna häromdagen, och nja knipex är det ju inte direkt men för 59:- är jag nöjd... Sen om de är skyddade mot 1000v har jag ingen aning om (jag hittar ingen text om det iaf). Tängerna är lite tröga till att börja med men de släpper efter ett tag.
Nej hadde dom vart isolerade för 1000v hadde stått på dom, men dom har samma färg och design på handtagen som knipex gul\röda 1000voltare.
 
Vilket nästan borde vara olagligt... Dels varumärkesintrång för att dom snott designen, men framförallt är det ju rätt dumt om man har både riktiga och sådana lidl-tänger i verktygslådan och råkar ta fel.
 
Fast handen på hjärtat, hur ofta behöver de vara isolerade till 1000v för en hemmapulare? Man ser väl till att bryta strömmen?
 
Det räcker ju om de klarar 400V.
 
Visst ser man till att bryta, förregla och mäta. Trots det använder jag isolerade verktyg när jag meckar med el. Hängslen och livrem skadar inte.

Visst räcker det med 400V, men om dom nu klarar 400V varför är dom inte märkta med det då? ;)
 
Jag måste nog instämma med Unigas: Om man inte har koll på 1000V-verktyg och bestämmelserna för ANS, AUS och AMS så kan det vara en väldigt god ide att ta för vana att aldrig arbeta annat än spänningslöst vilket gör att man får använda sina verktyg även omän de passerat bästföre-datumet (jo, finns sånt också på 1000V-verktygen).
 
Snailman
Ni får väl rätta mig om jag minns fel, men effektivvärdet är väl 400V mellan två faser, så då blir ju toppvärdet roten ur två gånger effektivvärdet alltså 565V så vi kan väl enas om att det skulle vara livsfarligt att använda vektyg som bara tålde 400Volt, sen så får väl spänningen avvika ett antal procentenheter både uppåt och neråt dessutom...

edit: man kan inte vara nog försiktig läste om ett elolycksfall där ledningen dels skulle varit bruten, dels jordad och offret skulle bära isolerande kläder, och ändå dog denne...
 
Redigerat:
det var det där med "skulle". Om någon gör tillräckligt många fel så brukar det sluta i olycka.
 
Snailman skrev:
Ni får väl rätta mig om jag minns fel, men effektivvärdet är väl 400V mellan två faser, så då blir ju toppvärdet roten ur två gånger effektivvärdet alltså 565V så vi kan väl enas om att det skulle vara livsfarligt att använda vektyg som bara tålde 400Volt, sen så får väl spänningen avvika ett antal procentenheter både uppåt och neråt dessutom...

edit: man kan inte vara nog försiktig läste om ett elolycksfall där ledningen dels skulle varit bruten, dels jordad och offret skulle bära isolerande kläder, och ändå dog denne...
Om man skall vara petig så är det roten ur 3 gånger effektivvärdet, dvs 690 V
 
Blev lite lidl smittad av forumet. Tog en sväng in på troligtvis den sjabbigaste lidl i sverige, men eftersom jag är i dagligvarubranchen så var det ju ett roligt studiebesök. Men verktygsutbudet var lika med noll, tre vinkelslipar i en korg och några momentnycklar gör ju ingen glad. Nä det blir nog några andra tyska byggvaruhus eller K-Rauta för mig även i fortsättningen.:rolleyes::rolleyes:
 
Jasså, bäst-före.... hur får man reda på det då??
Står knappast någon datumstämpel på mina verktyg...
Finns det någon generell regel? Eller är det från verktyg till verktyg...
Beroende på fabrikat/utformning??

Förlåt om jag lånar tråden lite...


Gilbert skrev:
Jag måste nog instämma med Unigas: Om man inte har koll på 1000V-verktyg och bestämmelserna för ANS, AUS och AMS så kan det vara en väldigt god ide att ta för vana att aldrig arbeta annat än spänningslöst vilket gör att man får använda sina verktyg även omän de passerat bästföre-datumet (jo, finns sånt också på 1000V-verktygen).
 
smilingcopycat skrev:
Jasså, bäst-före.... hur får man reda på det då??
Står knappast någon datumstämpel på mina verktyg...
Finns det någon generell regel? Eller är det från verktyg till verktyg...
Beroende på fabrikat/utformning??

Förlåt om jag lånar tråden lite...
Det finns faktiskt lite regler som gäller. Eller mer en standard egentligen, SS-EN60900. Det ska finnas märkning med tillverkare, tillverknings år, dubbeltriangel, spänningsgräns.

Desutom så förutsätts det vid AMS att man använder isolerhandskar av lämplig klass.

Ser nu att mina Bahcomejslar inte är märkta med tillverknings år! Däremot så är Knipex verktygen tydligt märkta, dessa är de enda jag anväder vid AMS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.