B bygges skrev:
Man får väl anpassa sin utrustning till sina omständigheter.. ts kanske har postlåda i entren osv.
I Tyskland finns det ingen lägenhet med brevinkast i dörren. Alla brevlådor finns nere vid entren.
Det är många byggdetaljer som skiljer mellan länder och svenska traditioner är inte alltid bäst.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A afds paiasadpfokodpsaf skrev:
Om det nu rör sig om salpetersyra, hur utsatta skulle du säga vi med ordentliga och moderna säkerhetsdörrar (ASSA) är, givet det du skrev innan om eurocylinder osv? Du får ursäkta mig för min okunskap.

Utan tillhållarlås ska tilläggas.
Salpetersyran tar stål oavsett legering eller kvalite.
 
B
T Thomas_Blekinge skrev:
I Tyskland finns det ingen lägenhet med brevinkast i dörren. Alla brevlådor finns nere vid entren.
Det är många byggdetaljer som skiljer mellan länder och svenska traditioner är inte alltid bäst.
Man går ifrån brevinkast i lägenhetsdörr i Sverige med vid nybyggnationer och större renoveringar.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
C Cff skrev:
Spelar stor roll för mig. Ett inbrott handlar för min del om väldigt mycket annat än pengar.
Ja i en lägenhet så hjälper ju en ordentlig säkerhetsdörr mycket eftersom det ofta är enda sättet att ta sig in. Tänkte att du bodde i hus som de flesta här, och då finns det många vägar in.
 
S Staffan-N skrev:
Ja i en lägenhet så hjälper ju en ordentlig säkerhetsdörr mycket eftersom det ofta är enda sättet att ta sig in. Tänkte att du bodde i hus som de flesta här, och då finns det många vägar in.
Säkerhetsdörren är ju inte säkrare än låset i det här fallet.
 
S Staffan-N skrev:
Ja i en lägenhet så hjälper ju en ordentlig säkerhetsdörr mycket eftersom det ofta är enda sättet att ta sig in. Tänkte att du bodde i hus som de flesta här, och då finns det många vägar in.
Jag har en mycket ordentlig säkerhetsdörr - men vill nu bättra på skyddet för mina lås (har även "ordentliga" lås, men inte syraskyddade) :)
 
  • Gilla
Boppster
  • Laddar…
C Cff skrev:
Jag har en mycket ordentlig säkerhetsdörr - men vill nu bättra på skyddet för mina lås (har även "ordentliga" lås, men inte syraskyddade) :)
@Cff Jag har läst hela tråden.
Mitt förslag är att du helt enkelt kompletterar dina (2?) nuvarande lås med ytterligare ett. Fast av en annan typ än de du har.

Att få upp ett lås är inte jätteenkelt. Att få upp två olika är knepigare. Men att få upp tre olika lås är svårt och tar dessutom betydligt längre tid. Det avskräcker från att försöka

Förslaget är helt enkelt att montera in ett lås som bör ha spärrelementen ovanför nyckelhålet, så syra inte kan rinna ner på dem.
1 123abc skrev:
Allmänt om tillhållarlås så skiljer det var spärrelementen sitter en del har det ovanför nyckelhålet andra har det under nyckelhålet.
Ett vanligt extralås som de äldre 7-tillhållarlås som 131-B7 har spärrelementen ovanför nyckelhålet samt ståltillhållare vilket bör vara bättre skyddat mot detta.
Exakt vilket lås spelar mindre roll. Det som höjer din säkerhet rejält är antalet lås. Tjuvarna kommer att välja en annan lägenhet än din.

Känns det jobbigt att låsa tre lås är en smart lösning att montera Yale Linus på alla. Eller så många man vill. Monteringen är helt dold från utsidan och alla låsen kan manövreras med en app i telefonen. Eller med nyckel utifrån som vanligt,
 
