Tanax skrev:
Hur menar du? Vi får all post via brevinkastet, inkl. tidningar. Jag frågade föreningen om dom diskuterat möjligheten att sätta in postboxar nere vid ingångarna men inte fått svar än. Givetvis skulle detta vara bättre ur ett säkerhetsperspektiv plus att det gör det lättare för postbuden. Men i dagsläget får vi allting via brevinkastet.
Inte entydigt bättre med en (dålig) entrénox än en (bra) egen. Det stjäls tydligen en del post ur grunda entrépostboxar.

• Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag hade valt dörren som är enklare att öppna, framförallt av brandskyddsskäl. Om det brinner har man nog inte lust att leta efter en nyckel. Jag tror också att det är viktigt att låset är enkelt att använda, annars kommer man inte att orka använda det.

Tjuvar gillar att ha det bekvämt på jobbet, och bara det faktum att man har en säkerhetsdörr gör nog att 95% av tjuvarna går vidare till grannen istället.
Helt klart. Det lutar mer och mer åt Daloc.
Tyvärr har dock nästan alla säkerhetsdörrar i huset vi bor i, vi är bland dom sista som har kvar orginaldörren från 54/55. Så det argumentet fungerar snart inte då alla kommer ha det. Men det är ju helt klart bättre att ha det när alla andra har det än att vara den enda som inte har det..

fiskbuggaren skrev:
Inte entydigt bättre med en (dålig) entrénox än en (bra) egen. Det stjäls tydligen en del post ur grunda entrépostboxar.
Det är sant. Tråkigt det där. Men som sagt, vi fick svar och en fastighetsbox är inte på tal om i dagsläget. Brevinkast får det bli! Med brand- & säkerhetsbrevlåda på insidan (Postgate Brand).

C
pelpet skrev:
Jag hade valt dörren som är enklare att öppna, framförallt av brandskyddsskäl. Om det brinner har man nog inte lust att leta efter en nyckel.
Jag har i många år haft dörr med enbart tillhållarlås. Hade då vanan att alltid bara låsa ett halvt varv inifrån och låta nyckelknippan sitta i dörren. Rätt naturligt får jag för mig. Nackdelen är förstås när man är flera eftersom det inte går att låsa upp utifrån när det sitter en nyckel i låset.

Nu när jag endast har vanligt cylinderlås springer jag istället runt och letar efter nyckeln varenda gång jag skall ut genom dörren. Oftast med ytterskorna på... q(;^;)p

Hej igen,
Kan meddela att det inte blev någon av de dörrar som nämnts i tråden utan en säkerhetsdörr från Torterolo & Re i klass 4. Cylinderlåset (med vred på insidan) är ett Mottura i 85-serien och säkerhetsklass 7. Dessa lås följer Europeisk standard "EN 12209" istället för i stort sett ALLA svenska dörrar som numera följer en utgången gammal svensk standard SS 3522.

Det är mycket tråkigt att nästan alla försäkringar sitter i knät på SSF som enbart är en intresseförening och inte ett officiellt institut så som SIS (www.sis.se) är. För att hamna på SSF-listan behöver man alltså betala, inte "följa godkända officiella standarder", vilket egentligen borde vara fallet. All heder till Trygg Hansa som än så länge är den enda jag hittat som enbart följer SSFs rekommendationer som "riktlinjer" medan dom i grund och botten går efter SIS.

Att SSF sedan mörkar att dom stödjer gamla (och inaktuella) standarder gör det hela bara värre. Daloc, Proloc, Säker Bostad, Robust, Prodoor, sitter alla i knät på både SSF och ASSA och stödjer dessa gamla standarder.

Vi är i vilket fall mycket nöjda med våran dörr som dessutom är *mycket* snyggare än de vanliga "stereotypiska" säkerhetsdörrarna. Sen av dörren följer europeisk godkänd standard gör bara att vi känner oss ännu mera säkra på vårt val av dörr.

