Pellegnillot71
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag har själv två gossar med friska lungor och stämband. Har även en granne som anser att när man kommer hem från jobb vill man loungea värdigt i trädgården i lugn och ro och absolut inte förstår att barn leker och skriker. men har man bosatt sig i ett villaområde får man ta det! Dock skulle jag inte få för mig att bygga upp en lekställning intill granntomten och låta gossarna härja fritt där.
Det är en sak jag inte förstår. Vad är det som gör att dagens föräldrar tror att deras barn har roligare ju högre de skriker. Det är ju stört omöjligt att nämna det för en förälder utan att bli tagen som en barnhatare. Vi bodde 18 år i ett radhusområde med en massa ungar i olika åldrar. Min son var väl en av dem som kunde låta mycket när han blev upphetsad. Men jag gick ut och gav honom en varning att skrika mindre och om det inte hjälpte åkte han in. Förstår inte varför grannarna i 62 andra fastigheter ska behöva lyssna på honom. Men det skulle väl aldrig hända idag även om vissa föräldrar borde fundera på hur deras gullungar låter för andra både i radhus och villor och innergårdar.

• Gilla
  • Älska
Festlund och 11 till
  • Laddar…
Bifogar en bild på skräpet. Ni ser grejerna som går att snurra. Tänk er 2 barn som står och snurrar på de och skriker samtigt som du har 5 till där uppe och en uppretad skällande hund.

Plus att barnen ställer sig på kanten så de kommer upp över 3 meter. Det kastas sand på rutschkanan och stenar mot klätterväggen. Flera småbarn som klättrat upp men vågar gå ner eller gjort illa sig som jag hjälpt. Min son stuka armen, var i kontakt med styrelsen och de sa det är åldersgräns. Men det man man ju inte säga till barn. Spellekplats med rutschkana, klättervägg och snurrande grejer, potentiellt osäker för barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En Pomeranianhund slickar sig om nosen, sittande på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är den som alla gnäller på.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
ylven och 15 till
  • Laddar…
Utan att ta någons sida i diskussionen så måste jag bara säga att det är en väldigt söt hund;)

• Gilla
  • Haha
  • Arg
ylven och 26 till
  • Laddar…
Bara en kommentar: när du skriver ”din tomt”, är du helt säker att den är din? Jag bodde förut i radhus där tomterna ägdes av samfälligheten. Det hindrade inte folk från att bygga altaner, staket och liknande, och det var många boende som trodde att de ägde och kunde göra vad de ville på ”sin” tomt. Men i själva verket var det så att vem som helst av samfällighetens medlemmar hade rätt att röra sig på alla tomterna. Även om få gjorde det i praktiken.

I ett sånt fall är det förstås tufft ifall du vill bli av med barn som rör sig på din tomt (som svar på en av dina specifika frågor ovan). Men det vet du nog bäst själv hur det ser ut hos dig.

• Gilla
EL Anders och 1 till
  • Laddar…
M mulle77 skrev:
Så är det i Sverige. Alla duktiga barn ska ha det lika illa som de barn som missköter sig/mår dåligt. Inte flytta på de som missköter sig. Hatar Svenskar ibland. Jävla mes. Inget ansvar bara gullgull med allt frpn Stefan Löfven till kriminella eller barn som aldrig fått ett nej. Gör som dom vill. Här i Botkyrka hotar barnen vår hund. Kanske en kulturell grej.
Nu är jag själv invandrare och de som retar upp min hund är svenska barn medans föräldrar leker med sina mobiler. Invandrare brukar vara rädda för hundar.
Jag hade en granne som alltid lät sin hund springa lös och den kom fram till min son som var 2 år. Vi var på väg till dagis, jag skällde ut han efter noter men fick då höra att min hund är snäll. Jag svara med att min son kanske inte är snäll en två åring kan få för sig att peta din hund i ögonen, hur skulle din hund reagera då. Efter det gick hunden alltid med koppel.

• Gilla
  • Haha
Donn och 5 till
  • Laddar…
S Sepp skrev:
Bara en kommentar: när du skriver ”din tomt”, är du helt säker att den är din? Jag bodde förut i radhus där tomterna ägdes av samfälligheten. Det hindrade inte folk från att bygga altaner, staket och liknande, och det var många boende som trodde att de ägde och kunde göra vad de ville på ”sin” tomt. Men i själva verket var det så att vem som helst av samfällighetens medlemmar hade rätt att röra sig på alla tomterna. Även om få gjorde det i praktiken.

I ett sånt fall är det förstås tufft ifall du vill bli av med barn som rör sig på din tomt (som svar på en av dina specifika frågor ovan). Men det vet du nog bäst själv hur det ser ut hos dig.
Ja, jag äger min tomt. Där lekparken står är gemensamma ytor. Som vi i samfälligheten äger.

