183 775 läst · 261 svar
184k läst
261 svar
Långt projekt: Bygge av Villa Kalmar, övervåning, takkupa och badrum
Takkupan börjar ta form. Här är den övertäckt, men man kan iaf ana hur stor den kommer att bli.
Har ni några frågor om någonting eller vill se bilder på någonting är det bara fråga.
Har ni några frågor om någonting eller vill se bilder på någonting är det bara fråga.
Tjusigt. Hur gör man med avväxlingen av takstolarna som kapas av för kupan, limträbalk eller stålbalk? Förstärkta takstolar vid sidan om kupan för att ta ner lasten från balken? Ska man låta någon räkna på det eller har snickarna koll?
Jag har inga exakta mått i huvudet tyvärr. Kåken är 13x8 meter om jag inte har helt fel. Sedan försvinner rätt mycket med kattvindar och sen en del yta som är svår att använda pga takvinkeln. Men vi hamnar på runt 60m2 boyta.jkarlberg skrev:
Själv vet jag inte och har inte kunskapen. Firman som gör hela övervåningen ska vad jag förstår ha räknat på detta. Snickarna verkar ha koll hursomhelst. Utan att gå in på detaljer så tror jag att det kommer limträ över fönstren på kupan och sedan i nocken på takstolarna som är i kupan. Sedan ligger det en regel över hanbjälkarna på de takstolkar som tagits bort och som går ut på takstolarna som är vid sidan. Jag vet inte hur det blir i slutändan dock.gullegrizen skrev:
n-
Ser att du har Län = Uppsala, så även jag. Har planer för övervåningen vad det lider och om du tycker dig kunna rekommendera firman du har hemma tar jag gärna kontaktinfo på PM.
Hur gjordes det med luftspalt i snedtak? ( gärna bilder om du har )
Hur gjordes det med luftspalt i snedtak? ( gärna bilder om du har )
Än så länge kan jag verkligen rekommendera dem, speciellt hantverkarna som är riktigt trevliga och bra att ha å göra med. Hantverkarkunskaperna som sådana kanske jag inte kan bedöma. Vill du ha info redan nu eller vill du vänta tills arbetet är klart?eran skrev:
Luftspalten är 25mm och det är en regel i mitten också så att inte masoniten i taket inte böjs inåt och tar bort luftspalten. Har nog inte mer bilder än de som finns här. Man ser typ bara en masonitskiva ändå.
Edit: Jag hittade en bild som kanske visar lite hur det ser ut.
Redigerat:
Kupan börjar ta form. Det ska in 3 fönster nästa vecka. Det blir 3 stycken 11/16 Elitfönster med u-värde 1.1. Smålandsvillans takkupa har två fönster och den har en annan placering än vad vi har. En takstol förskjuten åt vänster framifrån sett. När kupan börjar bli mer klar kan jag lägga upp en bild på en standardkupa bredvid för att jämföra.
Altanen ser rätt trist ut när den är halvfärdig sådär. Det kommer bli bättre sen när det kommer en stor rabatt med stenmur framför. Sen kanske lite klätterrosor och lite växter så det inte blir en vägg av trall som anfaller. Det blir lätt så på bilderna. Ni får ha överseende med det
Altanen ser rätt trist ut när den är halvfärdig sådär. Det kommer bli bättre sen när det kommer en stor rabatt med stenmur framför. Sen kanske lite klätterrosor och lite växter så det inte blir en vägg av trall som anfaller. Det blir lätt så på bilderna. Ni får ha överseende med det
Redigerat:
Kupan inifrån. Här ser ni lite mer hur den är konstruerad. Limträbalken som sitter på huset från fabrik är inte så stöddig. Takkupans är betydligt grövre. Det blir en lite mindre takvinkel på kupen. Personligen tycker jag det ser bättre ut.
Man brukar ofta förstärka takstolarna på båda sidor om kupan för att ersätta styrkan av den eller de takstolar som tagits bort.
Om det görs direkt vid stomresningen är det ibland enklast ett helt enkelt ställa två st exakt lika takstolar bredvid varandra och skruva ihop.
Sen kan man ta bort en eller två takstolars högben där mellan de förstärkta och växla av krafterna mot de dubblerade takstolarna.
edit:
Man får inte heller glömma att krafterna ska tas hand om längre ner i konstruktionen också.
Just såna här åtgärder är ofta inga större problem, då krafterna ligger över kantbalken som för det mesta är lite överdimensionerad.
Men att hammarbandet (+ ev bärlina under) t.ex. är tillräckligt dimensionerat för de nya krafterna, är det t.ex. en avväxling där, över ett fönsterparti så behöver det allra troligast förstärkas även i nedervåningens vägg.
Om det görs direkt vid stomresningen är det ibland enklast ett helt enkelt ställa två st exakt lika takstolar bredvid varandra och skruva ihop.
Sen kan man ta bort en eller två takstolars högben där mellan de förstärkta och växla av krafterna mot de dubblerade takstolarna.
edit:
Man får inte heller glömma att krafterna ska tas hand om längre ner i konstruktionen också.
Just såna här åtgärder är ofta inga större problem, då krafterna ligger över kantbalken som för det mesta är lite överdimensionerad.
Men att hammarbandet (+ ev bärlina under) t.ex. är tillräckligt dimensionerat för de nya krafterna, är det t.ex. en avväxling där, över ett fönsterparti så behöver det allra troligast förstärkas även i nedervåningens vägg.
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Man har en villa kalmar i husknuten i göteborg ( permanent husutställning) har för mig jag såg att man hade dubbla takstolar närmast kupan när jag var där (var några år sedan) övervåningen är (var) inte inredd så man kunde se konstruktionen...Mikael_L skrev:Man brukar ofta förstärka takstolarna på båda sidor om kupan för att ersätta styrkan av den eller de takstolar som tagits bort.
edit:
Det verkar för en icke insatt som rätt bökigt.Kanske tur att man inte gör det själv
Var ditt inlägg menat som förklaring till hur avväxling går till generellt eller var det en synpunkt på denna konstruktionen?
Var ditt inlägg menat som förklaring till hur avväxling går till generellt eller var det en synpunkt på denna konstruktionen?
Det var en helt allmän reflexion, ingen synpunkt på din takkupa.
Men jag kikade lite på fasadbilderna dina, under takkupan högra sida är det väl lite av ett fönsterparti, men jag tyckte det var lite avstånd mellan fönsterna precis under takkupans högra kant. Det innebär troligen att det står en stående regel i regelstommen där, vilket är bra för takkupans skull.
Men jag kikade lite på fasadbilderna dina, under takkupan högra sida är det väl lite av ett fönsterparti, men jag tyckte det var lite avstånd mellan fönsterna precis under takkupans högra kant. Det innebär troligen att det står en stående regel i regelstommen där, vilket är bra för takkupans skull.
Vi har också dubbla takstolar på tre ställen, men jag tror att det har att göra med hur taket levereras och sätts på plats mer än att det har med eventuell takkupa att göra. Fast jag är inte helt säker så någon får gärna utveckla.Snailman skrev:
Det kan ha att göra med modulbygget att göra, men betyder ju samtidigt att takstolarna är "förstärkta" från början i vilket fall.Danne12345 skrev:
Är det dubbla stolar utav 45mm tjock regel alltså? Eller har dom kört med en klenare dimension?