Kan starkt rekommendera Torterolo till alla som ska köpa ny säkerhetsdörr eller byta ut befintlig.

Tanax skrev:
Hej igen,
Kan meddela att det inte blev någon av de dörrar som nämnts i tråden utan en säkerhetsdörr från Torterolo & Re i klass 4. Cylinderlåset (med vred på insidan) är ett Mottura i 85-serien och säkerhetsklass 7. Dessa lås följer Europeisk standard "EN 12209" istället för i stort sett ALLA svenska dörrar som numera följer en utgången gammal svensk standard SS 3522.

Det är mycket tråkigt att nästan alla försäkringar sitter i knät på SSF som enbart är en intresseförening och inte ett officiellt institut så som SIS (www.sis.se) är. För att hamna på SSF-listan behöver man alltså betala, inte "följa godkända officiella standarder", vilket egentligen borde vara fallet. All heder till Trygg Hansa som än så länge är den enda jag hittat som enbart följer SSFs rekommendationer som "riktlinjer" medan dom i grund och botten går efter SIS.

Att SSF sedan mörkar att dom stödjer gamla (och inaktuella) standarder gör det hela bara värre. Daloc, Proloc, Säker Bostad, Robust, Prodoor, sitter alla i knät på både SSF och ASSA och stödjer dessa gamla standarder.

Vi är i vilket fall mycket nöjda med våran dörr som dessutom är *mycket* snyggare än de vanliga "stereotypiska" säkerhetsdörrarna. Sen av dörren följer europeisk godkänd standard gör bara att vi känner oss ännu mera säkra på vårt val av dörr.

Kan starkt rekommendera Torterolo till alla som ska köpa ny säkerhetsdörr eller byta ut befintlig.
Angående låsstandard så är det inget fel på det vi använt i Sverige.
Om vi tittar på ASSA låsen så är det testade och godkända enligt SS 3522 Klass 3 och om du kompletterar låset med borrskyddsbehör LS 12209 (lock shield) så uppfyller det även det borrskyddskravet som tillkommer i EN12209 i det högre klasserna.
Ökat borrskydd krävs även i SS3522 kl4 och 5.
Assa har låshus certifierade enligt EN12209, länkar till ASSA låshus 2002 då den är väldigt vanlig på marknaden så kan du själv läsa att den är certifierad enligt EN12209 om du tvivlar på mitt ord.
http://www.assa.se/sv/site/assa/ass...lashus/connect/godkanda-regellas/lashus-2002/
SS = Svensk Standard fastställs av SIS (även SEK Svensk Elstandard och ITS, Informationstekniska standardiseringen i andra sorters standarder) här hittar du SS3522 http://www.sis.se/byggnadsmaterial-och-byggnader/byggförnödenheter/ss-35222004

Anledningen till att vi går över till Europa Normer (EN) är inte för att våra svenska varit dåliga utan för att vi är med i EU.

Varför skulle en Torterolo RC4 dörr vara säkrare än en Daloc i RC4 när båda dörrenheterna är klassade enligt EN1627 RC4 och uppfyller samma certifiering?

Vad som är vackert är väldigt subjektivt och vi har alla olika smak och du kan beställa dörrar efter önskat utseende även från svenska leverantörer.

Om det är mer du undrar över så är det bara att fråga.

Lysande att du försöker förtydliga detta men allt det du skrivit är inte korrekt. Ska försöka förklara!

För att ett låshus ska uppfylla kravet godkänd låsenhet SS 3522 kl 3 så måste det bla uppfylla vissa krav enligt SS-EN 12209 Security grade 5, där inkluderas tex "borrskydd". Detta betyder att alla låshus som uppfyller kraven enligt godkänd låsenhet SS 3522 kl 3 eller högre är borrskyddade.

När det står certifierat låshus enligt SS-EN 12209 så måste man titta på de olika grades som skall finnas på produkten / i monteringsanvisningen. Det är 11 olika "boxar" för olika delar i standarden där varje "box" kan innehålla olika grades "klasser". Med andra ord är enbart informationen certifierad enligt SS-EN 12209 värdelös och säger så gott som ingenting utan att ange "boxarna".

