32 245 läst · 89 svar
32k läst
89 svar
LB-hus Classic 140
Jag kollade på huset i Alsike förra veckan. Hade stora förväntningar, men för min del klickade det inte riktigt, hade nog förväntat mig lite mer rymdkänsla. Kanske byggbelysning med skymning ute bidrog.
http://s1097.photobucket.com/albums/g348/AndreasLarsson/LB-hus Classic 140/
http://s1097.photobucket.com/albums/g348/AndreasLarsson/LB-hus Classic 140/
Har nu sett huset i Alsike. Tycker nog, tvärtemot dig Andreas, att det var nog så mycket rymdkänsla i kök och vardagsrum. Funderar nu på vilken fönstersättning som kan passa. Tyckte att de fyra fönstren på gaveln i köket inte riktigt passar oss.
Bifogar lite bilder från besöket. Observera att jag photoshoppat den sista bilden där framsidan är spegelvänd och har försetts med två stora fönster istället för de fyra små i köket.
Bifogar lite bilder från besöket. Observera att jag photoshoppat den sista bilden där framsidan är spegelvänd och har försetts med två stora fönster istället för de fyra små i köket.
Bredare vardagsrum och därmed lite högre i tak samt högre fönster hade nog suttit fint, dvs Vipan. Fast med ett eller två små sovrum till.
Sen blir man ju påverkad av saker man borde ignorera, som köks- och kaminval.
edit: Blev lite fundersam om det verkligen är bredare och högre.. men så här vill jag ha det: http://www.lbhus.se/pics/dreams/076-LB_Hus_Vipan_spec_int_1.jpg
Blev väldigt förtjust i konceptet när jag kollade Hjältevadshus Larsgården.
Sen blir man ju påverkad av saker man borde ignorera, som köks- och kaminval.
edit: Blev lite fundersam om det verkligen är bredare och högre.. men så här vill jag ha det: http://www.lbhus.se/pics/dreams/076-LB_Hus_Vipan_spec_int_1.jpg
Blev väldigt förtjust i konceptet när jag kollade Hjältevadshus Larsgården.
Redigerat:
Vad kul me lite bilder äntligen! =) Här i området finns inga klara än vad jag vet iaf så det var riktigt kul att se. Vi har valt 2st stora fönster i köket istället o det är vi nog ganska nöjda med nu när vi ser photoshop bilden.
Vi går oxå i bygga nytt tankar och har fått tycke för Classic 140. Det som jag hade velat ändra är så att man lägger kökets arbetsytor mot väggen med dom 4 smala fönsterna i vinkel mot den väg där det står enl. planritningen och sen en köksö. så att man flyttar ut matplatsen mellan vardagsrum och kök. Tanken är då att ha spishäll i köksön så att man kan laga mat utåt matplatsen.
Vad tror ni? Tror ni det hade fungerat?
En grej till som bekymrar mig lite. Är det någon garderob med skjutpartier i hallen? Så himmla skönt när man kan "gömma" undan alla ytterkläder som man hänger av sig.
Trevligt att ni lagt upp bilder på exteriör och interiör lite dåligt med det på LB-hus hemsida.
En grej till som bekymrar mig lite. Är det någon garderob med skjutpartier i hallen? Så himmla skönt när man kan "gömma" undan alla ytterkläder som man hänger av sig.
Trevligt att ni lagt upp bilder på exteriör och interiör lite dåligt med det på LB-hus hemsida.
Ungefär så har vi gjort i vårt hus som vi håller på att bygga. (Omritat Domherren från Fiskarhedenvillan) men vi har inte spisen på köksön utan mot ytterväggen. Köksön har vi gjort 180x120 cm där 120x120 har överskjut åt alla håll så att man kan använda det som frukostbord. Ville precsi som du ha matbordet mer åt vardagsrumshållet så att man inte blir begränsad av liten yta om man ska duka åt många personer. Har också gjort en vinkel åt höger vid dörren för att man inte ska se ytterkläderna från vardagsrummet.theswede78 skrev:Vi går oxå i bygga nytt tankar och har fått tycke för Classic 140. Det som jag hade velat ändra är så att man lägger kökets arbetsytor mot väggen med dom 4 smala fönsterna i vinkel mot den väg där det står enl. planritningen och sen en köksö. så att man flyttar ut matplatsen mellan vardagsrum och kök. Tanken är då att ha spishäll i köksön så att man kan laga mat utåt matplatsen.
