Förstår jag er rätt att man kan använda CAT 6 till allt i ett spc system?

Jag har ganska mycket elqxb 2x2x0,5, var ska jag inte använda den?

Jag kommer att dra:
Magnetkontakt
Fönsterkross
PIR sensor
Kamera (antar jag ska ha CAT6, men behöver den extern strömmatning också?)



om man använder eqxlb 2x2x0,5 i en slinga för brandlarm, hur lång slinga kan man göra? Hur fungerar de trådade deckarna, har dom siren i sig själva eller kopplar man den externt?
 
Jag använder elqxb 2x2x0,5 till alla larmpunkter och larmdon. Har visserligen bara en larmpunkt per ingång, använder 22 ingångar i dagsläget (två 8/2-utökningskort).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag använder elqxb 2x2x0,5 till alla larmpunkter och larmdon. Har visserligen bara en larmpunkt per ingång, använder 22 ingångar i dagsläget (två 8/2-utökningskort).
Ok, blir något liknande för mig , bortsett från att jag tänkte seriekoppla fönsterpartierna. Har du den till brandlarmet också? Kör du cat till manöverpanelerna?
 
J JonteB skrev:
Ok, blir något liknande för mig , bortsett från att jag tänkte seriekoppla fönsterpartierna. Har du den till brandlarmet också? Kör du cat till manöverpanelerna?
Demmpa Demmpa skrev:
Jag använder elqxb 2x2x0,5 till alla larmpunkter och larmdon. Har visserligen bara en larmpunkt per ingång, använder 22 ingångar i dagsläget (två 8/2-utökningskort).
en till fråga, har du sabotageskydd? Om man dubbelbalanserar en slinga behövs det mer än 2 kablar då? Förutom eventuell matning(12V).
 
Vid dubbelballansering så får du fellarm (sabotage) vid avbrott eller kortslutning och larm vid ”felaktigt motstånd”.
Tillåtet resistansvärde för ”normalt tillstånd” och ”larmat tillstånd” är relativt smalt, utanför de tillåtna områdena blir det fellarm (sabotage).
 
T
J JonteB skrev:
en till fråga, har du sabotageskydd? Om man dubbelbalanserar en slinga behövs det mer än 2 kablar då? Förutom eventuell matning(12V).
Du behöver inte fler par i kabeln för att du dubbelbalanserar.
 
T
J JonteB skrev:
Ok, blir något liknande för mig , bortsett från att jag tänkte seriekoppla fönsterpartierna. Har du den till brandlarmet också? Kör du cat till manöverpanelerna?
Cat kabel funkar hur bra som helst, lika bra som 2x2x0,5 till nästan allt i spcn, manöverpanel, expansionskort, magneter, ir, sirener.
Den är tom överdrivet att dra den till magneter då dom bara kräver ett par och en cat kabel kan bli lite trångt för.

Brandlarmet beror på vad för deckare du tänkt köra med. Finns dom med sockelrelä och dom utan, den senare kör bara med ett par men kräver en separat enhet för att kunna hantera dom då spc inte kan det som standard.
Jag skulle slänga ut cat kabel till röken också och inte köra med spcs trådlösa för att slippa byta batterier och känns på något sätt bättre med tråd (jag att jag är gammalmodig), dock har dom med tråd ingen siren (dom vanligaste fabrikaten), men man kan lika gärna köra med inbrottssirenen då den vid brad får en annan ljudkaraktär som standard.
 
T
J JonteB skrev:
Förstår jag er rätt att man kan använda CAT 6 till allt i ett spc system?

Jag har ganska mycket elqxb 2x2x0,5, var ska jag inte använda den?

Jag kommer att dra:
Magnetkontakt
Fönsterkross
PIR sensor
Kamera (antar jag ska ha CAT6, men behöver den extern strömmatning också?)



om man använder eqxlb 2x2x0,5 i en slinga för brandlarm, hur lång slinga kan man göra? Hur fungerar de trådade deckarna, har dom siren i sig själva eller kopplar man den externt?
Kameran spelar det stor roll vilken du köper, också bra att tänka på att den ska funka mot spc (om du nu inte vill köra separat app i fall det är syftet). Vanligast är att dom billigare kamerorna kör 5V eller 12V och sen wifi alternativ nätverk, vissa kan köra poe. Så vet du inte redan nu vilken kamera skulle jag gardera mig med att slänga ut två kablar.
 