Edit:

Rörande standarder och då främst SS-EN 12209 så ligger mycket av de olika krav vi har "och har haft" i Sverige till grund för kraven i tex SS-EN 12209. Vi är en av de första och ledande länderna i Europa när det gäller området lås & beslag och de flesta andra säkerhetsprodukter som tex cykellås, mc lås, hänglås, säkerhetsskåp och valv och liknande.

Att vi sedan får jämka på kraven när europeiska standarder ersätter våra svenska gör tyvärr att regelverken blir desto snårigare, tyvärr. Men vi får en betydligt större förståelse för varandras önskemål & krav. Utöver kraven i tex EN 12209 kan & får respektive medlemsland ställa ytterligare krav i egen dokumentation som exempelvis en norm. Detta gör vi i Sverige och många andra medlemsländer för att vi anser att kraven i den europeiska standarden saknas eller är för låga. Viktigt att komma ihåg är att inga av dessa krav när det gäller inbrottssäkerhet är tvingande.

Rörande att försäkringsbolagen sitter i knät på Svenska stöldskyddsföreningen SSF.
Det är bla försäkringsbolagens branschorganisation Svensk Försakring som gett SSF i uppdrag att utforma & medverka till norm & standardarbetet i Sverige & Europa.

Sedan det i mina ögon lite roliga påstående att SSF mörkar att de stöder gamla och inaktuella standarder. Wow hur tänkte du där? Vem förutom SSF driver standardarbetet i Sverige och i Europa ifrån skandinaviskt håll? Jag önskar en förklaring.

Jag vill rekommendera alla som skall köpa en säkerhetsdörr att i första hand välja en certifierad dörr som är provad av ett erkänt provningslabratorium och som innehåller minst en godkänd låsenhet SS 3522 kl 3 eller högre.

För enkelhetens skull välj en dörr enligt nya normen SSF 1078 Inbrottsskyddande dörrar.

Diskussion kring säkerhetsdörrar med Tanax mfl finns även här, http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/250960-pris-ytterdorr-brf.html

Redigerat:
Jag kanske var lite otydlig och kompletterar därför mitt svar.
Borrskyddet är ett krav sedan utg4 av SS3522 utg4 i klass3 (kl4 i äldre utg) väntar dock på nya utg5 som förhoppningsvis/troligtvis kommer nu i mars efter en ordentlig försening sedan 2013 men där finns inga ändringar angående borrskydd.
Borrskyddet jag nämner gäller låshuset där vi i Sverige haft rätt dåligt skydd innan utg4 då det endast fanns krav på borrskydd av regeln men inte låshuset (EN12209 existerade inte ens då) med utg4 av SS3522 kom krav på borrskydd av låshuset, då detta inte finns i de redan utvecklade låshusen så kompletterades dessa med en borrskyddsplåt för att uppfylla kravet för att ingå i en godkänd låsenhet.
Många "godkända" låshus säljs utan borrskyddsplåten men borrskyddsplåt på utsidan behövs för att uppfylla kraven för SS3522 kl3 av låshus som inte har borrskyddet inbyggt i låshusen vilket är vanligt på svenska marknaden.

För att visa de olika "boxarna" som du kallar ingående normer och standarder så tillför jag följande information för SS3522 där ingående normer och standarder syns samt lite information om EN1627 samt SSF 1078.
https://www.stoldskyddsforeningen.se/Global/Om SSF/Medierum/Nyheter/Nya SS3522 och skyddsklasser.pdf
https://www.stoldskyddsforeningen.se/foretag/Sakerhetsradgivning/Fysiskt-skydd/Mekaniskt-skydd/

Angående att Sverige är världsledande på denna typen av säkerhet så kan jag inte annat än att hålla med.

