Hej!
Det står Larm "Komp. motorskydd" på min luft/vatten pump anläggning. Värme kommer ändå i elementen och varmvatten i duschen, så jag antar att det går helt på vanlig el nu?
Jag har googlat en del och testat starta om systemet, då återställs larmet. Jag har även testat koppla ur och in 3 fas säkringens flip kontakt i säkringsskåpet medan anläggningen var avslagen. När det startar upp så låter det lite otäckt klickande ljud, som verkar komma ungefär från mitten av anläggningen. Jag ser i historiken att andra larm utlöst tidigare med.
Här kan man höra ljudet. Vattenikonen till höger går även. Finns det några tips på vad jag kan göra? Jag kan inget om anläggningar som denna. Kanske att garanti finns kvar? Den är ca 2,5 år gammal, och vi har bara bott i huset i några månader och har inga papper på inköpet av anläggningen.
Det står Larm "Komp. motorskydd" på min luft/vatten pump anläggning. Värme kommer ändå i elementen och varmvatten i duschen, så jag antar att det går helt på vanlig el nu?
Jag har googlat en del och testat starta om systemet, då återställs larmet. Jag har även testat koppla ur och in 3 fas säkringens flip kontakt i säkringsskåpet medan anläggningen var avslagen. När det startar upp så låter det lite otäckt klickande ljud, som verkar komma ungefär från mitten av anläggningen. Jag ser i historiken att andra larm utlöst tidigare med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här kan man höra ljudet. Vattenikonen till höger går även. Finns det några tips på vad jag kan göra? Jag kan inget om anläggningar som denna. Kanske att garanti finns kvar? Den är ca 2,5 år gammal, och vi har bara bott i huset i några månader och har inga papper på inköpet av anläggningen.
Motorskydd kompressor löser ut och det blir larm, då går VP in med el och pumparna går. Att det klickar kan vara att det är en 1 -fas kompressor och klickandet är från ett s.k startrelä som ska hjälpa kompressorn att starta upp. Du måste uppge fabrikat och modell.
Det är en Thermia och förra ägaren skrev något om modell "303-com". På Thermias hemsida hänvisar de till andra och verkar inte ha mycket till support själva.J jonaserik skrev:
"Support - om något mot förmodan skulle krångla får du hjälp av Sveriges bästa återförsäljarnät"
Jag har kontaktat en återförsäljare i närheten och de kunde komma ut och kolla på fredag. Jag hoppas att det inte ska bli en dyr affär, för det låter på ljudet (se filmen) som att något är trasigt tycker jag.
Den är från 2013, alltså 12 år gammal.
Okej det var värre, då är det inte konstigt om något börjar gå sönder. Jag såg drift tid 21 000h i inställningarna och tänkte därför att den bara var 2-3 år gammal. På fredag ska en som jobbar med detta komma och kolla på vad som är fel. Kanske att man kan få ut något från försäkringen åtminstone..NICHOLAS J skrev:
Den är 12 år gammal, vilken försäkring tänker du på?P perlundstrom skrev:
Jag har en liknande, Thermia Atec 13, 2017. Om min varit 12år och börjat krångla så hade jag börjat budgetera för byte, absolut inte gjort reperation för mer än 8000<10000kr. Min är däremot 7 år och jag budgeterar redan för byte inom 2 år.
Obs! Jag är inte imponerad av den VP jag har och valet av pump år 2017, som tidigare ägare gjorde, så se mig inte som objektiv
Redigerat:
Jag testade att stänga av allt (även säkring av) och sen slog jag på och filmade missljudet. Den försökte starta upp i kanske 20 sekunder och sen gav den upp och skrev ut felkoden igen. Så den är inte i drift nu och låter ingenting, utan nu verkar det gå helt på el.B BettyR skrev:
Jag hade tänkt att den var nyare än så, den ser inte allt för gammal och sliten ut. Samt hade tänkt att de kanske kan hålla längre än 12 år också. Det är kanske inget mer att göra nu, utan på fredag får jag se vad mekanikern säger. Om det går att fixa för en mindre slant, eller om det måste investeras i något nytt. Men de verkar kosta en hel del med en ny så hoppet är fortfarande att det ska gå att fixa.
