58 252 läst · 97 svar
58k läst
97 svar
Leverans från Bauhaus- Hade ni accepterat denna leverans av trallvirke
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kvalitet; G4-2.
9 av 10 brädor hade sprickor rakt igenom sig, ca 10-40 cm långa.
Hade ni accepterat detta med tanke på G4-2 kvalitet, jag är dåligt insatt.
jag hade varit lite frågande över de brädor med sprötkvist och 40 cm långa sprickor...
Då det påverkar hållbarheten.. Men i övrigt så hade jag godtagit virket..
Sort G4-2
Sort G4-2 är lämpad för till exempel utvändiga panelbrädor med en kvistig struktur. Sort G4-2 är även lämpad för trall och underlagsspont av högre kvalitet. Sorten är också lämpad som väggreglar i icke bärande innerväggar, då som dimensionshyvlad gran.
I sort G4-2 tillåts virkesegenskaper som påverkar utseendet i större omfattning, till exempel barkdrag, kådved och rötkvistar. Även blånad, fast röta, vresved och toppbrott tillåts i liten omfattning.
Observera Sorten i gran är ofta den högsta kvalitet som sorteras vilket innebär att den då innehåller G4-2 eller bättre.
Sort G4-2
Sort G4-2 är lämpad för till exempel utvändiga panelbrädor med en kvistig struktur. Sort G4-2 är även lämpad för trall och underlagsspont av högre kvalitet. Sorten är också lämpad som väggreglar i icke bärande innerväggar, då som dimensionshyvlad gran.
I sort G4-2 tillåts virkesegenskaper som påverkar utseendet i större omfattning, till exempel barkdrag, kådved och rötkvistar. Även blånad, fast röta, vresved och toppbrott tillåts i liten omfattning.
Observera Sorten i gran är ofta den högsta kvalitet som sorteras vilket innebär att den då innehåller G4-2 eller bättre.
Tack för svar. Verkar som det är plankorna med stora sprickor som jag ska satsa på att lämna tillbaka.
Maskintok skrev:jag hade varit lite frågande över de brädor med sprötkvist och 40 cm långa sprickor...
Sort G4-2
Det är ju lite skillnad nu också när man betalar 25-30 spänn per meter mot när man kunde handla för 10kr lpm. Man brydde sig nog mindre då inbillar jag mig
Tyvärr är ju klassningarna på virket detsamma även fast priserna stuckit iväg.
Tyvärr är ju klassningarna på virket detsamma även fast priserna stuckit iväg.
Ja tyvärr.. Och det är sånt här som påverkas ifrån oss skogsägare...D Danne213 skrev:
med högre betalning för fint virke även vid klen dimension så hade sånt här virke knappt funnits...
Lämna tillbaka? Om jag handlar på en lokal brädgård kan det hända att jag får sånt där också, bara att ringa säljaren, ett telefonsamtal senare så kommer de med nya brädor om de råkat leverera utskott, vill man så tar de hand om det defekta oxå, men det har jag åtagit mig att fixa om jag fått nytt virke senast kl 9 nästa arbetsdag.M MT1 skrev:
Om man handlar på Byggmax eller Bauhaus får man ju själv plocka och sortera och välja det virke man vill ha och belönas ibland med ett lägre pris per löpmeter men aldrig att man får betalt för sin tid och sina mil.
De med sprickor hade jag reklamerat.
Jag beställde ett stort lass med 28x120 från byggmax. Hade förväntat mig att behöva plocka undan en hel del dåliga brädor, men har nu lagt ut hela högen, och finare trall med jämnare kvalitet har jag inte sett maken till innan. En bräda kunde inte användas pga kvisthål, resten hur fina som helst. Helt olik den de lägger i plockhögen, där är det mycket som är rent skräp. Hade jag tur eller finns det ett system?
/S
Jag beställde ett stort lass med 28x120 från byggmax. Hade förväntat mig att behöva plocka undan en hel del dåliga brädor, men har nu lagt ut hela högen, och finare trall med jämnare kvalitet har jag inte sett maken till innan. En bräda kunde inte användas pga kvisthål, resten hur fina som helst. Helt olik den de lägger i plockhögen, där är det mycket som är rent skräp. Hade jag tur eller finns det ett system?
/S
Bauhaus har varit bra leverantörer, men nu måste man vara med och kolla vad som levereras. Jag hade blivit skogstokig!!M MT1 skrev:
Jag hade aldrig accepterat det!M MT1 skrev:
Om du kan anpassa bygget och klarar dig med kortare brädor än du beställt, kräv avdrag på 0.5m per bräda pga sprickor och korta brädorna själv. Brädor som på bild nr. 2 får de räkna bort helt, såvida kvisten inte finns inom 25cm avstånd från änden.
Går de inte med på det, det kräv retur/omleverans av allt eller att de själva sorterar och gör nyleverans av det som är sprucket och dåligt (verkar vara mycket som är det)
Jag köper impregnerat trä i huvudsak från Holmens. Varje bräda inspekterar jag. Är den inte bra tar jag inte den.