L loorre skrev:
Hittar inte någon funktion för det i menyerna.

När jag loggar mig ut här står det fortfarande att jag är inloggad på panelen.

[bild]
Nu blev pilen lite ser jag, när jag klickar på texten "Logga ut" står det ändå på panelen att jag är inloggad. I Panelen hittar jag ingen utloggningsfunktion.

L loorre skrev:
Hittar inte någon funktion för det i menyerna.

När jag loggar mig ut här står det fortfarande att jag är inloggad på panelen.

[bild]
Alltså den säger inte att du är inloggad utan att du får logga in som administratör. Logga in i map med vanliga användarkoden, inte adminkoden. In i meny, under bevilja åtkomst. Där finns bevilja installatör.

E emde skrev:
Alltså den säger inte att du är inloggad utan att du får logga in som administratör. Logga in i map med vanliga användarkoden, inte adminkoden. In i meny, under bevilja åtkomst. Där finns bevilja installatör.
Hitta inget i panelen, men satt och pillade lite connect och nu är texten borta :)

Tack för hjälpen i alla fall!!

På begäran:
Kameror D-Link DCS-932L
För att få dom att fungera med SPC med användarnamn och lösenord:
Typ Generic
Kameraport: 80
Kamera auktorisering: ibockad
Fyll i fälten användarnamn och Lösenod, klicka på Uppdatera Kommandosträng
Ändra sedan första delen av kommandosträngen till: /image/jpeg.cgi?username…….
OBS! Just dessa kameror verkar ha max lösenordslängd 8 tecken, längre croppas?

• Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Kan SPC använda alla rimligt normala IP-kameror? Jag läste någonstans att SPC gillar max VGA-upplösning, går det att använda subkanalen som de flesta kameror har parallellt med att videoövervakningssystemet kör full upplösning?

Jag frågar för att HIKVISION har tjusiga IP videoporttelefon så jag kan ha t ex tre porttelefon till dörrar och så fem inomhusenheter, vore ju bra om dessa gick att integrera med SPC så man kan använda dom för larm.

Sedan undrar jag om x-bus. Går det att köra x-bus över IP på samma sätt som MODBUS eller måste man dra telefonlefning? Har vissa ställen i mitt 70-talshus där det skulle spara arbete om man kunde köra vissa segment över IP. Antar att det inte går att integrera MODBUS i SPC?

A Anders_Nilsson skrev:
Sedan undrar jag om x-bus. Går det att köra x-bus över IP på samma sätt som MODBUS eller måste man dra telefonlefning? Har vissa ställen i mitt 70-talshus där det skulle spara arbete om man kunde köra vissa segment över IP. Antar att det inte går att integrera MODBUS i SPC?
Svar på den sista delen i ditt inlägg.. X-Bus är baserad på RS485 som du tyvärr har svårt att köra över IP. Finns de som testat att använda RS485 till Ethernet-konvertrar, men jag har inte hört att någon har lyckats fullt ut. (Vanderbilts systerbolag ComNet har däremot konvertrar för att köra X-bus över fiber, men det är liksom inte tänkt för hemmabruk;)). Däremot kan du naturligtvis rent fysiskt använda ett ethernetkablage för X-Bus, vilket är dessutom ganska vanligt.
Vilken typ av integration hade du tänkt med MODBUS?

Ok
gol gol skrev:
Svar på den sista delen i ditt inlägg.. X-Bus är baserad på RS485 som du tyvärr har svårt att köra över IP. Finns de som testat att använda RS485 till Ethernet-konvertrar, men jag har inte hört att någon har lyckats fullt ut. (Vanderbilts systerbolag ComNet har däremot konvertrar för att köra X-bus över fiber, men det är liksom inte tänkt för hemmabruk;)). Däremot kan du naturligtvis rent fysiskt använda ett ethernetkablage för X-Bus, vilket är dessutom ganska vanligt.
Vilken typ av integration hade du tänkt med MODBUS?
MODBUS TCP är en rätt väl etablerad standard så trodde X-bus kanske fanns i TCP-version. X-bus och MODBUS är protokoll så jag ser inte varför X-bus inte skulle kunna ha en TCP-buren implementation.

Men i alla fall, det finns i Kina snorbilliga MODBUS-burkar med både RS485 och TP-anslutning. Dessutom i fler varianter än SPC har.

Vore besparande om man kunde använda MODBUS. Men det huvudsakliga skälet är att MODBUS går att köra över TCP och man då på vinden vid larmsystemet kan sätta en RS485 till TCP-brygga. Då sparar jag tråddragning i mitt hus från 1974 och det räcker med att dra ett TP backbone I hela huset som allting delar på, typ PIR, kameror, sensorer på dörrar och allting annat.

Som det nu ser ut måste jag dra SPC helt separat. Jag förstår säkerhetstänket med separat system men jag måste ju ändå ha UPS på fibermodem och switchar. Plus att larmcentralen gärna vill ha bildbevis för att ringa polisen och då måste TP-nätet ändå vara uppe.

A Anders_Nilsson skrev:
Ok

MODBUS TCP är en rätt väl etablerad standard så trodde X-bus kanske fanns i TCP-version. X-bus och MODBUS är protokoll så jag ser inte varför X-bus inte skulle kunna ha en TCP-buren implementation.

