Demmpa Demmpa skrev:
”När kommer 3G och 2G att släckas i mitt område?

Avvecklingen sker successivt över hela landet och målet är att 3G-nätet ska vara helt nedsläckt till slutet av 2023. Därefter släcks 2G-nätet ner i slutet av 2025. Vi rekommenderar att du redan nu ser över vilken uppkoppling din mobil eller mobilrouter använder för att minska risken för avbrott.”
[länk]
Ok, jag minns inte om mitt kort är endast 2G eller både 2G och 3G. Men om Siemenskorten är 2G borde det fungera fram till 2025. Jag har dåligt minne men det jag satt i är inköpt 2014.
 
Jag har också GSM problem
SPC 5320 Centralapparat
Manöverpanel SPCK521.100-N
Telia kontantkort från 2018 (påfyllt med pengar)

Fungerade problemfritt i många år och för ca 6-8 månader sedan började panelen visa modem 1 linjefel. Jag tänkte att det har något med ner stängningen av 3G att göra så jag köpte och monterade SPCN340.000 GSM/GPRS modem, 4G
Jag uppdaterade firmware men problemet kvarstår.
Det jag ser är att jag har ruskigt dålig mottagning (1) så jag köpte SPCW101.000 Extern antenn utan att det blev någon skillnad.
Beställde en förlängningssladd från Dustin (10m) för att få ut antennen utomhus, ingen skillnad.
Har kollat med en Telia mobil och täckningen bredvid antennen är mycket bra. (Utan förlängning)
Vad är det som händer….
Kan något på moderkortet gått sönder som orsakar dålig mottagning eller fel på modemet?
Kan nya modemet vara trasigt?
Är det något med kontantkortet?
 
Hej Stefan!

Mitt gick igång igen. Det måste varit Telia som hade problem så att gsm låg nere.

Jag har fått modemfel och larm då och då. Jag tror att det har haft samband med att Telia gjort uppdateringar och kanske startat om. Det hände typ varje månad under många år.

Jag har varit ganska missnöjd med Telia som tar betalt för samtal uppringda ifrån larmet fastän att man inte svarar. Sedan verkar de ha börjat att ta extrabetalt på något annat sätt för pengarna försvinner ifrån kortet. Comviq kontant har bättre villkor då de inte dra pengar när ingen svarar.
 
S SM6SIF skrev:
Jag har varit ganska missnöjd med Telia som tar betalt för samtal uppringda ifrån larmet fastän att man inte svarar. Sedan verkar de ha börjat att ta extrabetalt på något annat sätt för pengarna försvinner ifrån kortet. Comviq kontant har bättre villkor då de inte dra pengar när ingen svarar.
Här har du gällande prislista för Telia kontantkort,
https://www.telia.se/dam/jcr:7da66a...022_Telia_Kontantkort_PrislistaVillkor_A4.pdf

”ENKEL
Ladda 50–300 kr och ring, messa eller surfa tills saldot tar slut”
”VILLKOR OCH GILTIGHETSTID
Priset för Ladda Enkel gäller i 30 dagar från laddningstillfället. Efter det kan du fortfarande ringa, skicka sms och surfa om det finns saldo kvar, men då för priserna i Basprislista Kontantkort.”
”BASPRISLISTA KONTANTKORT Månadsavgift 15 kr”

Månadsavgiften på 15kr har Telia har på kontantkort sedan iaf 2020, https://www.byggahus.se/forum/threa...likriktare-till-internet.391015/#post-3871239
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Här har du gällande prislista för Telia kontantkort,
[länk]

”ENKEL
Ladda 50–300 kr och ring, messa eller surfa tills saldot tar slut”
”VILLKOR OCH GILTIGHETSTID
Priset för Ladda Enkel gäller i 30 dagar från laddningstillfället. Efter det kan du fortfarande ringa, skicka sms och surfa om det finns saldo kvar, men då för priserna i Basprislista Kontantkort.”
”BASPRISLISTA KONTANTKORT Månadsavgift 15 kr”

Månadsavgiften på 15kr har Telia har på kontantkort sedan iaf 2020, [länk]
Månadsavgift! Haha, tänkte väl att det var konstigt. Vi har haft ett kontantkort ifrån comviq i alla år och de tar ingen månadsavgift. Telia hade ingen månadsavgift när jag skaffade det 2014. Då hade det blivit comviq.
Har de meddelat att de inför månadsavgift till larmet då via sms tro?
 
S SM6SIF skrev:
Hej Stefan!

Mitt gick igång igen. Det måste varit Telia som hade problem så att gsm låg nere.