Edit: "vilken försäkring tänker du på?"
Ifall det ingår via villaförsäkringen möjligen. Men med avskrivning/värdeminskning av värmepumpen så kanske man inte får ut något oavsett.
Enligt installations manualen till min så finns det bara ett motorskydd alarm och det är kopplat mot fläkten i utedelen. Har du kollat så den roterar följsamt, inte igen frusen eller nån kvist eller liknande instoppad?P perlundstrom skrev:Jag testade att stänga av allt (även säkring av) och sen slog jag på och filmade missljudet. Den försökte starta upp i kanske 20 sekunder och sen gav den upp och skrev ut felkoden igen. Så den är inte i drift nu och låter ingenting, utan nu verkar det gå helt på el.
Jag hade tänkt att den var nyare än så, den ser inte allt för gammal och sliten ut. Samt hade tänkt att de kanske kan hålla längre än 12 år också. Det är kanske inget mer att göra nu, utan på fredag får jag se vad mekanikern säger. Om det går att fixa för en mindre slant, eller om det måste investeras i något nytt. Men de verkar kosta en hel del med en ny så hoppet är fortfarande att det ska gå att fixa.
Edit: "vilken försäkring tänker du på?"P perlundstrom skrev:Jag testade att stänga av allt (även säkring av) och sen slog jag på och filmade missljudet. Den försökte starta upp i kanske 20 sekunder och sen gav den upp och skrev ut felkoden igen. Så den är inte i drift nu och låter ingenting, utan nu verkar det gå helt på el.
Edit: "vilken försäkring tänker du på?"
Ifall det ingår via villaförsäkringen möjligen. Men med avskrivning/värdeminskning av värmepumpen så kanske man inte får ut något oavsett.
Ifall det ingår via villaförsäkringen möjligen. Men med avskrivning/värdeminskning av värmepumpen så kanske man inte får ut något oavseeb
Pumpen kan ju ha en egen försäkring, men samma där som med Villaförsäkring, avskrivning pga ålder gör att jag tvivlar på att du får ut något/värt besväret.
Livslängden sägs vara 15-20år på luft/vatten om man googlar, men då under perfekta förhållanden. Säg att du har någon avvikelse i förhållandet som pumpen är monterad i så <15år livslängd.
Absolut, här kommer ett par bilder från utedelen. Vid en närmare kontroll så ser den rätt sliten ut ändå och den har stått utan tak utomhus. Jag ska se i morgon vad teknikern säger, men om det går att byta någon mindre del eller kanske utedelen och behålla innedelen skulle det vara fint. Det finns även en TP kabel ser jag i innedelen, för internet? Om man kan styra den så att den körs mer vid billiga elpristimmar hade det varit fint. Vi har elavtal med timpris.B BettyR skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om det visar sig vara tråkig information du får idag, så kan jag trösta dig med att det går att köpa endast en utedel. Däremot så vet jag inte om det går att köpa en likvärdig, om man nu vill självplåga sig med att fortsätta ha en Thermia Atec.
Fick själv nyligen en offert på en ny utedel, en sk. monoblock som går att ansluta mot befintligt system, offerten låg på 125kkr, ink rot. och med ny innedel (Panasonic T-cap 12kW i bägge fallen) kostnad om 150kkr ink rot. Sen finns det något bidrag man kan få, ett "Energibidrag" om man använder Gas eller direktverkande el (vilket min tolkning är att du gör idag) som primär energikälla. Det är 50% av materialkostnaden upp till 30kkr,så i mitt fall skulle det vara för monoblock modellen:
125kkr - 30kkr. Tycker dock att 47kkr för installation (ex. Rot) är extremt mycket för något som skulle för mig själv ta Max 3 dagar att utföra) samt att de tar 25kkr mer för pumpen, så man betalar runt 40kkr extra för att få garanti på installationen & till företagets vinst... 40kkr för en maskin som kostar 75kkr på internet.
