81 101 läst · 316 svar
81k läst
316 svar
Lekpark 2 meter från tomtgräns
Jag har redan vart i kontakt med styrelsen, de vet inte heller vilka regler som gäller. Det är därför jag vände mig till detta forum. Vi har ej haft någon stämma än på grund av covid. Förra gången jag förde striden så var ordförande kort mot mig.K Knight skrev:
Den här gången vägrar jag att ge mig.
Det finns nog bygglov. Vår samfällighet är bra. Det finns säkerhetstillsyn men jag undrar vad det är för nötter. Det är väldigt många barn som fallit och gjort illa sig eller fastnat i nätet. Jag har säkert hjälpt över 20 barn sedan den byggdes. Jag har vart i kontakt med styrelsen att den är farlig. De har svarat att den är anpassad för vissa åldrar, jag har svarat med att det bryr sig inte småbarn om.T Thomas_Blekinge skrev:För att sortera upp lite:
- krävs det bygglov för en lekpark, och finns det i så fall?
- vem är ägaren till lekparken, är det samfälligheten?
- Finns någon säkerhetstillsyn för lekparken?
Ta reda på detta så kanske du får ett angreppspunkt. Jag tycker inte att man ska låta sig terroriseras av barn.
F ö är jag också hundhatare och önskar inget mer än att grannhunden dör.
Min hund skäller inte mycket det är ett påstående av någon som svara mig. Om du het vad det är för ras så låter de inte så mycket. Han låter mindre än vad än en malteser eller andra små hundraser.
Lyft det via en motion. Oavsett vad ordförande tycker så kan hen inte gå emot stämman ifall du får sympati hos de andra i samfälligheten. Hen kanske inte vill röra det på grund av ekonomiska skäl.
Lösningen kan ju vara exempelvis
Flytta den en bit
Skapa en annan användning av ytan.
Plantera en rabatt med rosor, krusbär eller likande på samfällighetens mark
För att få igebom en motion enklast är att komma med en bra lösning på problemet och gärna så billig som möjligt. Du kan även erbjuda att bidra ekonomiskt till lösningen då är det svårt att säga nej
Lösningen kan ju vara exempelvis
Flytta den en bit
Skapa en annan användning av ytan.
Plantera en rabatt med rosor, krusbär eller likande på samfällighetens mark
För att få igebom en motion enklast är att komma med en bra lösning på problemet och gärna så billig som möjligt. Du kan även erbjuda att bidra ekonomiskt till lösningen då är det svårt att säga nej
Barn kan vara ett helvete!
Jag hade ett daghem tillfälligt "tack och lov" sjuttiofem meter från min tomt. Det skreks dagarna igenom, så att kompisarna sade -"vi kommer när det förbannade oljudet upphört".
Du har mina fulla sympatier!
Sätt en stor häck, eller flytta!
Staffan
Jag hade ett daghem tillfälligt "tack och lov" sjuttiofem meter från min tomt. Det skreks dagarna igenom, så att kompisarna sade -"vi kommer när det förbannade oljudet upphört".
Du har mina fulla sympatier!
Sätt en stor häck, eller flytta!
Staffan
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Du får väl koppla en rörelsevakt till vattenspridaren?
Normalt sett planeras ju lekplatser och dylikt av kunnigt folk som inte lägger känslor i arbetet utan går efter regler och praxis vad gäller avstånd, ljudnivåer, trafik mm. Tyvärr görs ju inte sånt alltid i samfälligheter, föreningar osv och då kan det bli lite fel ibland. TS var ju själv med och satte upp ställningen så även TS har gjort misstaget. Det man kan göra nu är väl att så sansat man kan påtala att det inte blev så jättebra.
Är det en inte så stor samfällighet kanske man kan hålla ett styrelsemöte i trädgården en varm sommarlovskväll (och bjud med barnen som kan leka av sig under mötets gång i ställningan) så kanske förståelse kan frambringas?
Jag har själv två gossar med friska lungor och stämband. Har även en granne som anser att när man kommer hem från jobb vill man loungea värdigt i trädgården i lugn och ro och absolut inte förstår att barn leker och skriker. men har man bosatt sig i ett villaområde får man ta det! Dock skulle jag inte få för mig att bygga upp en lekställning intill granntomten och låta gossarna härja fritt där.
Normalt sett planeras ju lekplatser och dylikt av kunnigt folk som inte lägger känslor i arbetet utan går efter regler och praxis vad gäller avstånd, ljudnivåer, trafik mm. Tyvärr görs ju inte sånt alltid i samfälligheter, föreningar osv och då kan det bli lite fel ibland. TS var ju själv med och satte upp ställningen så även TS har gjort misstaget. Det man kan göra nu är väl att så sansat man kan påtala att det inte blev så jättebra.
Är det en inte så stor samfällighet kanske man kan hålla ett styrelsemöte i trädgården en varm sommarlovskväll (och bjud med barnen som kan leka av sig under mötets gång i ställningan) så kanske förståelse kan frambringas?
Jag har själv två gossar med friska lungor och stämband. Har även en granne som anser att när man kommer hem från jobb vill man loungea värdigt i trädgården i lugn och ro och absolut inte förstår att barn leker och skriker. men har man bosatt sig i ett villaområde får man ta det! Dock skulle jag inte få för mig att bygga upp en lekställning intill granntomten och låta gossarna härja fritt där.
