Oj, med såna här djupa diskussioner om granatsäkra ytterdörrar kör ni då med galler för fönstren eller är ytterdörren bara ett sätt att sova lite bättre om natten?
 
Lutte skrev:
Oj, med såna här djupa diskussioner om granatsäkra ytterdörrar kör ni då med galler för fönstren eller är ytterdörren bara ett sätt att sova lite bättre om natten?
Det handlar inte om att det ska vara granatsäkra ytterdörrar. Det handlar om att reda ut vad försäkringsbolagen kräver av en säkerhetsdörr samt vad som faktiskt finns på marknaden att köpa. Jag menar på att många försäkringsbolag låser oss till att köpa enbart svenska säkerhetsdörrar vilket är tråkigt, om inte annat för konkurrensens skull.

Sen diskuterar vi också låsstandarder och normer. Givetvis är detta grundat i ett intresse för detta, inte en rädsla för att få inbrott, åtminstone inte från min sida.
 
Men det är lite lustigt, eller jag tycker det är lustigt att det ska krävas dörrar som ska motstå det ena och det andra när det finns fasiken en uppsjö andra alternativa ingångar in till lokalen/bostaden.

Men härvid lämnar jag diskussionen till er som är pålästa och har ett intresse!
 
Lutte skrev:
Men det är lite lustigt, eller jag tycker det är lustigt att det ska krävas dörrar som ska motstå det ena och det andra när det finns fasiken en uppsjö andra alternativa ingångar in till lokalen/bostaden.

Men härvid lämnar jag diskussionen till er som är pålästa och har ett intresse!
Tror försäkringsbolagen i vissa fall har krav på fönster- & altandörrsäkerhet också. Jag är inte superpåläst om just dessa krav då jag bor väldigt högt upp i en lägenhet och fönstervägen är nog inte så attraktivt. Utöver detta låser vi servicelåset som kräver nyckel även från insidan så ska dom ha ut grejerna måste dom ut samma väg dom kom vilket jag misstänker blir lite jobbigt.

Sammanfattningsvis, jag håller med dig. Det finns andra vägar in i bostaden och detta undersöker givetvis tjuven när dom rekar din bostad som ni kanske sett på Stoppa Tjuven! på TV3. Det finns fönsterlås samt polykarbonat-fönster för dom som vill ha säkrare fönster och försvåra fönster som en ingångsväg. Detta lämpar sig dock mer till dom som bor närmare markplan, d.v.s. i villa, radhus eller lägenhet nära bottenvåningen. I mitt fall skulle det bara försvåra utgång vid t.ex. brand.
 
,,,många försäkringsbolag låser oss till att köpa enbart svenska säkerhetsdörrar vilket är tråkigt, om inte annat för konkurrensens skull
Jomenvisst blir det så. Det bara blir så tack vare arbetssättet. Vet inte vad alternativet är. Och försäkringsbolagen får ju skriva sina egna krav. Undra hur kravställningarna skulle se ut utan SSF.
 
barfotalasse skrev:
Jomenvisst blir det så. Det bara blir så tack vare arbetssättet. Vet inte vad alternativet är. Och försäkringsbolagen får ju skriva sina egna krav. Undra hur kravställningarna skulle se ut utan SSF.
Tja... Kan inte svara på hur IF eller Länsförsäkringar skulle skriva om sina krav utan SSFs inverkan, men kan säga att TryggHansa och Moderna Försäkringar har i sina aktsamhetskrav att dörren skall vara låst och om man nu har säkerhetsdörr skall den vara enligt SS-EN 1627 (vilket i sin tur betyder att låshusen skall vara enligt SS-EN 12209 samt att låscylindrarna skall vara enligt SS-EN 1303). Dom går alltså efter dom officiella internationella standarderna.
 
Tanax skrev:
Detta gör det ju ÄNNU värre att dom förlitar sig helt och hållet på att det ska vara SSF-godkända produkter eftersom den listan ej är fullständig.

Jag har pratat med IF, dom kräver SSF-godkända produkter, annars är det nedsatt ersättning eller i vissa fall helt utebliven ersättning, vid inbrott. Enligt Länsförsäkringar så förlitar dom sig istället på normen SS 3522 (snart SSF 3522) vilket då helt utesluter utländska aktörer. Om man inte har denna standard i sin dörr så blir det nedsatt ersättning vid inbrott om man har Länsförsäkringar. När jag pratade med båda dessa så var det inte förhandlingsbart så jag vet inte vad du har för försäkringsbolag som är villiga att förhandla om aktsamhetskraven - dela gärna med dig.

TryggHansa och Moderna Försäkringar däremot, tar enbart tips och råd från SSF men kräver inga SSF-godkända produkter. Dom förlitar sig dessutom på dom europeiska officiella standarderna istället för en inofficiell norm - d.v.s. SS-EN 12209, SS-EN 1303 samt SS-EN 1627.
Ja som jag skrev tidigare har olika försäkringsbolag olika metoder för att ange liknande krav. Och det blir tydligare att vissa inte ställer lika krav och inte har full koll gällande regelverken. Jag tittade snabbt igenom villkoren för villa/egnahem i försäkringsbolagen du nämner ovan.
Både IF & LF stämmer med det du beskriver däremot hos TH & MF hittar jag inte de europeiska krav som du angett någonstans?!