Fick själv nyligen en offert på en ny utedel, en sk. monoblock som går att ansluta mot befintligt system, offerten låg på 125kkr, ink rot. och med ny innedel (Panasonic T-cap 12kW i bägge fallen) kostnad om 150kkr ink rot. Sen finns det något bidrag man kan få, ett "Energibidrag" om man använder Gas eller direktverkande el (vilket min tolkning är att du gör idag) som primär energikälla. Det är 50% av materialkostnaden upp till 30kkr,så i mitt fall skulle det vara för monoblock modellen:
125kkr - 30kkr. Tycker dock att 47kkr för installation (ex. Rot) är extremt mycket för något som skulle för mig själv ta Max 3 dagar att utföra) samt att de tar 25kkr mer för pumpen, så man betalar runt 40kkr extra för att få garanti på installationen & till företagets vinst... 40kkr för en maskin som kostar 75kkr på internet.
P perlundstrom skrev:Absolut, här kommer ett par bilder från utedelen. Vid en närmare kontroll så ser den rätt sliten ut ändå och den har stått utan tak utomhus. Jag ska se i morgon vad teknikern säger, men om det går att byta någon mindre del eller kanske utedelen och behålla innedelen skulle det vara fint. Det finns även en TP kabel ser jag i innedelen, för internet? Om man kan styra den så att den körs mer vid billiga elpristimmar hade det varit fint. Vi har elavtal med timpris.
[bild][bild][bild]
[bild][bild][bild]
Tack för tips och svar, däremot blev det en lite tråkig nyhet idag. Kompressorn är paj, så minimum är att byta den + torrfilter + köldmedium. 43 500 kr för jobb och delar och felsökningen i så fall, efter rot avdrag.B BettyR skrev:Om det visar sig vara tråkig information du får idag, så kan jag trösta dig med att det går att köpa endast en utedel. Däremot så vet jag inte om det går att köpa en likvärdig, om man nu vill självplåga sig med att fortsätta ha en Thermia Atec.
Det lät som en väldigt dyr installation det där du skriver om, samtidigt kan jag själv inte mycket om luft-vatten system, rördragning och liknande. Så det går inte att göra själv för min del, eller risken att något går fel är åtminstone stor om jag skulle göra det själv.
En säljare ska ringa upp mig sen med för att prata om helt nytt system och vad det i så fall kan tänkas kosta. Annars är det väl direktverkande el som alternativ (inte bra förstås) eller bergvärme (ändå dyrare).
Tips kring valet nu mellan att byta bara kompressor, eller att byta hela luft-vatten inne och utedel?
Är det kört med kompressorn, vad för typ är det, bara till/från, som normalt med äldre VP. Det går att få ihop med en ny VP, problemet är att få en ny att lira ihop med någon innedel. Där vill inte tillverkarna vara med, utan sälja helt nytt till dyra priser.P perlundstrom skrev:Tack för tips och svar, däremot blev det en lite tråkig nyhet idag. Kompressorn är paj, så minimum är att byta den + torrfilter + köldmedium. 43 500 kr för jobb och delar och felsökningen i så fall, efter rot avdrag.
Det lät som en väldigt dyr installation det där du skriver om, samtidigt kan jag själv inte mycket om luft-vatten system, rördragning och liknande. Så det går inte att göra själv för min del, eller risken att något går fel är åtminstone stor om jag skulle göra det själv.
En säljare ska ringa upp mig sen med för att prata om helt nytt system och vad det i så fall kan tänkas kosta. Annars är det väl direktverkande el som alternativ (inte bra förstås) eller bergvärme (ändå dyrare).
Tips kring valet nu mellan att byta bara kompressor, eller att byta hela luft-vatten inne och utedel?
Jag vet inte exakt vad som är fel med den, men en tekniker var och undersökte den och hade med mätinstrument och den var helt körd sa han. Så byter de ut kompressorn då behöver de byta torrfilter och köldmedium också. Alternativt byta hela inne+ute delen, alltså ett helt nytt system.J jonaserik skrev: