Bortsett från att strapparna till locket har gått av på två ställen och att luften går ur locket så är vi helnöjda. Det vore inte dumt med dragkedja som det finns på de nyaste.

Nu efter att poolen har varit igång i cirka 5 veckor har den dragit cirka 380 kWh och drygt 0.5 kW/h. 500 kr utslaget på alla bad vi har gjort är lätt värt det, det återstår att se hur lång säsongen blir i år.

Till sist är det lite synd att jag inte hade mätare under den första säsongen när jag hade extraisolering på sidorna och ett fungerande lock så att jag kunde jämföra förbrukningen.
 
Hej!
Jag har köpt ett lay-z-spa och hade tänkt göra ordning det idag men när jag öppnade förpackningen så såg jag att det inte finns någon stickpropp på sladden från pumpen och att man ska skruva in den i någon typ av strömbox enligt manualen och att man skulle koppla en jordledning inne i pumpen också. Dom här sakerna krånglar till det för mig eftersom jag är total nybörjare när det gäller att arbeta med el.

Därför undrar jag om någon här inne som har koll kan berätta hur dom har gjort? Jag förmodar att det inte är så enkelt att man bara kan köpa en stickpropp och sen koppla in den i ett uttag för att det skall fungera?

Hoppas på ett snabbt svar för man börjar ju bli badsugen nu:)

Mvh
Andreas
 
XlntMan skrev:
Hej!
Jag har köpt ett lay-z-spa och hade tänkt göra ordning det idag men när jag öppnade förpackningen så såg jag att det inte finns någon stickpropp på sladden från pumpen och att man ska skruva in den i någon typ av strömbox enligt manualen och att man skulle koppla en jordledning inne i pumpen också. Dom här sakerna krånglar till det för mig eftersom jag är total nybörjare när det gäller att arbeta med el.

Därför undrar jag om någon här inne som har koll kan berätta hur dom har gjort? Jag förmodar att det inte är så enkelt att man bara kan köpa en stickpropp och sen koppla in den i ett uttag för att det skall fungera?

Hoppas på ett snabbt svar för man börjar ju bli badsugen nu:)

Mvh
Andreas
Hej!
Då har du nog antingen fått fel eller köpt ett som inte har gått via den svenska distributören och måste ta hjälp av en behörig elektriker. På de svenska skall det sitta en jordad kontakt integrerad med jordfelsbrytare.

Ta gärna en bild och lägg in i forumet så får vi se.
 
Då jag har fått för mig att uppgradera till ett "riktigt" spa så har jag fått en pump till övers ifall nån är sugen. Det var punka på flera ställen i poolen så den gick till återvinningen.
// Micke
 
fredl skrev:
Hej!
Då har du nog antingen fått fel eller köpt ett som inte har gått via den svenska distributören och måste ta hjälp av en behörig elektriker. På de svenska skall det sitta en jordad kontakt integrerad med jordfelsbrytare.

Ta gärna en bild och lägg in i forumet så får vi se.
Jag har köpt den på K-rauta och instruktionsboken är med svenska i. Modellen är den senaste (Alltså premium series III). Sladden som går från pumpen är en vanlig sladd som är tredelad längst fram (en blå, brun och en grön/gul).
Jag bifogar en bild från instruktionsboken där det står hur man skall koppla.

Om ni ser i instruktionsboken så funderar jag om det inte lika väl går att köpa en jordad stickkontakt och sen en jordfelsbrytare och sätta in i uttaget i väggen, borde inte det bli samma sak som att ha en kontakt med inbyggd jordelsbrytare?
 
  • IMG_0016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, det stämmer bra. Jag köpte också nya modellen och då saknas stickpropp.
Jag löste det genom att helt enkelt skruva på en vanlig jordad stickpropp.
Vad var det för jordledning inne i pumpen?
 
draughtmaster skrev:
Jo, det stämmer bra. Jag köpte också nya modellen och då saknas stickpropp.
Jag löste det genom att helt enkelt skruva på en vanlig jordad stickpropp.
Vad var det för jordledning inne i pumpen?
Jag vet faktiskt inte vad det är för jordledning inne i pumpen, vill ju hellst slippa öppna upp och pilla där inne. Men det lär ju va samma som du har förmodar jag. Är det något speciellt jag behöver göra inne i pumpen? Hur gjorde du?
 
