yamahafj skrev:
Tjena!

Någon som vet när de första Classic 140 står klara så man kan kika in i ett?

Jag och min sambo väntar på bygglov just nu. Beräknas vara färdigt i runt juni nästa år :) Vi väljer att ta bort de 4 små fönstrena i köket o sätter in 2 normala istället, var mer i vår smak, sen gör vi lite andra småändringar. Spännande att se hur det kommer bli :D

Jag och min fru har redan beställt ett stomrest 140 som kommer i slutet av oktober. Det blir det första på Gotland. Vi är än så länge nöjda med mottangande och information från LB-hus.:) Priset för oss utan ändringar var 1,4 miljoner för byggsats och stommontering. Vi kommer även göra två sidoentreprenad för våtutrymmena och elentreprenaden men har ännu inte skrivit några kontrakt. Om vi väljer att LB-hus för dem kommer priset att landa runt 180-190 000 för huset. Det vi ska göra själva är sätta upp icke bärande innerväggar, sätta upp kök, lägga golv, sätta upp vissa innerväggar och såklart måla invändigt. Utvändigt blir det bara att lägga på takpannorna och måla huset nästa sommar. Allt som allt kommer vi förmodligen landa runt 1,7-1,8 miljoner för ett färdigt hus(endast hus) som vi tycker är billigt med den standarden man får från LB-hus.

Vårt bygglov är inskickat för ett classic 140 i Lundatrakten. Bygger ett nyckelfärdigt och grundpriset vi fick var ca 1.9.

Det låter som ni fått ungefär detsamma pris som vi fick när vi frågade om nyckelfärdigt. Vårt hus skulle nyckelfärdigt kosta runt 2 miljoner men det är ju så att vi på Gotland får betala frakten ner till ön så utan den så blir priset rätt lika. För oss var skillnaden på ungefär 200 000 kronor för att göra en del själv rätt avgörande. Den stora nackdelen för oss blir att vi inte får deras P-märkning som skulle vara bra om man en dag vill sälja huset men i dagsläget har vi inga planer på det.:D

G-man skrev:
Vårt bygglov är inskickat för ett classic 140 i Lundatrakten. Bygger ett nyckelfärdigt och grundpriset vi fick var ca 1.9.
Fattar faktiskt inte varför det kostar 350 000 mer i Stockholm än runt Lund. Om man kollar på t.ex. Smålandsvillan som har sin prislista på nätet så skiljer det bara dryga 50 000 mellan det billigaste och dyraste området.

byggankan skrev:
Fattar faktiskt inte varför det kostar 350 000 mer i Stockholm än runt Lund. Om man kollar på t.ex. Smålandsvillan som har sin prislista på nätet så skiljer det bara dryga 50 000 mellan det billigaste och dyraste området.
Dels har du transportkostnader...det är ett antal lastbilar som skall köras från Bromölla till sthlm, det kostar pengar. Sen är prisbilden dyrare i sthlm på det mesta som gör att även UE i form av hantverkare är dyrare än på mindre orter. Sen kan det finnas andra saker som gör att kostnaderna drivs upp. Jag har ingen koll på sthlm men jag vet hur det fungerar i Gbg och där finns dels en massa miljölagar som försvårar och fördyrar allt man vill bygga. Det krävs tillstånd för att placera kranar vid montage på allmänna vägar och sådant och sånt kostar pengar....många bäckar små....och sen läggs det säkert på lite pengar i slutet extra bara för att det är just sthlm. Det är ungefär som att köpa märkeskläder....

G-man skrev:
Vi ska också bygga i lundatrakten, eller närmare bestämt i kävlinge. Vet att det ska byggas ett 140 på samma området, är det ni kanske?

I tisdags när vi passerade uppsala på vägen hem från norrland fick vi möjlighet att titta det enda 140:an som finns uppe idag, var mkt intressant och vi fick en bra känsla på hur huset kommer se ut trotts att de inte var klart invändigt än. Detta besök gjorde oss ännu säkrare på vårt val! Vi kommer dock troligen göra lite ändringar (beroende på vad kostnaden hamnar på förståss) för att få in en bastu.

mizzk skrev:
Vi ska också bygga i lundatrakten, eller närmare bestämt i kävlinge. Vet att det ska byggas ett 140 på samma området, är det ni kanske?