Jag har fått modemfel och larm då och då. Jag tror att det har haft samband med att Telia gjort uppdateringar och kanske startat om. Det hände typ varje månad under många år.

Jag har varit ganska missnöjd med Telia som tar betalt för samtal uppringda ifrån larmet fastän att man inte svarar. Sedan verkar de ha börjat att ta extrabetalt på något annat sätt för pengarna försvinner ifrån kortet. Comviq kontant har bättre villkor då de inte dra pengar när ingen svarar.
Jag använder bara sms funktionen men det som jag blir förvånad över är den låga signalstyrkan (1)
Upptäcker att det är 2 olika fel som dyker upp. modemfel och linjefel är det lika för dig?
 
Jag har fortfarande problem med mitt GSM-modem och funderar på firmware versionen.
Hur uppgraderar man firmware i GSM-modulen (om det går)?

Modem 1, primär
Status: Fel: E43/10
Typ: IntelliModem GSM
Firmware version: 3.10 [31Jul14]

Medan centralpanelen är:
SPC4300 | ver. 3.13.1 | R.39947 |
 
Har precis samma version av firmware på modemet som du, så det lär vara den senaste versionen som finns.
 
B Bygga_Hus_7 skrev:
Jag har fortfarande problem med mitt GSM-modem och funderar på firmware versionen.
Hur uppgraderar man firmware i GSM-modulen (om det går)?

Modem 1, primär
Status: Fel: E43/10
Typ: IntelliModem GSM
Firmware version: 3.10 [31Jul14]

Medan centralpanelen är:
SPC4300 | ver. 3.13.1 | R.39947 |
Så här ser min Firmware version ut:
SPC5300 | ver. 3.13.1 | R.39947
Typ: IntelliModem GSM
Firmware version: 5.00 [13Nov] (OBS 4G versionen)

Jag tror firmware till modemet kommer med SPC firmware men det kan nog någon annan bättre än jag
 
0 000Stefan000 skrev:
Jag använder bara sms funktionen men det som jag blir förvånad över är den låga signalstyrkan (1)
Upptäcker att det är 2 olika fel som dyker upp. modemfel och linjefel är det lika för dig?
Jag har bara fått modemfel.
 
Hej!
Ny dag nya utmaningar....
Inser i går när jag ska larma på att manöverpanelen är helt svar. Ingen text på display och inga dioder som blinkar. Kollar den andra manöverpanelen i källan och lika dant där. Försöker att ansluta via SPC connect men ingen kontakt.

Börjar så smått att felsöka i går kväll och utgår i från att det är kraften som lagt av på något sätt men när jag öppnar centralaparaten så konstaterar jag att dioder blinkar och det ser ut som om allt är som det ska....
.
Hoppas att er klokskap och erfarenhet kan vägleda mig i denna svåra stund!!! ; )
 
U4IC U4IC skrev:
Hej!
Ny dag nya utmaningar....
Inser i går när jag ska larma på att manöverpanelen är helt svar. Ingen text på display och inga dioder som blinkar. Kollar den andra manöverpanelen i källan och lika dant där. Försöker att ansluta via SPC connect men ingen kontakt.

Börjar så smått att felsöka i går kväll och utgår i från att det är kraften som lagt av på något sätt men när jag öppnar centralaparaten så konstaterar jag att dioder blinkar och det ser ut som om allt är som det ska....
[video] .
Hoppas att er klokskap och erfarenhet kan vägleda mig i denna svåra stund!!! ; )
Det kan inte vara överspänningsskyddet på dc utgången som löst ut? Har du provat koppla från AC och batteri 30s? (Har för mig att det var så man gjorde…)
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Ska testa detta i kväll.
Har kopplat bort strömförsörjning men inte batteri så det måste testas.

Tack för förslag!
 
U4IC U4IC skrev:
Hej!
Ny dag nya utmaningar....
Inser i går när jag ska larma på att manöverpanelen är helt svar. Ingen text på display och inga dioder som blinkar. Kollar den andra manöverpanelen i källan och lika dant där. Försöker att ansluta via SPC connect men ingen kontakt.

Börjar så smått att felsöka i går kväll och utgår i från att det är kraften som lagt av på något sätt men när jag öppnar centralaparaten så konstaterar jag att dioder blinkar och det ser ut som om allt är som det ska....
[video] .
Hoppas att er klokskap och erfarenhet kan vägleda mig i denna svåra stund!!! ; )
Hade samma problem efter ett åskoväder för någon vecka sedan.
Löstes på samma sätt som någon ovan skriver, gör det strömlöst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.