C
Okarlsson Okarlsson skrev:
och Ebba Busch sa igår i presskonfan att om läget blir riktigt jävligt så kommer mer stöd.
Som kanske betalas ut lagom till nästa vinter då kan man tänka sig... :lying:

Det riktigt "komiska" är idag när Försäkringskassan berättar hur de tänkt sig att pengarna skall betalas ut.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ditt-elstod-kan-komma-som-kontanter
Alla som inte är kunder i den bank Försäkringskassan kommer att upphandla får en utbetalningsavi.
Blir intressant när 55 miljarder skall betalas ut i kontanter i kassan på ICA...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
Att stödet skulle vara retroaktivt för förra vintern. Stödet är till för att täcka kommande vinterns ökade kostnader.

Att beloppet baseras på de gångna 12 månaderna är för att ha ett underlag för ersättningen. Dock verkar väldigt många ha svårt att förstå att det inte betyder att pengarna är till för att täcka kostnaden under den perioden.
De allra flesta hus drar ju ungefär lika mycket varje år, så om man baserat det på förbrukningen 2020, 2021 eller en uppskattad förbrukning 2022 hade inte gjort någon större skillnad.
Pengarna tas ju av överdebiteringen från det senaste året så det är inte helt enkelt att reda ut vad det avser att vara stöd för.

Man kan bara konstatera att förra regeringen kastade ut några tusenlappar i mutor efter förra vintern och verkar sedan inte ha gjort ett smack för att problemet inte skulle upprepas igen. De kände väl på sig att det skulle bli någon annans huvudvärk!
 
  • Gilla
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det riktigt "komiska" är idag när Försäkringskassan berättar hur de tänkt sig att pengarna skall betalas ut.
Precis, amatörismen tar aldrig slut.
Det finns ju redan en myndighet som kan betala till valfritt registrerat konto för varje personnummer, nämligen Skattemyndigheten, så hur svårt kan det vara??
 
  • Gilla
ch75 och 8 till
  • Laddar…
M
C cpalm skrev:
Som kanske betalas ut lagom till nästa vinter då kan man tänka sig... :lying:

Det riktigt "komiska" är idag när Försäkringskassan berättar hur de tänkt sig att pengarna skall betalas ut.
[länk]
Alla som inte är kunder i den bank Försäkringskassan kommer att upphandla får en utbetalningsavi.
Blir intressant när 55 miljarder skall betalas ut i kontanter i kassan på ICA...
Och vad skall man sedan göra av dessa kontanter? Finns ju inte någon stans man kan handla för sådana länge, de kan lika bra betala ut det i monopolpengar. Eftersom de högst troligen har personnr på de som skall "få" pengarna så varför blanda in förkräkningskassan när det enklaste vore att sätta in dem på skattekontot?
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Och vad skall man sedan göra av dessa kontanter? Finns ju inte någon stans man kan handla för sådana länge, de kan lika bra betala ut det i monopolpengar. Eftersom de högst troligen har personnr på de som skall "få" pengarna så varför blanda in förkräkningskassan när det enklaste vore att sätta in dem på skattekontot?
Visst finns det ställen där man kan betala i kontanter. Ställen som bara tar kort ratar jag.
Om inte annat kan du alltid betala i kontanter på bolaget och landstinget.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Finns ju inte någon stans man kan handla för sådana länge,
går bra att betala med i ica affärer och troligen oxså på flera andra affärskedjor
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
N
K K. L skrev:
Nu är Lena Mellin igång igen, hon begriper ju inte vad hon själv skriver. Jag kopierar två av punkterna hon skriver om i dag. Att hon inte lär sig.
Hittar ni felet?

1. Inget högkostnadsskydd. Ulf Kristersson (M) utlovade ett tak för höga elkostnader. Konsumenterna skulle inte betala mer än omkring 70 öre/kilowattimmen.

Men i stället föreslås en slags rabatt. Abonnenter i elområde tre och fyra, de södra delarna av landet, ska få ett avdrag på 50 respektive 79 öre per kilowattimme. Rabatten beräknas på förbrukningen mellan oktober föra året till och med september i år.