Redigerat:
123abc skrev:
För att visa de olika "boxarna" som du kallar ingående normer och standarder så tillför jag följande information för SS3522 där ingående normer och standarder syns samt lite information om EN1627 samt SSF 1078.
[
Nja nu blev det lite tokigt, det system där tex låshus graderas efter enligt EN 12209 brukar kallas "boxing system" eller "boxar" :)

Ett exempel nedan:

st2.gif

Example
Lockcase classification 3x810F2BA20

...och läses enligt nedan,

Digit 1- Category of Use (Grades 1 to 3)
Grade 3 is high frequency use by the public with a high chance of misuse.
Digit 2 - Durability (Grades A to W)
A complex grading sytem based on a combination of side load and test cycles
Digit 3 - Door Mass (Grades 1 to 9)
A complex grading system based on a combination of door mass and maximum closing force required
Digit 4 - Fire Resistance (Grade 0 or 1)
Grade 0 is not suitable for fire door applications
Digit 5 - Safety (Grade 0 or 1)
Digit 6 - Corrosion Resistance (Grade 0 & A-G)
Digit 7 - Security (Grade 1 to 7)
Digit 8 - Field of Door Application (Type A to R)
Digit 9 - Type of Key Operation (Grade 0 & A to H)
Digit 10 - Type of Spindle Operation (Grade 0 to 4)
Digit 11 - Key Identification (Grade 0 & A to H)

Det du hänvisar till är rena produktstandards!

Redigerat:
Jag missförstod vad du menade med boxar, läste ditt äldre svar igen och ser att du faktiskt förklarade rätt där.
Själv är jag inte bekant med begreppet boxar för det utan känner till det som "Classification key" istället.
Jo jag länkade till en pdf som visar ingående standards/normer, det är vid den beskrivningen jag hört boxar innan.
Nu är jag med på vad du menar :)

Stort tack för informationen, allihopa. Har även ringt till SIS och dubbelkollat med projektledaren för lås och beslag och det är som ni säger, SS 3522 uppfyller kraven i SS-EN 12209 men kompletterar med krav på motstånd mot dyrkning samt manipulation.

Det känns väldigt ologiskt att dessa krav *inte* finns med i en europastandard men enligt SIS så var det för att man inte kunde enas om en testmetod samt vad exakt som skulle vara med i sådana krav så dessa utelämnades helt.

Det "tråkiga" med detta är ju att utländska låsföretag inte kommer ha något intresse av att certifiera sina produkter enligt svensk standard, därav gör det att eftersom försäkringsbolagen kräver SS 3522 på låsen i dörren, så *tvingas* vi att köpa enbart svenska produkter. Och i de fall som försäkringsbolagen kräver SSF-godkända lås är det ännu värre då vi *tvingas* köpa enbart de produkter som väljer att betala in till SSF. Jag är mycket kritisk till att SSF skulle bli ensamma med att bestämma vad som vi behöver köpa eller ej, även om dom är en bra källa för att få säkerhetstips.

Men om vi bortser från åsikter om SSF så erkänner jag att jag hade fel när det kommer till låsstandarden, SS 3522 är alltså bättre än SS-EN 12209 (eller mer kravställande kanske är bättre ordval).

För övrigt kommer SSF lansera SS 3522 igen, under namnet SSF 3522 (passande nog).

Angående SSF 1078; Detta är i stort sett en kombination av SS-EN 1627 för dörren, SS 3522 för låsen samt SSF 200 (denna förstår jag inte riktigt vad den handlar om). Är detta korrekt? Alltså en enda standard för hela dörren.

Och angående utseende är detta givetvis en subjektiv fråga, 123abc, därav mitt val av ord "Vi är nöjda.." :)

• Gilla
Okvin
  • Laddar…
En annan tråkig grej är att Torterolo-dörren antagligen skulle passera SSF 3522 certifikatet med bravur, om dom nu bara skulle vara intresserade av att certifiera sig enligt det också..

