Jordfelsbrytaren som löst ut?
 
nja det är möjligt, men det går inte att reseta den.....koppla förbi den?
 
wessez skrev:
nja det är möjligt, men det går inte att reseta den.....koppla förbi den?
nej, nej, inte åsidosätta jfb på en pool. Använd din 3-åriga reklamationsrätt enl KKL och få den reparerad eller utbytt om den inte fungerar.
 
Är det förtidigt tro att starta upp badet ?

Kallt på nätter och morgnar
 
Nä nu startar man upp det..

Har ju en extra pump och en extra skydd ifall den ena går sönder :)

Men jag har alltid ett problem får ett veck på översta ringen så locket sluter inte tät någon som har tips om det ????
 
  • IMG_0138.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!

Vet någon var jag kan hitta ett Lay-Z-Spa i Örebrotrakten? har pratat med Ica Maxi i Kumla o Örebro och de kommer inte ta in några i år. Ingen ville/kunde svara på orsaken till varför men jag är ju rädd att bristande kvalitet kan vara en orsak?
Verkar ju vara en hel del brister med pumpen utifrån vad jag kunnat läsa på olika forum. Kan ni bekräfta eller dementera om det verkligen är dålig kvalitet på grejorna?

mvh
JPU
 
Hej! Jag hörde att maxi inte skulle ta in dem i år, varför vet jag inte, fungerar jättebra tycker jag. Min pump gick sönder, fick en ny på garantin, dock så kollade jag lite på den gamla pumpen, då visade sig att det var jordfelsbrytaren som var trasig, satte dit en ny ifrån jula och har nu två pumpar!! Bubblade senast i helgen!!
 
Nu har jag dragit igång vårt Lay-z-spa för första gången sedan vi fick pumpen utbytt. Har till i år fixat en elmätare och i skrivande stund så tickar det på med 1.8kW när värmaren går konstant.

Vattnet var 12 grader vid start och jag räknar med premiärdopp imorgon eftermiddag.
 
Köpte mig ett lay-z-spa gen 2 i helgen på brisak värmdö (2000:)
några frågor:
Hur ofta byter ni vatten?
använder ni kemikalier, vilka?

:)
 
Nu slog jag till och köte ett Lay-Z-Spa igår. Monterade det igårkväll och satt igång värmen vid 22:00. Efter lunch bubblade jag i 35 gradigt vatten... Känslan var bättre än vad jag hade vågat hoppas på. Hoppas att kvalitén är OK och om så så har vi många timmars skön relax framför oss...:)
 
Lockad av denna tråd i forumet köpte jag mig också ett Lay-Z-spa för någon månad sedan men har lite problem angående skötseln av vattnet.

Fyllde upp mitt spa och hade i lite klor och kollade sedan klormängden m h a teststickor. Allt såg bra ut och familjen badade och njöt vid flera tillfällen. Så långt frid och fröjd. Vad jag däremot inte hade koll på var att klor måste tillsättas hela tiden. Filtret hade jag tagit ur och rengjort ungefär varannan dag. Under hela tiden hade jag värmen på dygnet runt så tempen låg på runt 35 grader.

En dag när vi skulle bada var vattnet ganska grumligt men vi badade ändå. Det skulle vi nog inte gjort för dagen efter hade hela familjen fått läskiga röda utslag över hela kroppen. Något var tydligen inte så hälsosamt med det vattnet...... :wow:

Hade då haft samma vatten i ca 3 veckor och bestämde mig för att byta vatten och börja om från början. Denna gång med en lite mer "seriös" kontroll av vattnet. (vilket verkar lättare sagt än gjort för en nybörjare).

Fyllde alltså nytt vatten och hade i rejält med klor då jag läste nånstans att det var bra med en "chockklorering" vid nytt vatten. Klorhalten blev ju givetvis alldeles för hög men nu några dagar senare är klorhalten fortfarande alldeles för hög samtidigt som pH-värdet är alldeles för lågt. Hade då i lite "ph-UPP" vilket resulterade i att vattnet blev grumligt och mest liknar mjölk.

Har inte badat sen jag bytte vatten men rengjort filtret varje dag. Dessutom ersatt med ett helt nytt filter. Men nu har jag en pool med alldeles för mycket klor och dessutom grumligt vatten. Vågar ju inte ens doppa ner handen i den som det känns nu.

Det här med att sköta en pool verkar vara en hel vetenskap. Kan tänka mig att det dessutom är ännu svårare med en så liten pool och med den typ av "leksaksfilter" som medföljer.

Men hur ska man få koll på kemikalierna? Verkar ju hopplöst att få till bra badvatten? Hur gör ni andra? Byter ni vatten varje gång ni badar? Chansar ni och hoppas på att vattnet är ok?

Själv tänker jag i alla fall inte chansa en gång till och bada med "dåligt" vatten och hälsoproblem som följd. Sambo och barn vet inte om de vågar bada alls nåt mer så just nu ser det ganska mörkt ut vad beträffar vårt badande. :S

Tar tacksamt emot tips på hur ni andra sköter era spa. Hur ofta ni byter vatten, filter, dosering av kemikalier mm mm.
 
Jaha......nu slutade värmaren att funka också!

Både kabelns och husets jordfelsbrytare löser ut så fort jag startar värmaren. Kvalitén på dessa spa'n verkar vara minst sagt usel. q(;^;)p
 
Här tycks diskussionen avstannat helt? :O

Fick i alla fall en ny pump/värmare igår på garantin och noterade att den inte såg riktigt likadan ut som den gamla. Knapparna på manöverpanelen satt lite annorlunda och färgen var blågrå istället för den gamla som var ljusgrå.

Hoppas att detta är en "ny" förbättrad version som håller lite längre. Den som lever får se.... :D
 
Vi använder nitors teststickor till vår pool i kombination med klorgranulat som vi vägde upp första gången. Beroende på hur mycket vi badar / hur mycket sol det är så tillsätter vi 1.5 tesked klor varje dag och efter dryga tre veckor så är vattnet fortfarande kristallklart. Som med alla pooler är det viktigt att man duschar och tvättar av sig med lämplig tvål innan och efter varje bad. Det är också bra om man badar med badkläder som inte är maskintvättade med starkt tvättmedel.

Elförbrukning på tre veckor (37 grader): 260 kWh.
 
Hej, efter mitt inköp att ett Lay-z spa Ser II för snart 2 år sen har jag äntligen lyckats komma till skott och monterat upp det. Och jag måste säga att det slog alla förväntningar med råge! Fyllde med kranvatten, satte på värmaren, vattnet var 12 grader. Efter 6h var det 25 grader och några timmar senare nåddes 34 grader som jag ställde in den på. Den drog 24kwh för att värma upp vattnet från 12 till 34 grader. Sen de kommande 6h drog den 3kwh för att hålla den värmen. Så det borde bli kring 12kwh/dygn vilket jag tycker låter helt ok. Men jag får se imorgon hur det ser ut. Är det någon som har bilder på sina anläggningar så lägg gärna upp dem, vore kul att se. Ska försöka lägga upp en bild så snart jag laddat kameran. Over and out!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.