Jag traskade förbi i torsdags men såg inte så mycket från marken. Men häcken ser ut att ha tagit sig bra ☺️

Och nu är ställningen borta!
Ett nyligen renoverat tvåvåningshus med rött tegel och en klarblå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
  • Wow
saiter och 9 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag traskade förbi i torsdags men såg inte så mycket från marken. Men häcken ser ut att ha tagit sig bra ☺️
Haha, ja det Har den gjort! Har börjat toppa den så smått nu på ca 2,3 m höjd.

Det blir lite prylar av en ställning. Var ganska mör i kroppen igår efter en heldag av bärande och lyftande..
Staplar av byggställningsdelar ordnade på marken bredvid en tegelvägg och grönska.
Skapa konto

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Fräsch ställning iallafall. Min trall åker nog på tippen när jag plockar ner :)

Ramnemark Ramnemark skrev:
Fräsch ställning iallafall. Min trall åker nog på tippen när jag plockar ner :)
Ja det kan jag inte klaga på, hälften trallen var helt nya. Kändesnästan lite fel att skita ner dom:)

Idag har fokus varit på insidan av huset.
Har flyttat elcentralen till ett bättre ställe..
före, man skymtar hela baletten bakom takbjälkarna.
Renovering pågår inuti hus med synlig elcentral och personer som arbetar bakom takbjälkar.
Skapa konto

Nu har den flyttat ner en våning och bor i hallen på nedervåningen istället för på ovanvåningen..
Drog ny matande kabel då den gamla inte skulle klara fler omskarvningar.
Nyinstallationsplats för elcentral i en hall med en stege, skyddsplast och en stor spegel i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Helgen började ganska lugnt med barndop för kompisars barn men söndagen veks åt jobb i huset igen.
Har funderat kring hur jag ska få ner all grus, damm, betongrester och lera som bjälklaget är fyllt med. Det dammar nått jävulskt när man rör i det. Var inte lockad av att gå med hinkar i trappan.
Lurade ut en lösning med ett rör som funkade riktigt bra!

Bjälklaget:
Upprivet bjälklag med grus, betongrester och lera i en renoveringsfas i ett hus, med spår av byggavfall.
Skapa konto
Person sopar damm och byggavfall från ett bjälklag i en renoveringsmiljö, med hinkar nära till hands.
Skapa konto

Röret:
Rörledning för avfall kopplad till fönster på tegelhus med släpvagn nedanför för att samla upp damm och skräp.
Skapa konto

Dammade inte så sjukt mycket... blev poppis på tippen när jag spred dammet över halva ÅVC..

Fortsatte med att riva väggen i mitten, plockat ner putsen på brädorna:
Renoveringsarbete där en vägg delvis rivits med synliga träbrädor, rensat bjälklag och byggmaterial på golvet.
Skapa konto
Renoveringsarbete i rum med rivna väggar och synliga träbjälkar, person står mitt i röran.
Skapa konto

Rivningsarbete av en gammal trävägg med diagonala brädor i en renoveringsmiljö.
Skapa konto

Rivet dom diagonala brädorna
Renoveringsarbete i hus med borttagna väggpartier, exponerade bjälkar och konstruktionsbrädor samt byggmaterial och verktyg på golvet.
Skapa konto
Renoveringsarbete med rivna väggar, exponerade bjälkar och byggmaterial i ett hus under ombyggnad.
Skapa konto

Då jag inte är helt säker på att den bef väggen inte har någon bärande funktion växlades den av med två ihopskruvad 145x45mm.
Renoveringsarbete med borttagen puts på vägg, nya trästommar och synligt bjälklag i byggnadslokal.
Skapa konto
Renoveringsarbete i rum med rivna väggar, blottade bjälkar och byggnadsmaterial utspridda.
Skapa konto

Rensat bjälklag
Renoveringsarbete inuti hus med rivet golv och väggbjälkar synliga i ett rörigt rum.
Skapa konto
Bild av ett pågående rivningsarbete inne i en byggnad med blottlagt bjälklag, träbrädor, och byggmaterial på golvet.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
L ljhnilsson skrev:
Helgen började ganska lugnt med barndop för kompisars barn men söndagen veks åt jobb i huset igen.
Har funderat kring hur jag ska få ner all grus, damm, betongrester och lera som bjälklaget är fyllt med. Det dammar nått jävulskt när man rör i det. Var inte lockad av att gå med hinkar i trappan.
Lurade ut en lösning med ett rör som funkade riktigt bra!

Bjälklaget:
[bild] [bild]

Röret:
[bild]
Dammade inte så sjukt mycket... blev poppis på tippen när jag spred dammet över halva ÅVC..
Torrdammsugarbil? Som slamsugning, fast torra "produkter"...

S Senior skrev:
Torrdammsugarbil? Som slamsugning, fast torra "produkter"...
Yes, jag ringde runt och försökte fixa en sådan till att rensa ut isolering i taket. ”Ring om en månad” var svaret. Dom var visst lite bokade...
Gick bra så här. Man fick slita lite bara.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fyfan vad duktig du är! Jättefint ni gör med huset. Jag är väldigt, väldigt imponerad.

M minitoy skrev:
Fyfan vad duktig du är! Jättefint ni gör med huset. Jag är väldigt, väldigt imponerad.
Tack!
Det är en del slit men slutresultatet blir förhoppningsvis bra..

Jag har gått och klurat lite.
Misstänkte att det var ganska sparsmakat med isolering i kupan mot gatan. (Den befintliga)
Och mycket riktigt. Den var helt tom. Tänkte först att det är ju bara att knö in isolering i utrymmet som fanns. Sen funderade jag lite till, nu är allt torrt och fint, kanske inte världens bästa ur energisynpunkt men ingen röta el mögel. Jag är rädd för att flytta daggpunkten till råsponten som ligger ytterst mot plåten på utsidan.
Funderar såhär, om jag sätter vinduk mot råsponten, gör en luftspalt på 25mm sen isolerar så borde jag få en förbättring ur energisynpunkt men inte rubba balansen som rådet för mycket.
Vad tror ni? Går ju att räkna på detta men jag har inte gjort det på snart 15 år och har glömt bort hur man gör.
Någon som har tips el funderingar?
Renoveringsprojekt av en kupat tak, exponerad råspont och sporadisk isolering sett inifrån ett rum.
Skapa konto

Du måste kunna ventilera luftspalten med uteluft om den ska fylla någon funktion. Duken ska då sitta mot isoleringen om den ska fylla någon funktion ( hindra luftrörelse i isoleringen) Hur mycket hade du tänkt isolera?

Jag tror att du snarare att du ska satsa på att få kupan tät innanför isoleringen, då slipper du fundera på att du riskerar få kondensation mot råsponten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.