De går jätte lätt installera själv, yale har instruktionsfilmer på svenska steg för steg super enkelt :)
 
  • Gilla
Ewa Enger
  • Laddar…
MrJay
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
De går jätte lätt installera själv, yale har instruktionsfilmer på svenska steg för steg super enkelt :)
Känns rent spontant att du missat hela poängen. Det är i inte fråga om att det är svårt att installera utan om produkterna är sämre än andra alternativ, vilket de verkar vara.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
M mynameis skrev:
Har varit i kontakt med två låssmeder i Göteborg som omedelbart meddelar att de har slutat sälja Yale Doorman och säljer BG300 istället. De säger sig ha haft enorma kvalitetsproblem med Yale. Kunde inte riktigt hitta det så kategoriskt beskrivet här på forumet så undrar om någon kan intyga?
Har installerat 3st Yale Doorman med Verisures nät-"puck" och app. Inga problem och alla fungerat klockrent. Hjälpte en bekant att installera ett Doorman i somras som hade Yales egna "puck" och app. Själva låset inga problem men HELT omöjligt att koppla upp låset mot nätverk. Jag menar verkligen HELT omöjligt och då är vitsen med låset borta enligt mig. Testade från både Android och iPhone. Appen har med rätta uselt betyg.
 
  • Gilla
thebolt
  • Laddar…
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
De går jätte lätt installera själv, yale har instruktionsfilmer på svenska steg för steg super enkelt :)
Installerade precis 2st L3S och det manuella arbetet var inga problem.
Lite krångligt att installera låset mot Wi-Fi och blåtand, men det fungerar nu.

Wi-Fi bryggan sitter i ena fallet 4,5m från dörren och i det andra fallet 3m från dörren i en garderob och en innerdörr i mellan.

Wi-Fi signal på 45 och Ble 84

Lite små siffror på knappsatsen, men jag använder appen.

Brukar inte ha problem med tröga dörrar så jag hoppas de fungerar i vinter!
 
T Thomas I skrev:
Har installerat 3st Yale Doorman med Verisures nät-"puck" och app. Inga problem och alla fungerat klockrent. Hjälpte en bekant att installera ett Doorman i somras som hade Yales egna "puck" och app. Själva låset inga problem men HELT omöjligt att koppla upp låset mot nätverk. Jag menar verkligen HELT omöjligt och då är vitsen med låset borta enligt mig. Testade från både Android och iPhone. Appen har med rätta uselt betyg.
Dum fråga kanske, men jag gjorde själv misstaget först. Såg du qr koden på Wi-Fi bryggan så du scannade den?

Den funkar heller inte mot 5GHz
 
Installerade V2 med wifi-modul för >5 år sedan. Aldrig haft problem
 
  • Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Hade samma upplevelse i Blekinge i våras, kontaktade 3 st låssmedar för att sätta Yale, alla vägrade sätta L3, en kunde tänka sig sätta v2. "För mycket strul efteråt" hävdade alla mer eller mindre i kör.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S
B bosonspace skrev:
Har justerat låsblecken flera gånger utan förbättring. Problemet är den kraftiga gummilisten på moderna täta dörrar som gör att spannet mellan igenskjuten stängd dörr och låsbart läge för stängd dörr är för stort, och att tryckesfallet går för nära låsregeln.
Flytta ut slutblecket 2 mm så får du se. Det räcker inte inte med att justera med blecken för det är hålet i mitten som inte får vara tajt.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
R Räv3n skrev:
Dum fråga kanske, men jag gjorde själv misstaget först. Såg du qr koden på Wi-Fi bryggan så du scannade den?

Den funkar heller inte mot 5GHz
QR-kod, 2.4GHz, radera, prova igen. Nytt konto, nytt system, ny ägare, annan telefon. Yale support, börja om, Yale support, börja om. Router och telefon 10cm från låset. Tro mig, vi testade ALLT. 3 tidigare lås med Verisure och inga problem alls.
 
S sinuslinus skrev:
Flytta ut slutblecket 2 mm så får du se. Det räcker inte inte med att justera med blecken för det är hålet i mitten som inte får vara tajt.
Jag har också det här problemet. Vad menar du med att flytta ut slutblecket?
 
Sedan får man tänka på att det blir en hel del kompromisser när det ska vara batteridrivet.

Solenoider och motorer suger rätt mycket kräm, så därför försöker de flesta låstillverkare utnyttja kraften från handtagstryckningen för att även sköta kolvar och liknande, för att sedan lagra den kraften i en fjäder genom en mekanism som spänns upp, där denna kraft sedan används för låsningen, likt hur Dorma kaba 1418 fungerar (vilket för övrigt funkar bra med BG2000).