Små barn har förstås inte lärt sig visa hänsyn ännu, det är en av de svåra sakerna barn lär sig genom att leka med varandra. Så skulle möjligen hålla med om följande variant:L Linderödsåsen skrev:
"TS ska ta hänsyn till barnen vars föräldrar inte haft vett att lära sig detsamma "
Det är ju faktiskt övriga medlemmar som inte respekterar TS önskan om privatliv, om det nu är på det viset. Vet vi riktigt om samfälligheten fått chansen att ordna upp detta?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 045 inlägg
Du har rimligen inga rättigheter mot en lekplats som redan finns där. Hade det gällt nyanläggning hade det möjligen varit en annan sak, men även då hade du haft reglerna mot dig om det varit detaljplanerat som parkmark eller liknande.
Så du får göra vad du kan på din sida, saker du redan fått tips om: plantera en häck, uppfostra din hund. Barnen lär inte bry sig om vad som sker på din sida häcken när de inte ser vad som händer där. Och visst, de kan säkert se in på din tomt från toppen av klätterställningen, men därifrån lär det varken kastas någon sand/godispapper eller ställas så mycket frågor.
Jag gillar hundar, i synnerhet brukshundar, men skaffar man sig en sådan i tätbebyggt område (oavsett om det är för att ens vuxna barn inte orkar ta ansvar för sin hund eller andra skäl) har man ett ansvar. Att bara säga att spetsar skäller mycket är en billig utväg.
Så du får göra vad du kan på din sida, saker du redan fått tips om: plantera en häck, uppfostra din hund. Barnen lär inte bry sig om vad som sker på din sida häcken när de inte ser vad som händer där. Och visst, de kan säkert se in på din tomt från toppen av klätterställningen, men därifrån lär det varken kastas någon sand/godispapper eller ställas så mycket frågor.
Jag gillar hundar, i synnerhet brukshundar, men skaffar man sig en sådan i tätbebyggt område (oavsett om det är för att ens vuxna barn inte orkar ta ansvar för sin hund eller andra skäl) har man ett ansvar. Att bara säga att spetsar skäller mycket är en billig utväg.
Det finns ingen ursäkt för barn att skrika och låta extremt mycket när de leker. Är de väldigt små och inte förstår ännu så ska de inte vara utan uppsyn av föräldrar på en lekplats enligt min mening.
Ta ett snack med föräldrarna.
Vi bor helt ensamma men mina barn får inte skrika som dårar när de hoppar studsmatta, det stör varken mig eller någon annan men det hör till god uppfostran.
Sen att barn låter högt ibland är en annan sak, men jag utgår från att din hund inte reagerar på "vanligt" lek.
Ta ett snack med föräldrarna.
Vi bor helt ensamma men mina barn får inte skrika som dårar när de hoppar studsmatta, det stör varken mig eller någon annan men det hör till god uppfostran.
Sen att barn låter högt ibland är en annan sak, men jag utgår från att din hund inte reagerar på "vanligt" lek.
Nu tar vi om det. Min hund är uppfostrad men föräldrar till barnen är inte det.Nötegårdsgubben skrev:Du har rimligen inga rättigheter mot en lekplats som redan finns där. Hade det gällt nyanläggning hade det möjligen varit en annan sak, men även då hade du haft reglerna mot dig om det varit detaljplanerat som parkmark eller liknande.
Jag har en spets men vill inte ta bort allt som hunden avlad för, det är hund och en hund skäller. Det är inte så att han skäller i timmar, vad är ni för folk som inte förstår att han larmar. Jag tänker inte ta bort min hund rätt att vara hund eller barnens rätt att vara barn.
Jag har en häck redan, när barnen är upp på ställningen så är det 2-2,5 meter upp. Då ska jag dra upp en häck på över 3 meter. Det ser inte snyggt ut.
Den förbannade klätterställningen står 2 meter ifrån min tomt. Det kastas visst in leksaker, godis, godis papper flyger in med vind och sand som de slänger rutschkanan flyger in.
Jag var med och hjälpte till att sätta upp skräpet men fick aldrig se hur den ser ut innan. Nu vill jag bara ha bort den.
Kan vi hålla oss till frågan, finns regler ?
Eller vart kan jag vända mig för att kolla upp.
Moderator
· Stockholm
· 52 874 inlägg
Som flera varit inne på. Du har troligen inga formella möjligheter att få bort lekställningen. Jag vet att vissa har försökt med kommunens miljöavdelning, hävdat bullerstörningar från en förskolegård. Med blandad framgång.
Men om nu den här lekställningen, som verkar vara det största problemet står väldigt nära din tomtgräns, så borde det väl gå att stuva om lite inom lekplatsen, så att den kommer lite längre bort. Det borde du kunna motionera om till årsmötet.
Man kan ju dra paralleller med lekredskap på en vanlig tomt, ett vanligt tema är studsmattor på granntomten, med störningar från skrikande hoppande barn. Det är ungefär samma problemställning, och det finns inte så mycket formellt att göra i det fallet heller om man störs.
Men om nu den här lekställningen, som verkar vara det största problemet står väldigt nära din tomtgräns, så borde det väl gå att stuva om lite inom lekplatsen, så att den kommer lite längre bort. Det borde du kunna motionera om till årsmötet.
Man kan ju dra paralleller med lekredskap på en vanlig tomt, ett vanligt tema är studsmattor på granntomten, med störningar från skrikande hoppande barn. Det är ungefär samma problemställning, och det finns inte så mycket formellt att göra i det fallet heller om man störs.
Jag anser fortfarande att problemet är föräldrarna här, även om ni tar bort lekplatsen så kanske barnen upptäckt hur kul det är att provocera din hund, då kommer de ställa sig utanför din tomt och kasta skit ändå. Har du testat att själv säga åt barnen? Kan vara känsligt för en del föräldrar.