I tisdags när vi passerade uppsala på vägen hem från norrland fick vi möjlighet att titta det enda 140:an som finns uppe idag, var mkt intressant och vi fick en bra känsla på hur huset kommer se ut trotts att de inte var klart invändigt än. Detta besök gjorde oss ännu säkrare på vårt val! Vi kommer dock troligen göra lite ändringar (beroende på vad kostnaden hamnar på förståss) för att få in en bastu.
Nej, tyvärr inte. Vi ska bygga i Stångby norr om Lund. Låter bra att ni fick en bra känsla när ni var inne i huset! Har ni skickat in bygglov än? Vet du om det andra 140 i närheten kommer stå klart snart?

G-man skrev:
Nej, tyvärr inte. Vi ska bygga i Stångby norr om Lund. Låter bra att ni fick en bra känsla när ni var inne i huset! Har ni skickat in bygglov än? Vet du om det andra 140 i närheten kommer stå klart snart?
Nä inte vad jag vet, men huset i kävlinge sökte de bygglov för i maj, tror de beeräknade stomresa de i nov om jag inte minns fel.

ska ni göra några speciella tillval/bortval?

fler som bygger ett 140?

mizzk skrev:
Nä inte vad jag vet, men huset i kävlinge sökte de bygglov för i maj, tror de beeräknade stomresa de i nov om jag inte minns fel.

ska ni göra några speciella tillval/bortval?

fler som bygger ett 140?
Vi är mitt i tillvalsproceduren eftersom vi vill ha klart det när bygglovet är godkännt. Vi funderar på att välja bort all badrumsinredning och köpa själva eftersom det som ingår är riktigt basic. Annars ska vi bygga i puts och en carport. Hur har ni tänkt med badrumsinredning?

G-man skrev:
Vi är mitt i tillvalsproceduren eftersom vi vill ha klart det när bygglovet är godkännt. Vi funderar på att välja bort all badrumsinredning och köpa själva eftersom det som ingår är riktigt basic. Annars ska vi bygga i puts och en carport. Hur har ni tänkt med badrumsinredning?
Vi har inte riktigt kommit lika långt som er, har nyligen beställt nybyggnationskartan och kommer ha möte med säljaren så fort vi fått den och då sätta igång med tillvalsprocessen. Fast vi har fungderat lite fram och tillbaka och ex badrumsinredning är något som vi ev väljer köpa separat. Beroende på vad man får dra av för vitvaror kan vi även tänka oss det. Vi vill försöka spara in slantar här och där för att kunna köpa "annat" för de pengarna. En annan sak vi fundera välja bort är garderober iaf i föräldrasovrummet, där vi tror man kommer använda klädkammaren till mkt (så har vi idag). sen tycker jag det finns snyggare garderober än"standard"

G-man skrev:
Det är inga problem att välja badrumsinredning från Optimalserien om ni skulle vilja det.

jhenrikj skrev:
Det är inga problem att välja badrumsinredning från Optimalserien om ni skulle vilja det.
Vi väntar på priserna på detta men antar att LB hus priser är ganska höga jämfört med om man skulle köpa själv?

G-man skrev:
Vi väntar på priserna på detta men antar att LB hus priser är ganska höga jämfört med om man skulle köpa själv?
Ja det kan säkert stämma. Vi bytte classic standardinredning till den som är standard i optimalserien (handfat med komod, spegel, ljusramp och hylla), det kostade inkl montage drygt 9000.

jhenrikj skrev:
Dels har du transportkostnader...det är ett antal lastbilar som skall köras från Bromölla till sthlm, det kostar pengar. Sen är prisbilden dyrare i sthlm på det mesta som gör att även UE i form av hantverkare är dyrare än på mindre orter. Sen kan det finnas andra saker som gör att kostnaderna drivs upp. Jag har ingen koll på sthlm men jag vet hur det fungerar i Gbg och där finns dels en massa miljölagar som försvårar och fördyrar allt man vill bygga. Det krävs tillstånd för att placera kranar vid montage på allmänna vägar och sådant och sånt kostar pengar....många bäckar små....och sen läggs det säkert på lite pengar i slutet extra bara för att det är just sthlm. Det är ungefär som att köpa märkeskläder....
jag köper inte att det är enkom för dom kostnader du anger,det luktar ju även påslag så det luktar om det.
tror du verkligen inte att lb hus gärna tjänar en slant eller två extra,just bara för att det är stockholm ??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.