6. Sålt bostaden? Då kan du vara snuvad. Den som stod för elabonnemanget den 17 november är den som får elpengarna.
Den som sålt sitt hus eller bostadsrätt innan dess löper alltså stor riska att bli utan pengar. Trots att hen betalt räkningen. Konstigt? Det kan man tycka. Men lättadministrerat.
Med tanke på hur den redaktion hon tillhör fungerar och hur hennes chef brukar formulera sig är jag inte särskilt förvånad.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
N
T Thomas_Blekinge skrev:
Visst finns det ställen där man kan betala i kontanter. Ställen som bara tar kort ratar jag.
Om inte annat kan du alltid betala i kontanter på bolaget och landstinget.
Inte hos landstinget här (Östergötland) vilket är skamligt.
 
N
M mnils skrev:
Och vad skall man sedan göra av dessa kontanter? Finns ju inte någon stans man kan handla för sådana länge, de kan lika bra betala ut det i monopolpengar. Eftersom de högst troligen har personnr på de som skall "få" pengarna så varför blanda in förkräkningskassan när det enklaste vore att sätta in dem på skattekontot?
Jösses jag betalade med kontanter på såväl Willys, ICA och ÖoB tidigare i veckan. Veckan innan på Coop, Lidl och Kjell och Company.
Granngården däremot tar inte emot cash längre men där handlar jag ytterst sällan.

Däremot verkar det osannolikt korkat att det endast skulle kunna gå att få in pengarna på sitt konto om man enbart har den bank Försäkringskassan väljer.
Tänk den som får t.ex. 16000 i ersättning. Det blir många sedlar det.
Själv får jag runt 3500:- och det är ju hanterbart.
 
Redigerat:
N
D Dilato skrev:
Precis, amatörismen tar aldrig slut.
Det finns ju redan en myndighet som kan betala till valfritt registrerat konto för varje personnummer, nämligen Skattemyndigheten, så hur svårt kan det vara??
Tycker även Försäkringskassan borde kunna klara detta för om jag blir sjuk en längre tid och får sjukpenning från F-kassan får jag den insatt på mitt konto oavsett vilken bank jag har. Borde inte vara någon skillnad.
 
  • Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Pengarna tas ju av överdebiteringen från det senaste året så det är inte helt enkelt att reda ut vad det avser att vara stöd för.

Man kan bara konstatera att förra regeringen kastade ut några tusenlappar i mutor efter förra vintern och verkar sedan inte ha gjort ett smack för att problemet inte skulle upprepas igen. De kände väl på sig att det skulle bli någon annans huvudvärk!
Jo, det är väldigt tydligt. Även om många inte verkar begripa.
Vad skulle de kunnat gjort menar du?
 
Jag har äntligen fått igång uppvärmningen i mitt fritidshus, som tidigare varit kallställt på vintern. Jag räknat på grund av detta att få noll (0) i elstöd eftersom förbrukningen beräknas på förra året, och jag då inte hade någon förbrukning allt.

Eller har jag missförstått?
 
FK får väl göra som många andra myndigheter, betala ut via Swedbank där man kan ha sin egen bank registrerad. Sist fick jag tillbaka fordonsskatt från Transportstyrelsen till min bank via Swedbank. Helt automatiskt.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Förlåt en korkad. Vad är det hon skriver som är fel? Det är väl de facto inget tak, och bidraget baseras på vad den nuvarande fastigheten är berättigad till, inte ens egna historiska förbrukning. Sen har det både stora fördelar och nackdelar, men vad jag förstår är inte faktan fel?
Fel och fel. Det är väl att hennes el varit gratis, det har den knappast varit. Bara energiskatt och överförsingsavgift är väl 60-90 öre?

Sen tycker iaf jag att det är hyfsat vettigt att det baseras på förbrukningen och inte kostnad. Alla de som haft ett fastprisavtal i 30 år och som insåg att det skulle bli extremt dyrt med ett nyy sådant i höst t.ex skulle då inte fått ta del av detta trots att de betlat mer för elen i alla år. Det om något hade varit extremt orättvist. Tycker jag. Men inte Melin tydligen.
 
useless useless skrev:
Att stödet skulle vara retroaktivt för förra vintern. Stödet är till för att täcka kommande vinterns ökade kostnader.
Fast då bör ju hela upplägget göras om eftersom norrlänningar numer betalar lika mycket för elen och i större utsträckning är beroende av den, men ändå blir helt utan stöd.
 
  • Gilla
Mrs November och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.