N
N Geoay skrev:
Jag bor i ett radhus där vi har en samfällighet. Samfälligheten har placerat en klätterställning med rutschkana 2 meter ifrån min tomtgräns. Vi har ingen frihet, nyfikna barn som skriker åt oss ifrån klätter ställningen. Hej hej, vad gör du och så vidare. De slänger sand på rutschkanan och lite allt möjligt som blåser in på min tomt. Vi har nu skaffat en liten pomeranian som skäller väldigt mycket och det tycker barnen är roligt så de skäller tillbaks. De ställer sig vid gallret och retar hunden. Det är en hund som larmar därav skällandet.

Nu till frågan, vad kan jag göra för att på bort lekställningen, hur nära min tomt får den stå. Jag är trött på allt oljud av hunden som skäller, nyfikna barn och misshandeln av klätterställningen. Jag har själv barn därför bör jag i området men placering av lekparken ger mig inget privat liv eller lugn och ro.
För mig som bor på landet i lugn och ro och på behörigt avstånd från allt vad grannar heter låter det som en mardröm. Skulle inte stå ut en vecka så jag hoppas verkligen det löser sig för er.

• Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Skogsgubben
Jag känner verkligen med dig, jag hade samma problem med min lilla Papillon och med ungar som skällde o retade hunden... så irriterande.
Jag kan bara säga som en annan på forumet, sätt upp en häck, för dom kommer inte ge sig (ungarna).
Och nya kommer det.
Inte missförstå mig, jag älskar ungar.
Jag tror inte man kan föreställa hur det känns när ens lilla hund blir retad etc. o vi som ägare provar att säga åt hunden inte bry dig.
Måste nästan nämna att jag köpte nytt hus för två år sen och flyttade från problemet.

• Gilla
sofftis och 2 till
  • Laddar…
N Geoay skrev:
Bifogar en bild på skräpet. Ni ser grejerna som går att snurra. Tänk er 2 barn som står och snurrar på de och skriker samtigt som du har 5 till där uppe och en uppretad skällande hund.

Plus att barnen ställer sig på kanten så de kommer upp över 3 meter. Det kastas sand på rutschkanan och stenar mot klätterväggen. Flera småbarn som klättrat upp men vågar gå ner eller gjort illa sig som jag hjälpt. Min son stuka armen, var i kontakt med styrelsen och de sa det är åldersgräns. Men det man man ju inte säga till barn.[bild]

[bild] Här är den som alla gnäller på.
Jag ser ett klart fall av at flytta sandlådan till din tomtgräns och flytta klätterställningen en bit bort eller till mitten så att alla störs lika mycket om det nu inte finns allmänning intill för då skulle jag be at de flyttades dit.
Söt hund :)

• Gilla
Skogsgubben
  • Laddar…
Skogsgubben
Nu när jag fick se fotot, håller jag med ”ennazus”
Prova att få föreningen att gå med på att byta plats på sandlådan och klätterställningen.
Dom måste ju ha lite empati för detta problem.
Söt liten Pomme:love:

• Gilla
ylven
  • Laddar…
mrjim
A AndersbcD skrev:
Du skriver att det gäller en samfällighet, då gäller anläggningsbeslutet och där ska det framgå om det finns en lekplats 2m från din tomtgräns. Då är det bara att ”gilla läget”.
Men det framgår troligen också hur den lekplatsen är utrustad, utrustningen styrs av vilken åldersgrupp på barn som lekplatsen är avsedd för. Det är enbart denna utrustning som samfälligheten har rätt att ha/ersätta. Så finns det ingen klätterställning på ritningarna så har samfälligheten heller ingen rätt att montera en efteråt. Då är det bara för dig,att mht anläggningsbeslutet kräva attstyrelsen tar bort alt flyttar ställningen.
Det här är bra svar. Sitter själv i styrelsen för en samfällighet och vi har precis genomgått en hopslagning av två områden. På möten med lantmäteriet kom det upp frågor om lekplats och det är precis som skrivet att det måste ingå i anläggningsbeslutet. Vi har grönområden på vår samfällighet, men dessa får inte användas till lekplats. Skulle ändå det anordnas riskerar samfälligheten böter för främmande verksamhet.

Ta kontakt med lantmäteriet och fråga efter anläggningsbeslutet. Den vägen skulle iaf jag gå och visar det sig att ni inte har en lekplats så har du ett bra case mot Samfälligheten.

Du behöver inte vara orolig för att lantmäteriet skulle ändra anläggningsbeslutet. Vår handläggare sa att en lekplats är inget man tar upp ett befintligt anläggningsbeslut och ändrar det.

• Gilla
Skogsgubben
  • Laddar…
A
Jag har både barn och hund.

Jag hoppas att du får föreningen att gå med på att flytta lekplatsen. Ja, det är en del arbete men utifrån vad du har skrivit tror jag säkert du hjälper till både ekonomiskt och praktiskt.

Det såg ju faktiskt ut att finnas plats!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Orkade tyvärr inte läsa igenom alla kommentarer efter de första 3 sidorna. Men jag tycker synd om dig!
Bor ordförande i föreningen någonstans så till att du kan placera en studmsatta för barnen precis bredvid hans tomtgräns. Hade ju varit en bra come-back iaf. Sen kan du köpa extra godis åt barnen och ge dem när de studsar i studsmattan. För att speeda upp dem lite extra!
Vi är med och äger marken men styrelsen verkar tro att de äger allt själva. Vi får inte placera något på samfällighetens (styrelsens) mark.