• Gilla
mattiplutt
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Utan att ta någons sida i diskussionen så måste jag bara säga att det är en väldigt söt hund;)
Tack så mycket.

Du har fått rätt mycket skitförslag och många bra förslag. Så vad vill du göra? Att få bort den är ingen en möjlighet, häck eller plank är nog det enda alternativet.

V vincentt skrev:
Du har fått rätt mycket skitförslag och många bra förslag. Så vad vill du göra? Att få bort den är ingen en möjlighet, häck eller plank är nog det enda alternativet.
Den ska bort har bestämt mig på ett eller annat sätt. Jag har en häck ser du inte det på bilden. Ska jag bygga ett plank på 3 meter, hur får jag bort allt oljud ?
Om låter en häck växa 3 meter ska jag riskera mitt liv varje gång den behöver trimmas ?
Jag skulle inte vilja köpa ett radhus eller hus som har en 3 meter hög häck.

Det naturligaste är väl att först tala med föräldrar i området. Detta har förmodligen begränsad effekt men kanske kan det göra någon skillnad.

Nästa steg borde vara att vidtala sammfälligheten (vilket ju verkar ha gjorts utan verkan) och om det inte funkar, skrivelse alt. motion till årsmöte.

Hjälper inte detta bör man kunna gå via kommunens miljökontor och anmäla sanitär olägenhet (t.ex. upprepad nedskräpning, förgiftning av hund, störning genom insyn p.g.a. tornets placering) och om man lägger upp det rätt förhoppningsvis få hjälp att motivera samfälligheten att göra något.

Om jag förstått situationen rätt skulle det kunna bli mycket bättre om man bara flyttade klätterställningen ett par meter (byter plats med sandlådan?). Detta är inget jättejobb - några glada grannar med spadar, en minigrävare och en laddad grill fixar säker detta på en dag.

ps, Kom just att tänka på att man kanske också kan använda FHMs rekommendation om "social distansering" som slagträ, men det kanske blir svårt om ställningen redan är >2 meter från din tomt ;-)

N Geoay skrev:
Den ska bort har bestämt mig på ett eller annat sätt. Jag har en häck ser du inte det på bilden. Ska jag bygga ett plank på 3 meter, hur får jag bort allt oljud ?
Om låter en häck växa 3 meter ska jag riskera mitt liv varje gång den behöver trimmas ?
Jag skulle inte vilja köpa ett radhus eller hus som har en 3 meter hög häck.
Med plank så försvinner en hel del ljud... Måste vara rejält och tjockt, inte bara en planka.tror du måste ha plankor på både sidan av stolpen. Dock 3 meter plank... det blir högt...

V vincentt skrev:
Med plank så försvinner en hel del ljud... Måste vara rejält och tjockt, inte bara en planka.tror du måste ha plankor på både sidan av stolpen. Dock 3 meter plank... det blir högt...
Exakt vill inte bo i något fängelse.

• Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
N Geoay skrev:
Exakt vill inte bo i något fängelse.
Jag håller tummarna att det går att lösa. If there is a will, there is a way. Keep it the spirit.

Jag är ett päron och bor i radhus själv. Så jag har full förståelse för dig. Good luck!

N Geoay skrev:
Bifogar en bild på skräpet. .[bild]
Kanske skulle det gå att sätta upp en extra skiva ovanför den befintliga "halv-väggen" på klätterställningen + ovanför rutschkanan? Det blir förstås lite mer instängt på den sidan, men jag gissar att det ändå skulle vara öppet åt andra hållet så det borde vara ok för både barn och föräldrar. Och det skulle förhoppningsvis minska lusten att stå där och titta/hojta.

Jag tänker också att de flesta barn är snälla och vill göra rätt. Kanske kan det även funka att (vänligt!) säga till barnen att "Hunden blir lite stressad när ni ropar på henne eller mig, vill du vara snäll och inte göra det" + "Vet ni, en gång blev hon jättesjuk för att någon hade kastat in något här. Om ni ser att någon kompis gör det så får ni gärna säga till att den ska låta bli, den tänker sig säkert inte för men den vill nog inte att hunden ska bli sjuk – och det vill inte jag heller, jag var jätteledsen och orolig när det hände".
Som någon tidigare var inne på: försök att inte reagera med aggression som kan trigga "reta gubben/tanten-beteende".

• Gilla
Joccen777 och 2 till
  • Laddar…
Ett 2 m plank precis innanför tomtgräns och sedan en thujahäck en bit in som kan få växa upp till 4-5 m

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.