125 585 läst · 323 svar
126k läst
323 svar
Långtidsprojekt Tegelvilla Skåne
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Jag traskade förbi i torsdags men såg inte så mycket från marken. Men häcken ser ut att ha tagit sig bra ☺️
Idag har fokus varit på insidan av huset.
Har flyttat elcentralen till ett bättre ställe..
före, man skymtar hela baletten bakom takbjälkarna.
Nu har den flyttat ner en våning och bor i hallen på nedervåningen istället för på ovanvåningen..
Drog ny matande kabel då den gamla inte skulle klara fler omskarvningar.
Har flyttat elcentralen till ett bättre ställe..
före, man skymtar hela baletten bakom takbjälkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har den flyttat ner en våning och bor i hallen på nedervåningen istället för på ovanvåningen..
Drog ny matande kabel då den gamla inte skulle klara fler omskarvningar.
Logga in
Skapa konto
Helgen började ganska lugnt med barndop för kompisars barn men söndagen veks åt jobb i huset igen.
Har funderat kring hur jag ska få ner all grus, damm, betongrester och lera som bjälklaget är fyllt med. Det dammar nått jävulskt när man rör i det. Var inte lockad av att gå med hinkar i trappan.
Lurade ut en lösning med ett rör som funkade riktigt bra!
Bjälklaget:
Röret:
Dammade inte så sjukt mycket... blev poppis på tippen när jag spred dammet över halva ÅVC..
Har funderat kring hur jag ska få ner all grus, damm, betongrester och lera som bjälklaget är fyllt med. Det dammar nått jävulskt när man rör i det. Var inte lockad av att gå med hinkar i trappan.
Bjälklaget:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Röret:
Logga in
Skapa konto
Dammade inte så sjukt mycket... blev poppis på tippen när jag spred dammet över halva ÅVC..
Fortsatte med att riva väggen i mitten, plockat ner putsen på brädorna:
Rivet dom diagonala brädorna
Då jag inte är helt säker på att den bef väggen inte har någon bärande funktion växlades den av med två ihopskruvad 145x45mm.
Rensat bjälklag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rivet dom diagonala brädorna
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Då jag inte är helt säker på att den bef väggen inte har någon bärande funktion växlades den av med två ihopskruvad 145x45mm.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rensat bjälklag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Torrdammsugarbil? Som slamsugning, fast torra "produkter"...L ljhnilsson skrev:Helgen började ganska lugnt med barndop för kompisars barn men söndagen veks åt jobb i huset igen.
Bjälklaget:
[bild] [bild]
Röret:
[bild]
Jag har gått och klurat lite.
Misstänkte att det var ganska sparsmakat med isolering i kupan mot gatan. (Den befintliga)
Och mycket riktigt. Den var helt tom. Tänkte först att det är ju bara att knö in isolering i utrymmet som fanns. Sen funderade jag lite till, nu är allt torrt och fint, kanske inte världens bästa ur energisynpunkt men ingen röta el mögel. Jag är rädd för att flytta daggpunkten till råsponten som ligger ytterst mot plåten på utsidan.
Funderar såhär, om jag sätter vinduk mot råsponten, gör en luftspalt på 25mm sen isolerar så borde jag få en förbättring ur energisynpunkt men inte rubba balansen som rådet för mycket.
Vad tror ni? Går ju att räkna på detta men jag har inte gjort det på snart 15 år och har glömt bort hur man gör.
Någon som har tips el funderingar?
Misstänkte att det var ganska sparsmakat med isolering i kupan mot gatan. (Den befintliga)
Och mycket riktigt. Den var helt tom. Tänkte först att det är ju bara att knö in isolering i utrymmet som fanns. Sen funderade jag lite till, nu är allt torrt och fint, kanske inte världens bästa ur energisynpunkt men ingen röta el mögel. Jag är rädd för att flytta daggpunkten till råsponten som ligger ytterst mot plåten på utsidan.
Funderar såhär, om jag sätter vinduk mot råsponten, gör en luftspalt på 25mm sen isolerar så borde jag få en förbättring ur energisynpunkt men inte rubba balansen som rådet för mycket.
Vad tror ni? Går ju att räkna på detta men jag har inte gjort det på snart 15 år och har glömt bort hur man gör.
Någon som har tips el funderingar?
Logga in
Skapa konto
Du måste kunna ventilera luftspalten med uteluft om den ska fylla någon funktion. Duken ska då sitta mot isoleringen om den ska fylla någon funktion ( hindra luftrörelse i isoleringen) Hur mycket hade du tänkt isolera?
Jag tror att du snarare att du ska satsa på att få kupan tät innanför isoleringen, då slipper du fundera på att du riskerar få kondensation mot råsponten.
Jag tror att du snarare att du ska satsa på att få kupan tät innanför isoleringen, då slipper du fundera på att du riskerar få kondensation mot råsponten.