• Ledsen
tobbbias
  • Laddar…
N Geoay skrev:
Jag bor i ett radhus där vi har en samfällighet. Samfälligheten har placerat en klätterställning med rutschkana 2 meter ifrån min tomtgräns. Vi har ingen frihet, nyfikna barn som skriker åt oss ifrån klätter ställningen. Hej hej, vad gör du och så vidare. De slänger sand på rutschkanan och lite allt möjligt som blåser in på min tomt. Vi har nu skaffat en liten pomeranian som skäller väldigt mycket och det tycker barnen är roligt så de skäller tillbaks. De ställer sig vid gallret och retar hunden. Det är en hund som larmar därav skällandet.

Nu till frågan, vad kan jag göra för att på bort lekställningen, hur nära min tomt får den stå. Jag är trött på allt oljud av hunden som skäller, nyfikna barn och misshandeln av klätterställningen. Jag har själv barn därför bör jag i området men placering av lekparken ger mig inget privat liv eller lugn och ro.
Köp ett gäng säckar hönsgödsel och stödgödsla häcken närmast lekplatsen.
Helt naturligt och ofarligt, men luktar starkt de första dagarna. Fyll på vid behov. Det kan förhoppningsvis få barnen att välja en annan lekplats.

• Gilla
  • Haha
sofftis och 4 till
  • Laddar…
Skogsgubben Skogsgubben skrev:
Nu när jag fick se fotot, håller jag med ”ennazus”
Prova att få föreningen att gå med på att byta plats på sandlådan och klätterställningen.
Dom måste ju ha lite empati för detta problem.
Söt liten Pomme:love:
Vill inte ha sandlådan nära heller då det blåser in sand. Ungar har kastat in hinkar fulla med sand, spadar. Det är ett väldigt plockande av leksaker. Jag ska ta kontakt med styrelsen då jag fått många fina idéer, kommer även vända mig till kommunen.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
E Exkroken skrev:
Alltså, först är du med och monterar grunks på den lekplats som uppenbarligen fanns där innan du flyttade dit. Och det verkar som du flyttade till området för att du hade barn och det fanns många barn i området.
Är det möjligen så att dina barn nu har växt upp? Och att det inte längre är lika kul att bo i ett radhusområde? Det har jag full förståelse för, jag har varit där, och jag valde att flytta.

Efter den nya lekplatsens tillkomst har du skaffat en en jycke som du släpper ut och vara själv på radhusets tomt. Det är fullständigt oansvarigt gentemot hunden!
Oavsett vilka skitungar som leker, gungar, klättrar, skriker och skräpar ner, är det ditt förb... ansvar att skydda hunden!
Att det säkert är så att det finns föräldrar som inte tar ansvar som de borde kvittar!
Jag har haft schäfrar, labrador och Jack Russell terrier i drygt 30 år. Bara tanken på att låta dessa vara granne med en lekplats väcker fasa. En labbe skulle kanske stressats, dräglat ner alla kids och garanterat satt i sig glasspinnar och godispapper eller vad den bjöds på. Schäfern skulle mycket väl kunna bli störd = negativt. Några av de russlarna jag haft skulle ha älskat barnen, rymt och haft skitkul med dem.En äldre tik kunde ha visat sitt missnöje, morrat och gett nån närgången femåring ett rejält nyp (inte bra för grannsämjan).
I samtliga fall hade det varit direkt olämpligt att ha hunden/arna lös i trädgården.
En pomeranian som inte duger till något annat än att skälla gällt, vara ett mysigt sällskap i familjen och/eller en accessoar till kvinnor 20 och uppåt. Ja vad ska man säga?
1. Gör dig av med hunden
2. Står du inte ut med barnen så sälj och flytta
Du ska inte dikta vad jag ska göra eller inte. Skriver en hel bok med nonsens. Den klätterställningen fanns inte när jag flytta in och hjälpte inte till med just den utan gungorna. Min son leker där med men jag har koll. Min hund är aldrig utan uppsikt. Dra inte egna slutsatser, vad du har haft eller har för hundar är ointressant. Detta är inget hundforum. Gör dig av med dina hundar, jag älskar min hund.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
ylven och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Oj. När du pratar med samfälligheten tror jag på vänligare ton. Det brukar man komma längre med i min erfarenhet.

• Gilla
Enolf och 8 till
  • Laddar…
Staffans2000
N Geoay skrev:
Pajas!!!
Patetisk fjant! Är ett bättre tillmäle!

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Flytta asap.
Tjänar ingenting att riskera att bli rättshaverist, vilket är risken om man hamnar i den här situtationen ...

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K
Låter snarare att du borde prata med ungarnas föräldrar och be dom kolla sina barn bättre. Visst ungar måste få leka och det låter en hel del det får man kanske leva med när lekplats finns i närheten. Alla har varit barn en gång i tiden och vet att det låter när man leker men dem ska inte kasta runt saker , inte vara på djur och lyssna när någon säger till dem. Låter snarare som det är föräldrar som i te håller koll som är problemet

• Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.