A andhak2802 skrev:
Hej, ok men på utsidan har du isolering? Får jag fråga var du bor och hur tjocka väggmoder du valde?
Försökte ta reda på hur tjocka moduler de rekommenderar men får invänta svar.

Tack!
Nej, ingen isolering mer än för ljud i mellanbjälklag och innerväggar. + Cellulosa på vinden.

Bor i Stockholm, 300mm Isotimber, 60KLT i ytterväggarna. Garaget bara 300 Isotimber.

• Gilla
andhak2802
  • Laddar…
Efter 3år var äntligen energideklarationen klar!

Att det tagit så lång tid beror på att första året så var det fel på GTX aggregatet så det hade full eftervärme om 2000W på. Det gav en skön felvisning så det årets data gick inte att använda. År två hade jag data från men få slog Covid till och de som skulle göra det obligatoriska hembesöket för ED fick besöksförbud av sin arbetsgivare. :(

Nu fick de ok att göra besök en stund före jul så äntligen gick det att få in datan till Boverket.

Tyvärr har man gjort om normen för hur man skall beräkna energianvändning så det är inte faktiska kWh, utan ett omräknat energital som räknas fram med faktorer beroende på värmekälla. Det är också bara uppvärmd boyta som det skall slås ut på så stort uppvärmt garage påverkar energiklassen för huset väldigt negativt.

Totalt hamnade huset på B med ett primärenergital på 58 och specifik energianvändning om 32kWh/m2. Det är jag nöjd med, det är trots allt närmare 250m2 som är uppvärmt och det skall slås ut på 182.

Nu blir det en sväng med banken och se om de vill pruta 0,1% på räntan för att huset är energisnålt. :)

• Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Vad bra att politiker och myndigheter slösar våra skattepengar på totalt meningslös s..t. Det finns inte en enda energideklaration som är värd att hänga upp i granen. Man måste själv noggrant analysera sina behov och avgöra vilken produkt som bäst motsvarar de behoven.

Det enda dessa meningslösa deklarationer gör är att möjliggöra jämförelser med andra produkter av samma slag, men inte ens det tillför något värde eftersom testförutsättningarna inte är med verkligheten överensstämmande för någon.

Vad är det riktiga uppvärmningsbehovet för huset (Iso-timber)? (Visserligen baserat på två milda vintrar, men ändå.)

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Så du tycker att energideklaration är meningslös men du vill gärna veta energiåtgången?

//

Oldboy Oldboy skrev:
Vad bra att politiker och myndigheter slösar våra skattepengar på totalt meningslös s..t. Det finns inte en enda energideklaration som är värd att hänga upp i granen. Man måste själv noggrant analysera sina behov och avgöra vilken produkt som bäst motsvarar de behoven.

Det enda dessa meningslösa deklarationer gör är att möjliggöra jämförelser med andra produkter av samma slag, men inte ens det tillför något värde eftersom testförutsättningarna inte är med verkligheten överensstämmande för någon.

Vad är det riktiga uppvärmningsbehovet för huset (Iso-timber)? (Visserligen baserat på två milda vintrar, men ändå.)
Kan hålla med om att den nya versionen av Ed med primärtal är skum. Den är bara skriven för att ge vissa uppvärmingar fördel.

Förbrukad el till värme, VV och FTX blev under 5000kWh eller 21kWh/m2.

• Gilla
verobar
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Så du tycker att energideklaration är meningslös men du vill gärna veta energiåtgången?

//
Hade energideklarationen varit värd pappret den är skriven på så hade jag inte behövt fråga efter riktiga meningsfulla siffror...

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Förbrukad el till värme, VV och FTX blev under 5000kWh eller 21kWh/m2.
Då stämmer det väl med de preliminära beräkningarna.

R Robert-san01 skrev:
Kan hålla med om att den nya versionen av Ed med primärtal är skum. Den är bara skriven för att ge vissa uppvärmingar fördel.
Inte bara vissa uppvärmningar utan nakna hus utan uppvärmda biytor såsom garage mm om man tar den totala energiförbrukningen och endast slår ut den på BOA.

Oldboy Oldboy skrev:
Då stämmer det väl med de preliminära beräkningarna.

Inte bara vissa uppvärmningar utan nakna hus utan uppvärmda biytor såsom garage mm om man tar den totala energiförbrukningen och endast slår ut den på BOA.
Ja. Det stämmer förvånansvärt bra. :)

Kollade igenom tråden och jag hade fått 22 i beräkningarna inför startmötet.

Skärmdump från forumdiskussion med markerad text som visar energiberäkning på 22kWh/m².
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:D Skönt att höra att inte ens TS kommer ihåg allt som skrivits från början. Då behöver inte heller jag ha dåligt samvete för att inte komma ihåg. (Fick också läsa om trådstarten.)

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Får passa på att göra lite småfix medan det är istid ute...

Fönsterbrädor i garaget.

Nyinstallerad fönsterbräda i garage med utsikt över snötäckt trädgård och röd byggnad.
Skapa konto

• Gilla
Miter och 1 till
  • Laddar…
Man brukar säga att ett hus blir aldrig klart. Det stämmer enligt mig!

Idag ombyggnad av ringklockan till nästa generation. Nu uppkopplad så jag vet om någon är på dörren vart jag än är i världen. :)

Blev lite special med två transformatorer och ett relä för att få Ihop den gamla hederliga ringklockan med den datoriserade knappen.

Uppkopplad dörrklocka med kamera och namnskylt 'Familjen LEE' installerad på en vägg.
Skapa konto
Ombyggnad av en traditionell ringklocka med två transformatorer och ett relä för fjärråtkomst.
Skapa konto

• Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
R Robert-san01 skrev:
Man brukar säga att ett hus blir aldrig klart. Det stämmer enligt mig!

Idag ombyggnad av ringklockan till nästa generation. Nu uppkopplad så jag vet om någon är på dörren vart jag än är i världen. :)

Blev lite special med två transformatorer och ett relä för att få Ihop den gamla hederliga ringklockan med den datoriserade knappen.

[bild] [bild]
Najs! Försöker övertala frun om den där också, men den jag monterat nu är mer estetiskt tilltalande och där stämmer jag väl in, men den där är praktisk!
Hamnar den där under protect eller?
Ska skaffa några unifi-kameror och de hamnar väl där antar jag :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Najs! Försöker övertala frun om den där också, men den jag monterat nu är mer estetiskt tilltalande och där stämmer jag väl in, men den där är praktisk!
Hamnar den där under protect eller?
Ska skaffa några unifi-kameror och de hamnar väl där antar jag :)
Jepp, den hamnar under Protect.

Jag hade UDMP switchar mm så det blev ett kul tillskott med doorbell. Måste dock fixa en HDD så den spar lite bilder också.

Har två Hikvision som min plan är att byta mot G4. Tyvärr tycker jag det gått lite segt för dem att få ut de nya.

• Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Poolbygget fortskrider. Om än i lite halvlågt tempo.

Nu är det trappen som byggs upp och det är lite pyssel då den skall byggas på lite berg som blev kvar.

Pågående poolbygge nära grått hus med byggmaterial och verktyg, trappsteg under konstruktion, cementblandare i förgrunden.
Skapa konto

Pooltrappa under konstruktion med betongblock och armeringsjärn placerade vid berggrund.
Skapa konto

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.