Ditt påstående att SS 3522 utesluter utländska aktörer förstår jag inte???
 
Redigerat:
Tanax skrev:
Detta gör det ju ÄNNU värre att dom förlitar sig helt och hållet på att det ska vara SSF-godkända produkter eftersom den listan ej är fullständig.
Varför är inte listan fullständig? Alla certifierade produkter är med.

Tanax skrev:
TryggHansa och Moderna Försäkringar däremot, tar enbart tips och råd från SSF men kräver inga SSF-godkända produkter. Dom förlitar sig dessutom på dom europeiska officiella standarderna istället för en inofficiell norm - d.v.s. SS-EN 12209, SS-EN 1303 samt SS-EN 1627.
Ojoj vad ska jag svara?
En standard bygger på en norm och det du skrivit t.ex SS-EN 12209 betyder SvenskStandard-EuropaNorm 12209.
EN står för EuropaNorm, Européen de Normalisation eller Europäischen Normen i andra EU länder så är norm=standard.
En av anledningarna till att vi använder andra Standarder/Normer i Sverige är för att vi ställer högre krav.

Tanax skrev:
Jag vet att SS 3522 är för hela låset och alla dess komponenter. Du har fortfarande inte kommit med några konkreta utdrag ur SS 3522 som beskriver hur dessa krav testas. Faktum är att ingen har det, inte ens SSF verkar vilja svara på mail längre efter att man frågat hur SS 3522 testas. Det skulle vara intressant att veta.
Vill du ha det svaren så får du köpa standarden.
Testningsförfarandet ändras även mellan de olika utgåvorna för att erhålla nya testmetoder för manipulering.
Det är inte SSF som testar och certifierar utan det är SBSC.

Tanax skrev:
Detta är falskt. Låter dessutom väldigt kopierat från vad SSF skrev i sitt nyhetsbrev angående SS(F) 3522. Jag ringde till SIS förut som jag sa, och då frågade jag just detta, varför inte dessa krav finns på den europeiska. Enligt henne (Lina Nordfors, projektledare för standarder på lås, trycken och beslag), så var det för att man inte kunde enas om ett standardiserat sätt att testa dessa krav, därför utelämnades de.

Det är egentligen rätt logiskt, det finns många sätt att dyrka och manipulera ett lås på, hur ska de enskilda länderna enas om ett enda sätt när alla länder antagligen har olika sätt att testa? Att testa borrmotstånd är lite lättare att enas om, antar jag.

Sen att dessa dyrk- & manipulationskrav levt kvar i den svenska normen, samt att det svenska sättet att testa detta på känns undermåligt med tanke på ASSA-låsens dyrkbarhet (och SSFs vägran att svara på hur detta testas), känns konstigt. Men det skulle man ju enkelt kunna kontrollera om man visste exakt vad och hur dom testar låsens dyrk- & manipulationsmotstånd enligt SS 3522, som ingen verkar veta.
Detta reviderades i SS3522 utg4 och inga nya lås ska ha den svagheten.
SS3522 utg5 kommer inte ges ut av SIS så som tidigare utgåvor.
http://www.semgroup.se/nyheter/12-nyheter/86-sem-group-slr-och-ssf-tr-over-3522.html
Det är inte så lätt att få hela EU att ställa högre krav på säkerhetsprodukter.
Utöver detta så bör vi se lite historiskt på detta och när vi hade dessa krav i Sverige så fanns inte alla dessa europa normer som finns idag, se det snarare som att man i europa börjat ställa högre krav men har en kvar.

Tanax skrev:
"Har en del ytterligare krav" har jag hört många gånger, ändå kan ingen svara på vad dessa krav är. Redovisa gärna vad dessa ytterligare krav är. Jag har som sagt frågat flera gånger, både här men också på andra ställen, men ingen säger något annat än att "svensk standard är bättre för den har mera utökade krav och testar saker som inte testas i den europeiska som dyrkning och manipulation". Detta *låter* ju jättebra i teorin men såvida testen faktiskt är bra i praktiken, vet vi inte förrän vi sett vad normen innebär och hur det testas.
Du får köpa ut standarden för att ta reda på allt, du förväntar dig väl inte att någon ska förklara en komplett standard för dig?
Jag postade även en pdf tidigare i tråden som visade lite.
Utöver SS3522 så har vi SSF200 som definierar skyddsklasser och vad som ingår i dessa och här kommer även krav på väggar, fönster, tak mm.
Försäkringsbolag ställer i regel krav på skyddsklasser och inte lösa normer.
 
sune73 skrev:
Ja som jag skrev tidigare har olika försäkringsbolag olika metoder för att ange liknande krav. Och det blir tydligare att vissa inte ställer lika krav och inte har full koll gällande regelverken. Jag tittade snabbt igenom villkoren för villa/egnahem i försäkringsbolagen du nämner ovan.
Både IF & LF stämmer med det du beskriver däremot hos TH & MF hittar jag inte de europeiska krav som du angett någonstans?!

