J Jocke_88 skrev:
Om du vill ha Yale skulle jag säga v2 alla dagar i veckan. Dom funkar riktigt bra.
L3:surprised:r plockade jag till och med bort 2st på vårat nyinköpta hus då jag inte litar alls på dom.
Vi slutade montera L3 på jobbet tidigare i år då det var så mycket strul med dom, hände lite då och då att dom till och med inte fungerade när man skulle installera dom nya hos kunder så att man fick ha med sig en extra sats för att slippa åka och byta.
Vanligaste felen som vi har upplevt med dom är att dom inte tar initieringskortet, att låshaken inte åker ut eller in, att dom suger ut batterierna väldigt snabbt (ibland några veckor, ibland ett par månader.
Jag har själv satt BG3000 med Assa 510 låshus, då drar man upp handtaget så åker hakregeln ut och gör det säkrare.
Jag har struntat i att koppla in vredet på insidan på mina för att slippa riskera att bli utelåst om någon i familjen skulle ha råkat låsa med det, ingen har tillgång till nycklarna heller.
Hmm låter läskigt utan låsvred på insidan vid ev snabb utrymning ?
Men det finns kanske ngn knapp/liknande man använder, som är oberoende av ström ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hmm låter läskigt utan låsvred på insidan vid ev snabb utrymning ?
Men det finns kanske ngn knapp/liknande man använder, som är oberoende av ström ?
Man använder handtaget för att öppna mekaniskt. Inga problem där, 510 (eller motsvarande) är rätta valet till de låsen utifrån sett. Men skulle någon låsa på utsidan, då är man riktigt rökt på insidan. Men nu hade ju ingen nyckel för det inte skulle hända.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hmm låter läskigt utan låsvred på insidan vid ev snabb utrymning ?
Men det finns kanske ngn knapp/liknande man använder, som är oberoende av ström ?
Nej det finns ingen knapp. Vredet behövs ju inte vid utrymning om man inte har låst med nyckel, och den nyckeln har ingen förutom jag eftersom att den aldrig ska användas. Så att det är bara att trycka ner handtaget när man ska ut.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Q Qunaki skrev:
Man använder handtaget för att öppna mekaniskt. Inga problem där, 510 (eller motsvarande) är rätta valet till de låsen utifrån sett. Men skulle någon låsa på utsidan, då är man riktigt rökt på insidan. Men nu hade ju ingen nyckel för det inte skulle hända.
Ah, så nyckeln utifrån är som gamla tiders "polislås" - dvs ett extralås som man aldrig skall använda om någon är hemma.
I normlafallet räcker alltså det elektroniska låste, nyckeln behöver inte användas...
 
S StefanCalmar skrev:
Bauhaus har inte alls plockat bort Yale Doorman.

[länk]
Jag var på Bauhaus för ca en månad sedan. Då stod det också på webben att de fanns på lager i butiken. Men väl där var hyllorna tömda och enligt den personen jag frågade hade man plockat bort doorman p.g.a. för många reklamationer. Att de syntes på hemsidan berodde på något fel enligt personalen. Det är den information jag har.
 
Säljare på Elgiganten påstår att Doorman är en av få ( kanske enda ) som är godkänt av försäkringsbolag. Jag kontaktade mitt försäkringsbolag för att fråga vilka lås som var godkända. Svaret var att de godkänner de lås som är godkända av stöldskydd föreningen. Där gav jag upp. Jag lyckades inte hitta något användbart på deras hemsida.
Någon som har en lista på godkända lås?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Säljare på Elgiganten påstår att Doorman är en av få ( kanske enda ) som är godkänt av försäkringsbolag. Jag kontaktade mitt försäkringsbolag för att fråga vilka lås som var godkända. Svaret var att de godkänner de lås som är godkända av stöldskydd föreningen. Där gav jag upp. Jag lyckades inte hitta något användbart på deras hemsida.
Någon som har en lista på godkända lås?
Det kan nog stämma eftersom det tar ganska lång tid att bli godkänd.
Här kan man läsa lite mer https://www.if-sakerhet.se/hjalpcenter/ar-yale-doorman-ett-godkant-las/
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Säljare på Elgiganten påstår att Doorman är en av få ( kanske enda ) som är godkänt av försäkringsbolag.
"Observera att många försäkringsbolag inte längre har låskrav på dörrlås vilket innebär att samtliga Yale Doorman därmed är godkänt."
 
När det gäller låskrav som sagt, det är för närvarande bara 2 försäkringsbolag som kräver det på sin normala hemförsäkring.
Det ena är Hedvig och det andra är Gjensidie.

Hedvig har det för att de har rätt så högt försäkringsbelopp på sin standardförsäkring, de har altså inte olika valbara "paket" eller storlekar utan har bara "one size fits all".

De andra bolagen har inte detta på sin standardförsäkring. Oftast kallat "Hem liten" eller "Lägenhet bas" eller "Hus mini" eller liknande.
Sedan kan man öka försäkringsbeloppet. Det betyder att du ökar värdet på din egendom, dvs försäkringen ersätter dyrare föremål.

Det brukar ske om du ökar paketet till "Hus mellan" eller "Hem lagom" eller liknande, sedan kan man öka ännu mer typ "Hus stor" eller "Hem premium" osv.

Då får man betala mer i premie, mer i självrisk men å andra sidan får du ett större belopp på ditt lösöre.

Det kan vara vettigt att gå ner i försäkringsstorlek och "kunna" installera ett icke-godkänt lås. Det beror ju dock på vad man har för grejer hemma, om man har massa rolexklockor o skit så är det ju en sak, och en annan sak om man är en normal "dödlig" utan något speciellt värdefullt.

Då sparar man på premien, man sparar på kostnaden av ett godkänt lås, man sparar på eventuell klassad dörr och mycket mer.

Sedan om man har enstaka värdefulla saker så kan en lösning vara att skaffa ett vapenskåp (SS3492) - t.ex. ett pistolskåp, och sedan låsa in smycken och liknande värdefull egendom där. Även perfekt att låsa in bankdosor m.m.
 
Nope, dKey har också godkänd klassning med rätt cylindrar (etc.).
Fast det är faktiskt väldigt få försäkringsbolag som kräver godkänd låsning för normala bostäder.
Det handlar om värdet man försäkrar för, vilket de flesta klarar utan att bry sig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.