907 134 läst · 5 113 svar
907k läst
5,1k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Inte värt det om ni inte är paranoida.Mr Lorentz skrev:Tack för ditt svar. Hur är det med antimask. Om man jämför tex.Vanderbilts detektorer så kostar det dubbel om man vill ha Antimask. Jag har inte kollat priserna på Bosch. Är det värt pengarna för installation i en villa och kan det vara något som larmbolag och försäkringsbolag kräver för att uppehålla en viss larmklass. SPC4xxx har väl larmklass 2? Då kanske kringutrustning och måste uppfylla vissa kriterier.
4320 är godkänd för upp till LK2 yes.
Inte om inte ditt försäkringsbolag kräver det och de gör de inte.
Dock är Quad godkänd för LK2.
DP721R och sockel DB702 är mitt val till inbrottslarm.Mr Lorentz skrev:Skulle behöva tips på en bra branddeckare som kan kopplas till larmet. Jag vill ha en trådbunden som drivs via larmet och inte en batteridriven som Vanderbilt HDv3007OS.
Har tittat på Vanderbilt FI/CQR338-4L-12V Rökdetektor eller FI/CQR338-4HL-12V Multi Rök/värme. Här är det inte priset som avgör utan jag vill ha en bra detektor för hemmabruk. Jag tänker en i hallen på varje plan. Vad ska man välja som passar bra till SPC4xxx. Eller är där någon annan detektor som är bättre lämpad?
Prisvärd och lätt att rengöra kammaren.
De är även godkända för konventionellt brandlarm.
Vilken fw har du idag?Dimsum skrev:Hej!
Nu har jag haft SPC ett tag, några månader och med all hjälp man fått här så har jag lyckats luska ut det mesta själv.
Där är lite funderingar på vart man hittar firmware till produkterna?
Är det endast auktoriserade tekniker som får tillgång till dessa?
Söker firmware till följande produkter:
- SPC4320
- SPCK420
- Siemens SPCK521.100-N
- Modul GSM SPC N310
Tack på förhand
Mvh,
Micke
Har du tur kan du blir registrerad användare annars är det bara vi behöriga installatörer som har tillgång till support/downloads.
När man som installatör verkligen har problem vill man inte sitta i telefonkö till supporten för konsumenter har mjukvaruproblem etc.Boan skrev:
B
Boan
Medlem
· Västra Götaland
· 2 454 inlägg
Boan
Medlem
- Västra Götaland
- 2 454 inlägg
Absolut förstår jag det. De kan ju ha en lågpriosupport där de tex ringer upp när de har lite att göra. Absolut ska installatörer ha mer support. Menar att de kan ju i alla fall göra fw tillgängliga
Hej!
Har läst i tråden men vill gärna bekräfta ett par punkter inför en installation.
Kabel: Partvinnad är bara rekommenderat för XBUS? (Jag vet korta avstånd spelar det ingen roll). För vanliga magnetkontakter eller glaskross duger otvinnad kabel.
Är det något mer än XBUS där det kan vara en fördel att ha partvinnat?
Vad är en lämplig ersättare till EKKX?
mvh
Anders
Har läst i tråden men vill gärna bekräfta ett par punkter inför en installation.
Kabel: Partvinnad är bara rekommenderat för XBUS? (Jag vet korta avstånd spelar det ingen roll). För vanliga magnetkontakter eller glaskross duger otvinnad kabel.
Är det något mer än XBUS där det kan vara en fördel att ha partvinnat?
Vad är en lämplig ersättare till EKKX?
mvh
Anders
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 192 inlägg
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 192 inlägg