928 894 läst · 5 141 svar
929k läst
5,1k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Jag själv bor i en trävilla och har 111 som test och den har fungerat bra men dumt att chansa.shalafi skrev:
Ja 112 endast om det skulle behövas.
Sen skall du välja "extern" antenn för 110 när du konfigurerar mottagaren i SPC.
Vad säger du om att satsa på deras nya trådlösa standard istället? SPCW120. Känns ju lite som att de slutat utveckla för den gamla.RilleRock skrev:
Absolut, då är det tex denna som gäller:J Joelbit skrev:
https://lasshop.se/produkt/radiomottagare-spcw120-tradlos
Den har ju även 2-vägs kommunikation samt kräver minst fw 3.9
Kör med 120, verkar funka bra. Gillar inte magnetkontakterna med dubbelhäftande tejp bara. Finns ingen möjlighet att skruva fast dom. Fått mycket sabotagelarm för dom lossnar om inte ytan är perfekt slät. Slutade med att jag limmat dom med epoxi.
Min app bråkar, eller någon inställning. Efter jag fick igång 4G backupen så får jag inga notifikationer vid olika händelser. Appen funkar i övrigt korrekt.
Min app bråkar, eller någon inställning. Efter jag fick igång 4G backupen så får jag inga notifikationer vid olika händelser. Appen funkar i övrigt korrekt.
G Gilgo skrev:Kör med 120, verkar funka bra. Gillar inte magnetkontakterna med dubbelhäftande tejp bara. Finns ingen möjlighet att skruva fast dom. Fått mycket sabotagelarm för dom lossnar om inte ytan är perfekt slät. Slutade med att jag limmat dom med epoxi.
Jag hade med problem med att magnetkontakterna lossnade.
Löste det genom att borra ett litet hål bakom batteriet och skruva fast den genom det.
//Ola
Nu är mitt åskdrabbade larm igång igen. letar dock efter en funktion som jag inte vet hur jag får fram.
Vill att manöverpanelen (K521) skall visa vilka sektioner som är öppna när det inte är pålarmat.
Tex att den visar att takfönster är öppna även fast jag inte slår in en kod.
Jag vet att jag hade den funktionen innan åsksmällen.
Någon som har ett bra tips?
Vill att manöverpanelen (K521) skall visa vilka sektioner som är öppna när det inte är pålarmat.
Tex att den visar att takfönster är öppna även fast jag inte slår in en kod.
Jag vet att jag hade den funktionen innan åsksmällen.
Någon som har ett bra tips?
Inkoppling av Tl-30L till SPC 4320
Sorry för upprepning men jag får inte ihop en entydig bild av alla inlägg gällande detta i tråden.
Har jag förstått det rätt (finns så klart lite olika andra sätt också) om man ska koppla in den så här:
TL-30 ---> SPC
1. Negative power supply 0V ---> Extrautgång 0V
2. Positive power supply +13.8V ---> Extrautgång 12V
3. Sounder control ---> Ext-
4. Flash control ---> Reläutgång OP4?
5. Not used - do not touch/ON/OFF signaling ---> Kan detta användas till något, oklart i TL30's manual?
6. Not used - do not touch ---> Ej Ansluten
7. Tamper ---> BHO Tar bort resistor och sätter den i serie med tamper inne i sirenen
8. Tamper ---> TR
DIP
1. OFF (10min)
2. ON
3. OFF
4. ON
5. OFF
Kan man använda BHO till att ansluta till 5. ON/OFF signaling? Hur styr man vad då? I så fall får man ju välja någon annan ingång till tamper.
Om man använder BHO-TR för tamper, är det automatiskt in 24h tamper larm eller ska det konfigureras någon stans?
Sen några frågor hur CA beter sig vid omstrat, kommer den då tappa 12V på EXT- och TL30 tjuter tills CA startat om helt? Hur länge tjuter den då normalt?
Vid strömavbrott till CA antar jag att sirenen inte tjuter då den drivs av CA backupbatteri. Men för att klargöra, om strömförsöjningen till siren avbryts så tjuter sirenen i 10 min(DIP1 OFF) eller oavrutet tills batteriet tar slut?
Sorry för upprepning men jag får inte ihop en entydig bild av alla inlägg gällande detta i tråden.
Har jag förstått det rätt (finns så klart lite olika andra sätt också) om man ska koppla in den så här:
TL-30 ---> SPC
1. Negative power supply 0V ---> Extrautgång 0V
2. Positive power supply +13.8V ---> Extrautgång 12V
3. Sounder control ---> Ext-
4. Flash control ---> Reläutgång OP4?
5. Not used - do not touch/ON/OFF signaling ---> Kan detta användas till något, oklart i TL30's manual?
6. Not used - do not touch ---> Ej Ansluten
7. Tamper ---> BHO Tar bort resistor och sätter den i serie med tamper inne i sirenen
8. Tamper ---> TR
DIP
1. OFF (10min)
2. ON
3. OFF
4. ON
5. OFF
Kan man använda BHO till att ansluta till 5. ON/OFF signaling? Hur styr man vad då? I så fall får man ju välja någon annan ingång till tamper.
Om man använder BHO-TR för tamper, är det automatiskt in 24h tamper larm eller ska det konfigureras någon stans?
Sen några frågor hur CA beter sig vid omstrat, kommer den då tappa 12V på EXT- och TL30 tjuter tills CA startat om helt? Hur länge tjuter den då normalt?
Vid strömavbrott till CA antar jag att sirenen inte tjuter då den drivs av CA backupbatteri. Men för att klargöra, om strömförsöjningen till siren avbryts så tjuter sirenen i 10 min(DIP1 OFF) eller oavrutet tills batteriet tar slut?
Tack för att du försöker hjälpa mig men jag hittar inte den inställningen. Under policy hittar följande (se bild) inte under någon av dom hittar jag något om "öppna sektioner"N nikbr998 skrev:
Du behöver ändra säkerhetsgrad till: inst. konfiguration = obegränsad istället för larmklass/grade 1/2 så kommer du få upp lite fler valmöjligheter.S xCxJx skrev: