RilleRock
Boan skrev:
Vad gör FKKB bra? Är det inte en fördel att ha enkelledare?
Fördelen är att är man inte van att skala kabel och sätter ett jack i koppartråden så kan den på sikt gå av helt.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
En annan fråga. Om man använder gols mjukvara för push.

Hur snabb är pushen? Det jag tänker mig är att om jag installerar en PIR och sen vill använda den för att tända en lampa tex. Man vill ju inte ha någon fördröjning på flera sekunder om det är något pollat.
 
Jag får push när jag larmar på/av och det kommer i stort sett direkt.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
RilleRock
andersda skrev:
En annan fråga. Om man använder gols mjukvara för push.

Hur snabb är pushen? Det jag tänker mig är att om jag installerar en PIR och sen vill använda den för att tända en lampa tex. Man vill ju inte ha någon fördröjning på flera sekunder om det är något pollat.
Sålänge du har en bra PIR och bra nät så flyter SPC och Gateway smooth.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Jag kan inte se kamerabilder i androidappen längre. När jag väljer kamera i appen visas bara en vit ruta där det borde varit kamerabild. Det funkar fint att se kamerabilder i webbgränssnittet. Någon med liknande problem som löst det?
 
En sak som hade varit grymt är om man kunde få Yale Doorman att fungera ihop med sitt SPC larm. Idag är det Verisure, Sektor Alarm och Aptus från Assa. Vad tror ni det finns för möjlighet att påverka Vanderbilt att integrera mot Doorman? Eller om Yale tillåter å kanske någon kan programmerar de själv. Kanske något för dig GOL? ;)

Detta är fjärrkontrollmottagaren men liknande modul används av de olika för att integrera mot sitt system.

Fjärrkontrollmottagarmodul för integrering med säkerhetssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är inte intresserad av app och hårdvara från Verisure eller Sektor alarm.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Två dagar i rad har touchknapparna på min K521 map slutat att fungera när jag kommit hem och ska koppla ifrån. 3 siffror i pinkoden gick bra, sen slutade touchknapparna reagera. Innan jag lyckades få upp telefonen för att koppla ifrån via appen gick larmet.
Omstart av systemet har inte hjälpt utan jag var tvungen att lyfta fronten på map för att göra den strömlös. Sen reagerade touchknapparna igen.

Någon som råkat ut för något liknande eller vet vad det kan bero på?

Är den trasig blir det ju ett garantiärende.
 
foogy skrev:
Två dagar i rad har touchknapparna på min K521 map slutat att fungera när jag kommit hem och ska koppla ifrån.
Jag hittar inte inlägget nu men det finns ett svar på det tidigare någonstans. Tydligen har det funnits problem med 521 och deras känslighet och att det trimmats på senare tillverkningsserier Jag reklamerade min i somras och väntar på att få tillbaka en ny. För mig var det främst knapparna på nedre halvan som emellanåt strulade. Lite stressigt om man har siffror i koden bland dem. För mig började knapparna fungera igen efter en stund och jag behövde aldrig göra panelen strömlös.
 
Redigerat:
  • Gilla
foogy
  • Laddar…
Någon som vet hur det är tänkt att MC 340 skall kopplas in?
Här är ett diagram:
http://www.alarmtech.se/magnetkontakter/mc-300-serien/mc-340-detail#ritningar-och-diagram

Jag tänkte först att man skulle sätta ett motstånd på sabotage ledningen och par koppla med den andra slingan, dock kanske det blir problem om man vill sätta flera stycken på samma ingång?
har totalt 11 magnetkontakter som skall kopplas till 3-4 ingångar på larmet var tanken, är en SPC 4320
 
Tror jag kommit på hur det är tänkt, man kopplar varje MK med ett 4K7 eller valfritt som spc stödjer på sabotage kabel sedan parallell kopplar man varje sensor och sen kopplar man sensorerna i serie.
Är det rätt tänkt?
Lite bökig förklaring men hoppas ni förstår hur jag tänker.
Bifogar en bild gjord i paint ;)
Övre Raden är då magnetbrytare och den undre är sabotage ledningen.
Enkel skiss av ett säkerhetssystem med markerade magnetbrytare och 4K7 motstånd kopplade i en serie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
foogy skrev:
Två dagar i rad har touchknapparna på min K521 map slutat att fungera när jag kommit hem och ska koppla ifrån. 3 siffror i pinkoden gick bra, sen slutade touchknapparna reagera. Innan jag lyckades få upp telefonen för att koppla ifrån via appen gick larmet.
Omstart av systemet har inte hjälpt utan jag var tvungen att lyfta fronten på map för att göra den strömlös. Sen reagerade touchknapparna igen.