XlntMan skrev:
Jag vet faktiskt inte vad det är för jordledning inne i pumpen, vill ju hellst slippa öppna upp och pilla där inne. Men det lär ju va samma som du har förmodar jag. Är det något speciellt jag behöver göra inne i pumpen? Hur gjorde du?
Allt jag gjorde var att sätta dit en jordat stickpropp. Pumpen har jag aldrig haft isär. Har fungerat fint över ett år nu.
 
Spontant skulle jag säga att om man följer den där instruktionen så bryter man mot elföreskrifterna då det enligt min (lekmannamässiga) uppfattning blir en fast installation. Eftersom det enligt bilden är utrustning avsedd för fast installation så tror jag inte heller att man får sätta en stickpropp på den, men där är jag mer osäker.

Står det något om att den måste kopplas till JFB?

Är det någon som har frågat på K-rauta om hur den är tänkt att installeras?
 
fredl skrev:
Spontant skulle jag säga att om man följer den där instruktionen så bryter man mot elföreskrifterna då det enligt min (lekmannamässiga) uppfattning blir en fast installation. Eftersom det enligt bilden är utrustning avsedd för fast installation så tror jag inte heller att man får sätta en stickpropp på den, men där är jag mer osäker.

Står det något om att den måste kopplas till JFB?

Är det någon som har frågat på K-rauta om hur den är tänkt att installeras?
Jag var på k-rauta idag och där har dom ett exemplar uppställt som dom själva har kopplat in med en stickpropp så jag körde på samma sätt.
 
Jag köpte en lay-z-spa förra året och fick själv sätta in en stickpropp av modell jordad. Fungerade klockrent. Däremot la vår pump av i år, kom inga bubblor men däremot blev det varmt i vattnet. Pratade med dom på supporten här i Sverige och de skickade mig en ny pump. Men annars är jag helnöjd med vår billiga spa-anläggning.
 
Nu är spat uppe för andra säsongen.
Badade igår, ojojoj, hade glömt hur skönt det är.

Hade badet uppe hela förra vargavintern på vår inglasade altan, den tålde vintern ganska bra.
Det som hänt är att plastbeläggningen innanför nylonet på själva höljet har blivit poräst och släpper, men den håller säkert denna vinter, sedan får jag nog försöka få tag i ett nytt hölje, alt. köpa nytt alltihop.
Lite pyspunka på locket och nedersta ringen också, hehe, men men....gött är det.
Ska ut nu, skål...!
 
...och vi har precis tömt vår pool. :)

980 kWh gick det åt att hålla 37 grader varmt mellan 24/6 och 1/9. Som flygantenn berättar ovan så har plastbehandlingen av täcket som fästs över locket delaminerat och spruckit. Pyspunka på locket har vi också dragits med.

I England kan man beställa de olika delarna på diverse webshoppar så jag hoppas kunna köpa nytt lock och övertäckning till nästa år. Ett annat alternativ är att göra nytt lock i blå cellplast, vår lokala badtunnetillverkare tipsade om det.
 
Nu har jag plockat ner vårat spa, locket är pyspunka på, och remmarna på sidan att fästa locket med är utdragna....faan jobbigt med förvaringen av den tycker jag, vika ihop den som de gör i videon är ju omöjligt,,,nä skulle vilja ha den uppe året runt på ett isolerat ställe, kanske ha den i källaren, hur mår ett tak om man skulle bubbla med den inne? skulle det bli fuktproblem??Ångar ju rätt mycket nämligen....
 
Hoppas vårt Laz-Y-Spa funkar när vi nu planerar att sätta upp det för säsong 2, påskveckan! Köpte det förra året på rea på Harald Nyborg och efter en säsong kan hela familjen bara konstatera att det helt motsvarade förväntningarna med råge!
/Lars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.