Om man vill ha SMS samt mobil uppkoppling som backup när fibern ligger nere så kan man ha ett mobilt bredband samt konfigurera routern så att den faller över till det mobila bredbandet när routern tappar det ordinarie bredbandet.

Sen vet jag inte om man kan ha två SPCN i larmet, om det går så kan man konfigurera den ena för datakommunikation den andra för SMS.
 
Blixten slog ner och jag håller på att felsöka min spc4320. Det enda som uppenbart inte funkar är K420-manöverpanelen. Den är helt svart. Webgränssnittet funkar, och detektorer verkar fungera OK. I webgränssnittet säger den

Power:
Mains: OK
Mains time sync.: OK (50Hz)
Battery: OK
Battery Voltage: 13.3V
Battery Current: 70mA
Aux. Voltage: 0.0V
Aux. Current: 0mA
Aux. Fuse: Fault
Ext.Bell Fuse: OK
Int. Bell Fuse: OK

X-BUS
Cable status: OK
Devices: Online: 0
Devices: Comms: Fault
Devices: Lid tamper: OK
Devices: Ant. tamper: OK
Devices: RF Jamming: OK
Devices: Fuse: OK
Devices: Mains: OK
Devices: Battery: OK
Devices: PSU Fault: OK



Detta är väldigt likt vad som hände personen här efter åska, men då fanns ju både tydliga spår av att nåt brunnit, och för mig verkar ju det mesta fortfarande fungera vad gäller internet/detektorer mm.
https://www.byggahus.se/forum/threads/siemens-spc-k620-aer-doed.240999/

Matningen verkar ok, får 18V AC in från transformatorn, 13V DC från batteriet.
Men AUX-utgången ger 0..1V så det är inte så konstigt att manöverpanelen är död.

Vad (Var?) är Aux Fuse? Nåt som går byta?
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Om man vill ha SMS samt mobil uppkoppling som backup när fibern ligger nere så kan man ha ett mobilt bredband samt konfigurera routern så att den faller över till det mobila bredbandet när routern tappar det ordinarie bredbandet.

Sen vet jag inte om man kan ha två SPCN i larmet, om det går så kan man konfigurera den ena för datakommunikation den andra för SMS.
7000 isf.. usch. Eller separat bredband, luktar månadskostnader..

Jag byter telefon så sällan jag kommer undan med dvs typ 2-3 år. Senaste kostade 2500. innan det var det 1400 innan det minns jag ej.
 
A alkonaut skrev:
Blixten slog ner och jag håller på att felsöka min spc4320. Det enda som uppenbart inte funkar är K420-manöverpanelen. Den är helt svart. Webgränssnittet funkar, och detektorer verkar fungera OK. I webgränssnittet säger den

Power:
Mains: OK
Mains time sync.: OK (50Hz)
Battery: OK
Battery Voltage: 13.3V
Battery Current: 70mA
Aux. Voltage: 0.0V
Aux. Current: 0mA
Aux. Fuse: Fault
Ext.Bell Fuse: OK
Int. Bell Fuse: OK

X-BUS
Cable status: OK
Devices: Online: 0
Devices: Comms: Fault
Devices: Lid tamper: OK
Devices: Ant. tamper: OK
Devices: RF Jamming: OK
Devices: Fuse: OK
Devices: Mains: OK
Devices: Battery: OK
Devices: PSU Fault: OK


Då är frågan:

1) Går det byta transformatorn? Var hittar man en ny?

2) Vad (Var?) är Aux Fuse? Nåt som går byta?

3) Tyder x-bus Comms fault på att något mer brunnit eller kan det vara en följd av att nåt är fel med matningen nånstans?

Detta är väldigt likt vad som hände personen här efter åska, men då fanns ju både tydliga spår av att nåt brunnit, och för mig verkar ju det mesta fortfarande fungera vad gäller internet/detektorer mm.
[länk]
Har du gjort allt spänningslöst (nätspänning & batteri)?
Vissa (alla?) säkringar kan återställas genom spänningslöshet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du gjort allt spänningslöst (nätspänning & batteri)?
Vissa (alla?) säkringar kan återställas genom spänningslöshet.
Testar! Letade nån gammaldags glassäkring där inne men nåt sånt ser jag inte...

Svar: Ja det löste problemet! Aux Fuse återställdes och manöverpanelen vaknade direkt.
Tusen tack för kvick hjälp.