Ja du Tanax du blandar och ger med egna tolkningar och olika fakta. Kontrollerar du inte och tar reda på fakta innan du skriver?

Detta med att tillverkare / importörer betalar SSF för att synas har du förstått helt fel.
Oavsett bransch använder man ofta så kallad tredjeparts certifiering som kvalitetskontroll och för att tex visa sina kunder att ens produkter uppfyller givna krav. Självklart är detta en tjänst som inte är på något sätt tvingande. I detta fall publicerar & rekommenderar SSF bara produkter som är intygande och certifierade hos sbsc.se i Säkerhetsguiden samt på hemsidan. Vad menar du är fel med detta?

SSF 1078 är en norm för dörrar enligt SS-EN 1627 ihop med godkänd låsenhet enligt SS 3522, och som därmed kan användas då krav enligt skyddsklasser enligt SSF 200 ställs.

SSF 3522 Inbrottsskyddande låsenheter för fast montering, är en norm och inget certifikat...

SSF 200 Regler för mekaniskt inbrottsskydd är en norm som bla "knyter" ihop olika svenska krav på produkter i tre olika skyddsklasser.

För att Torterolo-dörrens lås & beslag skall uppfylla kraven måste alla ingående delar separat uppfylla kraven enligt SSF 3522 lägst kl 3. Alltså både låshus, ev. cylinder, förstärkningsbehör och slutbleck.

Redigerat:
sune73 skrev:
Ja du Tanax du blandar och ger med egna tolkningar och olika fakta.

Detta med att tillverkare / importörer betalar SSF för att synas har du förstått helt fel.
Oavsett bransch använder man ofta så kallad tredjeparts certifiering som kvalitetskontroll och för att tex visa sina kunder att ens produkter uppfyller givna krav. Självklart är detta en tjänst som inte är på något sätt tvingande. I detta fall publicerar & rekommenderar SSF bara produkter som är intygande och certifierade hos sbsc.se i Säkerhetsguiden samt på hemsidan. Vad menar du är fel med detta?

SSF 1078 är en norm för dörrar enligt SS-EN 1627 ihop med godkänd låsenhet enligt SS 3522, och som därmed kan användas då krav enligt skyddsklasser enligt SSF 200 ställs.

SSF 3522 Inbrottsskyddande låsenheter för fast montering, är en norm och inget certifikat...

SSF 200 Regler för mekaniskt inbrottsskydd är en norm som bla "knyter" ihop olika svenska krav på produkter i tre olika skyddsklasser.
Tack för att du fastställde att det var en norm, och inte en standard/certifikat. Det är logiskt egentligen men jag visste inte detta.

Det som är "fel" med detta är egentligen inte att SSF har en lista med godkända produkter - det är jättebra. Att dom dessutom hjälper folk med säkerhet är ännu bättre. Det jag ställer mig kritisk till är att flera av dom största försäkringsbolagen *kräver* SSF-godkända produkter och ersättning utgår i vissa fall ifall man inte har dessa produkter. Det är detta som gör att vi faktiskt tvingas att köpa de produkter som SSF godkänt (ifall vi vill ha ersättning vid inbrott) - vilket i sin tur tvingar företag och aktörer på denna marknad att söka godkännande hos SSF ifall de vill sälja sina produkter.

Så det är alltså från början försäkringsbolagens fel att dom enbart godtar SSF-godkända produkter eftersom denna lista ej är fullständig.

Du som verkar veta en del om just denna "norm", SSF 3522, får gärna förklara för mig vad som testas mer specifikt angående kraven på motstånd mot dyrkning samt manipulation. Jag har frågat flera stycken men ingen tycks veta. Mycket konstigt med tanke på att det är så väldigt mycket snack om att just denna svenska "standard" (norm) är så himla viktig och att ingen motsvarande europeisk standard finns. En annan konstig grej är att det är väldigt många ASSA-lås som är certifierade enligt denna standard men ändå finns det väldigt många videos på YouTube som illustrerar hur enkelt det är att manipulera samt dyrka deras lås.

