C
O Ossian K Olsson skrev:
Bra! Då kan ju föreningen komma och skälla på inbrottstjuvarna om både inbrottet och sirenen!
Jag råkade ut för inbrottstjuvar som högg sönder (den hyfsat rejäla) dörren med en yxa.
Vilket uppmärksammades av ett flertal grannar, men ingen vågade gå ut i trapphuset.
Flera ringde polisen, men de hade viktigare saker att pyssla med än pågående inbrott och kom aldrig till platsen.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
tompaah7503 och 14 till
  • Laddar…
Ja, inte läge att gå ut i trapphuset då, om man inte själv har typ ett hagelgevär.
Dock skrämmande att polisen inte kommer, hade jag ringt hade jag nog dock inte framfört det som att det var ett pågående inbrott utan snarare att det är en yxmördare som försöker döda alla i huset
 
  • Gilla
Exostor och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ja, inte läge att gå ut i trapphuset då, om man inte själv har typ ett hagelgevär.
Dock skrämmande att polisen inte kommer, hade jag ringt hade jag nog dock inte framfört det som att det var ett pågående inbrott utan snarare att det är en yxmördare som försöker döda alla i huset
Eller sagt att tjuvarna inte lyssnade och jag slog ihjäl dem med mitt basebollträ, jädrar vilket pådrag det blivit!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Exostor och 6 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag råkade ut för inbrottstjuvar som högg sönder (den hyfsat rejäla) dörren med en yxa.
Vilket uppmärksammades av ett flertal grannar, men ingen vågade gå ut i trapphuset.
Flera ringde polisen, men de hade viktigare saker att pyssla med än pågående inbrott och kom aldrig till platsen.
Inte går det längre att lita på att polisen kommer ens vid pågående brott.
Det är ganska liten andel av alla poliser som jobbar i patrullbil och åker ut på pågående brott tyvärr.
 
  • Gilla
  • Ledsen
TCG och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
I de tyska medierna talas om salpetersyra. Denna löser upp de flesta metaller förutom guld, platina och iridium, dvs även alla stålsorter angrips. . Dessa förekommer nog inte i vanliga lås. På en del andra metaller bildas en passivierande oxidskikt som förhindrar vidare destruktion. Bland dessa återfinns aluminium men detta är för mjukt för att användas i lås.
Ett annat alternativ vore Kungsvatten vilket även löser guld och platina.
Utan mer information är det svårt att gissa.
Är det ens 10 inbrott som skett på detta sett så tror inte folk behöver vara oroliga än.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Ett annat alternativ vore Kungsvatten vilket även löser guld och platina.
Utan mer information är det svårt att gissa.
Är det ens 10 inbrott som skett på detta sett så tror inte folk behöver vara oroliga än.
Nej och det kan inte dröja länge förrän de fångas på en kamerabild så att man har ett bättre spår.

Sen tror jag att någon snubbe dyker upp med svårare lungbesvär på någon akutmottagning för salpetersyra eller kungsvatten i reagens med metaller är klart giftigt och skadligt.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Om man är akut rädd för salpetersyra kan man förebygga med en stark bas som neutraliserar syran. Man kan överväga att själv applicera gelformad propplösare (finns från Nito) i låset men det är ingen hälsosoppa heller. Fälj säkerhetsanvisningar alltid!
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Såg ni att dom slagit sönder sidofönstret till porten med kodlås så dom kunnat vrida på vredet på insidan dörren då dom kunnat öppna porten?🤔
Svagaste punkten där var vredet och glasrutan.
 
Redigerat:
  • Ledsen
Rolf Lundgren
  • Laddar…
A
1 123abc skrev:
Ett annat alternativ vore Kungsvatten vilket även löser guld och platina.
Utan mer information är det svårt att gissa.
Är det ens 10 inbrott som skett på detta sett så tror inte folk behöver vara oroliga än.
Om det nu rör sig om salpetersyra, hur utsatta skulle du säga vi med ordentliga och moderna säkerhetsdörrar (ASSA) är, givet det du skrev innan om eurocylinder osv? Du får ursäkta mig för min okunskap.

Utan tillhållarlås ska tilläggas.
 
  • Gilla
dadion och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Ett annat alternativ vore Kungsvatten vilket även löser guld och platina.
Utan mer information är det svårt att gissa.
Är det ens 10 inbrott som skett på detta sett så tror inte folk behöver vara oroliga än.
De senaste 24 timmarna verkar det har skett vid på minst tre ställen (ibland flera lägenheter/ställe) på Kungsholmen, står även om att det tidigare skett i Solna och på Östermalm. Det läskiga med dessa inbrott är väl att de verkar svåra att skydda sig mot - annars kan man ju ofta påverka sannolikheten genom t.ex. säkerhetsdörr och bra lås.
 
Kemi är läskigt!
 
S
B bygges skrev:
Kameror för att förhindra, de identifierar personer eller rörelse och avger ljud eller för vidare till uppkopplad siren, belysning etc.

För din del skulle jag sätta en billig tapo kamera i din hall med en billig 110 db deltaco siren. Du aktiverar när du går hemifrån. Om handtaget rör sig kommer kameran reagera på rörelse och alarmet gå av, detsamma förstås om dörren öppnas men då kan du välja att reagera på person i stället. Har du placerat sirenen på jobbigt ställe finns det ingen tjuv som kommer vara kvar. Sirenen har även batteribackup, dvs fortsäter tjuta om strömmen går.
Det är väl uppenbart, men apropå att ha ett larm som reagerar på rörelse, gör inte det - skulle tro att föreningen har synpunkter på att TS drar igång ett 110 db siren-disco varje gång brevlådan öppnas, t.ex. när tidningen dimper ner arla morgon.
 
  • Haha
Cff
  • Laddar…
A afds paiasadpfokodpsaf skrev:
Om det nu rör sig om salpetersyra, hur utsatta skulle du säga vi med ordentliga och moderna säkerhetsdörrar (ASSA) är, givet det du skrev innan om eurocylinder osv? Du får ursäkta mig för min okunskap.

Utan tillhållarlås ska tilläggas.
Det återstår att se.
Idag stod det i tidningen om 3st nya inbrott samt 4st misslyckade så metoden kanske inte alltid fungerar.
Med syra handla det om tid och eventuellt blev det endast störda.
 
  • Gilla
afds paiasadpfokodpsaf
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kemi är läskigt!
[media]
Gallium har jag lekt med och det fungerar bra på aluminiumlegeringar så om hänglåset är av aluminium så fungerar det, det fungerade även bra på ett motorblock av aluminium.
 
B
S stugfar skrev:
Det är väl uppenbart, men apropå att ha ett larm som reagerar på rörelse, gör inte det - skulle tro att föreningen har synpunkter på att TS drar igång ett 110 db siren-disco varje gång brevlådan öppnas, t.ex. när tidningen dimper ner arla morgon.
Man får väl anpassa sin utrustning till sina omständigheter.. ts kanske har postlåda i entren osv.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.