Någon som råkat ut för något liknande eller vet vad det kan bero på?
Väldigt underligt, samma sak har hänt mig för ungefär en vecka sedan, första gången räckte det med att göra panelen strömlös men nu fungerar inga knappar alls, i övrigt fungerar allt bra. Jag har inte gjort några ändringar alls i systemet i samband med detta och tänkte skicka in den på garantin. Men det var ju olustigt att det hände någon annan nästan precis samtidigt...
 
Nu har jag löst MC 340 problemet jag hade innan, man skall brygga magentkontakten med ett 4K7 motstånd så när MK bryter så kommer det ligger ett motstånd på 4K7 igång även när kontakten är bruten, sedan skall sabotage ledningen ligga mellan varje MK så det blir "Från larmet->MK+4K7->Sab->MK+4K7->Sab->4K7->4K7-> tillbaka till larmet". Ännu en bild i paint för att demonstrera:
Handritad schematisk illustration av kopplingsschema för larm med magnetkontakter och 4K7 motstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sabotage är egenligen bara en till enkom tråd som alltid är ansluten, skulle hela kretsen brytas så försvinner all kontakt, är det bara 4K7 i motstånd så är allt ok, om det är 4K7+4K7 i motstånd så har en MK brutits.
Och 4K7 som skall sitta på ledningen bör man alltid ha längst ut på tråden då man annars egentligen bara behöver ansluta ihop trådarna efter 4K7 så kan allt bakom denna omkoppling på ledningen skippas.
 
RilleRock
Jensnorrland skrev:
Nu har jag löst MC 340 problemet jag hade innan, man skall brygga magentkontakten med ett 4K7 motstånd så när MK bryter så kommer det ligger ett motstånd på 4K7 igång även när kontakten är bruten, sedan skall sabotage ledningen ligga mellan varje MK så det blir "Från larmet->MK+4K7->Sab->MK+4K7->Sab->4K7->4K7-> tillbaka till larmet". Ännu en bild i paint för att demonstrera:
[bild]

Sabotage är egenligen bara en till enkom tråd som alltid är ansluten, skulle hela kretsen brytas så försvinner all kontakt, är det bara 4K7 i motstånd så är allt ok, om det är 4K7+4K7 i motstånd så har en MK brutits.
Och 4K7 som skall sitta på ledningen bör man alltid ha längst ut på tråden då man annars egentligen bara behöver ansluta ihop trådarna efter 4K7 så kan allt bakom denna omkoppling på ledningen skippas.
Lättare beskrivit:
1 motstånd i serie och 1 över varje larmkontakt.
 
RilleRock skrev:
Vilken fw har du idag?

Har du tur kan du blir registrerad användare annars är det bara vi behöriga installatörer som har tillgång till support/downloads.
Hej!

Ursäkta sent svar, semester tider :)

Jag har följande i

Centralen:
Aktuell version: 3.6.6 - R.21359

Hur ser jag det i modem alt. på panelerna?

Jag har fått ett problem där larmet "hänger" sig. Det gick inte larma av eller trycka in koden på panelen.
Tänkte att det var något med Firmware som spökade?
Det har fungerat bra ett par månader men sen den "hängde" sig har min sambo och jag varit lite försiktiga med larmet.

Tänkte därmed uppdatera det jag kan innan jag testkör det i en vecka igen.


Verkar som att larmet fungerar som vanligt annars, allt är OK i systemet. Det enda jag upptäckt är att när den ena dörren öppnas så reagerar inte MK ibland. Det tjuter inte, men när man stänger och öppnar så kan det släppa och då får den "kontakt" igen.

Tack på förhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.