I SS-EN 1303, europeiska standarden för låscylindrar, finns redan följande krav (för 8:e och sista siffran i certifikatet, namngett "Attack Resistance"):
4.9.1 Resistance to drilling
4.9.2 Resistance to attack by chisel
4.9.3 Resistance to attack by twisting
4.9.4 Resistance to attack by plug/cylinder extraction
4.9.5 Torque resistance of plug/cylinder

I SS-EN 12209, europeiska standarden för låshus, finns följande krav (för 7:e siffran i certifikatet, namngett "Security and drill resistance"):
grade 1: Minimum security and no drill resistance
grade 2: Low security and no drill resistance
grade 3: Medium security and no drill resistance
grade 4: High security and no drill resistance
grade 5: High security with drill resistance
grade 6: Very high security and no drill resistance
grade 7: Very high security with drill resistance

Ingen svensk säkerhetsdörr såvitt jag vet använder låshus i grade 7, vilket innebär att dom saknar borrskydd, visserligen hög säkerhet, men om dörren i övrigt är på minsta sätt dåligt konstruerad så går det att borra sönder låshuset och komma in på det sättet.

Vad de svenska aktörerna använder för låscylindrar vet jag inte och inte heller vad deras certifikat indikerar vilken säkerhetsklass inom SS-EN 1303 dom har uppnått.

Generellt är försäkringsbolagen dåliga på detta med krav, norm & standard och rekommenderar de produkter SSF rekommenderar för att göra det enkelt för sig själva. Dock skulle jag vilja påstå att försäkringsavtalen idag vanligtvis pekar rakt på skyddsklasser eller rena produktnormer / standarder. Fortfarande ser jag inte detta som ett problem när det finns olika avtal och försäkringsbolag eller ofta att det går att förhandla om krav förhållande till premien.

Rörande svenska krav i 3522 och dyrkning & manipulation så finns dessa krav både på cylindrar, tillhållarlås & låshus. Dessa krav utökades ytterligare efter skandalen med Assa år 2008.
Detta är ett ämne som inte diskuteras offentligt.

Liknande krav finns även på andra produktgrupper i Sverige, tex hänglås, cykel, moped/mc -lås osv.

Det lustiga är att de flesta europeiska medlemmarna inte vill ha dessa "höga" krav dyrkning & manipulation på tex vanliga dörrlås vilket vi i Sverige ser som en självklarhet...

Svenska säkerhetsdörrar använder traditionellt en eller flera godkända låsenheter enligt SS 3522 lägst kl 3. Låshus enligt 3522 kl 3 provas delvis enligt SS-EN 12209 grade 5. Och på samma sätt låscylindrar enligt 3522 kl 3 provas delvis enligt SS-EN 1303 grade 6. Observera delvis, 3522 har en del ytterligare krav än motsvarande europeisk produktstandard.
Bland annat detta gör att en Svensk & en europeisk produkt inte kan jämföras.

Redigerat:
sune73 skrev:
Generellt är försäkringsbolagen dåliga på detta med krav, norm & standard och rekommenderar de produkter SSF rekommenderar för att göra det enkelt för sig själva. Dock skulle jag vilja påstå att försäkringsavtalen idag vanligtvis pekar rakt på skyddsklasser eller rena produktnormer / standarder. Fortfarande ser jag inte detta som ett problem när det finns olika avtal och försäkringsbolag eller ofta att det går att förhandla om krav förhållande till premien.
Detta gör det ju ÄNNU värre att dom förlitar sig helt och hållet på att det ska vara SSF-godkända produkter eftersom den listan ej är fullständig.