Tänkte åka och kolla på huset i Alsike på söndag.
Har du någon planritning på hur det ser ut, och är det något du hade kunnat tänka att dela med dig av här på forumet? Hade varit bra att ha med sig när man ska åka och prata med dom på LB-hus.byggankan skrev:Ungefär så har vi gjort i vårt hus som vi håller på att bygga. (Omritat Domherren från Fiskarhedenvillan) men vi har inte spisen på köksön utan mot ytterväggen. Köksön har vi gjort 180x120 cm där 120x120 har överskjut åt alla håll så att man kan använda det som frukostbord. Ville precsi som du ha matbordet mer åt vardagsrumshållet så att man inte blir begränsad av liten yta om man ska duka åt många personer. Har också gjort en vinkel åt höger vid dörren för att man inte ska se ytterkläderna från vardagsrummet.
Tänkte åka och kolla på huset i Alsike på söndag.
Ungefär så här blev det till slut. Om man jämför med Domherren standard så har vi förutom att ändra hela planlösningen också skjutit hela mittpartiet bakåt så att dte är en 3 meter utbyggnad på baksidan och ingen på framsidan (standard är 1,2 på framsidan och 1,8 på baksidan). Köksön på bilden tror jag bara är 90 cm djup men den kommer att vara 120.theswede78 skrev:
Snyggt! Får kolla på möjlighetrna att fixa en köksö när vi åker och snackar med dom på LB-hus. Blev det mycket billigare att bygga med Fiskarhedvillan? Man kanske ska ta ett snack med dom.byggankan skrev:Ungefär så här blev det till slut. Om man jämför med Domherren standard så har vi förutom att ändra hela planlösningen också skjutit hela mittpartiet bakåt så att dte är en 3 meter utbyggnad på baksidan och ingen på framsidan (standard är 1,2 på framsidan och 1,8 på baksidan). Köksön på bilden tror jag bara är 90 cm djup men den kommer att vara 120.
Vårt hus kommer att kosta ca 2 miljoner (grund inkl. grovplanering,dagvattenhantering med stenkista och markarbete för garage står för 500 000 av den summan). Men då gör vi jättemycket själva. Vi har inte så väldigt mycket tillval, det vi valt är 2,6 i takhöjd + ryggåstak, annan färg på taktegel, grundmålad panel samt vitmålade lister och foder.
Har precis varit och tittat på huset i Alsike. Tyckte det var fint, men precis som jag trodde så gillade jag inte när köket var placerat så som det är med bordet vid fönstret. Det gjorde att vardagsrummet kändes mycket mindre och rymden försvann.
Har precis varit och tittat på huset i Alsike. Tyckte det var fint, men precis som jag trodde så gillade jag inte när köket var placerat så som det är med bordet vid fönstret. Det gjorde att vardagsrummet kändes mycket mindre och rymden försvann.
Synd att det inte finns något hus här nere i Skåne att titta på. Ha varit trevligt om man hade kunnat kolla på huset innan man bestämmer sig.
Tack för bilderna jonengs, tyvärr fick jag inte upp dom i storformat. Men äntligen kan jag se hur det ser ut i verkligheten med dom fyra småfönsterna i köket. Jag kommer att välja två stora istället. Satsar troligen på att bygga ett classic 119 som ser ungefär likadant ut.
Ser ju jättefint ut! Vi har byggstart på vårt Classic 140 i Stångby nästa vecka! Vi har i stort sett valt standard planlösning men bla satt in en dubbeldörr mellan allrummen.jonengs skrev:Har nu sett huset i Alsike. Tycker nog, tvärtemot dig Andreas, att det var nog så mycket rymdkänsla i kök och vardagsrum. Funderar nu på vilken fönstersättning som kan passa. Tyckte att de fyra fönstren på gaveln i köket inte riktigt passar oss.
Dörr mellan allrummen var absolut en av sakerna som jag tyckte behövdes när jag var och kollade på huset. Bra valG-man skrev:
Bra tips! Köper vi huset så får det bli också standardplanlösning. Att ändra köket som vi ville ha det skulle kosta mellan 60-70000kr plus ändringskostnad på 25000kr. Det finns säkert andra grejer att lägga dom pengarna på. För det lär bli en bunte tillval kan jag tänka mig.G-man skrev: