Så länge barnens lek inte kan klassas som störande buller och det finns bygglov så har du inte mycket att komma med. Om du vill ha kontroll hur området runt ditt hus ser ut skulle du köpt ett hus med större tomt.

N Geoay skrev:
Är du trög ?
Jag stör mig inte på lekande barn. Jag stör mig på nedskräpning, stör mig att de nästan står inne på min tomt och retar hunden som börjar skälla.
Föreslå att de sätter upp papperskorgar så att barnen kan lägga sitt skräp i dessa och utökat städning av området. Att din hund är lättretad är självklart tråkigt, och det är inte snällt av barnen att reta en lättretad hund. Prova att prata med deras föräldrar eller lägg lappar i områdets brevlådor där du förklarar problemen.

Vad säger föreningen då när du nämner att du vill flytta på den eller grannar?
Eller har du inte börjat där?

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Och föräldrarna vill inte ta bort allt barnen är avlade för, de är barn och barn leker, ofta högt.

Edit: förstår egentligen ditt problem, men din otroligt taskiga attityd gör det svårt att sympatisera med dig.
Vi tar det igen. Problemet är inte barnen eller hunden, Hunden skäller inte som galning utan larmar. Problemet är avståndet på klätterställning ifrån min tomt. Det ställer till med en del problem för mig. Nedskräpning, barn som sprungit in på min tomt innan jag satte upp galler för hunden skull. Nu står det vid gallret och retas med hunden. Det finns en snurrgrej på klätterställningen när barnen snurrar på siffrorna så låter det så inåt helvete med mer.

Frågan är enkel vilket regelverk gäller för klätterställning med rutschkana, klättervägg, nät och gud vet vad och avståndet till min tomt.

Kan vi sluta fokusera på hunden och barnen.

• Gilla
elsa stina andersson
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Jag anser fortfarande att problemet är föräldrarna här, även om ni tar bort lekplatsen så kanske barnen upptäckt hur kul det är att provocera din hund, då kommer de ställa sig utanför din tomt och kasta skit ändå. Har du testat att själv säga åt barnen? Kan vara känsligt för en del föräldrar. :)

Jag tror inte de skulle göra det, det är lekparken som drar de dit och oljudet som får hunden att larma varpå barnen tycker han är gullig. Det är inte så att barnen är ute efter att retas med hunden medvetet. Om jag ser sådant beteende så säger jag sluta reta upp hunden, har då sett att vissa föräldrar lyfter blicken ifrån sin lur men vågar inte säga något till mig.

N Geoay skrev:
Frågan är enkel vilket regelverk gäller för klätterställning med rutschkana, klättervägg, nät och gud vet vad och avståndet till min tomt.
SS-EN 1176

Du fick svar i inlägg #43

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Hör med kommunen vad dom anser. Lekplatsen kräver troligen inget bygglov men ska den placeras närmare än 4.5 meter till en tomtgräns krävs medgivande. Vilket du egentligen redan gett när du hjälpte till att sätta upp den.

Men har du pratat med föreningen och grannar? Vad säger dom.

tttomten tttomten skrev:
SS-EN 1176-1

Den tar tyvärr inte upp TS fråga om avstånd till tomtgräns.

tttomten tttomten skrev:
SS-EN 1176-1

Tack kollar igenom. Skugga lite snabbt men hitta inget om avstånd.

D dthompa skrev:
Hör med kommunen vad dom anser. Lekplatsen kräver troligen inget bygglov men ska den placeras närmare än 4.5 meter till en tomtgräns krävs medgivande. Vilket du egentligen redan gett när du hjälpte till att sätta upp den.

Men har du pratat med föreningen och grannar? Vad säger dom.

Nej, jag gav aldrig mitt medgivande. Jag fick inte se hur den skulle se ut. Jag var nog inte med att byggde just den, utan hjälpte till att sätta upp gungorna längre bort. Det var länge sedan. Det var min granne med den jobbiga kärringen som gjorde det. De skapa en massa oreda i området innan de flytta.

N Geoay skrev:
Tack kollar igenom. Skugga lite snabbt men hitta inget om avstånd.
Just avstånd har du fått flera gånger, tydligast beskrivet i inlägg #55 men även SIS standard är tillämpligt.

tttomten tttomten skrev:
Just avstånd har du fått flera gånger, tydligast beskrivet i inlägg #55 men även SIS standard är tillämpligt.
Jag har också läst det någonstans. Vet du du exakt vart jag kan hitta det, vill skicka det till styrelsen.

N Geoay skrev:
Jag har också läst det någonstans. Vet du du exakt vart jag kan hitta det, vill skicka det till styrelsen.
Börja hos kommunens bygglovskontor och se vad som finns där. Beroende på vad du hittar (eller inte hittar) så ta det därifrån.
Kolla även standarden, vill minnas att 2 meter är ett för litet avstånd.

• Gilla
Österlenskan
  • Laddar…
T
Det vi kom fram till när jag satt i en BR-styrelse för ett antal år sedan var att lekplatser inte krävde bygglov, men är det närmare tomtgräns än 4.5 meter krävs medgivande. Om det innebär medgivande att du varit med och satt upp den vet jag inte, men uppenbarligen protesterade du i alla fall inte då.

Med det sagt tycker jag generellt att det är vansinnigt att man inte ska få utnyttja hela sin tomt till i princip vad man vill. Det är liksom inte grannens problem om grannens tomt ligger för nära min uteplats eller vad det nu kan vara, det är jag som köpt för liten tomt...

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle medgivande krävas? Det medför ju inte ändrade regler på TS tomt.

Reglerna i det här fallet har jag inte koll på, men det känns ju ändå som om det smidigaste vore att i mjuka ordalag resonera med styrelsen om att hjälpas åt att flytta ställningen några meter, och kanske även sätta en häck i tomtgräns. Kanske går det att kompromissa även där, att de köper plantor av lämplig växt som sätts utanför staketet, men att du sköter om den.

Kommer den lite längre bort så minskar ju problemet med insynen även om de är på samma höjd, för det är just att de hamnar så nära som gör det så intressant för barnen.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.