Ditt påstående att SS 3522 utesluter utländska aktörer förstår jag inte???
Det ang. TryggHansa och Moderna Försäkringar fick jag reda på genom att kontakta deras kundtjänst, mest som en fråga sådär i förbifarten ifall dom godkänner produkter enligt dessa standarder.

Utländska aktörer känner inget behov att certifiera sina produkter enligt en svensk inofficiell standard när det redan finns officiella europeiska standarder. Visst kan man försöka argumentera för att dom ska certifiera sina produkter men ifall varje land har sina egna standarder blir det väldigt många certifikat man dels behöver köpa in samt genomföra.

Detta handlar inte bara om Sverige utan också andra länder. Man blir väldigt begränsad till ens inhemska säkerhetsföretag - i vårt fall ASSA för låsen och (oftast) Daloc för säkerhetsdörrar.
 
Tanax skrev:
Utländska aktörer känner inget behov att certifiera sina produkter enligt en svensk inofficiell standard när det redan finns officiella europeiska standarder. Visst kan man försöka argumentera för att dom ska certifiera sina produkter men ifall varje land har sina egna standarder blir det väldigt många certifikat man dels behöver köpa in samt genomföra.

Detta handlar inte bara om Sverige utan också andra länder. Man blir väldigt begränsad till ens inhemska säkerhetsföretag - i vårt fall ASSA för låsen och (oftast) Daloc för säkerhetsdörrar.
Nu skriver du något som du absolut inte vet någonting om. Vad vet du om utländska aktörer som provar och / eller certifierar sina produkter enligt svensk norm eller standard????
 
Tanax skrev:
Det ang. TryggHansa och Moderna Försäkringar fick jag reda på genom att kontakta deras kundtjänst, mest som en fråga sådär i förbifarten ifall dom godkänner produkter enligt dessa standarder.

Utländska aktörer känner inget behov att certifiera sina produkter enligt en svensk inofficiell standard när det redan finns officiella europeiska standarder. Visst kan man försöka argumentera för att dom ska certifiera sina produkter men ifall varje land har sina egna standarder blir det väldigt många certifikat man dels behöver köpa in samt genomföra.

Detta handlar inte bara om Sverige utan också andra länder. Man blir väldigt begränsad till ens inhemska säkerhetsföretag - i vårt fall ASSA för låsen och (oftast) Daloc för säkerhetsdörrar.
Det finns många certifierade produkter i Sverige tillverkade av utländska tillverkare.
Vi är inte begränsade till ASSA i sverige det är ett felaktigt påstående.
Utöver detta så får du ha lite koll på ägande situationer i låsbranschen där vi har stora företag som äger det mesta och som väljer vilka varumärken de vill marknadsföra i Sverige.
 
sune73 skrev:
Nu skriver du något som du absolut inte vet någonting om. Vad vet du om utländska aktörer som provar och / eller certifierar sina produkter enligt svensk norm eller standard????
Varken Mottura eller Torterolo har i alla fall intresse av det, jag har varit i kontakt med dom, så jo jag vet. Dom är utländska aktörer. Misstänker att flera utländska aktörer inte heller har detta intresse.
 
123abc skrev:
Det finns många certifierade produkter i Sverige tillverkade av utländska tillverkare.
Vi är inte begränsade till ASSA i sverige det är ett felaktigt påstående.
Utöver detta så får du ha lite koll på ägande situationer i låsbranschen där vi har stora företag som äger det mesta och som väljer vilka varumärken de vill marknadsföra i Sverige.
Berätta gärna för mig hur många utländska säkerhetsdörrar som finns på SSFs hemsida över godkända produkter.
 
123abc skrev:
Det är inte SSF som testar och certifierar utan det är SBSC.
/QUOTE]

Den som certifierar produkter, tjänster eller personer som SFF rekommenderar är vanligtvis Svensk Brand och Säkerhets Certifiering, sbsc.se. Med även DNV & SP certifierar.

SSF ger ut normer och arbetar med standarder på uppdrag av bl.a försäkringsbolagen.

Testar gör vanligtvis ett ackrediterat laboratorium enligt SS-EN ISO/IEC 17025 Allmänna kompetenskrav för provnings- och kalibreringslaboratorier, tex SP.
 
sune73 skrev:
Den som certifierar produkter, tjänster eller personer som SFF rekommenderar är vanligtvis Svensk Brand och Säkerhets Certifiering, sbsc.se. Med även DNV & SP certifierar.

SSF ger ut normer och arbetar med standarder på uppdrag av bl.a försäkringsbolagen.

Testar gör vanligtvis ett ackrediterat laboratorium enligt SS-EN ISO/IEC 17025 Allmänna kompetenskrav för provnings- och kalibreringslaboratorier, tex SP.
Det är sant jag undvek de övriga för att inte röra till det med t.ex "Det Norske Veritas".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.