Jag har pratat med IF, dom kräver SSF-godkända produkter, annars är det nedsatt ersättning eller i vissa fall helt utebliven ersättning, vid inbrott. Enligt Länsförsäkringar så förlitar dom sig istället på normen SS 3522 (snart SSF 3522) vilket då helt utesluter utländska aktörer. Om man inte har denna standard i sin dörr så blir det nedsatt ersättning vid inbrott om man har Länsförsäkringar. När jag pratade med båda dessa så var det inte förhandlingsbart så jag vet inte vad du har för försäkringsbolag som är villiga att förhandla om aktsamhetskraven - dela gärna med dig.

TryggHansa och Moderna Försäkringar däremot, tar enbart tips och råd från SSF men kräver inga SSF-godkända produkter. Dom förlitar sig dessutom på dom europeiska officiella standarderna istället för en inofficiell norm - d.v.s. SS-EN 12209, SS-EN 1303 samt SS-EN 1627.

sune73 skrev:
Rörande svenska krav i 3522 och dyrkning & manipulation så finns dessa krav både på cylindrar, tillhållarlås & låshus. Dessa krav utökades ytterligare efter skandalen med Assa år 2008.
Detta är ett ämne som inte diskuteras offentligt.

Liknande krav finns även på andra produktgrupper i Sverige, tex hänglås, cykel, moped/mc -lås osv.
Jag vet att SS 3522 är för hela låset och alla dess komponenter. Du har fortfarande inte kommit med några konkreta utdrag ur SS 3522 som beskriver hur dessa krav testas. Faktum är att ingen har det, inte ens SSF verkar vilja svara på mail längre efter att man frågat hur SS 3522 testas. Det skulle vara intressant att veta.

sune73 skrev:
Det lustiga är att de flesta europeiska medlemmarna inte vill ha dessa "höga" krav dyrkning & manipulation på tex vanliga dörrlås vilket vi i Sverige ser som en självklarhet...
Detta är falskt. Låter dessutom väldigt kopierat från vad SSF skrev i sitt nyhetsbrev angående SS(F) 3522. Jag ringde till SIS förut som jag sa, och då frågade jag just detta, varför inte dessa krav finns på den europeiska. Enligt henne (Lina Nordfors, projektledare för standarder på lås, trycken och beslag), så var det för att man inte kunde enas om ett standardiserat sätt att testa dessa krav, därför utelämnades de.

Det är egentligen rätt logiskt, det finns många sätt att dyrka och manipulera ett lås på, hur ska de enskilda länderna enas om ett enda sätt när alla länder antagligen har olika sätt att testa? Att testa borrmotstånd är lite lättare att enas om, antar jag.

Sen att dessa dyrk- & manipulationskrav levt kvar i den svenska normen, samt att det svenska sättet att testa detta på känns undermåligt med tanke på ASSA-låsens dyrkbarhet (och SSFs vägran att svara på hur detta testas), känns konstigt. Men det skulle man ju enkelt kunna kontrollera om man visste exakt vad och hur dom testar låsens dyrk- & manipulationsmotstånd enligt SS 3522, som ingen verkar veta.

sune73 skrev:
Svenska säkerhetsdörrar använder traditionellt en eller flera godkända låsenheter enligt SS 3522 lägst kl 3. Låshus enligt 3522 kl 3 provas delvis enligt SS-EN 12209 grade 5. Och på samma sätt låscylindrar enligt 3522 kl 3 provas delvis enligt SS-EN 1303 grade 6. Observera delvis, 3522 har en del ytterligare krav än motsvarande europeisk produktstandard.
Bland annat detta gör att en Svensk & en europeisk produkt inte kan jämföras.
"Har en del ytterligare krav" har jag hört många gånger, ändå kan ingen svara på vad dessa krav är. Redovisa gärna vad dessa ytterligare krav är. Jag har som sagt frågat flera gånger, både här men också på andra ställen, men ingen säger något annat än att "svensk standard är bättre för den har mera utökade krav och testar saker som inte testas i den europeiska som dyrkning och manipulation". Detta *låter* ju jättebra i teorin men såvida testen faktiskt är bra i praktiken, vet vi inte förrän vi sett vad normen innebär och hur det testas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.