Och för den som söker problem när blixten slagit ner. "Aux fuse" är alltså nån sorts elektroniskt överspänningsskydd som bara resettas genom att göras helt strömlöst.
Nåt att ta upp i manualen kan man tycka :/
 
Redigerat:
A andersda skrev:
7000 isf.. usch. Eller separat bredband, luktar månadskostnader..

Jag byter telefon så sällan jag kommer undan med dvs typ 2-3 år. Senaste kostade 2500. innan det var det 1400 innan det minns jag ej.
Den Netgear M1 jag rekade i ett system ligger under 3000 kr just nu, valfritt SIM kort

https://www.pricerunner.se/pl/9-4566259/Mobila-Modem/Netgear-Nighthawk-M1-priser

Sedan finns ju dyrare ifrån Netgear med 5G stöd, samt konkurrerande bra lösningar ifrån Teltonika osv, och själv kanske jag skulle valt en LTE lösning ifrån UBNT/Unifi, men man behöver inte gå så långt just nu.

Antar att det även finns någon billigare lösning med Ethernet och LTE stöd, men har inte kollat upp det på ett tag.
 
Tror jag struntar i data tillsvidare. Känns som att man bör gå på 5g där om det beger sig. Måste ju först fixa modemet för sms när dom stänger3g.
 
Hej,

Har några frågor ang larm, jag bifogar en skiss på hur jag tänkt koppla själva skalskyddet.

frågor:
1. Vilken typ av kabel lämpar sig bäst? är det 4ledare som gäller?
2. Har jag tänkt rätt med motstånden i skissen? om någon förstår den? :)
3. Jag har en stor elcentral där halva sidan är för säkringar och andra delen för mediautrustning, är det dumt att sätta in centralenheten där? (alltså plocka ut den ur orginalskåpet och placera den i elcentralen.
4. vilken typ av batteribackup är bra?
5. Gör man så som jag ritat? att man drar in kabeln i kopplingsdosor och sedan in till centralen?

kommer säkert mer frågor.
Tack
 
  • Skiss över planerat skalskydd för larm med 24 anslutningar, inklusive sensorer, motstånd och ledningsvägar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Har köpt ett beggat SPC 4300 och nu försöker jag få in detta i SPC Connect. Jag reggar panelen med en administratör-user och panelen dyker upp OK. Men jag antar att jag efter detta ska begära panel manager-access och då ändras "User access" till "Waiting For Panel Manager Approval" i spc connect-gränssnittet. Men var/hur ska jag approva detta?
 
Kopplingsboxarna bör ha sabotageskydd i sig.
Jag har dragit fyrledare från givare till centralenheten.

Jag saknar en massa rökdetektorer på din ritning.


Vi har en multidetektor i varje rum förutom badrummen, den i kök/matplats sitter ca sex meter från spisen, den har aldrig tjuvlarmat pga matos, ja den fungerar, har provat den med ”rökpenna”.
 
  • Gilla
JonteB
  • Laddar…
C
Apropå kabeldragning - hur gör man lämpligtvis med strömförsörjning av expansionsenheter och manöverpanel? Själv X-bussen dras ju lämpligtvis som en loop så man har redundant signalväg, men hittar inget vettigt i manualen om hur man skall tänka med strömförsörjningen. Kanske letar på fel ställe...
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kopplingsboxarna bör ha sabotageskydd i sig.
Jag har dragit fyrledare från givare till centralenheten.

Jag saknar en massa rökdetektorer på din ritning.


Vi har en multidetektor i varje rum förutom badrummen, den i kök/matplats sitter ca sex meter från spisen, den har aldrig tjuvlarmat pga matos, ja den fungerar, har provat den med ”rökpenna”.
Jo, det ska in rökdeckare och även nån pir sensor samt kamera, förbereder för ett skalskydd då jag är lite osäker på om det kommer bli verklighet med just magnetkontaker och glaskrossensorer.

Vad har du för multidetektor?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kopplingsboxarna bör ha sabotageskydd i sig.
Jag har dragit fyrledare från givare till centralenheten.

Jag saknar en massa rökdetektorer på din ritning.


Vi har en multidetektor i varje rum förutom badrummen, den i kök/matplats sitter ca sex meter från spisen, den har aldrig tjuvlarmat pga matos, ja den fungerar, har provat den med ”rökpenna”.

Hur sabotageskyddar man kopplingboxarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.