T TechChad skrev:
Kameran spelar det stor roll vilken du köper, också bra att tänka på att den ska funka mot spc (om du nu inte vill köra separat app i fall det är syftet). Vanligast är att dom billigare kamerorna kör 5V eller 12V och sen wifi alternativ nätverk, vissa kan köra poe. Så vet du inte redan nu vilken kamera skulle jag gardera mig med att slänga ut två kablar.
T TechChad skrev:
Kameran spelar det stor roll vilken du köper, också bra att tänka på att den ska funka mot spc (om du nu inte vill köra separat app i fall det är syftet). Vanligast är att dom billigare kamerorna kör 5V eller 12V och sen wifi alternativ nätverk, vissa kan köra poe. Så vet du inte redan nu vilken kamera skulle jag gardera mig med att slänga ut två kablar.
2st cat kablar


Så om jag inte förstått det helt fel:

mellan huvudcentral eller expansionsenhet till kamera cat alt 2 st cat beroende på kamera.

övrigt så funkar det med båda typerna? Cat eller 2x2x0,5 även om jag vill ha sabotageskydd på slingan.
 
Jo, på tal om expansionsenheter, ström till dom? Matar man dom från samma batteribackup som huvudenheten? Eller kör ni med 230v på dom?
 
T
J JonteB skrev:
2st cat kablar


Så om jag inte förstått det helt fel:

mellan huvudcentral eller expansionsenhet till kamera cat alt 2 st cat beroende på kamera.

övrigt så funkar det med båda typerna? Cat eller 2x2x0,5 även om jag vill ha sabotageskydd på slingan.
Nja, kameran måste anslutas till ditt nätverk för att funka, så nätverkskabel för det. Men den måste ju till din nätverksrouter eller dylikt. Den andra kabeln är för att ge kameran ström, om den kräver extern strömförsörjning.

Gällande 2x2x0,5 så är det inte att rekomendera för nätverkskabeln som ska till kamerna, för ström funkar det utan problem.

Men känner någonstans att du skulle nog behöva säga vilken kamera du tänkt använda för att se om det går att få till bra med spc.
 
T
J JonteB skrev:
Jo, på tal om expansionsenheter, ström till dom? Matar man dom från samma batteribackup som huvudenheten? Eller kör ni med 230v på dom?
Man matar dom vanligen från strömförsörjningen som sitter i huvudcentralen. Vid lite större anläggningar (eller vid utrustning som drar mycket ström) så kör man hellre med ett exp. som har inbyggd strömförsörjning
 
T TechChad skrev:
Nja, kameran måste anslutas till ditt nätverk för att funka, så nätverkskabel för det. Men den måste ju till din nätverksrouter eller dylikt. Den andra kabeln är för att ge kameran ström, om den kräver extern strömförsörjning.
Okej, jag trodde man drog en nätverkskabel till huvudenheten och sedan kamerorna dit.

men då ska jag ha kablar till routern från alla kameror. + matning från huvudenheten via en cat. ?
 
T
J JonteB skrev:
Okej, jag trodde man drog en nätverkskabel till huvudenheten och sedan kamerorna dit.

men då ska jag ha kablar till routern från alla kameror. + matning från huvudenheten via en cat. ?
Det beror på, har du flera kameror kan det ju vara mer praktiskt att ha kamera med POE matning, då behövs bara en nätverkskabel. Då matar man kamerorna via en poe-switch eller poe-injektor eller ännu bättre en NVR
 
T TechChad skrev:
Det beror på, har du flera kameror kan det ju vara mer praktiskt att ha kamera med POE matning, då behövs bara en nätverkskabel. Då matar man kamerorna via en poe-switch eller poe-injektor eller ännu bättre en NVR
.

Okej, det handlar om 3-4st kameror. Vilken kamera funkar bra till spc, en av kamerorna kommer sitta ute. Tack för all hjälp, känns som det börjar klarna lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.