Det är här som kvalitetsbristerna kommer in eftersom det är en mängd kompromisser för att inte suga ut batterierna på nolltid, för då klagar folk på det istället.

Även t.ex. RCO-NOKEY har liknande brister som nämns i tråden, och då är ändå nokey ett lås för proffsmarknaden.

Det går helt enkelt inte både ha kakan och äta upp den. Ska det vara strömsnålt får man göra avkall på funktion.

Har ni möjlighet, sätt dit riktiga grejer istället. Säljs en hel del billigt med motorlås på Tradera (t.ex. 840C-50), dra kabel med karmöverföring, och permanentmata det ev med batteribackup. Installera sedan valfri dörrbladsläsare o dra till passersystem. Så får man proffsgrejer i hemmet + att det kan integreras med valfritt hemlarm som har KEYARM-zon.

Många av motorlåsen ligger i låsklass 4 lr 5 så försäkringsbolaget lär inte vara problem heller.


Men ja, det är trist att det inte finns permanentmatade lås för konsumentmarknaden som matas från en väggvårta i närheten av dörren.
 
Redigerat:
  • Gilla
mynameis och 2 till
  • Laddar…
S
H Hasse C skrev:
Jag har också det här problemet. Vad menar du med att flytta ut slutblecket?
Byta slutbleck till ett med mindre plösmott är så klart det rätta men om man lossar skruvarna och borrar nya hål så kan man flytta slutblecket 2-3 mm utåt kanten. Om du vill testa skillnaden.

Om du har ett slutbleck som heter 1487-2 idag så köper du ett 1487-1. Enda skillnaden är plösmåttet.
 
V VH14 skrev:
Yale har problem som vissa andra skriver här med att dörren rör sig under olika väderförhållanden men det är inget specifikt för just yale, det har alla lås som har en hakregel om springan mellan dörr och karm blir för stor. Sen har nog tyvärr L3 haft lite för mycket barnsjukdomar och alldeles för länge. Men att ersätta med BG3000 är inte rätt väg att gå, då du måste låsa med nyckel för att få det säkert låst. I min värld tappar du hela konceptet med att ha ett kodlås om du behöver använda nyckel också!? Jobbar själv som låssmed.
Har själv ett BG3000 och är mer än supernöjd. Använder låskistan Assa 510 där man bara lyfter handtaget för att få ut hakregeln. Man behöver aldrig använda nyckel. Aldrig haft problem med att låsa under olika väderförhållanden. Ovalcylindern används ju bara om man vill förhindra access av någon behörig då handtaget spärras och inte går att trycka ner. Jag har aldrig använt denna funktion. Tryggt med nödnyckeln och usb port om låset blivit strömlöst. Som sagt-supernöjd
 
Asli67 Asli67 skrev:
Vi hade ett äldre Yale i förra huset, inga problem. Skaffade den senaste varianten till nya huset vilket inte var lika lyckat. Yale låset slog till i låsläge så det varken gick att komma in…eller ut! Ingen support i världen som kunde fixa det. Låssmeden fick ta fram vinkelslipen och såga loss låset med viss åverkan på dörren. Vår låssmed hade även de slutat sälja Yale. Vi installerade ett Nimly till slut och är supernöjda med det.
Gick det inte att fabriksåterställa. Har haft samma problem men kunde fabriksåterställa, sen fungerar det
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inte särskilt svårt att installera själv. Om du kommer få problem sen och behöva justera så är det ju bra ändå att du lärt dig hur man gör och kan justera själv istället för att vänta på nån låssmed som kanske dyker upp.

Om du inte känner att du vill lägga tid på det så får du ju ta det som låssmeden rekommenderar.
Har haft Yale v2 i 7 år och aldrig något problem.Sitter i sådan sådan billig dörr som när solen värmer ordentligt kan vara svår att låsa om man inte trycker till lite mer.Men det är ju dörrens problem.
Nu köpte jag L3S och även här alt är bra.Nästan😀
Vid monteringen kände jag att det saknas en liten skruv som trycker bättre inre plåten(under batterierna) mot dörrbladen så har jag borrat en extra hål högst upp och skruvat fast😀
Ja och sen deras geofence fungerar så där.Jag gillar idéen men saknar inställningar att förlänga öppen tiden .Nu hinner jag inte ur bilen och fram till dörren inan den låser sig igen🫣
Men det är ju mjukvara problem.
Har kontaktat supporten som svarade om några dagar men problemet kvarstår.Annars jag är nöjd😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.