  • Gilla
ejvegard och 1 till
  • Laddar…
Ang att gå ut med ett hagelgevär (antar att det var lite menat som ett skämt) så ska man nog inte göra det heller om man inte är helt säker på att man törs använda det...
Kan nog göra att tjuven misshandlar/dödar den med geväret istället...
Sen får man tänka på rikoschetter i ett trapphus av betong samt att lgh dörrarna kanske inte stoppar ev hagel, lite tråkigt att skada grannen som står i tittögat för att se vad som händer
 
nino nino skrev:
Ang att gå ut med ett hagelgevär (antar att det var lite menat som ett skämt) så ska man nog inte göra det heller om man inte är helt säker på att man törs använda det...
Kan nog göra att tjuven misshandlar/dödar den med geväret istället...
Sen får man tänka på rikoschetter i ett trapphus av betong samt att lgh dörrarna kanske inte stoppar ev hagel, lite tråkigt att skada grannen som står i tittögat för att se vad som händer
För att förtydliga, jag rekommenderade aldrig det, utan konstaterade att om man tänker gå ut och konfrontera någon som står och hugget ner en dörr med en yxa behöver man ha ett lämpligt stort "våldsövertag" för att undvika att de istället ger sig på dig. Poängen var snarare att jag förstod att ingen av granarna hade gjort det, eftersom man normalt inte har det. Jag hade själv aldrig gjort det.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B bygges skrev:
Kameror för att förhindra, de identifierar personer eller rörelse och avger ljud eller för vidare till uppkopplad siren, belysning etc.
Jo en kamera vid porten är en mycket bra lösning och har noterat att alltfler BRF speciellt nyare har kameraövervakning. Sen är det då en tydlig skylt samt att går någon in i kamerazonen så säger porttelefonen till att området är kameraövervakat.

https://www.bostadsratterna.se/aemnen/k/kamerabevakning
 
C
P paralun skrev:
Jo en kamera vid porten är en mycket bra lösning
Jag vet inte, får känslan av att Bostadsrätterna ger en lite naiv bild av regelverket, lite som att det är upp till styrelsen att avgöra om övervakningen är integritetskränkande eller inte. Det är inte vad du läser på annat håll.

Sen, visst, kamera avskräcker uppenbarligen i allmänhet, men för den som väljer att "trotsa" kameran utgör den ju inget fysiskt hinder, som ett lås.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag vet inte, får känslan av att Bostadsrätterna ger en lite naiv bild av regelverket, lite som att det är upp till styrelsen att avgöra om övervakningen är integritetskränkande eller inte. Det är inte vad du läser på annat håll.

Sen, visst, kamera avskräcker uppenbarligen i allmänhet, men för den som väljer att "trotsa" kameran utgör den ju inget fysiskt hinder, som ett lås.
Jo min gamla morsa bor i en nyare förening och det är inga problem, sen vet jag flera nya BRF där man redan från början har kameror men de har då också formella tillstånd.
Kameror är mycket effektiva för att få ner riskerna och inget som den överväldigande stora majoriteten av boende ifrågasätter som det ser ut idag. Sen kan ju de här "syrasnubbarna" redan blivit filmade och det vet vi inte?
 
  • Gilla
Hempularen2023
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Sen kan ju de här "syrasnubbarna" redan blivit filmade och det vet vi inte?
Precis, tror lätt man överskattar värdet av att ha fångat en inbrottstjyv på film.
Grannen kom hem till en entré full av blod och krossat glas en dag. DNA-träff på blodspåret men ärendet lades ner då det enligt polisen inte är tillräckligt för att knyta personen till gärningen.

Visst kan det vara avgörande på marginalen, men primärt ligger nog värdet i den avskräckande effekten. Och där tänker jag att en sofistikerad "syratjyv" kanske inte låter sig skrämmas av en kamera?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Det måste vara ett jäkla meck att använda salpetersyra eller kungsvatten för att lösa upp låsen. Lär ta duktigt med tid. Men de nitrösa gaser som bildas borde kunna detekteras av en brandvarnare så det kanske man skulle kunna sätta upp i trapphusen.
 
  • Gilla
mcj och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Precis, tror lätt man överskattar värdet av att ha fångat en inbrottstjyv på film.
Grannen kom hem till en entré full av blod och krossat glas en dag. DNA-träff på blodspåret men ärendet lades ner då det enligt polisen inte är tillräckligt för att knyta personen till gärningen.

Visst kan det vara avgörande på marginalen, men primärt ligger nog värdet i den avskräckande effekten. Och där tänker jag att en sofistikerad "syratjyv" kanske inte låter sig skrämmas av en kamera?
Jo nu har jag min bestämda åsikt om det stora värdet med kameror, både preventivt samt för att fånga en tjuv på bild. Har kameror även själv och två från AlertAlarm/Verisure samt två egna.
Ser ingen anledning att argumentera kring kamerors värde!
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.