Men i alla fall, det finns i Kina snorbilliga MODBUS-burkar med både RS485 och TP-anslutning. Dessutom i fler varianter än SPC har.

Vore besparande om man kunde använda MODBUS. Men det huvudsakliga skälet är att MODBUS går att köra över TCP och man då på vinden vid larmsystemet kan sätta en RS485 till TCP-brygga. Då sparar jag tråddragning i mitt hus från 1974 och det räcker med att dra ett TP backbone I hela huset som allting delar på, typ PIR, kameror, sensorer på dörrar och allting annat.

Som det nu ser ut måste jag dra SPC helt separat. Jag förstår säkerhetstänket med separat system men jag måste ju ändå ha UPS på fibermodem och switchar. Plus att larmcentralen gärna vill ha bildbevis för att ringa polisen och då måste TP-nätet ändå vara uppe.
I dom flesta fall så använder man väl sim-kort (gprs) för sekundär lösning om ip faller för överföring till LC. Larmklass två gör så i alla fall och inga krav där på ups på modem, switch m.m.

Har kört mitt SPC ett bra tag utan några som helst konstigheter, men nyligen så fick jag modem fel [E45] och jag har sökt överallt men hittar inget om fel E45 :( Tänkte att jag kanske skulle uppdatera all mjukvara och märkte att jag låg lite efter. Var på 3.2.5 så lite eftersökningar m.m. så är jag nu på 3.8.5 (även uppgraderat modem m.m. till senaste version) men tyvärr inget bättre. Fortfarande E45.

Någon som vet vad det är för fel och hur man löser det?

D deniel skrev:
Har kört mitt SPC ett bra tag utan några som helst konstigheter, men nyligen så fick jag modem fel [E45] och jag har sökt överallt men hittar inget om fel E45 :( Tänkte att jag kanske skulle uppdatera all mjukvara och märkte att jag låg lite efter. Var på 3.2.5 så lite eftersökningar m.m. så är jag nu på 3.8.5 (även uppgraderat modem m.m. till senaste version) men tyvärr inget bättre. Fortfarande E45.

Någon som vet vad det är för fel och hur man löser det?
Skickade även frågan till Vanderbilt support och de har nu svart mig och jag delar gärna med mig av svaret ifall någon mer får detta fel:

Felkod E45: SIM is Roaming
Testa aktivera Roaming i inställningar på modemet.

Och det funkade, nu är det grön panel igen.

• Gilla
  • Älska
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte sätta en rökdetektor i köket. Just nu har jag en brandvarnare som tjuter så fort ugnsluckan öppnas eller mackorna rostas lite för hårt. Har tittat på dp721rta men blir inte riktigt klok på om den kräver både rök OCH värme (vilket vore önskvärt) eller om den triggar på antingen rök ELLER värme (vilket borde ge mig gott om falsklarm).
Har sedan tidigare en dp721r inkopplad.
Något annat bra val till kök?

RilleRock
J jimmyboy_666 skrev:
ingen mer som har någon input om detta,får verkligen inte igång SPCW120 sändaren. Ska det lysa mer än grön diod på den? Nått i spcconnect som jag missat?
I manualen som följer med sändaren så beskrivs det hur lysdioderna skall lysa.
Kolla där först så blir det enklare att felsöka.

RilleRock
L loorre skrev:
Nu blev pilen lite ser jag, när jag klickar på texten "Logga ut" står det ändå på panelen att jag är inloggad. I Panelen hittar jag ingen utloggningsfunktion.
Funktionen finns för att säkerhetsansvarig skall kunna ha kontroll när anläggarfirma skall göra service på en anläggning.
Då krävs det att säkerhestansvarig "beviljar åtkomst" för att behörig tekniker skall kunna logga in i systemet.
Det går att stänga av helt alt automatisk utloggning.

RilleRock
F fredrik.johansson skrev:
Jag tänkte sätta en rökdetektor i köket. Just nu har jag en brandvarnare som tjuter så fort ugnsluckan öppnas eller mackorna rostas lite för hårt. Har tittat på dp721rta men blir inte riktigt klok på om den kräver både rök OCH värme (vilket vore önskvärt) eller om den triggar på antingen rök ELLER värme (vilket borde ge mig gott om falsklarm).
Har sedan tidigare en dp721r inkopplad.
Något annat bra val till kök?
Detektorn använder en kombination av detekteringskriterier från både optisk sensor och värmesensor.
99% av alla problemen uppstår pga av felplacerade detektorer som man sedan får göra lösningar på.
Men jag hade användt ovanstående som inte bör vara något alls problem om den nu inte sitter precis ovanför ugnsluckan?.
I nästa steg kan man mjukvarumässigt via spc göra en insats men det bästa är om man slipper det.

Alternativt behåller du DP721R och stänger av larmområdet det är knutet till som sedan automatsikt tillkopplas.
Då har du alltid bästa skyddet som en rökdetektor ger.

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Tack, låter bra!
Vad ska jag tänka på när det gäller detektorplaceringen i köket? Finns några tumregler? Tanken är ju just att fånga upp ev glömda plattor, torrkok och annat trist som kan hända i ett kök, men utan att få falsklarm.
Direkt ovanför spisen går ju bort, men hur långt ifrån brukar vara lagom?

Edit: Jag har en dp721r liggande, men den tänkte jag sätta i tvättstugan. Så jag kommer ändå att köpa en ny detektor till köket, så valet är helt fritt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.